Before you watch the movie „Testing solubility of salt in water”, formulate a research question and a hypothesis. Write down the observations and conclusions. During the screening pay attention to what happens to the salts while trying to dissolve them.
Rar6q80uNPP25
Film pokazuje eksperyment badania rozpuszczalności soli w wodzie, Solubility testing of salts in water. Problem badawczy: Czy wszystkie sole rozpuszczają się w wodzie w jednakowym stopniu? Hipotezy: Wszystkie sole rozpuszczają w wodzie. Są sole, które dobrze rozpuszczają się w wodzie, i takie, które są trudno rozpuszczalne. Sole są nierozpuszczalne w wodzie. Będziesz potrzebować: zlewki, bagietki szklane, łyżeczki, woda, chlorek wapnia, chlorek sodu, siarczan(VI) magnezu, węglan magnezu, węglan wapnia, fosforan(V) wapnia, węglan sodu. Instrukcja: Do siedmiu jednakowych zlewek wlej identyczną objętość wody (pięćdziesiąt centymetrów sześciennych). Do każdej z nich wsyp od trzech do pięciu gramów substancji: do zlewki pierwszej – chlorku wapnia, do zlewki drugiej – chlorku sodu, do zlewki trzeciej – siarczanu(VI) magnezu, do zlewki czwartej – węglanu magnezu, do zlewki piątej – węglanu wapnia, do zlewki szóstej – fosforanu(V) wapnia, do zlewki siódmej – węglanu sodu. Zawartość wszystkich zlewek dokładnie wymieszaj za pomocą bagietki.
Film pokazuje eksperyment badania rozpuszczalności soli w wodzie, Solubility testing of salts in water. Problem badawczy: Czy wszystkie sole rozpuszczają się w wodzie w jednakowym stopniu? Hipotezy: Wszystkie sole rozpuszczają w wodzie. Są sole, które dobrze rozpuszczają się w wodzie, i takie, które są trudno rozpuszczalne. Sole są nierozpuszczalne w wodzie. Będziesz potrzebować: zlewki, bagietki szklane, łyżeczki, woda, chlorek wapnia, chlorek sodu, siarczan(VI) magnezu, węglan magnezu, węglan wapnia, fosforan(V) wapnia, węglan sodu. Instrukcja: Do siedmiu jednakowych zlewek wlej identyczną objętość wody (pięćdziesiąt centymetrów sześciennych). Do każdej z nich wsyp od trzech do pięciu gramów substancji: do zlewki pierwszej – chlorku wapnia, do zlewki drugiej – chlorku sodu, do zlewki trzeciej – siarczanu(VI) magnezu, do zlewki czwartej – węglanu magnezu, do zlewki piątej – węglanu wapnia, do zlewki szóstej – fosforanu(V) wapnia, do zlewki siódmej – węglanu sodu. Zawartość wszystkich zlewek dokładnie wymieszaj za pomocą bagietki.
Testing solubility of salt in water
Source: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Source: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film pokazuje eksperyment badania rozpuszczalności soli w wodzie, Solubility testing of salts in water. Problem badawczy: Czy wszystkie sole rozpuszczają się w wodzie w jednakowym stopniu? Hipotezy: Wszystkie sole rozpuszczają w wodzie. Są sole, które dobrze rozpuszczają się w wodzie, i takie, które są trudno rozpuszczalne. Sole są nierozpuszczalne w wodzie. Będziesz potrzebować: zlewki, bagietki szklane, łyżeczki, woda, chlorek wapnia, chlorek sodu, siarczan(VI) magnezu, węglan magnezu, węglan wapnia, fosforan(V) wapnia, węglan sodu. Instrukcja: Do siedmiu jednakowych zlewek wlej identyczną objętość wody (pięćdziesiąt centymetrów sześciennych). Do każdej z nich wsyp od trzech do pięciu gramów substancji: do zlewki pierwszej – chlorku wapnia, do zlewki drugiej – chlorku sodu, do zlewki trzeciej – siarczanu(VI) magnezu, do zlewki czwartej – węglanu magnezu, do zlewki piątej – węglanu wapnia, do zlewki szóstej – fosforanu(V) wapnia, do zlewki siódmej – węglanu sodu. Zawartość wszystkich zlewek dokładnie wymieszaj za pomocą bagietki.
Are all salts soluble in water?
Experiment 1
Research problem
Do all salts dissolve in water to the same extent?
Hypothesis
Select one of the hypotheses and then verify it.
All salts dissolve in water. There are salts well‑soluble in water and salts that are sparingly soluble. The salts are insoluble in water.
You will need
beakers,
glass rods,
spoons,
water,
sodium chloride,
magnesium sulfate,
calcium carbonate,
calcium phosphate,
sodium carbonate.
magnesium carbonate.
Instruction
Pour identical water volume (50 cmIndeks górny 33) into seven similar beakers.
Into each of them pour 3 - 5 g of substance: into a beaker 1. – sodium chloride, into 2. - calcium phosphate, into a beaker 3. - magnesium carbonate, into 4. - calcium carbonate, into 5. - sodium carbonate. into 6. – magnesium sulphate.
Mix the contents of all beakers thoroughly using a glass rod.
Observe whether all solid substances are soluble in water.
Summary
R1bhDhRCuDkt5
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
The salts do not dissolve in water to the same extent. Among them, there are salts very well soluble in water, such as, for example, potassium nitrate, and those that do not dissolve in it barely at all - e.g. barium sulphate. The same metal can form salts that are both well and sparingly soluble in water, e.g. calcium chloride and calcium carbonate. Similarly, salts containing the same anion of an acid residue may have different solubilities, e.g. calcium carbonate and sodium carbonate.
Where can I get information which salts are soluble in water?
Information on whether the salt will dissolve in water can be found in the solubility table. It will allow us to assess whether a given salt is well, sparingly or virtually insoluble in water. To determine this property for the selected salt, read the record at the intersection of the cation column with the row of anion (ions forming the salt of interest).
RBCCH1RXI2yMD
Tablica rozpuszczalności soli w wodzie - solubility table of salt in water. Poziomo wpisano kationy, pionowo aniony. Łącząc wybrany kation z anionem można sprawdzić rozpuszczalność soli w wodzie. Tabelę w środku wypełniają pola z literami: R - substancja rozpuszczalna w wodzie - substance soluble in water, T - substancja trudno rozpuszczalna w wodzie - substance is sparingly soluble in water, N - substancja praktycznie nierozpuszczalna w wodzie - substance practically insoluble in water, X - substancja rozkłada się w wodzie lub nie została otrzymana - the substance is decomposed in water or has not been obtained
Tablica rozpuszczalności soli w wodzie - solubility table of salt in water. Poziomo wpisano kationy, pionowo aniony. Łącząc wybrany kation z anionem można sprawdzić rozpuszczalność soli w wodzie. Tabelę w środku wypełniają pola z literami: R - substancja rozpuszczalna w wodzie - substance soluble in water, T - substancja trudno rozpuszczalna w wodzie - substance is sparingly soluble in water, N - substancja praktycznie nierozpuszczalna w wodzie - substance practically insoluble in water, X - substancja rozkłada się w wodzie lub nie została otrzymana - the substance is decomposed in water or has not been obtained
Source: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R60wGw76nxmJq
Tablica rozpuszczalności soli w wodzie - solubility table of salt in water. Poziomo wpisano kationy, pionowo aniony. Łącząc wybrany kation z anionem można sprawdzić rozpuszczalność soli w wodzie. Tabelę w środku wypełniają pola z literami: R - substancja rozpuszczalna w wodzie - substance soluble in water, T - substancja trudno rozpuszczalna w wodzie - substance is sparingly soluble in water, N - substancja praktycznie nierozpuszczalna w wodzie - substance practically insoluble in water, X - substancja rozkłada się w wodzie lub nie została otrzymana - the substance is decomposed in water or has not been obtained. Podano przykład: kation wapnia w połączeniu z anionem węglanowym jest praktycznie nierozpuszczalny w wodzie. Oznaczenie N na przecięciu wiersza i kolumny.
Tablica rozpuszczalności soli w wodzie - solubility table of salt in water. Poziomo wpisano kationy, pionowo aniony. Łącząc wybrany kation z anionem można sprawdzić rozpuszczalność soli w wodzie. Tabelę w środku wypełniają pola z literami: R - substancja rozpuszczalna w wodzie - substance soluble in water, T - substancja trudno rozpuszczalna w wodzie - substance is sparingly soluble in water, N - substancja praktycznie nierozpuszczalna w wodzie - substance practically insoluble in water, X - substancja rozkłada się w wodzie lub nie została otrzymana - the substance is decomposed in water or has not been obtained. Podano przykład: kation wapnia w połączeniu z anionem węglanowym jest praktycznie nierozpuszczalny w wodzie. Oznaczenie N na przecięciu wiersza i kolumny.
Source: licencja: CC BY-SA 3.0.
All known salts of sodium, potassium, ammonium and all known nitrates are very well soluble in water.
Do aqueous solutions of salt conduct electricity?
Do aqueous solutions of salt conduct electricity?
Experiment 2
Research problem
Do aqueous solutions of salt conduct electricity?
Hypothesis
Select one of the hypotheses and then verify it.
Aqueous solutions of salt conduct electricity. Aqueous solutions of salt do not conduct electricity.
You will need
beakers,
glass rods,
spoons,
water,
device with a bulb to test the electrical conductivity of solutions,
calcium chloride,
sodium chloride (rock salt),
magnesium sulphate,
sodium carbonate,
potassium nitrate.
Instruction
1
Prepare five solutions of water soluble salts in the beakers, for example: calcium chloride, sodium chloride, magnesium sulphate, sodium carbonate, potassium nitrate.
Prepare a beaker with distilled water.
Test whether the prepared solutions conduct electricity by means of an electrical conductivity testing device.
Look at the interactive illustration. What conclusions can you draw after observing the experiment?
R1KloBHL6795A
W pięciu zlewkach pięć różnych soli w postaci stałej. W pierwszej zlewce chlorek wapnia - calcium chloride, w drugiej chlorek sodu - sodium chloride, w trzeciej siarczan(VI) magnezu - magnesium sulphate, w czwartej węglan magnezu - magnesium carbonate, w piątej azotan(V) potasu - potassium nitrate. Do roztworów włożony jest przyrząd do badania przewodnictwa elektrycznego. Wskazania przyrządu - żarówka nie świeci się.
W pięciu zlewkach pięć różnych soli w postaci stałej. W pierwszej zlewce chlorek wapnia - calcium chloride, w drugiej chlorek sodu - sodium chloride, w trzeciej siarczan(VI) magnezu - magnesium sulphate, w czwartej węglan magnezu - magnesium carbonate, w piątej azotan(V) potasu - potassium nitrate. Do roztworów włożony jest przyrząd do badania przewodnictwa elektrycznego. Wskazania przyrządu - żarówka nie świeci się.
Water‑soluble salts are electrolytes, their aqueous solutions conduct electricity. Under the influence of water, these disintegrate into the ions forming them, i.e. metal cations and anions of the acid residue. This process, as we remember, is called electrolytic dissociation.
During the dissolution of sodium chloride, polar water molecules release the ions from the crystal of the salt: sodium cations and chloride anions that can carry electric charge (electrons); due to this, the sodium chloride aqueous solution conducts electricity.
Task 2
Look at the table describing the electrolytic dissociation process of the selected salts. Perform the exercises – the table can help you solve some of these.
Name of salt
Molecular formula of salt
Equations of electrolytic dissociation of salts
sodium chloride
potassium nitrate
cupric sulphate (copper(II) sulphate)
potassium phosphate
lead(II) nitrate
ferric sulphate (iron(III) sulphate)
RoN4AYTD4h5z8
Exercise 1
Based on the solubility table of hydroxides and salts, answer which salt is sparingly soluble in water. Select the correct answer. Możliwe odpowiedzi: 1. iron three phosphate, 2. potassium chloride, 3. copper two sulphate, 4. zinc nitrate
Based on the solubility table of hydroxides and salts, answer which salt is sparingly soluble in water. Select the correct answer. Możliwe odpowiedzi: 1. iron three phosphate, 2. potassium chloride, 3. copper two sulphate, 4. zinc nitrate
Based on the solubility table of hydroxides and salts, answer which salt is sparingly soluble in water. Select the correct answer.
iron(III) phosphate
potassium chloride
copper(II) sulphate
zinc nitrate
RLuNUXdmpuyr0
Exercise 2
How many ions are formed during the dissociation of potassium phosphate? Select the correct answer. Możliwe odpowiedzi: cztery, dwa, trzy, pięć
How many ions are formed during the dissociation of potassium phosphate? Select the correct answer. Możliwe odpowiedzi: cztery, dwa, trzy, pięć
How many ions are formed during the dissociation of potassium phosphate? Select the correct answer.
4
2
3
5
R1E9B9vQbwrZ4
Exercise 3
If following ions: en a plus, ce a dwa plus, ce el minus, es o trzy dwa minus, ce o trzy dwa minus, en o trzy minus are present in water, then which salts could be dissolved? Select the correct salt set. Możliwe odpowiedzi: 1. sodium chloride, sodium nitrate, sodium sulphite, sodium carbonate, 2. sodium chloride, calcium carbonate, sodium sulphite, sodium carbonate, 3. sodium chloride, calcium sulphite, sodium nitrate, sodium carbonate, 4. sodium chloride, calcium sulphite, calcium carbonate, sodium carbonate
If following ions: en a plus, ce a dwa plus, ce el minus, es o trzy dwa minus, ce o trzy dwa minus, en o trzy minus are present in water, then which salts could be dissolved? Select the correct salt set. Możliwe odpowiedzi: 1. sodium chloride, sodium nitrate, sodium sulphite, sodium carbonate, 2. sodium chloride, calcium carbonate, sodium sulphite, sodium carbonate, 3. sodium chloride, calcium sulphite, sodium nitrate, sodium carbonate, 4. sodium chloride, calcium sulphite, calcium carbonate, sodium carbonate
If following ions: Na+, Cl-, SO32-, CO32-, NO3- are present in water, then which salts could be dissolved? Select the correct salt set.
Organise the salt solutions according to the increasing number of the resulting ions formed during the dissociation of the smallest set of repeating ions in the crystals of these salts. Elementy do uszeregowania: 1. barium sulphide solution, 2. potassium phosphate solution, 3. sodium sulphide solution, 4. iron(III) sulphate solution
Organise the salt solutions according to the increasing number of the resulting ions formed during the dissociation of the smallest set of repeating ions in the crystals of these salts. Elementy do uszeregowania: 1. barium sulphide solution, 2. potassium phosphate solution, 3. sodium sulphide solution, 4. iron(III) sulphate solution
Organise the salt solutions according to the increasing number of the resulting ions formed during the dissociation of the smallest set of repeating ions in the crystals of these salts.
potassium phosphate solution
sodium sulphide solution
barium sulphide solution
iron(III) sulphate solution
RiuuW03TRW46c
Exercise 5
Complete the text. Salts are substances of {tu uzupełnij} structure, composed of {tu uzupełnij} cations and anions of {tu uzupełnij}. The salt formulas are determined based on {tu uzupełnij} of {tu uzupełnij} and {tu uzupełnij}. The valence of the metal is equal to the charge of the {tu uzupełnij} formed by it, and the valence of {tu uzupełnij} is equal to the charge of the anion formed by it. These numbers are inscribed on the cross as {tu uzupełnij} indexes. If the valences of ions are equal, then the corresponding indexes are equal to 1, and the number 1 in the formula of total salts is omitted. The salts of hydracids have an ending - {tu uzupełnij}, and the salts of oxoacids have the ending – ate/-ite. When creating a systematic name of salt, the valence of {tu uzupełnij} and {tu uzupełnij} belonging to the acid residue is sometimes given, for example copper(II) phosphate.
Możliwe odpowiedzi: 1. cation, 2. ionic, 3. ide, 4. acid residue, 5. lower, 6. metal, 7. metal, 8. acid residue, 9. metal, 10. valence, 11. non-metal, 12. acidic residues and Tu uzupełnij 1. cation, 2. ionic, 3. ide, 4. acid residue, 5. lower, 6. metal, 7. metal, 8. acid residue, 9. metal, 10. valence, 11. non-metal, 12. acidic residues belonging to the acid residue is sometimes given, for example copper two phosphate.
Complete the text. Salts are substances of {tu uzupełnij} structure, composed of {tu uzupełnij} cations and anions of {tu uzupełnij}. The salt formulas are determined based on {tu uzupełnij} of {tu uzupełnij} and {tu uzupełnij}. The valence of the metal is equal to the charge of the {tu uzupełnij} formed by it, and the valence of {tu uzupełnij} is equal to the charge of the anion formed by it. These numbers are inscribed on the cross as {tu uzupełnij} indexes. If the valences of ions are equal, then the corresponding indexes are equal to 1, and the number 1 in the formula of total salts is omitted. The salts of hydracids have an ending - {tu uzupełnij}, and the salts of oxoacids have the ending – ate/-ite. When creating a systematic name of salt, the valence of {tu uzupełnij} and {tu uzupełnij} belonging to the acid residue is sometimes given, for example copper(II) phosphate.
Możliwe odpowiedzi: 1. cation, 2. ionic, 3. ide, 4. acid residue, 5. lower, 6. metal, 7. metal, 8. acid residue, 9. metal, 10. valence, 11. non-metal, 12. acidic residues and Tu uzupełnij 1. cation, 2. ionic, 3. ide, 4. acid residue, 5. lower, 6. metal, 7. metal, 8. acid residue, 9. metal, 10. valence, 11. non-metal, 12. acidic residues belonging to the acid residue is sometimes given, for example copper two phosphate.
Salts are substances of .............................. structure, composed of .............................. cations and anions of ............................... The salt formulas are determined based on .............................. of .............................. and ............................... The valence of the metal is equal to the charge of the .............................. formed by it, and the valence of .............................. is equal to the charge of the anion formed by it. These numbers are inscribed on the cross as .............................. indexes. If the valences of ions are equal, then the corresponding indexes are equal to 1, and the number 1 in the formula of total salts is omitted. The salts of hydracids have an ending - .............................., and the salts of oxoacids have the ending – ate/-ite. When creating a systematic name of salt, the valence of .............................. and .............................. belonging to the acid residue is sometimes given, for example copper(II) phosphate.
RE9qhRkvkcgK7
Exercise 6
Add the salts in the appropriate group: Salts of hydracids: Możliwe odpowiedzi: 1. iron three sulphate, 2. tin two sulphide, 3. potassium phosphate, 4. iron three chloride, 5. calcium nitrate, 6. lead two nitrate, 7. silver chloride, 8. sodium sulphide, 9. magnesium phosphate, 10. calcium carbonate, 11. barium sulphate, 12. aluminium chloride, 13. barium sulphide, 14. aluminium carbonate, 15. potassium sulphite Salts of oxoacids: Możliwe odpowiedzi: 1. iron three sulphate, 2. tin two sulphide, 3. potassium phosphate, 4. iron three chloride, 5. calcium nitrate, 6. lead two nitrate, 7. silver chloride, 8. sodium sulphide, 9. magnesium phosphate, 10. calcium carbonate, 11. barium sulphate, 12. aluminium chloride, 13. barium sulphide, 14. aluminium carbonate, 15. potassium sulphite
Add the salts in the appropriate group: Salts of hydracids: Możliwe odpowiedzi: 1. iron three sulphate, 2. tin two sulphide, 3. potassium phosphate, 4. iron three chloride, 5. calcium nitrate, 6. lead two nitrate, 7. silver chloride, 8. sodium sulphide, 9. magnesium phosphate, 10. calcium carbonate, 11. barium sulphate, 12. aluminium chloride, 13. barium sulphide, 14. aluminium carbonate, 15. potassium sulphite Salts of oxoacids: Możliwe odpowiedzi: 1. iron three sulphate, 2. tin two sulphide, 3. potassium phosphate, 4. iron three chloride, 5. calcium nitrate, 6. lead two nitrate, 7. silver chloride, 8. sodium sulphide, 9. magnesium phosphate, 10. calcium carbonate, 11. barium sulphate, 12. aluminium chloride, 13. barium sulphide, 14. aluminium carbonate, 15. potassium sulphite
There are salts that dissolve in water and salts that are sparingly soluble or practically insoluble in water.
Aqueous solutions of salt conduct electricity - salts are electrolytes.
Salts in water are subject to electrolytic dissociation, i.e. these disintegrate (dissociate) into metal cations and anions of the acid residue.
R18Tcfx8PL0qw1
Grafika przedstawiająca tablicę szkolną, na której znajdują się zdania do dokończenia. Finish selected sentences. 1 It was easy for me (uzupełnij). 2 It was difficult for me (uzupełnij). 3 Today I learned (uzupełnij). 4 I understood that (uzupełnij). 5 It surprised me (uzupełnij). 6. Today I found out (uzupełnij). 7. I was interested in (uzupełnij). 8. I still have to repeat (uzupełnij).
Grafika przedstawiająca tablicę szkolną, na której znajdują się zdania do dokończenia. Finish selected sentences. 1 It was easy for me (uzupełnij). 2 It was difficult for me (uzupełnij). 3 Today I learned (uzupełnij). 4 I understood that (uzupełnij). 5 It surprised me (uzupełnij). 6. Today I found out (uzupełnij). 7. I was interested in (uzupełnij). 8. I still have to repeat (uzupełnij).
Source: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Homework
Task 3.1
Based on the information in the solubility table, determine which cations form the least water‑soluble salt. Similarly, evaluate the anions of acidic residues.
dysocjacja elektrolityczna soli – sole pod wpływem wody rozpadają się na jony, z których są zbudowane, czyli na kationy metali i aniony reszty kwasowej