Narzędzia, maszyny i urządzenia w pracy blacharza samochodowego
MOT.01. Diagnozowanie i naprawa nadwozi pojazdów samochodowych - Blacharz samochodowy 721306
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią Ci przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Narzędzia, maszyny i urządzenia w pracy blacharza samochodowego” składa się z czterech materiałów multimedialnych.
Sekwencje filmowe
Zasady użytkowania urządzń, narzędzi warsztatowych i blacharskich
Sekwencje filmoweZasady użytkowania urządzń, narzędzi warsztatowych i blacharskich
to materiał zawierający 4 sekwencje filmowe, podczas oglądania których poznasz proste narzędzia stosowane w naprawach mechanicznych, blacharskich, narzędzia o napędzie elektrycznym, pneumatycznym oraz hydraulicznym.Atlas interaktywny
Podstawowe narzędzia warsztatowe i blacharskie
Atlas interaktywnyPodstawowe narzędzia warsztatowe i blacharskie
to grafiki prostych narzędzi warsztatowych, narzędzi o napędzie elektrycznym, narzędzi o napędzie pneumatycznym oraz narzędzi o napędzie hydraulicznym.Gra edukacyjna
Dobór i użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi w zadanych warunkach
Gra edukacyjnaDobór i użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi w zadanych warunkach
oparta jest na dwóch poziomach trudności. Twoim zadaniem będzie dobór odpowiednich narzędzi do wykonywanych napraw oraz ocena jakości wykonanych robót poprzez odpowiedzi na pytania podczas kolejnych etapów zadań. Umożliwia ona rozwijanie umiejętności oraz zdobywanie wiedzy z zakresu doboru i użytkowania wszelkiego rodzaju narzędzi oraz urządzeń do wykonywania napraw nadwozi samochodowych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Zasady użytkowania urządzeń, narzędzi warsztatowych i blacharskichSekwencje filmowe
Podstawowe narzędzia warsztatowe i blacharskieAtlas interaktywny
Dobór i użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi w zadanych warunkachGra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
W skład multimediów wchodzą: atlas interaktywny, sekwencje filmowe oraz gra edukacyjna. Przybliżają one wiadomości z zakresu transportu drogowego.
Na co powinieneś zwrócić uwagę
Ogarnij ogół, czyli przejrzyj zebrane w tym zagadnieniu e‑materiały. One pozwolą Ci zorientować się w temacie narzędzi, maszyny i urządzeń wykorzystywanych w pracy blacharza samochodowego. Warto podczas przeglądania e‑materiałów skupiać się tu na nazwach i kategoriach. To kamienie milowe Twojej wiedzy. Zapisuj je. Łatwiej będzie Ci wrócić do nich i je sobie przypomnieć. Wstępnie obejrzyj atlas interaktywny i wypisz we własnej notatce kategorie i narzędzia, które do nich należą. Tuż pod nimi opisz zakres ich stosowania (wystarczy tylko zwykłą odpowiedź na pytanie „po co?”.
Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział, „co się do Ciebie pisze”. Jeśli nie będziesz znał znaczenia jakiegoś terminu bądź terminów, zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz wyjaśnienie specjalistycznego nazewnictwa.
Pytaj siebie i innych. Przy przeglądaniu e‑materiału zapisz sobie pytania, jakie można byłoby zadać na jego podstawie. Notuj hasłowo odpowiedzi, które znalazłeś na pytania zadane sobie.
Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz , że tak jest, nie oznacza to zakończenia procesu przyswajania informacji. Pamiętaj, że to powtarzanie jest źródłem wiedzy.
Przejrzałeś? Uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami pora na właściwe uczenie się.
Wykorzystaj:
atlas interaktywny „Podstawowe narzędzia warsztatowe i blacharskie”, aby dowiedzieć się, jak wygladają te narzędzia oraz w jaki sposób są podzielone.
sekwencje filmowe, które zaprezentują Ci typowe zastosowania i zasady użytkowania tych narzędzi, których formy poznałeś w atlasie.
grę edukacyjną „Dobór i użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi w zadanych warunkach”. Grając, dowiesz się, jak dobrać odpowiednie narzędzie do odpowiedniego zadania zawodowego (a może przy okazji wpadniesz na lepszy sposób zastosowania tego narzędzia). Do przejścia zostaną oddane Ci dwa poziomy gry (łatwy i trudny, który odblokuje się po zaliczeniu łatwiejszego).
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada komunikat zwrotny, dzięki któremu dowiesz się, co już wiesz, a co jeszcze wymaga pracy.
Zapisuj zasadnicze hasła z atlasu interaktywnego i sekwencji filmowych
Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy może tak jest zawsze. Dociekaj, zadawaj sobie pytania i szukaj odpowiedzi np. w Internecie lub u nauczyciela.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać wiedzy i poszerzać horyzontów myślowych, jak rozmowa. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Szukaj połączeń, bo jest ich wiele pomiędzy każdym materiałem.
Pamiętaj: „to już miałem” nie oznacza „to już wiem lub umiem”. To znaczy - „POWTARZAJ”
Pracując nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:
Ćwiczenia multimedialne (obie gry oraz interaktywne materiały sprawdzające) możesz potraktować jak działania w laboratorium w wersji cyfrowej. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje „wygrane” (np. poprawne odpowiedzi na test lub wykonane zadania w grze), ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie przy tym pytanie „dlaczego?”.
Dzięki ćwiczeniom możesz:
Nauczyć posługiwać się narzędziami (gra edukacyjna i sekwencje filmowe).
Przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informację z sekwencji z grą.
Ćwiczyć różnorodnymi metodami według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale prezentują ją na różnych płaszczyznach). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jeśli lubisz oglądać obrazy – skorzystaj z atlasu interaktywnego, jeśli gry – graj. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. Od Ciebie zależy, jakich narzędzi do tego użyjesz. Miej na uwadze, że wiadomości, które przyswoisz, mogą Ci się przydać w pracy zawodowej.
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:
umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów – kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach,
umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji,
notowanie na różne sposoby, zapisując zdobyte dane,
interpretowanie danych i informacji poznanych podczas analizy e‑materiałów,
sporządzanie notatki z odkryć i zapisywanie swoich własnych wniosków.
I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoja motywacją i dyscypliną) ...
Jeśli nie będziesz wiedzieć, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści