Students work individually, using computers. Their task is to watch the Internative illustration, that describes ways of calculating percent of a given number.
Students use obtained information in exercises, using the JIGSAW method.
The teacher divides students into 3 persons groups. Each member of the group gets different task from the tasks below. After solving the tasks, students gather in groups that were doing the same task. They discuss the solutions and clarify any doubts. Then, they return to the initial groups and present the solutions to other members.
Task Do the exercise, write calculations and the answer. A bike costs 1200 zł. If we buy it as an installment purchase, we need to pay 15% percent. What is the price of this bike as an installment purchase?
The teacher evaluates the students’ work and clarifies doubts.
An extra task: How many times will the area of a rectangle whose sides are a and b increase if we increase one of the sides by 20% and the other by 30%.
- Aby obliczyć % danej liczby , należy dany procent zamienić na ułamek i pomnożyć go przez liczbę . % liczby to .
m34bd6fdd07377a80_1528449000663_0
Obliczanie procentu danej liczby
m34bd6fdd07377a80_1528449084556_0
Drugi
m34bd6fdd07377a80_1528449076687_0
V. Obliczenia procentowe. Uczeń:
2) oblicza liczbę a równą p procent danej liczby b.
m34bd6fdd07377a80_1528449068082_0
45 minut
m34bd6fdd07377a80_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m34bd6fdd07377a80_1528449552113_0
1. Obliczanie procentu danej liczby.
2. Zastosowanie obliczania procentu danej liczby do rozwiązywania zadań tekstowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m34bd6fdd07377a80_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza procent danej liczby,
- stosuje obliczanie procentu danej liczby do rozwiązywania zadań tekstowych.
m34bd6fdd07377a80_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW.
m34bd6fdd07377a80_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
m34bd6fdd07377a80_1528450127855_0
Uczniowie przypominają sposób zamiany procentów na ułamki oraz jak obliczamy ułamek danej liczby.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji uczniowie wykorzystując te umiejętności, nauczą się obliczać procent danej liczby.
m34bd6fdd07377a80_1528446435040_0
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z Ilustracją interaktywną, opisującą sposób obliczania procentu danej liczby.
[Ilustracja interaktywna]
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji. - Aby obliczyć % danej liczby , należy dany procent zamienić na ułamek i pomnożyć go przez liczbę .
% liczby to .
Uczniowie wykorzystują poznane informacje w zadaniach, pracując metodą układanki JIGSAW.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie Oblicz.
a) 22% kwoty 350 zł
b) 20% z 650 m
c) 35% godziny
d) 15% masy 250 dag
Polecenie Oblicz.
a) 105,4% liczby 12
b) % liczby 102
c) % liczby 396
Polecenie Rozwiąż zadanie, zapisz obliczenia i odpowiedź. Rower kosztuje 1200 zł. Przy zakupie na raty trzeba zapłacić o 15% więcej. Jaka jest cena tego roweru przy zakupie ratalnym?
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych: Ile razy zwiększy się pole prostokąta o bokach a i b, jeśli jeden z jego boków zwiększymy o 20%, a drugi o 30%?
m34bd6fdd07377a80_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Aby obliczyć % danej liczby , należy dany procent zamienić na ułamek i pomnożyć go przez liczbę .