E-materiały do kształcenia zawodowego

Narzędzia, maszyny i urządzenia w pracy blacharza samochodowego

MOT.01. Diagnozowanie i naprawa nadwozi pojazdów samochodowych - Blacharz samochodowy 721306

bg‑orange

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

WprowadzenieD11PqyavXWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwią Ci przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Narzędzia, maszyny i urządzenia w pracy blacharza samochodowego” składa się z czterech materiałów multimedialnych.

  • Sekwencje filmowe Zasady użytkowania urządzń, narzędzi warsztatowych i blacharskichDF94nt5EjSekwencje filmowe Zasady użytkowania urządzń, narzędzi warsztatowych i blacharskich to materiał zawierający 4 sekwencje filmowe, podczas oglądania których poznasz proste narzędzia stosowane w naprawach mechanicznych, blacharskich, narzędzia o napędzie elektrycznym, pneumatycznym oraz hydraulicznym.

  • Atlas interaktywny Podstawowe narzędzia warsztatowe i blacharskieDA9Zp5u8SAtlas interaktywny Podstawowe narzędzia warsztatowe i blacharskie to grafiki prostych narzędzi warsztatowych, narzędzi o napędzie elektrycznym, narzędzi o napędzie pneumatycznym oraz narzędzi o napędzie hydraulicznym.

  • Gra edukacyjna Dobór i użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi w zadanych warunkachDCbFL2mmgGra edukacyjna Dobór i użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi w zadanych warunkach oparta jest na dwóch poziomach trudności. Twoim zadaniem będzie dobór odpowiednich narzędzi do wykonywanych napraw oraz ocena jakości wykonanych robót poprzez odpowiedzi na pytania podczas kolejnych etapów zadań. Umożliwia ona rozwijanie umiejętności oraz zdobywanie wiedzy z zakresu doboru i użytkowania wszelkiego rodzaju narzędzi oraz urządzeń do wykonywania napraw nadwozi samochodowych.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1DOOHi1wInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDX9JTkuywSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1AkhWf3KPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDsEmDtcu7Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD13n6ZXK0Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDqtlwTityInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

W skład multimediów wchodzą: atlas interaktywny, sekwencje filmowe oraz gra edukacyjna. Przybliżają one wiadomości z zakresu transportu drogowego.

Na co powinieneś zwrócić uwagę

  1. Ogarnij ogół, czyli przejrzyj zebrane w tym zagadnieniu e‑materiały. One pozwolą Ci zorientować się w temacie narzędzi, maszyny i urządzeń wykorzystywanych w pracy blacharza samochodowego. Warto podczas przeglądania e‑materiałów skupiać się tu na nazwach i kategoriach. To kamienie milowe Twojej wiedzy. Zapisuj je. Łatwiej będzie Ci wrócić do nich i je sobie przypomnieć. Wstępnie obejrzyj atlas interaktywny i wypisz we własnej notatce kategorie i narzędzia, które do nich należą. Tuż pod nimi opisz zakres ich stosowania (wystarczy tylko zwykłą odpowiedź na pytanie „po co?”.

  2. Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział, „co się do Ciebie pisze”. Jeśli nie będziesz znał znaczenia jakiegoś terminu bądź terminów, zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz wyjaśnienie specjalistycznego nazewnictwa.

  3. Pytaj siebie i innych. Przy przeglądaniu e‑materiału zapisz sobie pytania, jakie można byłoby zadać na jego podstawie. Notuj hasłowo odpowiedzi, które znalazłeś na pytania zadane sobie.

  4. Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz , że tak jest, nie oznacza to zakończenia procesu przyswajania informacji. Pamiętaj, że to powtarzanie jest źródłem wiedzy.

  5. Przejrzałeś? Uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami pora na właściwe uczenie się.

Wykorzystaj:

  • atlas interaktywny „Podstawowe narzędzia warsztatowe i blacharskie”, aby dowiedzieć się, jak wygladają te narzędzia oraz w jaki sposób są podzielone.

  • sekwencje filmowe, które zaprezentują Ci typowe zastosowania i zasady użytkowania tych narzędzi, których formy poznałeś w atlasie.

  • grę edukacyjną „Dobór i użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi w zadanych warunkach”. Grając, dowiesz się, jak dobrać odpowiednie narzędzie do odpowiedniego zadania zawodowego (a może przy okazji wpadniesz na lepszy sposób zastosowania tego narzędzia). Do przejścia zostaną oddane Ci dwa poziomy gry (łatwy i trudny, który odblokuje się po zaliczeniu łatwiejszego).

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada komunikat zwrotny, dzięki któremu dowiesz się, co już wiesz, a co jeszcze wymaga pracy.

  1. Zapisuj zasadnicze hasła z atlasu interaktywnego i sekwencji filmowych

  2. Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy może tak jest zawsze. Dociekaj, zadawaj sobie pytania i szukaj odpowiedzi np. w Internecie lub u nauczyciela.

  3. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać wiedzy i poszerzać horyzontów myślowych, jak rozmowa. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

  4. Szukaj połączeń, bo jest ich wiele pomiędzy każdym materiałem.

Pamiętaj: „to już miałem” nie oznacza „to już wiem lub umiem”. To znaczy - „POWTARZAJ”

Pracując nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:

  • Ćwiczenia multimedialne (obie gry oraz interaktywne materiały sprawdzające) możesz potraktować jak działania w laboratorium w wersji cyfrowej. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje „wygrane” (np. poprawne odpowiedzi na test lub wykonane zadania w grze), ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie przy tym pytanie „dlaczego?”.

  • Dzięki ćwiczeniom możesz:

    • Nauczyć posługiwać się narzędziami (gra edukacyjna i sekwencje filmowe).

    • Przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informację z sekwencji z grą.

    • Ćwiczyć różnorodnymi metodami według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale prezentują ją na różnych płaszczyznach). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jeśli lubisz oglądać obrazy – skorzystaj z atlasu interaktywnego, jeśli gry – graj. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. Od Ciebie zależy, jakich narzędzi do tego użyjesz. Miej na uwadze, że wiadomości, które przyswoisz, mogą Ci się przydać w pracy zawodowej.

  • Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

    • umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów – kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach,

    • umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji,

    • notowanie na różne sposoby, zapisując zdobyte dane,

    • interpretowanie danych i informacji poznanych podczas analizy e‑materiałów,

    • sporządzanie notatki z odkryć i zapisywanie swoich własnych wniosków.

I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoja motywacją i dyscypliną) ...

Jeśli nie będziesz wiedzieć, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).