Scenariusz
Temat
Tworzenie prezentacji
Etap edukacyjny
drugi
Podstawa programowa
KLASY IV–VI
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Uczeń:
3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
d) tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;
Czas
45 minut
Cel ogólny
Opisywanie prezentacji multimedialnych.
Cele szczegółowe
1. Opisywanie cech prezentacji multimedialnej,
2. Wymienianie elementów prezentacji multimedialnej,
3. Rozpoznawanie programów do tworzenia prezentacji multimedialnych.
Efekty uczenia
Uczeń:
- rozpoznaje programy do tworzenia prezentacji multimedialnych,
- opisuje cechy i elementy składowe prezentacji multimedialnej.
Metody kształcenia
1. Uczenie się przez obserwację,
2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy.
Formy pracy
1. Praca z całą klasą,
2. Rozwiązywanie problemów.
ETAPY LEKCJI
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel omawia multimedia, prezentację i grafikę prezentacyjną oraz wskazuje różnice pomiędzy nimi.
Multimedia – media stanowiące połączenie kilku różnych form przekazu treści (tekstu, dźwięku, grafiki, animacji, wideo) w celu dostarczania odbiorcom informacji lub rozrywki.
Prezentacja – wystąpienie publiczne mające na celu przekazanie odbiorcom wiedzy przez prelegenta.
Grafika prezentacyjna – rodzaj prezentacji przy użyciu grafiki komputerowej, polegający na tworzeniu zestawów kolejno wyświetlanych slajdów w celu zilustrowania w systematyczny sposób jakiegoś zagadnienia. Jednym z przykładów grafiki prezentacyjnej są prezentacje multimedialne.
Realizacja lekcji
Wyróżniamy dwa rodzaje prezentacji multimedialnych:
– prezentację multimedialną mającą stanowić uzupełnienie referatu;
– samodzielną autoprezentację.
Slajd w grafice prezentacyjnej jest podstawowym elementem prezentacji – odpowiednikiem jednej klatki filmu czy jednej strony tekstu. Prezentacja składa się z sekwencji slajdów. Po uruchomieniu pokazu slajdy pojawiają się na ekranie w wybranej kolejności.
Slajdy mogą zawierać:
[Ilustracja interaktywna]
Polecenie
Jakie różnice można wskazać pomiędzy samodzielną autoprezentacją a prezentacją uzupełniającą referat?
(różnice w treści, inne formy prezentacji: ręczna lub automatyczna)
Programy do tworzenia prezentacji:
– Microsoft PowerPoint;
– OpenOffice Impress;
– Libra Office Impress;
– Prezi.
[Rysunek]
Animacja – to sztuka tworzenia ruchomych obiektów. Animacje mogą być dwu- lub trójwymiarowe. W programach do tworzenia prezentacji animacje stosowane są w celu uzyskania efektów wizualnych takich jak: wejścia, wyjścia, zmiany rozmiaru i koloru, a nawet efekty ruchu.
Przejścia slajdów – to efekty animacji występujące w czasie przejścia z jednego slajdu do kolejnego podczas prezentacji. Można sterować szybkością przejścia i dostosowywać właściwości efektów przejścia. Przejściu może towarzyszyć dźwięk.
Projektowanie prezentacji, choć jest proste, powinno składać się z kilku etapów:
– zaplanowanie prezentacji;
– utworzenie odpowiedniej liczby slajdów;
– wypełnienie slajdów elementami;
– zdefiniowanie parametrów wyświetlania prezentacji;
– powiązanie slajdów ze sobą i z dodatkowymi dokumentami;
– utworzenie dodatkowych notatek;
– eksport prezentacji do określonego formatu.
Polecenie
Nauczyciel przygotowuje prezentację z kilkoma źle zaprojektowanymi slajdami. Prosi uczniów, aby po obejrzeniu każdego ze slajdów zanotowali uwagi na kartkach. Istotne elementy podlegające ocenie to np.: czy zastosowane tło pasuje do slajdu, czy ułatwia jego odbiór, czy tekst jest czytelny, itp.
Po spisaniu spostrzeżeń na temat każdego ze slajdów uczniowie podają
możliwe rozwiązania problemów. W formie głosowania mogą wybrać najlepszy.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują cechy dobrej prezentacji:
– rodzaj oraz rozmiar czcionki dobierz tak, aby tekst był czytelny i widoczny z większej odległości;
– ilustracje, które umieścisz na slajdzie, dobierz do treści;
– ograniczaj ilość tekstu na slajdzie;
– odpowiednio rozplanuj wszystkie elementy na slajdzie;
– pamiętaj, żeby kolorystyka tła i czcionki była odpowiednio dobrana.
Podsumowanie lekcji
Nawet najlepsza technicznie prezentacja nie trafi do odbiorcy, jeżeli treść pokazu nie będzie dostatecznie interesująca. Przed przystąpieniem do wykonania prezentacji przygotuj plan, będący szkicem prezentacji. Dobrze rozplanuj, co gdzie i kiedy umieścisz. Przygotuj wcześniej wszystkie potrzebne do prezentacji materiały: teksty, zdjęcia i inne niezbędne elementy. Odpowiednio do tematu dobierz formę graficzną prezentacji, tak aby prezentacja była czytelna dla odbiorcy.