Students work individually using computers. They open slideshow and observe how we can add two numbers to each other.
After completing the exercise, the students present the results of their observations.
[SLIDESHOW 1]
Students should draw a conclusion:
- In the addition, the order of addends can be changed but the sumsumsum will not change, e.g. 2 + 3 = 3 + 2.
The teacher informs students that this feature of addition is called the commutative property of addition.
Students work individually using computers. They open slideshow and observe in what order we can add three numbers to each other.
After completing the exercise, the students present the results of their observations.
[SLIDESHOW 2]
Students should draw a conclusion:
- By adding several numbers, you can combine two addends freely, and the sumsumsum will not change,
e.g. (2 + 3) + 4 = 2 + (3 + 4).
The teacher informs the students that this addition feature is called associative property of addition.
The JIGSAW method.
The teacher divides the students into groups of 3 people. Each student has the same task to solve, but everyone in the group has to use a different one of the following methods of adding in memory.
After solving the task, students meet in groups that have solved the task in the same way. They discuss solutions, explain doubts.
Then they return to the initial groups and present the method applied to the solution to other members of the group.
Task
Analyze the method of adding in memory below. Using the method presented in the drawing below, calculate the given sums.
[Illustration 2]
a) 34 + 43,
b) 46 + 56,
c) 68 + 36,
d) 79 + 56,
e) 57 + 38.
Task
Analyze the method of adding in memory below. Using the method presented in the drawing below, calculate the given sums.
[Illustration 3]
a) 34 + 43,
b) 46 + 56,
c) 68 + 36,
d) 79 + 56,
e) 57 + 38.
Task
Analyze the method of adding in memory below. Using the method presented in the drawing below, calculate the given sums.
[Illustration 4]
a) 34 + 43,
b) 46 + 56,
c) 68 + 36,
d) 79 + 56,
e) 57 + 38.
Students use acquired skills to solve tasks.
Task
Calculate.
a) 25 + 46 + 65 + 84,
b) 31 + 75 + 39 + 15,
c) 37 + 52 + 13 + 18.
Task
Julia collected 27 stickers, and Basia 36. How many stickers do girls have together?
Jeżeli jeden ze składników dodawania jest równy zero, to suma jest równa drugiemu składnikowi.
me275f3e9ae5fafb5_1527752256679_0
R1Xlp3u4jwr6Q1
Polecenie dla chętnych.
Oblicz dowolną metodą:
a) 254 + 657
b) 120 + 356
me275f3e9ae5fafb5_1527712094602_0
RW4Hmt8pDjrn51
dadaj tłumaczenie i zmień womi dźwiękowe
me275f3e9ae5fafb5_1528449000663_0
Dodawanie pamięciowe liczb naturalnych
me275f3e9ae5fafb5_1528449084556_0
Drugi
me275f3e9ae5fafb5_1528449076687_0
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
1) dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne dwucyfrowe lub większe, liczbę jednocyfrową dodaje do dowolnej liczby naturalnej i odejmuje od dowolnej liczby naturalnej.
me275f3e9ae5fafb5_1528449068082_0
45 minut
me275f3e9ae5fafb5_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
me275f3e9ae5fafb5_1528449552113_0
1. Odkrywanie własności dodawania.
2. Posługiwanie się różnymi sposobami pamięciowego dodawanie liczb naturalnych dwucyfrowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
me275f3e9ae5fafb5_1528450430307_0
Uczeń:
1. Odkrywa własności dodawania.
2. Posługuje się różnymi metodami pamięciowego dodawania liczb naturalnych dwucyfrowych.
me275f3e9ae5fafb5_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. JIGSAW.
me275f3e9ae5fafb5_1528449514617_0
1. Praca z całą klasą.
2. Praca w grupach.
me275f3e9ae5fafb5_1528450135461_0
me275f3e9ae5fafb5_1528450127855_0
Uczniowie przypominają na czym polega dodawanie liczb naturalnych, jak nazywają się liczby, które dodajemy oraz wynik dodawania.
[Rysunek 1]
me275f3e9ae5fafb5_1528446435040_0
1. Uczniowie rozwiązują równania, metodą odgadywania wyniku.
Zapisują zaobserwowaną własność dodawania.
a) 4 + x = 4,
b) x + 5 = 5,
c) 0 +6 = x,
d) 8 + 0 = x.
Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:
- Jeżeli jeden ze składników dodawania jest równy zero, to suma jest równa drugiemu składnikowi.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób możemy dodać do siebie dwie liczby.
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
[SLIDESHOW 1]
Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:
- W dodawaniu można zmieniać kolejność składników, a suma nie ulegnie zmianie, np. 2+ 3 = 3 + 2.
Nauczyciel informuje uczniów, że ta cecha dodawania nazywana jest przemiennością dodawania.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jakiej kolejności możemy dodać do siebie trzy liczby.
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
[SLIDESHOW 2]
Uczniowie powinni wyciągnąć wniosek:
- Wykonując dodawanie kilku liczb, można dowolnie łączyć po dwa składniki, a suma nie ulegnie zmianie, np.: (2 +3) + 4 = 2 + (3 + 4).
Nauczyciel informuje uczniów, że ta własność dodawania nazywana jest łącznością dodawania.
Metoda JIGSAW.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczeń ma do rozwiązania to samo zadanie, ale każdy w grupie musi do tego wykorzystać inną, jedną z podanych poniżej metod dodawania w pamięci.
Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały zadanie taką samą metodą. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają zastosowaną do rozwiązania metodę innym członkom grupy.
Polecenie
Przeanalizuj podany poniżej sposób dodawania w pamięci. Wykorzystując metodę przedstawioną na poniższym rysunku, oblicz podane sumy.
[Rysunek 2]
a) 34 + 43,
b) 46 + 56,
c) 68 + 36,
d) 79 + 56,
e) 57 + 38.
Polecenie
Przeanalizuj podany poniżej sposób dodawania w pamięci. Wykorzystując metodę przedstawioną na poniższym rysunku, oblicz podane sumy.
[Rysunek 3]
a) 34 + 43,
b) 46 + 56,
c) 68 + 36,
d) 79 + 56,
e) 57 + 38.
Polecenie
Przeanalizuj podany poniżej sposób dodawania w pamięci. Wykorzystując metodę przedstawioną na poniższym rysunku, oblicz podane sumy.