The students bring the squared paper for the lesson. He draws a square with the side length of 8 units. The vertical lines of the net are marked with letters A – H and the horizontal lines are marked with the numbers 1‑8.
The student also brings the squared paper with two squares drawn next to each other. The sides of the squares are 10 units long. The vertical lines of the net are marked with letters A‑J and the horizontal ones are marked with the numbers 1‑10.
The teacher informs the students they are going to describe and mark the coordinates of the piece on the chessboard and the coordinates of the pointpointpoint on the BattleshipbattleshipBattleship grid.
ChesschessChess is a board game which has been known since the mid of the 16th century. It is played by two players who use the chessboard with 64 grids and a set of the pawns and chess figures.
On the basis of this information the students describe the positionpositionposition of the piecepiecepiece on the board.
Task 1
Describe the position of the pieces on the chessboardchessboardchessboard.
[Illustration 3]
Task 2
Open the applet and place the piece in the indicated square.
[Geogebra applet]
The students work using the squared paper with the square of 8 units drawn on it.
Task 3
Prepare the square of 8 units and colour the fields with given coordinates: C1, A5, F2, H8, D3.
In pairs the students play BattleshipbattleshipBattleship. They use a piece of paper with two squares with the sides of 10 grids drawn on it. On the left square the students draw the ships whose positionpositionposition will be guessed by the other student. The ships are placed vertically or horizontally. They cannot touch each other with their sides or the vertices. Each student is going to draw:
- one battleship /a four‑decker made of four squares, - two cruisers /a three‑decker, each made of three squares, - three destroyers /a two‑decker, each made of two squares, - four submarines /a single‑decker, each made of one square.
On the right square the student ticks the “Hit “ ships of the opponent and the shots he has make.
Task 4
Play BattleshipbattleshipBattleship. The player announces the target square in the opponent's grid which is to be shot at by giving a pair of coordinates, e.g. A1.
If the ship is on the chosen square the opponent says “Hit” and you can continue the shooting by giving the next coordinates. If, as the result of the shots, all squares of the ship are destroyed the opponents says “Hit and sunk”.
If the square with given coordinates is empty the opponent says “Miss” and you change turns. The winner is the person who destroys the opposing player's fleet.
An extra task:
Find out the way of moving the knightknightknight. Place the knight on square E5. Give all possible positions of the piece in first move.
- Położenie punktu na płaszczyźnie można opisać za pomocą uporządkowanej pary współrzędnych, np. litery i liczby.
m0b24f78815fcb59f_1527752256679_0
Każde pole na szachownicy opisuje się jednoznacznie za pomocą uporządkowanej pary, której pierwszym elementem jest litera, a drugim elementem jest liczba. Elementy pary nazywamy współrzędnymi.
Pozycja D4 oznacza pole leżące na przecięciu kolumny oznaczonej literą D i wiersza oznaczonego liczbą 4.
m0b24f78815fcb59f_1528449000663_0
Położenie bierki na szachownicy
m0b24f78815fcb59f_1528449084556_0
Drugi
m0b24f78815fcb59f_1528449076687_0
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
2) znajduje współrzędne danych (na rysunku) punktów kratowych w układzie współrzędnych na płaszczyźnie;
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku);
m0b24f78815fcb59f_1528449068082_0
45 minut
m0b24f78815fcb59f_1528449523725_0
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
m0b24f78815fcb59f_1528449552113_0
1. Odczytywanie położenia punktu na płaszczyźnie.
2. Zaznaczanie na płaszczyźnie punktu, którego położenie opisuje uporządkowana para współrzędnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m0b24f78815fcb59f_1528450430307_0
Uczeń:
- określa współrzędne bierki na szachownicy i współrzędne punktu na planszy do gry w okręty,
- zaznacza na szachownicy położenie bierki o danych współrzędnych, zaznacza na planszy do gry w okręty, położenie punktu o danych współrzędnych.
m0b24f78815fcb59f_1528449534267_0
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
m0b24f78815fcb59f_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
m0b24f78815fcb59f_1528450135461_0
m0b24f78815fcb59f_1528450127855_0
Uczeń przynosi na lekcję kartkę w kratkę, na której narysowany jest kwadrat o boku długości 8 kratek. Pionowe linie sieci, na której narysowany jest kwadrat, są oznaczone literami od A do H, a poziome liczbami od 1 do 8.
Uczeń przynosi również kartkę w kratkę, na której są narysowane obok siebie dwa kwadraty o bokach długości 10 kratek. Pionowe linie sieci, na której narysowany jest każdy z kwadratów, są oznaczone literami od A do J, a poziome liczbami od 1 do 10.
m0b24f78815fcb59f_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą określać i zaznaczać współrzędne bierki na szachownicy i współrzędne punktu na planszy do gry w okręty.
Szachy to gra planszowa znana od połowy XVI wieku, rozgrywana przez dwóch graczy na 64‑polowej szachownicy, za pomocą zestawu pionów i figur.
[Ilustracja 1]
Każde pole na szachownicy opisuje się jednoznacznie za pomocą uporządkowanej pary, której pierwszym elementem jest litera, a drugim elementem jest liczba. Elementy pary nazywamy współrzędnymi.
Pozycja D4 oznacza pole leżące na przecięciu kolumny oznaczonej literą D i wiersza oznaczonego liczbą 4.
[Ilustracja 2]
Na podstawie zdobytych informacji uczniowie opisują położenie bierek na szachownicy.
Polecenie 1
Opisz położenie bierek na szachownicy.
[Ilustracja 3]
Polecenie 2
Otwórz aplet i ustaw bierkę na wskazanym polu.
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracują wykorzystując kartkę z narysowanym kwadratem o boku długości 8 kratek.
Polecenie 3
W przygotowanym kwadracie o boku długości 8 kratek, zamaluj pola o podanych współrzędnych: C1, A5, F2, H8, D3.
Uczniowie grają w okręty pracując w parach. Wykorzystują kartkę z narysowanymi kwadratami o bokach długości 10 kratek. Na kwadracie znajdującym się z lewej strony, uczniowie zaznaczają swoje okręty, których położenie będzie odgadywał drugi uczeń w parze. Okręty ustawiane są w pionie lub poziomie. Nie mogą stykać się ze sobą ani bokami, ani wierzchołkami. Każdy uczeń zaznacza:
- jeden czteromasztowiec zbudowany z czterech kratek,
- dwa trójmasztowce, każdy zbudowany z trzech kratek,
- trzy dwumasztowce, każdy zbudowany z dwóch kratek,
- cztery jednomasztowce, każdy zbudowany z jednej kratki.
Na kwadracie znajdującym się po prawej stronie, uczniowie zaznaczają „trafione” okręty przeciwnika i oddane przez siebie strzały.
Polecenie 4
Zagraj w okręty. Strzał oddajesz podając wybraną parę współrzędnych, np. A1.
Jeżeli na danym polu znajduje się okręt przeciwnika, mówi on “trafiony”, a ty możesz strzelać dalej podając kolejną współrzędną.
Jeżeli w wyniku strzałów udało się wskazać wszystkie pola, na których znajduje się okręt, przeciwnik mówi “trafiony, zatopiony”.
Jeżeli na polu, które odpowiada danej współrzędnej nie ma okrętu, twój przeciwnik mówi “pudło” i zamieniacie się rolami. Grę wygrywa osoba, która jako pierwsza zatopi wszystkie okręty przeciwnika.
Polecenie dla chętnych:
Dowiedz się, jak można poruszać się skoczkiem po szachownicy. Ustaw skoczka na polu E5. Podaj wszystkie możliwe położenia skoczka w pierwszym ruchu.
m0b24f78815fcb59f_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie z nauczycielem podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- Położenie punktu na płaszczyźnie można opisać za pomocą uporządkowanej pary współrzędnych, np. litery i liczby.