Six students create three expert groups and prepare information for one of the following subjects before the lesson.
I. Experiments, elementary events, sample spacesample spacesample space, operations of events. II. Identifying probability. III. Properties of probability. IV. Classical probability.
- ProbabilityprobabilityProbability defined on a finite sample space Ω is such function P that assigns to each event A, A ⊂ Ω a real number P(A) in such a way that:
(A1) P(A) ≥ 0, (A2) P(Ω) = 1, (A3) if A, B ⊂ Ω i A ∩ B = ∅, then P(A ∪ B) = P(A) + P(B).
- A pair (Ω, P) – probability space.
III EXPERT GROUP:
Properties of probability:
- P(∅) = 0, - if A ⊂ B, then P(A) ≤ P(B), - P(A) ≤ 1, - P(A') = 1 - P(A), - P(A ∪ B) = P(A) + P(B) - P(A ∩ B), - If events AIndeks dolny 11, AIndeks dolny 22, …, AIndeks dolny nn ⊂ Ω are mutually exclusive then P(AIndeks dolny 11 ∪ AIndeks dolny 22 ∪ ... ∪ AIndeks dolny nn) = P(AIndeks dolny 11) + P(AIndeks dolny 22) + ... P(AIndeks dolny nn).
If the sample spacesample spacesample space Ω is finite and all elementary events are equally probable and is any event in this space, then: .
Students work individually, using computers. Their task is to get to know the interactive illustration, that describes how to calculate probability of an event.
We calculate the probability of an event A where after rolling a symmetric, six‑sided dice and a flip a symmetric coin, we obtain an even number on the dice and heads.
[Illustration Interactive]
We roll the dice and flip the coin and get a set of elementary events: Ω = {O,1, O,2, O,3, O,4, O,5, O,6, R,1, R,2, R,3, R,4, R,5, R,6} |Ω| = 12
A – event A is an event where we can heads an an even number |A| = 3
(A1) P(A) ≥ 0, (A2) P(Ω) = 1, (A3) if A, B ⊂ Ω i A ∩ B = ∅, then P(A ∪ B) = P(A) + P(B).
- Classical probability definition.If the sample spacesample spacesample space Ω is finite and all elementary events are equally probable and A is any event in this space, then:
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Doświadczenia losowe – powtarzalny eksperyment, którego wyniku nie jesteśmy w stanie przewidzieć. - Zdarzenie elementarne – wynik doświadczenia losowego. - Przestrzeń zdarzeń elementarnych – zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych, oznaczamy literą Ω (omega). - Zdarzenie przeciwne do zdarzenia A - zdarzenie A’, któremu sprzyjają wszystkie zdarzenia elementarne, które nie sprzyjają zdarzeniu A.
a) Wypisz elementy przestrzeni zdarzeń elementarnych Ω.
b) Wypisz zdarzenia elementarne sprzyjające zdarzeniom A i B, gdy:
- A - zdarzenie polegające na tym, że wyrzucono co najmniej jednego orła, - B - zdarzenie polegające na tym, że wyrzucono trzy razy orła lub trzy razy reszkę.
Podaj liczbę zdarzeń elementarnych sprzyjających zdarzeniom A i B.
m9c8d2ba8f1aca513_1528449000663_0
Klasyczna definicja prawdopodobieństwa. Własności prawdopodobieństwa. Obliczanie prawdopodobieństw zdarzeń losowych
m9c8d2ba8f1aca513_1528449084556_0
Trzeci
m9c8d2ba8f1aca513_1528449076687_0
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym.
m9c8d2ba8f1aca513_1528449068082_0
45 minut
m9c8d2ba8f1aca513_1528449523725_0
Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
m9c8d2ba8f1aca513_1528449552113_0
1. Poznanie pojęć związanych z obliczaniem prawdopodobieństwa.
2. Poznanie własności prawdopodobieństwa.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m9c8d2ba8f1aca513_1528450430307_0
Uczeń:
- poznaje pojęcia związane z obliczaniem prawdopodobieństwa,
- poznaje własności prawdopodobieństwa.
m9c8d2ba8f1aca513_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Pytanie do eksperta.
m9c8d2ba8f1aca513_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
m9c8d2ba8f1aca513_1528450135461_0
m9c8d2ba8f1aca513_1528450127855_0
Sześciu uczniów tworzy trzy grupy eksperckie i przygotowuje przed lekcją informacje na jeden temat, wybrany z poniższych.
I. Doświadczenia losowe, zdarzenie elementarne, przestrzeń zdarzeń elementarnych, działania na zdarzeniach. II. Określenie prawdopodobieństwa. III. Własności prawdopodobieństwa. IV. Prawdopodobieństwo klasyczne.
m9c8d2ba8f1aca513_1528446435040_0
Uczniowie – eksperci kolejno prezentują przygotowane przez siebie informacje. Po prezentacji odpowiadają na pytania pozostałych uczniów i wyjaśniają wątpliwości.
Informacje, które wraz z przykładami, powinny znaleźć się w prezentacjach grup eksperckich:
I GRUPA EKSPERTÓW:
- Doświadczenia losowe – powtarzalny eksperyment, którego wyniku nie jesteśmy w stanie przewidzieć. - Zdarzenie elementarne – wynik doświadczenia losowego. - Przestrzeń zdarzeń elementarnych – zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych, oznaczamy literą Ω (omega). - Zdarzenie przeciwne do zdarzenia A - zdarzenie A’, któremu sprzyjają wszystkie zdarzenia elementarne, które nie sprzyjają zdarzeniu A.
II GRUPA EKSPERTÓW:
- Prawdopodobieństwem określonym na skończonej przestrzeni zdarzeń elementarnych Ω nazywamy taką funkcję P, która każdemu zdarzeniu A, A ⊂ Ω, przyporządkowuje liczbę rzeczywistą P(A) w taki sposób, że:
(A1) P(A) ≥ 0, (A2) P(Ω) = 1, (A3) jeśli A, B ⊂ Ω i A ∩ B = ∅, to P(A ∪ B) = P(A) + P(B).
- Para (Ω, P) – przestrzeń probabilistyczna.
III GRUPA EKSPERTÓW:
Własności prawdopodobieństwa:
- P(∅) = 0, - jeśli A ⊂ B, to P(A) ≤ P(B), - P(A) ≤ 1, - P(A') = 1 - P(A), - P(A ∪ B) = P(A) + P(B) - P(A ∩ B), - jeśli zdarzenia AIndeks dolny 11, AIndeks dolny 22, ..., AIndeks dolny nn ⊂ Ω wykluczają się parami to P(AIndeks dolny 11 ∪ AIndeks dolny 22 ∪ ... ∪ AIndeks dolny nn) = P(A1) + P(A2) + ... P(AIndeks dolny nn).
IV GRUPA EKSPERTÓW:
- Klasyczna definicja prawdopodobieństwa.
Jeśli przestrzeń zdarzeń elementarnych Ω jest skończona i wszystkie zdarzenia elementarne są jednakowo prawdopodobne, natomiast jest dowolnym zdarzeniem w tej przestrzeni, to: .
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną, opisującą w jaki sposób można obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia.
Obliczmy prawdopodobieństwo zdarzenia A, polegającego na tym, że przy rzucie symetryczną sześcienną kostką i symetryczną monetą otrzymujemy parzystą liczbę oczek i orła.
[Ilustracja interaktywna]
Rzucając kostką i monetą otrzymujemy zbiór zdarzeń elementarnych
A - zdarzenie A, polegające na tym, że przy rzucie kostką i monetą otrzymujemy orła i parzystą liczbę oczek |A|=3
Prawdopodobieństwo zdarzenia A:
Prawdopodobieństwo zdarzenia A wynosi 0,25.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup zadaniowych, rozwiązuje przygotowane przez nauczyciela zadania. Eksperci wspierają uczniów, wyjaśniają wątpliwości. Nauczyciel nadzoruje pracę grup.
Polecenie 1
Rzucamy trzy razy symetryczną monetą.
a) Wypisz elementy przestrzeni zdarzeń elementarnych Ω.
b) Wypisz zdarzenia elementarne sprzyjające zdarzeniom A i B, gdy:
- A - zdarzenie polegające na tym, że wyrzucono co najmniej jednego orła, - B - zdarzenie polegające na tym, że wyrzucono trzy razy orła lub trzy razy reszkę.
Podaj liczbę zdarzeń elementarnych sprzyjających zdarzeniom A i B.
Polecenie 2
W pewnym doświadczeniu zbiorem zdarzeń elementarnych jest:
Ω = {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10}.
Zbiór zdarzeń elementarnych sprzyjających zdarzeniom A, B i C jest określony następująco:
Z liter słowa PRAWDOPODOBIEŃSTWO wybrano losowo jedną literę. Oblicz prawdopodobieństwo, że będzie to litera P lub O.
Polecenie 4
Wiedząc, że , oblicz i .
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych
Oblicz P(A ∪ B) oraz P(A’ ∩ B’), wiedząc, że:
- A ⊂ Ω i B ⊂ Ω są zdarzeniami wykluczającymi się, - P(A') = , - P(B') = .
m9c8d2ba8f1aca513_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Doświadczenia losowe – powtarzalny eksperyment, którego wyniku nie jesteśmy w stanie przewidzieć. - Zdarzenie elementarne – wynik doświadczenia losowego. - Przestrzeń zdarzeń elementarnych – zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych, oznaczamy literą Ω (omega). - Zdarzenie przeciwne do zdarzenia A - zdarzenie A’, któremu sprzyjają wszystkie zdarzenia elementarne, które nie sprzyjają zdarzeniu A. - Prawdopodobieństwem określonym na skończonej przestrzeni zdarzeń elementarnych Ω nazywamy taką funkcję P, która każdemu zdarzeniu A, A ⊂ Ω, przyporządkowuje liczbę rzeczywistą P(A) w taki sposób, że:
(A1) P(A) ≥ 0, (A2) P(Ω) = 1, (A3) jeśli A, B ⊂ Ω i A ∩ B = ∅, to P(A ∪ B) = P(A) + P(B).
- Jeśli przestrzeń zdarzeń elementarnych Ω jest skończona i wszystkie zdarzenia elementarne są jednakowo prawdopodobne, natomiast A jest dowolnym zdarzeniem w tej przestrzeni, to: