II. Programming and solving problems by using the computer and other digital devices. The student:
3) prepares and presents solutions to problems using basic applications (text and graphics editors, spreadsheets, programs for creating multimedia presentationsmultimedia presentationmultimedia presentations on the computer or in the cloud, using the following skills
d) creating short multimedia presentations combining text and graphics, using ready‑made templates or designs according to own ideas;
1. Describing the features of multimedia presentations 2. Naming the elements of a multimedia presentation 3. Identifying the software for creating multimedia presentations.
- identifies the software for creating multimedia presentations, - describes the features and elements of a multimedia presentation. Methodsm68971a8a6426937d_1528449534267_0Methods
1. Learning through observation. 2. Using the knowledge in practical situations.
Forms of workm68971a8a6426937d_1528449514617_0Forms of work
The teacher discusses multimedia, a presentation and a presentation programmepresentation programmepresentation programme, and points to the differences between them.
Multimedia is content that combines different content forms (text, audio, images, animationsanimationanimations, video) in order to convey information or entertain an audience.
A presentation is a public appearance which aims to present knowledge to an audience by a speaker.
A presentation programme is a type software which uses computer graphics to create the sets of consecutively displayed slides presented in order to illustrate a topic in a systematic way.
SlideslideSlide transitions are the animationanimationanimation effects that occur when you move from one slide to the next during a presentation. You can control the speed and adjust the properties of transition effects. Sound can be also added to transitions.
The design process of a presentation, easy though it may be, should include the following stages:
– plan the presentation; – create the appropriate number of slides; – add content to the slides; – define the parameters of displaying the presentation; – link the slides with one another and with other documents; – create additional notes; – export the presentation to a specified format.
Instruction
The teacher creates a presentation which includes some slidesslideslides that are inadequately designed. The students are asked to note their remarks about every slide. They assess crucial elements such as: Is the backgroundbackgroundbackground applied to the slide appropriate? Does it facilitate the reception of the content? Is the text readable? etc. After discussing all the slides the students suggest the solutions in order to correct the design. They can vote for the best proposal.
The students together with the teacher formulate the features of a good presentation:
– choose the type and size of fontfontfont so that the text is readable and visible from a long distance; – match the illustrationsillustrationillustrations with the content of the slide; – reduce the amount of text on the slide; – plan the layout of all elements of the slide; – match the colours of the backgroundbackgroundbackground and fontsfontfonts.
Even the best presentation in terms of technical requirements will not affect the audience if its content is not interesting enough. When you want to create a presentation, prepare for it by planning what you want do. Prepare a draft of the layout of all elements. Prepare earlier all materials which you want to include in your presentation: texts, images and other necessary elements. Choose the appropriate graphical form of the presentation in order to make it readable for the audience.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Slajd w grafice prezentacyjnej jest podstawowym elementem prezentacji – odpowiednikiem jednej klatki filmu czy jednej strony tekstu. Prezentacja składa się z sekwencji slajdów. Po uruchomieniu pokazu slajdy pojawiają się na ekranie w wybranej kolejności.
Animacja – to sztuka tworzenia ruchomych obiektów. Animacje mogą być dwu- lub trójwymiarowe. W programach do tworzenia prezentacji animacje stosowane są w celu uzyskania efektów wizualnych takich jak: wejścia, wyjścia, zmiany rozmiaru i koloru, a nawet efekty ruchu.
m68971a8a6426937d_1528449000663_0
Tworzenie prezentacji
m68971a8a6426937d_1528449084556_0
drugi
m68971a8a6426937d_1528449076687_0
KLASY IV–VI
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Uczeń:
3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
d) tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;
m68971a8a6426937d_1528449068082_0
45 minut
m68971a8a6426937d_1528449523725_0
Opisywanie prezentacji multimedialnych.
m68971a8a6426937d_1528449552113_0
1. Opisywanie cech prezentacji multimedialnej 2. Wymienianie elementów prezentacji multimedialnej 3. Rozpoznawanie programów do tworzenia prezentacji multimedialnych.
m68971a8a6426937d_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje programy do tworzenia prezentacji multimedialnych, - opisuje cechy i elementy składowe prezentacji multimedialnej.
m68971a8a6426937d_1528449534267_0
1. Uczenie się przez obserwację 2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy.
m68971a8a6426937d_1528449514617_0
1. Praca z całą klasą 2. Rozwiązywanie problemów
m68971a8a6426937d_1528450127855_0
Nauczyciel omawia multimedia, prezentację i grafikę prezentacyjną oraz wskazuje różnice pomiędzy nimi.
Multimedia – media stanowiące połączenie kilku różnych form przekazu treści (tekstu, dźwięku, grafiki, animacji, wideo) w celu dostarczania odbiorcom informacji lub rozrywki.
Prezentacja – wystąpienie publiczne mające na celu przekazanie odbiorcom wiedzy przez prelegenta.
Grafika prezentacyjna – rodzaj prezentacji przy użyciu grafiki komputerowej, polegający na tworzeniu zestawów kolejno wyświetlanych slajdów w celu zilustrowania w systematyczny sposób jakiegoś zagadnienia. Jednym z przykładów grafiki prezentacyjnej są prezentacje multimedialne.
m68971a8a6426937d_1528446435040_0
Wyróżniamy dwa rodzaje prezentacji multimedialnych:
Slajd w grafice prezentacyjnej jest podstawowym elementem prezentacji – odpowiednikiem jednej klatki filmu czy jednej strony tekstu. Prezentacja składa się z sekwencji slajdów. Po uruchomieniu pokazu slajdy pojawiają się na ekranie w wybranej kolejności.
Slajdy mogą zawierać:
[Ilustracja interaktywna]
Polecenie
Jakie różnice można wskazać pomiędzy samodzielną autoprezentacją a prezentacją uzupełniającą referat?
(różnice w treści, inne formy prezentacji: ręczna lub automatyczna)
Animacja – to sztuka tworzenia ruchomych obiektów. Animacje mogą być dwu- lub trójwymiarowe. W programach do tworzenia prezentacji animacje stosowane są w celu uzyskania efektów wizualnych takich jak: wejścia, wyjścia, zmiany rozmiaru i koloru, a nawet efekty ruchu.
Przejścia slajdów – to efekty animacji występujące w czasie przejścia z jednego slajdu do kolejnego podczas prezentacji. Można sterować szybkością przejścia i dostosowywać właściwości efektów przejścia. Przejściu może towarzyszyć dźwięk.
Projektowanie prezentacji, choć jest proste, powinno składać się z kilku etapów:
– zaplanowanie prezentacji; – utworzenie odpowiedniej liczby slajdów; – wypełnienie slajdów elementami; – zdefiniowanie parametrów wyświetlania prezentacji; – powiązanie slajdów ze sobą i z dodatkowymi dokumentami; – utworzenie dodatkowych notatek; – eksport prezentacji do określonego formatu.
Polecenie
Nauczyciel przygotowuje prezentację z kilkoma źle zaprojektowanymi slajdami. Prosi uczniów, aby po obejrzeniu każdego ze slajdów zanotowali uwagi na kartkach. Istotne elementy podlegające ocenie to np.: czy zastosowane tło pasuje do slajdu, czy ułatwia jego odbiór, czy tekst jest czytelny, itp.
Po spisaniu spostrzeżeń na temat każdego ze slajdów uczniowie podają
możliwe rozwiązania problemów. W formie głosowania mogą wybrać najlepszy.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują cechy dobrej prezentacji:
– rodzaj oraz rozmiar czcionki dobierz tak, aby tekst był czytelny i widoczny z większej odległości; – ilustracje, które umieścisz na slajdzie, dobierz do treści; – ograniczaj ilość tekstu na slajdzie; – odpowiednio rozplanuj wszystkie elementy na slajdzie; – pamiętaj, żeby kolorystyka tła i czcionki była odpowiednio dobrana.
m68971a8a6426937d_1528450119332_0
Nawet najlepsza technicznie prezentacja nie trafi do odbiorcy, jeżeli treść pokazu nie będzie dostatecznie interesująca. Przed przystąpieniem do wykonania prezentacji przygotuj plan, będący szkicem prezentacji. Dobrze rozplanuj, co gdzie i kiedy umieścisz. Przygotuj wcześniej wszystkie potrzebne do prezentacji materiały: teksty, zdjęcia i inne niezbędne elementy. Odpowiednio do tematu dobierz formę graficzną prezentacji, tak aby prezentacja była czytelna dla odbiorcy.