E-materiały do kształcenia zawodowego

Narzędzia, maszyny i urządzenia w pracy blacharza samochodowego

MOT.01. Diagnozowanie i naprawa nadwozi pojazdów samochodowych - Blacharz samochodowy 721306

bg‑orange

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie blacharz samochodowy. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.01. Diagnozowanie i naprawa nadwozi pojazdów samochodowych wyodrębnionej w zawodzie blacharz samochodowy 721306.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.01. Diagnozowanie i naprawa nadwozi pojazdów samochodowych:

  • oceniania stanu technicznego nadwozi pojazdów samochodowych;

  • naprawiania nadwozi pojazdów samochodowych.

Efekty kształcenia

MOT.01.2. Podstawy blacharstwa samochodowego

Uczeń:

4) przestrzega zasad sporządzania rysunku technicznego,

5) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,

6) klasyfikuje części maszyn i urządzeń,

7) rozróżnia maszyny i urządzenia, takie jak: silniki, sprężarki, pompy, napędy hydrauliczne, mechanizmy pneumatycznych,

8) charakteryzuje rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych,

9) stosuje zasady tolerancji i pasowań w zakresie dokładności i współpracujących części maszyn,

10) rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne;

MOT.01.3. Diagnozowanie stanu technicznego nadwozi pojazdów samochodowych

Uczeń:

1) rozpoznaje rodzaje nadwozi pojazdów samochodowych;

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieD11PqyavXWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Narzędzia, maszyny i urządzenia w pracy blacharza samochodowego” składa się z trzech materiałów multimedialnych.

  • Sekwencje filmowe Zasady użytkowania urządzń, narzędzi warsztatowych i blacharskichDF94nt5EjSekwencje filmowe Zasady użytkowania urządzń, narzędzi warsztatowych i blacharskich to materiał zawierający 4 sekwencje filmowe, podczas oglądania których uczeń poznaje proste narzędzia stosowane w naprawach mechanicznych, blacharskich, narzędzi o napędzie elektrycznym, pneumatycznym oraz hydraulicznym.

  • Atlas interaktywny Podstawowe narzędzia warsztatowe i blacharskieDA9Zp5u8SAtlas interaktywny Podstawowe narzędzia warsztatowe i blacharskie to grafiki prostych narzędzi warsztatowych, narzędzi o napędzie elektrycznym, narzędzi o napędzie pneumatycznym oraz narzędzi o napędzie hydraulicznym.

  • Gra edukacyjna Dobór i użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi w zadanych warunkachDCbFL2mmgGra edukacyjna Dobór i użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi w zadanych warunkach oparta jest na dwóch poziomach trudności. Zadaniem ucznia będzie dobór odpowiednich narzędzi do wykonywanych napraw oraz ocena jakości wykonanych robót. Umożliwia ona rozwijanie umiejętności oraz zdobywanie wiedzy z zakresu doboru i użytkowania wszelkiego rodzaju narzędzi oraz urządzeń do wykonywania napraw nadwozi samochodowych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1DOOHi1wInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDX9JTkuywSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaD1AkhWf3KPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDsEmDtcu7Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD13n6ZXK0Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDqtlwTityInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Blacharz samochodowy

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z narzędziami, maszynami i urządzeniami w pracy blacharza samochodowego.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Sekwencje filmowe „Zasady użytkowania urządzeń, narzędzi warsztatowych i blacharskich”
  • Nauczyciel łączy uczniów w cztery zespoły.

  • Każdy z zespołów dostaje inne zadanie. Zespół 1 na za zadanie obejrzeć sekwencję dotyczącą prostych narzędzi stosowanych w naprawach mechanicznych, blacharskich, grupa 2 - narzędzi o napędzie elektrycznym, grupa 3 - narzędzi o napędzie pneumatycznym, a grupa 4 - narzędzi o napędzie hydraulicznym.

  • Po obejrzeniu swojej sekwencji filmowej uczniowie w grupie zastanawiają się w jaki sposób przedstawić dane narzędzie, ale nie powiedzieć jego nazwy.

  • Prezentują swoje teksty dotyczące danego narzędzia, a pozostałe grupy na tej podstawie zgadują „co to za narzędzie?”

  • Narzędzie jest rozszyfrowane tylko wtedy, gdy podana jest jego dokładna nazwa.

  • Grupy naprzemiennie prezentują swoje opisy zastosowań narzędzi (lub opisy wyglądu tych narzędzi)

  • Nauczyciel finalnie wskazuje, że dzięki temu działaniu uczniowie zanim jeszcze poznali lub odgadli właściwą nazwę - znali już zastosowanie lub budowę.

Atlas interaktywny „Podstawowe narzędzia warsztatowe i blacharskie”
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienie podstawowych narzędzi warsztatowych.

  • Prezentuje zawartość atlasu interaktywnego.

  • Uczniowie uważnie oglądają obrazki i notują wypowiedzi nauczyciela, który wyjaśnia: „co to za narzędzie i do czego służy”

  • Po omówieniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat prostych narzędzi warsztatowych, narzędzi elektrycznych, narzędzi pneumatycznych oraz narzędzi hydraulicznych.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.

  • Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.

  • Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym opisuje swojemu koledze w ciągu minuty, jakieś narzędzie nie mówiąc do jakiej kategorii należy i tak opowiadając, żeby postarać się zmylić kolegę (ma jedna mówić prawdę i używać faktów dotyczących tego narzędzia). Nie może w tym czasie używać własnych notatek.

  • Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) słuchając wypowiedzi kolegi dedukuje: „jakie to narzędzie?”. Wskazuje narzędzie i tłumaczy dlaczego tak zdecydował.

  • Po ustalonym czasie (około 1,5 min) nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.

  • Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu opisują swojemu koledze w ciągu minuty, jakieś narzędzie nie mówiąc do jakiej kategorii należy i tak opowiadając, żeby postarać się zmylić kolegę (ma jedna mówić prawdę i używać faktów dotyczących tego narzędzia). Kolega odpowiada jak poprzednio jego rozmówca z poprzedniej rundy, uzasadniając swoją odpowiedź.

  • Nauczyciel przeprowadza kilka rund (). Jeśli zauważa, że uczniowie już się nudzą, kończy proces.

  • Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje o formy zagadek- opowieści o przedmiocie. Prosi o odczytanie z nich.

  • Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie i odgadywanie wiedzy pozyskanej od innych osób.

Gra edukacyjna „Dobór i użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi w zadanych warunkach”
  • Nauczyciel łączy uczniów w pary w taki sposób, aby w parze była osoba, która szybko się uczy (uczeń drugi) oraz osoba potrzebująca wsparcia (uczeń pierwszy).

  • Uczniowie kolejno przechodzą przez poziomy gry (pierwszy poziom — uczeń pierwszy, drugi poziom — uczeń drugi).

  • Podczas rozgrywki notują własne odpowiedzi, tworząc wspólną dla pary notatkę, przy czym główne role na odpowiednich poziomach odgrywają wskazani uczniowie. Grający uczeń pierwszy wskazuje uczniowi drugiemu, co ma zapisać w notatce i na odwrót (na poziomie drugim).

  • Teraz wspólnie pary opracowuje instrukcję „Jak poprawnie przejść przez kolejne zadania gry?”. W instrukcji krok po kroku wskazują, co należy zrobić, dlaczego tak i jakie to będzie miało skutki. Instrukcje wykonują w postaci kart (strona A4), które podczas prezentacji grupa będzie pokazywała.

  • Na kartach może znajdować się nakaz wykonania, skutek i ewentualnie obrazki. Mogą to być karty narysowane lub wykonane ich zdjęcia.

  • Grupy prezentują swoje instrukcje poprawnego rozegrania gry.

  • Nauczyciel ocenia ich pracę.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Sekwencje filmowe „Zasady użytkowania urządzeń, narzędzi warsztatowych i blacharskich”
  • Nauczyciel udostępnia sekwencje filmowe uczniom.

  • Uczniowie samodzielnie mają wybrać po jednym narzędziu w każdej grupy (proste, hydrauliczne, elektryczne, pneumatyczne) oraz przygotować opisy ich budowy (wskazując elementy składowe).

  • Wykonują je w postaci fiszek (po jednej stronie opis, a po drugiej stronie nazwa narzędzia).

  • Nauczyciel zbiera fiszki (mogą być one przygotowane wcześniej i sformatowane do takiego samego rozmiaru i oprawy graficznej przez nauczyciela i rozdane uczniom (po cztery kartki)

  • Po zebrani fiszek nauczyciel może przeprowadzić quiz prezentując opisy i prosząc uczniów o odgadnięcie nazw.

  • Uczniowie, którzy odgadli największą ilość haseł mogą zostać przez nauczyciela nagrodzeni np.: oceną.

Fiszki uczniowie mogą też wykonać w postaci elektronicznej. Wtedy formatowanie i gra odbywają się automatycznie.

Atlas interaktywny „Podstawowe narzędzia warsztatowe i blacharskie”
  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z atlasem interaktywnym.

  • Zadaniem każdego ucznia będzie utworzenie, na podstawie tych przedstawionych w planszy interaktywnej „historii z życia wziętej”, w której uczeń uwydatnia narzędzia, których podczas pracy wykorzystuje. Może to być historia wymyślonej naprawy blacharskiej.

  • Uczeń przygotowuje historię skupiając się na zawarciu w niej opisów narzędzi, a nie samych nazw.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentacje własnych historii na forum klasy.

  • Pozostali uczniowie podczas prezentacji, korzystając z pomysłów prelegentów odgadują jakich narzędzi używał.

  • Nauczyciel może ocenić prezentowane historie, odpowiednio je nagradzając.

Gra edukacyjna „Dobór i użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi w zadanych warunkach”
  • Nauczyciel informuje, że teraz każdy indywidualnie ma przejść grę, ale każdą decyzję trzeba będzie opisać w notatniku.

  • Uczniowie przechodzą grę wspak, czyli zaznaczają najpierw błędne odpowiedzi, testując program. Przed zatwierdzeniem robią zdjęcie ekranów z błędnymi odpowiedziami lub zrzuty ekranu. Zdjęcia zamieszczają w swojej cyfrowej notatce.

  • Żeby można byłoby przejść dalej w kolejnym kroku, wykonują działania poprawnie. I tym razem przed zatwierdzeniem robią zdjęcie ekranu lub zrzut ekranu poprawnie zaznaczonej odpowiedzi. Zdjęcie zamieszczają w swojej cyfrowej notatce.

  • Po przejściu w ten sposób wszystkich ekranów i dwóch poziomów wykonują prezentacje, w której na każdym slajdzie zawierają po dwóch stronach obrazki: po lewej stronie poprawnie uzupełnione zadanie, a po prawej błędnie zaznaczone odpowiedzi. Pod obrazkami zamieszczają opisy w punktach dotyczące tego, co trzeba wiedzieć, żeby przejść ten etap gry we właściwy sposób.

  • Tak uczniowie samodzielnie przechodzą oba poziomy gry (rozkodowują grę).

  • Nauczyciel po zakończonej przez wszystkich uczniów gry prosi o zaprezentowanie efektów ich pracy.

  • Prosi też o informację zwrotną z przebiegu czynności w zadaniach.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały te należy wykorzystywać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik.

Ćwiczenie 1 dotyczy narzędzi w pracy blacharza, ćwiczenie 2 dotyczy maszyn w pracy blacharza, a ćwiczenie 3 to łatwy test składajacy się z 5 pytań.

Przykładowe działania w ramach lekcji:

  • Nauczyciel przedstawia zagadnienia z e‑materiału związane z narzędziami w pracy blacharza samochodowego.

  • Omawia szczegółowo korzystając z atlasu interaktywnego, a jako podsumowanie proponuje zadanie 1, w którym uczeń ma za zadanie przydzielić do odpowiednich grup wskazane narzędzia.

  • W kolejnym etapie korzysta z sekwencji filmowych omawiając zasady użytkowania tych urządzeń

  • Prosi uczniów o samodzielne wygenerowanie „pomysłu ćwiczenie łączące zasady użytkowania i nazwy narzędzi warsztatowych.

  • Podsumowuje zajęcia lub ich fragment dotyczący podstawowych narzędzi warsztatowych i blacharskich.

W pracy indywidualnej:

  • Nauczyciel wskazuje uczniom zadanie 3 - test wiedzy

  • Uczniowie rozwiązują test, ale ich zadaniem będzie wygenerowanie również po 1 pytaniu do każdego znajdującego się w teście (np.: „Nożyce do metalu służą: „ do tego pytania dopisują trzy inne, np.: „Do cięcia plastiku nie służą: nóż do ciecia plastiku, nożyce do metalu, nóż, którego ostrze nagrzewa się do wysokiej temperatury).

  • W sumie uczeń odpowie na 5 pytań i utworzy 5 swoich, które zapisze na kartce.

  • Nauczyciel zbiera kartki i na forum klasy rozwiązują pytania testowe.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych poprzez wprowadzenie metody tekstu przewodniego lub lekcji odwróconej. Może stanowić podstawę do nowej lekcji lub zestaw powtórzeniowy. Daje też możliwość nadrobienia zaległości uczniom, którzy z jakichkolwiek powodów nie mogli uczestniczyć w zajęciach, na których ten materiał był omawiany przez nauczyciela.

Praca indywidualna

Przed lekcją:

  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć oddaje do użytku uczniom atlas interaktywny i sekwencje filmowe.

  • Równocześnie z sekwencjami filmowymi i atlasem przekazuje zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Pytania te zawarte są w „tekście przewodnim”, który przeprowadza ucznia przez wiedzę niezbędną do przygotowania opisu zasad używania narzędzi i urządzeń.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań można znaleźć w interaktywnych materiałach sprawdzających (lub pytaniach własnych). Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na ten zestaw pytań w oparciu o sekwencje filmowe uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np. e‑mailem i przychodzi na lekcję gotowy, aby zrealizować dalszą część działania (metody tekstu przewodniego).

Podczas lekcji:

  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania. Nauczyciel przydziela mu zagadnienie „Wymyśl urządzenie lub narzędzie, które zastąpi co najmniej trzy obecnie używane”. Decyzję jakie narzędzia „połączy” uczeń podejmuje samodzielnie.

  • Uczeń planuje swoje działanie, opisując jego kolejne etapy kreacji narzędzia/urządzenia.

  • Po zakończeniu planowania prezentuje projekt np.: w postaci prezentacji Powerpoint

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np. co sprawiło Ci trudności?, które zadanie wykonałeś bez problemu?, na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się i wypełniając dokumentację następnym razem?, czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

  • Nauczyciel odbiera wszystkie etapy metody tekstu przewodniego w postaci zwartej notatki i ocenia wykonanie zadań z lekcji.

Praca w grupie

Przed lekcją:

  • Nauczyciel i uczniowie wykonują podobne czynności jak w przypadku pracy samodzielnej, jednak tym razem uczniowie w domu dzielą się zadaniem, wykonując jego elementy lub współpracując zdalnie.

  • W pierwszym etapie nie dostają jednak pytań w tekście przewodnim, tylko zagadnienia. To właśnie uczniowie, na podstawie sekwencji filmowych oraz atlasu interaktywnego i przydzielonych zagadnień, mają sami utworzyć pytania i znaleźć odpowiedzi na nie (tworząc dla siebie pytania i sami na nie odpowiadając).

  • Uczniowie używają do tego dowolnej przestrzeni do pracy zdalnej, gdzie można edytować dokument i go współdzielić (może pracować na nim jednocześnie kilka osób spotkania fizycznego).

  • Efektem pracy uczniów są dwa dokumenty, przesłane przed lekcją do nauczyciela, z odpowiedziami na własne pytania pochodzące z przydzielonych zagadnień. Utrudnieniem może być wykonanie na ten temat prezentacji w Sway, PowerPoint lub innym programie wizualizacyjnym.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji:

  • Grupy uczniów otrzymują ostatnie uwagi dotyczące działań z tekstem przewodnim i zabierają się za realizację.

  • Nauczyciel formułuje zadanie: „Grupa ma wymyślić urządzenie lub narzędzie, które zastąpi co najmniej trzy obecnie używane”. Resztę danych każda grupa domyśla sobie dowolnie.

  • Przed przygotowaniem dokumentacji nowego narzędzia grupa planuje swoje działanie, opisując kolejne etapy i przekazuje plan nauczycielowi.

  • Nauczyciel akceptuje plan lub go koryguje.

  • Po zakończeniu planowania prezentuje projekt narzędzia np.: w postaci prezentacji Powerpoint

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np. co sprawiło Ci trudności?, które zadanie wykonałeś bez problemu?, na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się i wypełniając dokumentację następnym razem?, czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

  • Nauczyciel odbiera wszystkie etapy metody tekstu przewodniego w postaci prezentacji lub zwartej notatki i ocenia wykonanie zadań z lekcji.

Praca z uczniami z SPE

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie trzy multimedia przedstawiają informacje na temat narzędzi, maszyny i urządzeń w pracy blacharza samochodowego z innej strony. Różne formy multimedialne mogą zaspakajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne, a także komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizacji procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny przez ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału. Uczniowie mogą przeglądać atlas z kategoriami narzędzi w pracy blacharza samochodowego, czynnie uczestniczyć w zadaniach zbliżonych do zawodowych podczas korzystania z gry „Dobór i użytkowanie ...”. Szczególnie ważne jest w grę prowadzenie ucznia przez kolejne procedury wykorzystania narzędzi i ich odpowiedni dobór.

Materiały te przeplatają się informacyjnie. Gra „Dobór i użytkowanie ...” stanowi utrwalenie wiedzy zdobytej podczas analizy planszy interaktywnej i sekwencji filmowych. Osadza stosowanie narzędzia w konkretnej sytuacji. Zadania w grach i w materiałach sprawdzających prowokują do odnalezienia wiedzy w atlasie interaktywnym i sekwencjach filmowych.

Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i metody prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daj szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów.

Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie materiały te nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia. W grze edukacyjnej uczeń musi przykładowo sam określić poziom trudności, na którym chce sprawdzić swoją wiedzę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).