Anatomia konia
ROL.01. Jeździectwo i trening koni – jeździec 516408
ROL.01. Jeździectwo i trening koni – technik hodowca koni 314203
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialne: atlas interaktywny, grafika interaktywna, film edukacyjny, wizualizacja 3DMateriały multimedialne: atlas interaktywny, grafika interaktywna, film edukacyjny, wizualizacja 3D
Obudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografiaObudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
![Zdjęcie przedstawia przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony. Na górze znajduje się napis: POPRZEDNIA STRONA. Pod napisem widać długą linię, a pod nią napis: Netografia i bibliografia.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1NJZse8MpQKH/1689762837/1NT9fIvo7M1XxV8ovulxE97JS5r2JEqb.jpg)
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
![Zdjęcie przedstawia przykład przycisku nawigującego do następnej strony. Na górze znajduje się napis: NASTĘPNA STRONA. Pod napisem widać długą linię, a pod nią napis: Instrukcja użytkowania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RH863EzcyVQXj/1689762837/1wOLu8jV2inhuVMTgLmyEkYONtBSbpSy.jpg)
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
![Grafika przedstawia przykładowe przyciski powiązanych ćwiczeń z danym multimedium. Tytuł, powiązane ćwiczenia. Cztery pola. Ćwiczenie pierwsze: Budowa i funkcje poszczególnych elementów aparatu ruchu konia. Ćwiczenie Piąte. Układ kostny. Ćwiczenie Szóste. Układ kostny głowy. Ćwiczenie Dziewiąte. Kręgosłup.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RgBF2tzLh4CwC/1682627224/2BwKBU1URvw9g1cngyQO2RZDPFmBNpBt.jpg)
W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
![Grafika przedstawia widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Od lewej. Czarna litera A ze strzałką w dół. Umożliwia pomniejszenie treści strony. Czarna litera A ze strzałką w górę. Umożliwia powiększenie treści strony. Czarna litera A w białym kwadracie. Umożliwia wyłączenie wysokiego kontrastu. Biała litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑biały. Czarna litera A w żółtym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: żółto‑czarny. Żółta litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑żółty. Oraz ikonka człowieka z wyprostowanymi rękami. Umożliwia przełączenie do trybu dostępności.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RL5vcXMUxOUGC/1689762839/1MNXKJfmuHUvM7fyCKVfnfQeFV5HU9jq.png)
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
We wprowadzeniuwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.
![Grafika przedstawia cztery kafelki ze spisu treści. Są umiejscowione obok siebie. Mają prostokątny kształt. Górna część kafelka to grafika z zdjęciem danego multimedium. Na czterech zdjęciach widoczne są konie. Dolna część to tytuł i nazwa multimedium. Górny kafelek z lewej strony przedstawia stojącego siwego konia na tle gór. Podpis tego multimedium brzmi: Budowa i funkcje poszczególnych elementów aparatu ruchu konia, atlas interaktywny. Drugi górny kafelek po prawej przedstawia dwa biegnące konie o brązowym ubarwieniu. Podpis multimedium brzmi: Mięśnie konia, grafika interaktywna. Trzeci kafelek na dole, po lewej strony pokazuje dorosłego konia i źrebaka. Podpis multimedium brzmi: Ruch jako efekt współdziałania struktur wchodzących w skład aparatu ruchowego konia, film edukacyjny. Na ostatnim kafelku widoczna jest głowa konia w zbliżeniu. Podpis multimedium brzmi: Budowa i działanie stawów konia, wizualizacja w 3D.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RGXUEXnOvT7uM/1682627225/1M6gPKYJSSGSVu0UdNhpv12MRqRFT7I5.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
Atlas interaktywny
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny zawiera wielostopniowe informacje z nazwami, opisami budowy oraz funkcją poszczególnych elementów aparatu ruchu konia, w tym: układ kostny konia, stawy obwodowe i kręgosłupa, układ krwionośny konia, układ nerwowy, mięśnie powierzchowne i głębokie, powięzi, więzadła, ścięgna oraz kopyta. Po kliknięciu na wybrany element wyświetli się informacja z nazwą danego układu.
Instrukcja
Po naciśnięciu „Pokaż modele” pojawia się spis treści z miniaturkami każdego układu.
skóra,
mięśnie powierzchowne,
mięśnie głębokie,
układ mięśniowy,
układ szkieletowy,
układ nerwowy,
układ krwionośny.
![Grafika przedstawia wybór modelu 3D. Na grafice widoczny jest szary prostokąt, a w nim sześć mniejszych prostokątów z miniaturami i podpisami układów konia. W pierwszym prostokącie widoczny jest brązowy koń z podpisem "Skóra". W drugim prostokącie przedstawiony jest układ mięśniowy konia z podpisem "Układ mięśniowy". Trzeci prostokąt przedstawia szkielet konia z podpisem "Układ szkieletowy". Kolejny prostokąt przedstawia nerwy konia zaznaczone na żółto z podpisem "Układ nerwowy". W piątym prostokącie widoczne są żyły i tętnice z podpisem "Układ krwionośny". W szóstym prostokącie widoczne są mięśnie zaznaczone na sylwetce końskiej z podpisem "Mięśnie głębokie".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RgZiMKiciY85r/1682627226/1NpPskbNugwMBsmXrlxhdvOShESNMhEg.png)
![Zdjęcie przedstawia przykładowy obraz modelu 3D z układem kostnym konia widocznym na szarym tle. Ukazana jest czaszka, kręgosłup, żebra i kończyny piersiowe i miednicze.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RyULlHcLeLl3j/1682627226/29Kh0yQHiOHKbScuOKlWisF76LIEQYQq.png)
Po kliknięciu na przekreśloną kamerę w lewym górnym rogu można zresetować kamerę.
![Ilustracja przedstawia ikonę znacznika resetującego kamerę. To kółko z białym obramowaniem i czarnym wypełnieniem. W środku widoczny jest symbol białej przekreślonej kamery.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RwmZxWqIIfACl/1674246253/Qr3BTfIqc1GujDzXlz8KzMHbQ3idQdif.jpg)
Po kliknięciu znaku pauza w lewym górnym rogu można zatrzymać kamerę.
![Ilustracja przedstawia ikonę znacznika zatrzymującego kamerę. To kółko z białym obramowaniem i czarnym wypełnieniem. W środku widoczny jest biały ośmiokąt z dwiema pionowymi kreskami obok siebie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RjqqoAok5dnlf/1674246254/1gVbtuhT8h6IQURf2k00Lam4tOqn6tLP.jpg)
Po kliknięciu i przytrzymaniu prawego przycisku myszki można przesuwać model w różne strony.
Istnieje możliwość przesunięcia panelu bocznego. Klikając lewym przyciskiem myszy na siwym pasku, można pomniejszyć lub powiększyć panel.
Po kliknięciu i przytrzymaniu prawego przycisku myszy na polu modelu 3D możliwe jest przesuwanie go w prawo, w lewo, w górę oraz w dół.
![Zdjęcie przedstawia dziesięć okrągłych ikon z białym obramowaniem i czarnym wypełnieniem. W środku znajdują się cyfry od jeden do dziesięć.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RkIGoMqDJlxUH/1674246254/11lWKOm0DySA9UYX7GaOiPumPTYoGBpL.png)
![Grafika przedstawia cztery kafelki, a nad nimi tytuł: Budowa i funkcje poszczególnych elementów aparatu ruchu konia. W pierwszym kafelku widnieje grafika układu kostnego konia. Kolejny kafelek zawiera grafikę układu krwionośnego konia. Na trzecim kafelku widnieje grafika ukazująca tył konia, natomiast czwarty kafelek przedstawia układ nerwowy konia.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R11TFsVor0Jmu/1682627227/2m5hnGjJc1I5PT0ItworWC4RXqcEglSQ.png)
Wybór poszczególnych elementów budowy anatomicznej konia. Kolorem niebieskim zaznaczony jest aktualny widok struktury anatomicznej.
![Grafika przedstawia listę schematów w atlasie. Od góry. Układ kostny, kościec głowy z boku, kościec głowy od góry, kościec głowy od dołu, kościec głowy od tyłu, łopatka strona brzuszna.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RZefHE1oyWEbn/1682627227/20XhJbPwP51DAV1btgS2DHsv0nP3StTy.png)
Istnieje możliwość przełączania elementów budowy anatomicznej konia za pomocą strzałek prawo/lewo. Na środku widnieje podpis aktualnie oglądanej struktury.
![Grafika przedstawia pasek w kolorze zielonym z napisem Kościec głowy od przodu. Na krańcach paska znajdują się dwie strzałki do przełączania w lewo i prawo.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Y3npzfKdVaP/1682627228/1wQXYZsjthBTf91AaJFxKUI33npE4jIO.png)
Po kliknięciu na cyfrę ukazuje się podpis danej struktury anatomicznej.
![Grafika przedstawia przykładowy widok atlasu interaktywnego. Po prawej stronie widoczna jest zielone pole z listą modeli. Na środku widnieje model przedstawiający kościec głowy od przodu wraz z wskaźnikami i cyframi. Na samej górze umieszczony jest pasek z nazwą modelu oraz strzałki do przełączania prawo/lewo.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RGPDZQiIYrQ8Z/1682627228/2NasRqLUW5pCsmybSHX62fKA3haZPcdx.png)
![Grafika przedstawia przykładowy widok atlasu interaktywnego z punktami. Po prawej stronie widoczna jest zielone pole z listą modeli. Na środku widnieje model przedstawiający kościec głowy od przodu wraz z wskaźnikami i cyfrą sześć. Od wskaźnika odchodzi prostokąt z nazwą kości "kość szczękowa". Na samej górze umieszczony jest pasek z nazwą modelu oraz strzałki do przełączania prawo/lewo. Jest także lista sześciu punktów odnoszących się do części anatomicznych końskiej głowy.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RRaoNHzysvA53/1682627228/1ZqnLLPFUj4OqMwVcDWTMThwM4uEnsMO.png)
Po kliknięciu na znacznik dowolnego opisu w lewym górnym rogu infografiki wyświetlą się pozostałe, oznaczone cyframi. Dzięki nim w prosty sposób można przejść do innych opisów. Przed znacznikami z cyframi, w lewym górnym rogu infografiki, znajduje się poniższa ikona, która wskazuje na możliwość ukrycia widoku znaczników.
![Grafika przedstawia wygląd znacznika, umożliwiającego włączanie i wyłączanie widoku innych znaczników. Jest to symbol przekreślonego oka.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RtlcMj3xhuq8O/1682627229/2XSNFuedHaUariv2mIayUNaR2AfbFFqY.png)
Grafika interaktywna
Grafika interaktywnaGrafika interaktywna zawiera informacje o mięśniach szkieletowych powierzchownych i głębokich konia oraz budowie mięśnia poprzecznie prążkowanego szkieletowego, gładkiego i poprzecznie prążkowanego serca.
Po kliknięciu na wybraną planszę wyświetli się informacja na temat danego mięśnia konia.
Po kliknięciu na dany mięsień konia pojawia się nazwa mięśnia w miejscu „Wybierz mięsień”.
![Ilustracja przedstawia planszę przed wybraniem mięśnia. Na planszy znajduje się model anatomiczny mięśni konia z zaznaczonymi mięśniami powierzchownymi.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1V8aOz9LdUWy/1682627230/1eEuPF9gQHqk5IrXIAiUNuC3Zq3TsDyl.png)
![Ilustracja przedstawia planszę przed wybraniem mięśnia. Na planszy znajduje się model anatomiczny mięśni konia z zaznaczonymi mięśniami powierzchownymi. Podświetla się mięsień najszerszy grzbietu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RgkRH13S0LIn8/1682627230/g62LWNzeRONuuFTyQAhJXXFWIQGx3X3a.png)
W menu można wybrać daną grupę mięśni: mięśnie powierzchowne lub mięśnie głębokie.
![Grafika przedstawia menu wyboru mięśni. Znajdują się tu dwa prostokątne kafelki. Podświetlony jest kafelek z napisem mięśnie powierzchowne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RJzqwyfH12miz/1682627231/2icZAMAJZfeLG3CxwxMHqgvJXH8d9BMu.png)
Budowa mięśnia poprzecznie prążkowanego szkieletowego, gładkiego i poprzecznie prążkowanego serca.
W celu powiększenia obrazka w katalogu, należy na niego kliknąć. Pod pinezkami z numerkami znajdują się informacje. Aby zmienić obraz, należy korzystać ze strzałek pod obrazkiem. Ikonka drukarki pozwala go wydrukować. Aby wyszukać obrazki, należy skorzystać z wyszukiwarki (w lewym górnym rogu) lub filtrować poszczególne kategorie za pomocą listy katalogów (powyżej wyszukiwarki). Obrazy można przenosić między folderami – po zaznaczeniu ich na liście i skorzystaniu z listy folderów w prawym górnym rogu.
![Zdjęcie przedstawia widok wyboru katalogu. Na górze znajduje się pasek wyszukiwarki. Pod spodem widocznych jest sześć zdjęć przedstawiających tkanki.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RMKJUYBdVE1Yw/1682627232/1r64pqmbLmlnYapJc67GFgLEHKxcUdCN.png)
![Zdjęcie przedstawia rozwinięty widok katalogu. Na górze znajduje się pasek wyszukiwarki. Wyświetlane są następujące opcje: wszystkie; tkanka mięśniowa poprzecznie prążkowana szkieletowa; tkanka mięśniowa poprzecznie prążkowana serca; tkanka mięśniowa głaska; dodaj katalog. Pod spodem widocznych jest sześć zdjęć przedstawiających tkanki.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RaAs15rlaQrHz/1682627233/ChVE9wVyfXNJ1xH8RRwn5mDRlntbI8xp.png)
![Zdjęcie przedstawia widok po wyborze kategorii. Na górze znajduje się pasek wyszukiwarki. Została wybrana tkanka mięśniowa poprzecznie prążkowana serca. Pod spodem widoczne są dwa zdjęcia przedstawiające tkanki.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1LlWPZF6Wlo6/1682627234/1PC7EIN0NpYvTtryemIyZhevvYobZozM.png)
![Grafika przedstawia włókna mięśniowe w przybliżeniu. Widoczne są pojedyncze włókna o kształcie walca zbite w pęczek. Pomiędzy włóknami widoczne są fioletowe plamki - jądra komórkowe. Połowa pęczka opleciona jest fioletowo‑różową siatką – siateczka sarkoplazmatyczna. Pomiędzy włóknami w pęczku widoczne są błękitne owalne struktury – mitochondria. Na zdjęciu umieszczone są okrągłe znaczniki od jeden do sześć oraz wskaźnikami do danej struktury.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1BYibS6cRadY/1682627234/1vMEUMV73FWgQu1K02KhZKSNWTR1NnQl.png)
![Grafika przedstawia włókna mięśniowe w przybliżeniu. Widoczne są pojedyncze włókna o kształcie walca zbite w pęczek. Pomiędzy włóknami widoczne są fioletowe plamki - jądra komórkowe. Połowa pęczka opleciona jest fioletowo‑różową siatką – siateczka sarkoplazmatyczna. Pomiędzy włóknami w pęczku widoczne są błękitne owalne struktury – mitochondria. Na zdjęciu umieszczone jest kółko z cyfrą pięć oraz prostokąt z białym tłem z podpisem "Mitochondria".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R520vfcdk2t18/1682627235/m8nehrEqd0z1imzbitSvqONuQ23uoZo5.png)
![Zdjęcie przedstawia wygląd znacznika, umożliwiającego włączanie i wyłączanie widoku innych znaczników. Jest to symbol przekreślonego oka.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rgq8yD96om1Bo/1682627236/1gRAoqAdahNNpLKC3id8dth6awnckel5.png)
![Ilustracja przedstawia trzy ikony dolnego panelu. W kółkach umieszczone są: strzałki do przesunięcie zdjęcia lewo oraz w prawo, a także ikona drukarki, dająca możliwość wydrukowania zdjęcia i informacji.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1OesNYybLadC/1682627237/t5cT3S4iKPiFN6TkqknbhAHAGw9IM42c.jpg)
Możliwe jest również odsłuchanie nagranych treści. Służy do tego odtwarzacz, a poszczególne nagrania umieszczone są przy odpowiadających im tekstach.
![Grafika przedstawia panel odtwarzacza. Od lewej widoczna jest ikona włączenia odtwarzacza – ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta skierowany jest w prawo. Oba kształty są ciemnoszare. Tło jest siwe. Następnie widoczny jest pasek z czasem nagrania – od lewej początek nagrania, następnie siwy krótki pasek, a po prawej czas całego nagrania – osiemnaście sekund. Po lewej widnieją ikony zmiany głośności dźwięku w nagraniu. Składa się on z ikony megafonu skierowanego w prawo, od którego odchodzą dwie półokrągłe linie symbolizujące fale dźwiękowe. Po prawej stronie megafonu znajduje się niebieski pasek, który umożliwia zmianę poziomu głośności.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R16uKydujYyQy/1672138030/NVMG8J0QmLJax89TICucyASrNcLXG8d3.jpg)
Aby włączyć nagranie lektora, należy kliknąć przycisk play.
![Grafika przedstawia ikonę włączenia odtwarzania nagrania. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta skierowany jest w prawo. Oba kształty są ciemnoszare. Tło zdjęcia jest siwe.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RGETqvWfLNiQe/1672138031/2j08wcy7YraOibejIttWLUwrFkpHVuvV.jpg)
Aby zatrzymać nagranie lektora, należy kliknąć przycisk stop.
![Grafika przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania nagrania. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma kolor biały. Tło zdjęcia jest siwe.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1TEIzNoNrSHl/1672138031/10TItJlnzWNNmKaH5oGrq7rfdpBEVtu0.jpg)
Informacja o czasie trwania danego nagrania znajduje się w pasku nagrania.
![Grafika przedstawia pasek z czasem nagrania – od lewej początek nagrania, następnie siwy krótki pasek, a po prawej czas całego nagrania – osiemnaście sekund.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RGKz3jR0e67nd/1672138031/16PyJVo2bUXzidS54PncRXU4zGH64Qml.jpg)
Do regulowania głośności odtwarzacza służy specjalny przycisk oznaczony poniższą ikoną.
![Grafika przedstawia pasek zmiany głośności dźwięku w filmie. Składa się on z ikony megafonu skierowanego w prawo, od którego odchodzą dwie półokrągłe linie symbolizujące fale dźwiękowe. Po prawej stronie megafonu znajduje się niebieski pasek, który umożliwia zmianę poziomu głośności.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RD8rTgjNGt8TX/1672138031/1uyzJ5xriWVt3IwVklWfnDBBvKb3NUIc.jpg)
Film edukacyjny
Film edukacyjnyFilm edukacyjny szczegółowo omawia określony temat.
![Grafika przedstawiająca wygląd ekranu odtwarzania filmu. Znajduje się na nim plansza tytułowa. Jest to napis umieszczony na jasnym tle: Informacje ogólne i anatomia. W lewym dolnym rogu ekranu filmu umieszczony jest przycisk służący do odtwarzania i zatrzymywania filmu. W prawym dolnym rogu ekranu umieszczono szereg różnych przycisków. Odpowiedzialne są one między innymi za uruchamianie napisów, zmianę głośności i zmianę szybkości odtwarzania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RHmHyHWY8HeEU/1682627241/vYP1aoqOJgU0G8AusjJpy7hGkCv0iA4D.jpg)
Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.
![Grafika przedstawia ikonę odtwarzania filmu. Ma ona kształt koła, w którego środku znajduje się trójkąt.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R7I1imVTZfdmL/1689762840/10IlG5Y6rH0pKYLaTbnUvvP3KJ2pvXiz.jpg)
Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.
![Grafika przedstawia ikonę zatrzymywania filmu. Ma ona kształt kwadratu, w którego środku znajduje się koło, a w nim dwie pionowe kreski.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rk4aLH22GxNcE/1689762841/2NLwckItRtN5bWQY0rtjvpSxgZX5T7cl.jpg)
Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.
![Grafika przedstawia widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza znajdujących się w dolnej części okna, w którym wyświetlany jest film. Widoczne są ikony: głośnika, uruchamiania audiodeskrypcji, uruchamiania napisów, zmiany jakości wyświetlanego materiału, szybkości jego odtwarzania oraz włączenia lub wyłączenia trybu pełnoekranowego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RdC0nJ2ZychNo/1701809641/2DisLUxy95Y1tHcU7JM2bFq48v3qJPz6.png)
Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.
![Grafika przedstawia ikonę do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją. Jest to ikonka głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/ReHYc7PMwNioO/1689762842/1Q3ukQpiMEWGxfImPZPkuo2JqG844NX5.png)
Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.
![Grafika przedstawia ikonę do wyłączenia trybu audiodeskrypcji. Jest to ikonka sylwetki człowieka. Rozkłada on ramiona szeroko na boki.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RP2r2Y50VRYVF/1689762843/1cCZTQZYvxR3hgSVSHynjD5vJOywXMmn.png)
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów. Jeśli istnieje taka opcja, można tu także wybrać napisy w języku angielskim.
![Grafika przedstawia widok opcji włączenia/wyłączenia napisów. Jest to element w oknie wyświetlanego filmu. Dostępne opcje do wyboru to: napisy, wyłączone.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1b0avFfnvQpE/1689762843/kBASyS1kpMRqmNmk6wn2JtRCHn5OZSZm.png)
Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.
![Grafika przedstawia widok opcji zmiany jakości filmu. Jest to element w oknie wyświetlanego filmu. Dostępne opcje to: auto, tysiąc osiemdziesiąt p, czterysta osiemdziesiąt p.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RDxJ56mYBzT58/1689762843/3nS3uVCanEeFUHJMDxPwVYYSCeFKwyiC.png)
Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.
![Grafika przedstawia widok opcji zmiany prędkości odtwarzania filmu. Jest to element w oknie wyświetlanego filmu. Dostępne opcje to: po klatce, zero dwadzieścia pięć, zero pół, zero siedemdziesiąt pięć, normalna, jeden dwadzieścia pięć, jeden i pół, jeden siedemdziesiąt pięć, dwa.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R16HipHpK5Aqm/1689762844/1pZ4XOOyUcq0TfhQMsRe1SlG8dkQnWkq.png)
Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.
![Grafika przedstawia widok ikony trybu pełnoekranowego. Jest to element w oknie wyświetlanego filmu. Przycisk ma kształt przerywanego prostokąta.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RHmhnPHLUS36Q/1689762844/2hwMtQY7tG0i1uvau3Vgq8gESFJ2Raeh.jpg)
Wizualizacja 3D
Wizualizacja 3DWizualizacja 3D przedstawia budowę i funkcjonowanie stawów konia z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego (3D), co pozwala na obserwację stawów zwierzęcia. Wizualizacja zawiera opis poszczególnych mięśni, stawów obwodowych i kręgosłupa konia, zasadę działania poszczególnych stawów obwodowych i kręgosłupa konia, budowę, nazwę i funkcje więzadeł oraz ścięgien konia. Wizualizacja składa się również z filmu edukacyjnego. Aby włączyć nagranie, należy kliknąć na przycisk odtwarzania, aby je zatrzymać – kliknąć powtórnie na ten sam przycisk.
![Grafika przedstawia przykładowy obraz modelu 3D i kończynę miedniczą konia z uwzględnieniem mięśni oraz stawów. Kończyna ugięta jest w stawie kolanowym i nadgarstkowym. Na nodze widoczne są okrągłe znaczniki z cyframi jeden, dwa, trzy. W lewym górnym rogu znajduje się pięć kółek. W pierwszym znajduje się symbol przekreślonej kamery. W drugiej przycisk do zatrzymywania kamery z dwiema pionowymi kreskami a w pozostałych trzech cyfry od jeden do trzy. Całość znajduje się na szarym tle.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RLYRy1Tu1zTUX/1682627243/1qii8pAbAIMNyvmNqaLSGQe974xoDDHb.png)
![Grafika przedstawia przykładowy obraz modelu 3D z kończyną miedniczą konia z uwzględnieniem mięśni oraz stawów. Kończyna ugięta jest w stawie kolanowym i nadgarstkowym. Na nodze widoczne są okrągłe znaczniki z cyframi jeden i trzy. Po prawej stronie widoczna jest ciemna plansza z napisem "Punkt trzeci. Mięśnie". W lewym górnym rogu znajduje się pięć kółek. W pierwszym znajduje się symbol przekreślonej kamery. W drugiej przycisk do zatrzymywania kamery z dwiema pionowymi kreskami a w pozostałych trzech cyfry od jeden do trzy. Całość znajduje się na szarym tle.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RuOwTuih0bJRE/1682627244/AIRQpW8x2wT3FcMXYdXWfhol6TsBEwkH.png)
![Ilustracja przedstawia ikonę znacznika resetującego kamerę. To kółko z białym obramowaniem i czarnym wypełnieniem. W środku widoczny jest symbol białej przekreślonej kamery.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RwmZxWqIIfACl/1674246253/Qr3BTfIqc1GujDzXlz8KzMHbQ3idQdif.jpg)
![Ilustracja przedstawia ikonę znacznika zatrzymującego kamerę. To kółko z białym obramowaniem i czarnym wypełnieniem. W środku widoczny jest biały ośmiokąt z dwiema pionowymi kreskami obok siebie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RjqqoAok5dnlf/1674246254/1gVbtuhT8h6IQURf2k00Lam4tOqn6tLP.jpg)
![Zdjęcie przedstawia dziesięć okrągłych ikon z białym obramowaniem i czarnym wypełnieniem. W środku znajdują się cyfry od jeden do dziesięć.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RkIGoMqDJlxUH/1674246254/11lWKOm0DySA9UYX7GaOiPumPTYoGBpL.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
![Zdjęcie przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Składają się one z prostokątnych paneli umieszczonych jeden pod drugim. Każdy panel posiada numer oraz tytuł, który nawiązuje do zawartego w nim zadania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RSkHl94ocLMo8/1682627245/zvwPVd4rSU8sXzEnsmvdObNF1QzM2g77.jpg)
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
![Grafika przedstawia przykładowe ćwiczenie jednokrotnego wyboru w harmonii. Na grafice znajduje się harmonia składająca się z trzech wierszy. Wewnątrz każdego z nich został umieszczony numer ćwiczenia wraz z nazwą działu, którego dotyczy. Z boku dodatkowo znajduje się ikonka w kształcie sześciokąta oznaczająca poziom trudności. Zielona oznacza łatwy, żółta średni, a czerwona trudny. Wiersz z ćwiczeniem trzecim jest rozwinięty. Pod nim znajduje się szerokie okienko. W nim zawiera się ćwiczenie jednokrotnego wyboru. Składa się z polecenia, pod którym usytuowane są możliwe odpowiedzi. Są cztery. Przy każdej z nich znajduje się kółko z czarnym obramowaniem i białym wypełnieniem. Jego zaznaczenie oznacza wybranie danej odpowiedzi jako prawidłowej. Na samym dole umieszczony jest prostokąt z czarnym obramowaniem i białym wypełnieniem. Wewnątrz niego znajduje się napis: Sprawdź. Pod przyciskiem umieszczony został natomiast napis: Pokaż odpowiedź. Dodatkowo z boku znajduje się ikonka gumki. Jej wciśnięcie spowoduje wymazanie dotychczasowo zaznaczonych odpowiedzi.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RWdkozVnjCgsl/1682627248/ZnLKJeYlxFpVWnRyAwo3KNIDNNfrIx9A.png)
Rozwiązanie zadania wymaga kliknięcia wybranej opcji, przeciągnięcia odpowiednich elementów lub wpisania odpowiedzi. Polecenie zawsze określa czynność, jaką należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby poprawnie rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, jego kliknięcie czyści odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie poprawnego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.
![Grafika przedstawia trzy kolorowe sześciokąty informujące o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rh8nO2PlFTxiJ/1689762847/1QQZ5b2gn06rIPshJCMlwIrPRwh5bPCK.png)
Niektóre zadania mają formę testu. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.
![Grafika przedstawia przykładowy wygląd panelu testu. Składa się on z tytułu testu, informacji o liczbie pytań, czasie, w którym należy rozwiązać test, oraz o ostatnim uzyskanym wyniku. Poniżej widać przycisk Uruchom.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RcPqWKcAWoXoe/1682627249/25bgJ8qClOO6NXDUfFg3kDrciX5CbDms.png)
Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.
![Grafika przedstawia przykładowe zadanie testowe. Ponad poleceniem widać numer pytania, czas, który pozostał na wypełnianie testu, oraz ostatni uzyskany wynik. Pod poleceniem znajdują się możliwe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu panelu z zadaniem znajdują się dwa przyciski. Są to Sprawdź oraz Dalej.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rj7h9CmEjbTAc/1682627249/pLulBC7xOq8Zj9nL3HvzE43Cw7pT6rOu.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Słownik pojęć dla e‑zasobu
SłownikSłownik ma strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie, oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.
W górnej części słownika znajdują się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć konkretne pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
![Zdjęcie przedstawia instrukcję korzystania ze słownika z polem do filtrowania pojęć oraz pierwszym przykładowym hasłem z obrazującą go grafiką.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1bEsjJn9pVAN/1682627250/1PqjEYWnLBQQ7t7DhqVTZuXD3jCYvoO7.jpg)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia, szczegółowo wylicza kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga część omawia strukturę e‑materiału, wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach i poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, druga zaś charakteryzuje strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje o tym, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literatury, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do internetu. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowalniać ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zaleca się sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści