Lesson plan (Polish)
Temat: Czym zajmuje się geografia?
Autor: Magdalena Jankun
Adresat
Uczeń klasy V szkoły podstawowej
Podstawa programowa
I. W zakresie wiedzy geograficznej:
opanowanie podstawowego słownictwa geograficznego w celu opisywania oraz wyjaśniania występujących w środowisku geograficznym zjawisk i zachodzących w nim procesów;
identyfikowanie współzależności między elementami środowiska przyrodniczego i społeczno‑gospodarczego oraz związków i zależności w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
Cel lekcji
Poznasz, czym zajmuje się geografia i na jakie działy się dzieli.
Kryteria sukcesu
wyjaśnisz, czym zajmuje się geografia;
poznasz klasyfikację geografii;
scharakteryzujesz, czym zajmuje się geografia fizyczna, ekonomiczna, regionalna.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
z wykorzystaniem narzędzi ICT;
praca z materiałem edukacyjnym oraz multimedialnymi na platformie epodręczniki.pl;
metoda burzy mózgów;
praca indywidualna, w parach i całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik do nauczania geografii;
tablica interaktywna;
rzutnik multimedialny;
tablety/komputery.
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel informuje uczniów o celach lekcji, przedstawia im kryteria sukcesu.
Rozpoczyna zajęcia od metody burzy mózgów. Prosi o wskazanie skojarzeń związanych z pojęciem geografia. Pytanie kieruje do całego zespołu klasowego. Jako fazę wstępną do metody można wykorzystać tablicę interaktywną w abstrakcie “Czym zajmuje się geografia”. Dyskusja.
Realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia pochodzenie nazwy geografia: z języka greckiego GEO oznacza Ziemię a GRAPHO - opisuję.
Uczniowie, korzystając z różnych źródeł, takich jak podręcznik do nauczania geografii, e‑podręcznik czy internet, wyjaśniają, czym zajmuje się geografia, pogłębiając dotychczasową wiedzę. Praca w parach. Tworzenie spójnej definicji.
Nauczyciel wskazuje pary, które odczytują swoje definicje na forum klasy.
Praca z abstraktem. Lektura materiału z omówieniem.
Nauczyciel zwraca uwagę na schemat podziału geografii. Rozmowa kierowana. Uczniowie głośno odczytują, czym zajmują się działy: geografia fizyczna, geografia ekonomiczna, geografia regionalna, kartografia. Nauczyciel podaje przykłady dyscyplin, które zaliczane są do geografii fizycznej, na przykład astronomia, hydrologia, geomorfologia, oceanografia, klimatologia i meteorologia, pedologia, biogeografia. Uczniowie próbują tłumaczyć, czym zajmują się wybrane dyscypliny. Nauczyciel uściśla odpowiedzi.
Ćwiczenie interaktywne: połącz w pary odpowiedni dział geografii fizycznej z właściwym zakresem działań. Do tablicy interaktywnej podchodzą wskazani uczniowie.
Podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów na lekcji. Może użyć do tego ankiety zawierającej przykładowe zdania do uzupełnienia:
Na dzisiejszej lekcji nauczyłem się…
Zaskoczyło mnie to, że…
Chciałbym się dowiedzieć czegoś więcej o...
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
geografia - jest nauką o powłoce ziemskiej, jej przestrzennym zróżnicowaniu pod względem przyrodniczym i społeczno- gospodarczym oraz o związkach jakie zachodzą między poszczególnymi zjawiskami przyrodniczymi a zjawiskami społeczno- gospodarczymi. ( Według J. Flisa)
Teksty i nagrania
What does geography deal with?
Geography is a new school subject to you. However, during the first classes you will find out that some of the topics you are already familiar with. How is this possible? They have already appeared during science lessons at your primary school. From now on, you will be learning geography properly. Get ready for a fascinating adventure.
Geography is a science that deals with the diversity of the earth's surface, mutual relations between its components and human activity related to them. The name of this scientific discipline comes from the combination of the Greek words geos – which means ″earth″ and grapho, which means ″write, describe″. At the beginning, the geographers collected basic information about our planet, e.g. about the layout of lands and seas, mountains, rivers, etc. Nowadays, they are studying the earth's surface, both in terms of nature, as well as socio‑economic aspects, as well as spatial relationships that occur between the earth's surface and human activity.
The modern geography has been divided by geographists into two branches depending on the detailed field of study:
physical geography that examines natural processes and components of the earth's layers;
economic geography (i.e. socio‑economic geography) that examines the impact of human economic activity on the Earth and the impact of natural factors on human activity
Some researchers also distinguish two more branches: - a regional geography that combines elements of physical and economic geography and emphasises the overall presentation of the geographical regions;
cartography, i.e. the science of making maps.