Prace eksploatacyjne i naprawy sieci zasilających
Montaż i eksploatacja sieci zasilających oraz trakcji elektrycznej - Technik elektroenergetyk transportu szynowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat sieci zasilających w transporcie szynowym
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Film edukacyjny Konserwacja i naprawa sieci zasilających
Film edukacyjny Konserwacja i naprawa sieci zasilających
zaprezentuje Ci proces oględzin sieci zasilających, certyfikaty urządzeń i elementów zasilania trakcji oraz czynności związane z określeniem uszkodzenia i jego zakresu, obsługi i zastosowania sprzętu, wagonu pomiarowego - diagnostycznego z wyposażeniem sprzętowym. Pokaże również prace związane z wyłączeniem zasilania i zabezpieczenia miejsca pracy.
Film instruktażowy (tutorial) Prace eksploatacyjne oraz naprawy sieci zasilających
Film instruktażowy (tutorial) Prace eksploatacyjne oraz naprawy sieci zasilających
zaprezentuje Ci prace utrzymaniowe parametrów eksploatacyjnych i pomiary parametrów elektrycznych oraz naprawy w przypadku awarii, a także obsługę sprzętu i sporządzanie dokumentacji z przebiegu napraw i konserwacji elementów trakcji.
Gra edukacyjna Techniczne utrzymanie i naprawy sieci zasilających
Gra edukacyjna Techniczne utrzymanie i naprawy sieci zasilających
. Twoim celem będzie organizowanie prac eksploatacyjnych i napraw sieci zasilających. Wcielisz się w rolę elektromontera. Twoim zadaniem będzie montaż, konserwacja i wykonywanie napraw maszyn, urządzeń elektrycznych oraz sieci elektroenergetycznych.
Dokumentacja interaktywna Prace konserwacyjne i naprawcze sieci zasilających
Dokumentacja interaktywna Prace konserwacyjne i naprawcze sieci zasilających
. Zawiera dokumentację związaną z bieżącą eksploatacją i usuwaniem usterek (wzory dokumentów programu „planer” (w telefonie komórkowym), D831 (Dziennik oględzin i badań technicznych rozjazdów)). W materiale pojawiają się wskazówki dotyczące poprawnego wypełniania poszczególnych dokumentów oraz przykładowo wypełnione w dokumenty.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Konserwacja i naprawa sieci zasilającychFilm edukacyjny
Prace eksploatacyjne oraz naprawy sieci zasilającychFilm instruktażowy (tutorial)
Techniczne utrzymanie i naprawy sieci zasilającychGra edukacyjna
Prace konserwacyjne i naprawcze sieci zasilającychDokumentacja interaktywna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik elektroenergetyk transportu szynowego
W skład multimediów wchodzi film edukacyjny, film instruktażowy - tutorial, gra edukacyjna oraz dokumenty interaktywne Przybliżą Ci one wiadomości z zakresu prac eksploatacyjnych i dokumentacji niezbędnej podczas tych czynności.
Jak przykładowo miałbyś uczyć się tych zagadnień?
Jeśli ja miałbym się od nowa uczyć tych zagadnień, to:
zapoznałbym się z filmami - najpierw edukacyjnym, a potem instruktażowym. Dają one podstawę do pracy w charakterze technika zajmującego się eksploatacją,
w trakcie oglądania zapisywałbym pytania o rzeczy kluczowe, które pojawiły się w filmie i tworzył z nich test wyboru (sugerował błędne odpowiedzi i zamieszczał jedną poprawną)
wynotowałbym pojęcia, których nie rozumiem i poszukał ich w słowniku. Inną wersją mogło być ciągłe przechodzenie z filmów do słownika i ze słownika do filmów, ale mogłoby to być kłopotliwe i czasochłonne (przełączanie się),
po filmie dotyczącym eksploatacji postarałby się uzupełnić dokumentacje niezbędną podczas tych prac.
w kolejnym kroku sprawdziłbym się po raz pierwszy w grze.
a w następnym sprawdziłbym swoją wiedzę w teście złożonym z pytań i dołożyłbym jeszcze od siebie 20 innych, które wynotowałbym podczas oglądania filmu,
jeszcze raz zajrzał do filmu instruktażowego.
Finalnie, zawsze jeśli byłbym blisko torowiska zwracałbym uwagę na sieć zasilającą i możliwe jej parametry (o których mowa w e‑materiale)
Ale to moja ścieżka, swoją możesz zaplanować sam. Dlatego:
ZANIM ZACZNIESZ — PRZEJRZYJ MATERIAŁ. Wtedy idealnie dopasujesz go do siebie (kolejność materiałów, bo niektóre materiały poszerzą Twoją wiedzę („Instrukcja utrzymania sieci trakcyjnej Iet - 2” i słownik pojęć), inne ją przećwiczą (ćwiczenia sprawdzające, gra).
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę
Ćwicz spostrzegawczość związana z badaną przestrzenią. To nie musi być torowisko. Ważne żebyś nauczył się dostrzegać różnice między stanem faktycznym (tak powinno być) i stanem zastanym (tak jest) - przydatne w oględzinach sieci zasilających.
Wyobrażaj sobie, co by się stało, jeślibyś jako pracownik pracujących jako elektromonter nie pomierzy właściwie parametrów.
Dowiedz się więcej z internetu na czym polegają prace eksploatacyjne - zajrzyj do instrukcji: „Instrukcja utrzymania sieci trakcyjnej Iet - 2”..
Skorzystaj z testów — Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiałach. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Możesz materiał analizować sam, indywidualnie, ale polecam pracę w grupie.
Jeśli nie jesteś typem osoby, która preferuje pracę grupową, pamiętaj, że warto zainwestować w nią swój czas. Umiejętności społeczne, które wykształcisz podczas pracy z innymi są bardzo ważne w pracy jako jedna z osób zajmujących się stanem sieci zasilających. Szczególnie ważna jest komunikacja interpersonalna. Wiedząc bardzo dużo, ale nie mając umiejętności nie będziesz dobrym specjalistą.
Podczas pracy w grupie znajdź własną rolę i tak zorganizuj swoją pracę, aby być jednocześnie częścią zespołu i zadbać o „przestrzeń” dla siebie. Będziesz razem ale też osobno.
Grupa trzech osób to też grupa. Jeśli problemem jest dla Ciebie jest duża liczba osób — zacznij od małej grupy. I pamiętaj, że od razu nie musisz być jej liderem. W małej grupie możesz zacząć od wzajemnego przepytywania się przed kartkówką z innym uczniem lub z kimś z rodziny. Rozwijaj umiejętności społeczne — to ważny aspekt Twojej przyszłej pracy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści