E-materiały do kształcenia zawodowego

Prace eksploatacyjne i naprawy sieci zasilających

Montaż i eksploatacja sieci zasilających oraz trakcji elektrycznej — Technik elektroenergetyk transportu szynowego

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

Celem e‑materiału jest przygotowanie ucznia do wykonywania zadań zawodowych związanych z zawodem technik elektroenergetyk transportu szynowego.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

Montaż i eksploatacja sieci zasilających oraz trakcji elektrycznej — Technik elektroenergetyk transportu szynowego

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TKO.05. Montaż i eksploatacja sieci zasilających oraz trakcji elektrycznej:

  • wykonywania i uruchamiania sieci doprowadzających energię do urządzeń trakcyjnych na podstawie dokumentacji technicznej,

  • wykonywania konserwacji sieci zasilających i trakcji elektrycznej,

  • eksploatowania sieci zasilających i trakcji elektrycznej.

Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Efekty kształcenia

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią

3) charakteryzuje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych

4) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska

5) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych

6) stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska w zakresie technologii montażu i eksploatacji sieci zasilających i trakcyjnych

7) udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego

8) udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.

Podstawy elektrotechniki i transportu kolejowego

Uczeń:

1) posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki,

2) opisuje zjawiska związane z prądem stałym i przemiennym,

3) wyznacza wielkości elektryczne obwodów prądu stałego i przemiennego,

4) wykonuje pomiary wielkości elektrycznych,

7) stosuje przepisy prawa dotyczące funkcjonowania transportu np. kolejowego,

6) stosuje urządzenia przewodowej i bezprzewodowej łączności np. kolejowej,

8) stosuje sygnalizację obowiązującą w transporcie kolejowym,

9) stosuje zasady i przepisy dotyczące prowadzenia na liniach kolejowych akcji ratowniczej oraz przewozu towarów szczególnych,

11) wykorzystuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań z zakresu obsługi transportu kolejowego,

12) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

Montaż i eksploatacja sieci zasilających

Uczeń:

1) klasyfikuje kable i przewody elektroenergetyczne oraz osprzęt elektroinstalacyjny,

2) określa przebieg drogi przesyłania, rozdziału i odbioru energii elektrycznej,

3) charakteryzuje środki ochrony stosowane w sieciach zasilających,

6) wykonuje naprawy w sieciach zasilających,

7) wykonuje prace eksploatacyjne w sieciach zasilających.

Montaż i eksploatacja urządzeń zasilania trakcji elektrycznej

Uczeń:

1) klasyfikuje elementy sieci trakcyjnej,

2) montuje elementy sieci trakcyjnej,

3) montuje urządzenia sieci trakcyjnej,

5) wykonuje pomiary parametrów sieci i urządzeń trakcyjnych,

6) utrzymuje sieci trakcyjne,

7) charakteryzuje czynności eksploatacyjne wykonywane w podstacjach trakcyjnych i kabinach sekcyjnych,

8) charakteryzuje czynności związane z wymianą uszkodzonych podzespołów sieci trakcyjnych,

9) prowadzi dokumentację eksploatacyjną sieci trakcyjnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑zasobu

  1. WprowadzenieDNYsMcBQoWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością, takie jak: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    E‑materiał zawiera zestaw multimediów, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Są to:

    Film edukacyjny Konserwacja i naprawa sieci zasilającychDpcNu5f5HFilm edukacyjny Konserwacja i naprawa sieci zasilających prezentuje oględziny sieci zasilających, certyfikaty urządzeń i elementów zasilania trakcji oraz czynności związane z określeniem uszkodzenia i jego zakresu, obsługi i zastosowania sprzętu, wagonu pomiarowego — diagnostycznego z wyposażeniem sprzętowym. Pokazuje również prace związane z wyłączeniem zasilania i zabezpieczenia miejsca pracy.

    Film instruktażowy (tutorial) Prace eksploatacyjne oraz naprawy sieci zasilającychD28qjSwVLFilm instruktażowy (tutorial) Prace eksploatacyjne oraz naprawy sieci zasilających prezentuje prace utrzymaniowe parametrów eksploatacyjnych i pomiary parametrów elektrycznych oraz naprawy w przypadku awarii, a także obsługę sprzętu i sporządzanie dokumentacji z przebiegu napraw i konserwacji elementów trakcji.

    Gra edukacyjna Techniczne utrzymanie i naprawy sieci zasilającychD1H94vOjYGra edukacyjna Techniczne utrzymanie i naprawy sieci zasilających. Celem ucznia będzie organizowanie prac eksploatacyjnych i napraw sieci zasilających, który wcieli się w rolę elektromontera. Zadaniem ucznia będzie montaż, konserwacja i wykonywanie napraw maszyn, urządzeń elektrycznych oraz sieci elektroenergetycznych.

    Dokumentacja interaktywna Prace konserwacyjne i naprawcze sieci zasilającychD30NfggkNDokumentacja interaktywna Prace konserwacyjne i naprawcze sieci zasilających. Zawiera dokumentację związaną z bieżącą eksploatacją i usuwaniem usterek (wzory dokumentów programu „planer” (w telefonie komórkowym), D831 (Dziennik oględzin i badań technicznych rozjazdów)). W materiale pojawiają się wskazówki dotyczące poprawnego wypełniania poszczególnych dokumentów oraz przykładowo wypełnione w dokumenty.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDl2wKlaabInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDujS4X3KKSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDZ8z50Jl0Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDsNZzoencPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDJnwLRT7hNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDfFhcSQdAInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektroenergetyk transportu szynowego

E‑materiał stanowi wsparcie i uatrakcyjnienie procesu kształcenia zawodowego. Umożliwia on uczniowi poprzez wielokrotne powtarzanie zadań zawodowych w wirtualnym otoczeniu naśladującym prace przy sieciach zasilających w transporcie przygotowanie się do tego rodzaju prac w rzeczywistości. Eksperymentowanie wzbogacone informacją zwrotną w otoczeniu wirtualnym zapewni wysokie zaangażowanie ucznia.

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film edukacyjny „Konserwacja i naprawa sieci zasilających”
  • Nauczyciel przekazuje dostęp do filmu edukacyjnego (nie prezentuje go podczas zajęć dla całej kasy). Przed udzieleniem dostępu łączy uczniów w grupy nadając im zadanie, które polega na opisaniu w postaci opowiadania „Historii pewnej naprawy ...”. W opowiadaniu mają przedstawić: grupa pierwsza - czynności wykonywane w celu określenia uszkodzenia i jego zakresu; grupa druga - parametry mierzone przez specjalny wagon pomiarowo‑diagnostyczny; grupa trzecia - czynności wykonywane przed przystąpieniem do prac przy wyłączonym napięciu sieci trakcyjnej.

  • Dodatkowo historia ma zawierać zadania które wykonywał technik oraz inne osoby, które uczestniczą w procesie naprawy.

  • Grupa tworzy historię. Ma na to około 15 minut.

  • Po upływie określonego czasu grupy wymieniają się historiami.

  • Teraz grupa, która otrzymała historię, analizuje ją i wskazuje miejsca (wg nich) do uzupełnienia. Wykonuje na pewien sposób recenzji i udoskonalenia, proponując poprawki.

  • Po zakończeniu prac uczniowie zwracają „historie” grupie autorskiej, która prezentuje ją na forum odnosząc się również do poprawek „recenzentów”.

  • Nauczyciel koordynuje proces i uzupełnia oraz komentuje opisy.

  • Historie trafiają do notatek przedmiotowych (cyfrowych lub jako fotokopie).

Film instruktażowy (tutorial) „Prace eksploatacyjne oraz naprawy sieci zasilających”
  • Nauczyciel łączy uczniów w 2 grupy (lub wielokrotność dwóch) i przekazuje im dostęp do filmu.

  • Grupy otrzymują zagadnienia: 1 grupa - „Pomiar parametrów eksploatacyjnych takich jak wysokość, odsuw oraz zużycie przewodu jezdnego”; 2 grupa - „Pomiar parametrów elektrycznych”.

  • Zadaniem każdej z grup będzie opisanie osób/zawodów pojawiających się przy danym pomiarze i czynności oraz wymagań jakim ta osoba podlega.

  • Grupy otrzymują flipchart i na środku zapisują swój rodzaj pomiarów z krótką definicją (jakie składowe pomiary zawiera) i odnośnikami do osób realizujących te pomiary (lub współuczestniczy).

  • Po zrealizowaniu tego działania flipchart przekazują wybranej grupie (a ta grupa oddaje swój flipchart).

  • Teraz grupy czytują notatki z flipchartu i zapisują poniżej 5 pytań do tego tematu (co jeszcze chcieliby się w tej kwestii dowiedzieć?). Mogą to być pytania o inne osoby biorące udział w tych pomiarach, mierniki lub szczegóły dotyczące opisów czynności.

  • Po kilku chwilach flipchart wraca do grupy, która go przekazała.

  • Teraz grupa uzupełnia notatkę o odpowiedzi na te pytania.

  • Nauczyciel dopowiada po prezentacji jeśli jakieś ważne elementy zostały pominięte. Uczniowie wykonują notatkę wizualną.

Gra edukacyjna „Techniczne utrzymanie i naprawy sieci zasilających”
  • Nauczyciel dzieli uczniów na trzyosobowe grupy.

  • Uczniowie przechodzą przez grę jako elektromonter kierujący zespołem.

  • Podczas rozgrywki notują zakres obowiązków i czynności, które należy wykonać przy wymianie izolatora (czynności pracy własnej i poleceń dawanych zespołowi). Takie same notatki wykonują inne osoby w zespole nie pokazując ich osobie, która w tym momencie przechodzi grę.

  • Następnie grupa wspólnie opracowuje instrukcję „Jak poprawnie przejść przez kolejne zadania gry?”. W instrukcji krok po kroku wskazuje co należy zrobić, dlaczego tak i jakie to będzie miało skutki. Instrukcje będą wykonane w postaci kart, które grupa będzie pokazywała podczas prezentacji.

  • Na kartach może znajdować się nakaz wykonania, skutek i ewentualnie obrazki. Mogą to być karty narysowane lub wykonane zdjęcia kart.

  • Grupy prezentują swoje instrukcje poprawnego rozegrania gry.

  • Nauczyciel ocenia ich pracę.

Dokumentacja interaktywna „Prace konserwacyjne i naprawcze sieci zasilających”
  • Nauczyciel dzieli klasę na trzy zespoły (lub ich wielokrotność). Każdy z zespołów będzie wypełniał dokumentację: pierwszy zespół — protokół odbioru usługi przeglądu okresowego, drugi — protokół z kontroli stanu technicznego urządzeń, trzeci — protokół z kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania, estetyki oraz otoczenia utrzymywanych urządzeń.

  • Nauczyciel prosi zespoły o to, aby każdy zespół zapoznał się z dokumentacją interaktywną.

  • Zespoły uczniowskie wypisują kolejno niezbędne dane do wypełnienia dokumentu.

  • Teraz nauczyciel prosi o to, aby każda z grup narysowała na kartce swój dokument i wpisała w niego inne niż w dokumencie interaktywnym dane/informacje. Uczniowie kolejno wymyślają do dokumentu dla swojej grupy inne niż dane zawarte w dokumentacji interaktywnej i wpisują w rysunek.

  • Nauczyciel prosi o to, aby każda z grup narysowała na kartce po raz drugi dokument nad którym pracuje, ale wpisała w niego kilka błędnych informacji tak, aby inna grupa dałaby się na to nabrać.

  • Grupy przekazują sobie na wzajem poprawne i „błędnie wypełnione” druki.

  • Zadanie polega na porównaniu otrzymanych dokumentów z dokumentacją interaktywną i wskazanie, który z przekazanych dokumentów nie jest poprawny i dlaczego (koniecznie uzasadniając).

  • Grupy prezentują swoje „dochodzenie” na forum klasy.

  • Po prezentacjach wszystkich grup nauczyciel prosi grupy o informacje zwrotne na temat poprawności dokumentacji. Przydziela punkty grupom, które poprawnie zidentyfikowały błędnie wypełnione dokumenty. Grupie, która „sprytnie” wprowadziła w błąd swoim dokumentem daje punkt za każdą „oszukaną” grupę.

  • Finalnie nauczyciel jeszcze raz omawia dokumenty interaktywne wskazując jak poprawnie wypełnić dokumentację.

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film edukacyjny „Konserwacja i naprawa sieci zasilających”
  • Nauczyciel prezentuje film edukacyjny.

  • Uczniowie mają za zadanie samodzielnie na kartce papieru A4 zapisywać w różnych jej miejscach pojęcia, które są dla nich nowe. Jednak przyjmują zasadę, że każde kolejne słowo musi być po przeciwnej stronie osi kartki.

  • Po filmie tworzy się chmura wyrazowa. Teraz uczeń ma za zadanie połączyć pojęcia w grupy (podkreślając je tym samym kolorem, albo łącząc liniami)

  • Nauczyciel prosi o informację od uczniów dotyczącą czytelności notatki.

  • Uczniowie wypowiadają się i wykonują kolejne zadanie, które polega na posegregowaniu pojęć (połączeniu ich w grupy). Po tym działaniu prezentują swoje rozwiązania na forum.

  • Nauczyciel zwraca uwagę na sposób uczenia się wielu pojęć zawartych w materiale, jednocześnie wskazując na wielość pojęć w materiale filmowym.

  • Uczniowie finalnie mogą wymienić się swoimi notatkami hasłowymi.

Film instruktażowy (tutorial) „Prace eksploatacyjne oraz naprawy sieci zasilających”
  • Nauczyciel przydziela dostęp do filmu każdemu uczniowi.

  • Zadaniem ucznia będzie samodzielne przejrzenie filmu i wynotowanie charakterystycznym elementów pomiarów przewodu trakcyjnego oraz parametrów elektrycznych trakcji.

  • Notatkę z analizy filmu ma wykonać poprzez narysowanie mapy pojęć.

  • Z mapy ma wynikać część wspólna pomiarów i to czym się różnią od siebie.

  • Notatki prezentują wybrani uczniowie.

  • Nauczyciel odpowiednio ocenia ich zaangażowanie.

Gra edukacyjna „Techniczne utrzymanie i naprawy sieci zasilających”
  • Nauczyciel informuje, że teraz każdy indywidualnie ma przejść grę, ale każdą decyzję trzeba będzie opisać w notatniku.

  • Uczniowie przechodzą grę wspak, czyli zaznaczają najpierw wszystkie błędne odpowiedzi testując program. Przed zatwierdzeniem robią zdjęcie ekranu i „printscreen”. Zdjęcie zamieszczają w swojej cyfrowej notatce.

  • Żeby można byłoby przejść dalej w kolejnym kroku wykonują działania poprawnie. I tym razem przed zatwierdzeniem robią zdjęcie ekranu i „printscreen”. Zdjęcie zamieszczają w swojej cyfrowej notatce.

  • Po przejściu w ten sposób wszystkich ekranów wykonują prezentację, w której na każdym slajdzie zawierają dwa obrazki: po lewej stronie poprawne uzupełnienie zadania, a po prawej błędne. Pod obrazkami wypisują w punktach opisy dotyczące tego, co trzeba wiedzieć, żeby przejść ten etap gry poprawnie.

  • Tak uczniowie samodzielnie przechodzą kolejne etapy gry (rozkodowują grę).

  • Nauczyciel po zakończonej przez wszystkich uczniów grze prosi o prezentację efektów ich pracy.

  • Prosi też o informację zwrotną z przebiegu czynności w zadaniach.

Dokumentacja interaktywna „Prace konserwacyjne i naprawcze sieci zasilających”
  • Nauczyciel prosi uczniów o skorzystanie z e‑materiału i zapoznanie się z opisami pól, które w dokumencie interaktywnym występują.

  • W notatce w postaci procedury mają opisać „krok po kroku” w punktach co będą uzupełniali i w którym miejscu tą informację zamieszczą.

  • Uczniowie do wyboru mają jeden z trzech protokołów: protokół odbioru usługi przeglądu okresowego, z kontroli stanu technicznego urządzeń lub z kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania, estetyki oraz otoczenia utrzymywanych urządzeń.

  • Uczniowie prezentują dokument na forum klasy.

  • Całą klasa w dyskusji koryguje błędy. Finalnie zatwierdza procedurę nauczyciel.

  • Na podstawie dyskusji każdy uczeń koryguje własną procedurę uzupełniania dokumentacji.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić samodzielnie przez ucznia nabytej wiedzy z zakresu prac eksploatacyjnych i naprawy sieci zasilających.

Ćwiczenie 1 - „Rodzaje prac eksploatacyjnych”, 2 - „Bezpieczeństwo napraw i prac eksploatacyjnych” i 4 - „Charakterystyka sieci zasilających” idealnie się nadają do podsumowania filmu „Prace eksploatacyjne ...”.  Stworzony został również mini test w ćwiczeniu 3 zawierający pytań, które uczeń ma za zadanie rozwiązać. Może to być punkt wyjścia do stworzenia razem z młodzieżą testu wiedzy.

Przykładowe działania w ramach lekcji:

  • Nauczyciel realizuje z młodzieżą materiał zawarty w e‑materiale.

  • Jako podsumowanie prosi o ułożenie przez każdego ucznia co najmniej pytania zawierające cztery odpowiedzi każde dotyczące tego materiału.

  • Uczniowie zapisują to na kartkach i oddają nauczycielowi.

  • Nauczyciel prosi wykonanie testu z ćwiczenia 3.

  • Dodatkiem dla osób, które słabo poradziły sobie z tym testem są pytania z puli ułożonych przez uczniów. Daje to możliwość poszerzenia sprawdzenia wiedzy o te właśnie pytania.

Praca uczniów poza zajęciami

Poza zajęciami uczniowie mogą kreatywnie/twórczo popracować nad „wypełnianiem odwróconym” dokumentacji związanej z pracami konserwacyjnymi i naprawczymi. W domu samodzielnie lub w grupach zadaniowych mogą stworzyć historię do dokumentu/protokołu.

Przykładowe działanie:

  • Nauczyciel w klasie łączy uczniów w zespoły zadaniowe i przydziela im zagadnienia (odpowiednie dokumenty).

  • Określa też zadania: wypełnienie dokumentacji oraz stworzenie do niej historii, której efektem jest taka właśnie dokumentacja.

  • Poza zajęciami lekcyjnymi uczniowie analizują dokumentację i tworzą „historii z życia”, która doprowadziła do powstania takiego dokumentu.

  • Historia ta ma zawierać wszystkie informacje, które zostały w przydzielonym przez nauczyciela protokole. Może też zawierać inne, dodatkowe, ale z punktu widzenia protokołu, nieistotne informacje.

  • Uczniowie zawierają jak najwięcej szczegółów (przede wszystkim tych nieistotnych, w których ukryte będą właściwe informacje niezbędne do wypisania protokołu).

  • Prace grup (lub jeśli nauczyciel zleci to jako pracę samodzielną - uczniów) są prezentowane na forum klasy na zajęciach, a inni uczniowie mają za zadanie właściwie, na podstawie historii, uzupełnić dokument.

  • Nauczyciel komentuje historie i sposób wypełnienia dokumentacji udzielając informacji zwrotnych i uzupełniając informacje.

Wsparciem dla uczniów podczas tej pracy może być „Instrukcja utrzymania sieci trakcyjnej Iet - 2”.

Praca z uczniami z SPE

E‑materiały są odpowiednie do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. E‑materiał zawiera przestrzeń edukacyjną (filmy uzupełnione dokumentacją interaktywną i grami), która pozwala pracować z uczniem SPE w co najmniej dwóch płaszczyznach: odniesienie do realnych działań pokazanych w filmie i wizualizacji w grze miejsca usterki. Dzięki różnym podejściom do tych samych zagadnień teoretycznych budujemy umiejętności poznawania przez ucznia świata zewnętrznego oraz zasad postępowania, rozumowania i działania.

Materiał daje możliwość pracy twórczej z uczniem zdolnym (np.: generowanie zdarzeń, które mają swoje odzwierciedlenie w dokumentacji eksploatacyjnej) oraz uczniem z deficytem (stopniowe, odtwórcze poznawanie procedury prac eksploatacyjnych - w tym pomiarów).

Dzięki pracy w parach oraz zastosowaniu metody wymuszonych konsultacji może zajść doskonalenie mechanizmu podejmowania decyzji przez ucznia podczas gry.

Wariantowość tego e‑materiału pomaga nauczycielowi pamiętać o tej zasadzie.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

Przykładem zastosowania różnych części e‑materiału do indywidualizacji i możliwości zróżnicowania chociażby poziomu trudności przyswajania materiału może być kwestia użycia e‑materiału w zajęciach lekcyjnych.

W grze uczeń ma możliwość wykonywania kolejnych czynności na bazie wcześniej wyuczonych procedur z filmu. Możliwe jest zaprojektowane przez nauczyciela różne ujęcie podobnego zagadnienia w różnym stopniu trudności, który można dostosować do potrzeb ucznia.

Efekt osiągnięty różnymi sposobami jest ten sam. W jednym przypadku może składać się z zastosowania jednego e‑materiału, a w innym przypadku może wymagać wprowadzenia lub sprawdzenia opanowanego zagadnienia (np.: interaktywnych materiałów sprawdzających obejmujących zagadnienie do zwiększenia ciekawości).

Zakres indywidualizowania procesu pracy z uczniem zawsze jednak będzie po stronie nauczyciela i procesu uczenia się danego ucznia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści