E-materiały do kształcenia zawodowego

Prace eksploatacyjne i naprawy sieci zasilających

Montaż i eksploatacja sieci zasilających oraz trakcji elektrycznej - Technik elektroenergetyk transportu szynowego

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat sieci zasilających w transporcie szynowym

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Film edukacyjny Konserwacja i naprawa sieci zasilającychDpcNu5f5HFilm edukacyjny Konserwacja i naprawa sieci zasilających zaprezentuje Ci proces oględzin sieci zasilających, certyfikaty urządzeń i elementów zasilania trakcji oraz czynności związane z określeniem uszkodzenia i jego zakresu, obsługi i zastosowania sprzętu, wagonu pomiarowego - diagnostycznego z wyposażeniem sprzętowym. Pokaże również prace związane z wyłączeniem zasilania i zabezpieczenia miejsca pracy.

Film instruktażowy (tutorial) Prace eksploatacyjne oraz naprawy sieci zasilającychD28qjSwVLFilm instruktażowy (tutorial) Prace eksploatacyjne oraz naprawy sieci zasilających zaprezentuje Ci prace utrzymaniowe parametrów eksploatacyjnych i pomiary parametrów elektrycznych oraz naprawy w przypadku awarii, a także obsługę sprzętu i sporządzanie dokumentacji z przebiegu napraw i konserwacji elementów trakcji.

Gra edukacyjna Techniczne utrzymanie i naprawy sieci zasilającychD1H94vOjYGra edukacyjna Techniczne utrzymanie i naprawy sieci zasilających. Twoim celem będzie organizowanie prac eksploatacyjnych i napraw sieci zasilających. Wcielisz się w rolę elektromontera. Twoim zadaniem będzie montaż, konserwacja i wykonywanie napraw maszyn, urządzeń elektrycznych oraz sieci elektroenergetycznych.

Dokumentacja interaktywna Prace konserwacyjne i naprawcze sieci zasilającychD30NfggkNDokumentacja interaktywna Prace konserwacyjne i naprawcze sieci zasilających. Zawiera dokumentację związaną z  bieżącą eksploatacją i usuwaniem usterek (wzory dokumentów programu „planer” (w telefonie komórkowym), D831 (Dziennik oględzin i badań technicznych rozjazdów)). W materiale pojawiają się wskazówki dotyczące poprawnego wypełniania poszczególnych dokumentów oraz przykładowo wypełnione w dokumenty.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDl2wKlaabInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDujS4X3KKSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDZ8z50Jl0Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDsNZzoencPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDJnwLRT7hNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDfFhcSQdAInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik elektroenergetyk transportu szynowego

W skład multimediów wchodzi film edukacyjny, film instruktażowy - tutorial, gra edukacyjna oraz dokumenty interaktywne Przybliżą Ci one wiadomości z zakresu prac eksploatacyjnych i dokumentacji niezbędnej podczas tych czynności.

Jak przykładowo miałbyś uczyć się tych zagadnień?

Jeśli ja miałbym się od nowa uczyć tych zagadnień, to:

  1. zapoznałbym się z filmami - najpierw edukacyjnym, a potem instruktażowym. Dają one podstawę do pracy w charakterze technika zajmującego się eksploatacją,

  2. w trakcie oglądania zapisywałbym pytania o rzeczy kluczowe, które pojawiły się w filmie i tworzył z nich test wyboru (sugerował błędne odpowiedzi i zamieszczał jedną poprawną)

  3. wynotowałbym pojęcia, których nie rozumiem i poszukał ich w słowniku. Inną wersją mogło być ciągłe przechodzenie z filmów do słownika i ze słownika do filmów, ale mogłoby to być kłopotliwe i czasochłonne (przełączanie się),

  4. po filmie dotyczącym eksploatacji postarałby się uzupełnić dokumentacje niezbędną podczas tych prac.

  5. w kolejnym kroku sprawdziłbym się po raz pierwszy w grze.

  6. a w następnym sprawdziłbym swoją wiedzę w teście złożonym z  pytań i dołożyłbym jeszcze od siebie 20 innych, które wynotowałbym podczas oglądania filmu,

  7. jeszcze raz zajrzał do filmu instruktażowego.

Finalnie, zawsze jeśli byłbym blisko torowiska zwracałbym uwagę na sieć zasilającą i możliwe jej parametry (o których mowa w e‑materiale)

Ale to moja ścieżka, swoją możesz zaplanować sam. Dlatego:

ZANIM ZACZNIESZ — PRZEJRZYJ MATERIAŁ. Wtedy idealnie dopasujesz go do siebie (kolejność materiałów, bo niektóre materiały poszerzą Twoją wiedzę („Instrukcja utrzymania sieci trakcyjnej Iet - 2” i słownik pojęć), inne ją przećwiczą (ćwiczenia sprawdzające, gra).

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę

  1. Ćwicz spostrzegawczość związana z badaną przestrzenią. To nie musi być torowisko. Ważne żebyś nauczył się dostrzegać różnice między stanem faktycznym (tak powinno być) i stanem zastanym (tak jest) - przydatne w oględzinach sieci zasilających.

  2. Wyobrażaj sobie, co by się stało, jeślibyś jako pracownik pracujących jako elektromonter nie pomierzy właściwie parametrów.

  3. Dowiedz się więcej z internetu na czym polegają prace eksploatacyjne - zajrzyj do instrukcji: „Instrukcja utrzymania sieci trakcyjnej Iet - 2”..

  4. Skorzystaj z testów — Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiałach. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Możesz materiał analizować sam, indywidualnie, ale polecam pracę w grupie.

Jeśli nie jesteś typem osoby, która preferuje pracę grupową, pamiętaj, że warto zainwestować w nią swój czas. Umiejętności społeczne, które wykształcisz podczas pracy z innymi są bardzo ważne w pracy jako jedna z osób zajmujących się stanem sieci zasilających. Szczególnie ważna jest komunikacja interpersonalna. Wiedząc bardzo dużo, ale nie mając umiejętności nie będziesz dobrym specjalistą.

Podczas pracy w grupie znajdź własną rolę i tak zorganizuj swoją pracę, aby być jednocześnie częścią zespołu i zadbać o „przestrzeń” dla siebie. Będziesz razem ale też osobno.

Grupa trzech osób to też grupa. Jeśli problemem jest dla Ciebie jest duża liczba osób — zacznij od małej grupy. I pamiętaj, że od razu nie musisz być jej liderem. W małej grupie możesz zacząć od wzajemnego przepytywania się przed kartkówką z innym uczniem lub z kimś z rodziny. Rozwijaj umiejętności społeczne — to ważny aspekt Twojej przyszłej pracy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści