Postępowanie powypadkowe
Obowiązki pracodawcy związane z wypadkiem w miejscu pracy
Obowiązki pracodawcy związane z wypadkiem w miejscu pracy określa Kodeks Pracy.
Zgodnie z nim pracodawca jest zobowiązany:
powołać zespół powypadkowy;
niezwłocznie zawiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy;
prowadzić rejestr wypadków przy pracy;
przechowywać przez 10 lat protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową;
ponosić koszty związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.
Skład zespołu powypadkowego
W świetle obowiązujących przepisów Kodeksu Pracy i Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy okoliczności i przyczyny wypadków ustala zespół dwuosobowy powołany przez pracodawcę. Skład zespołu powypadkowego zależy od wielkości zakładu pracy i obowiązku tworzenia służby BHP (więcej o tym, kiedy pracodawca musi utworzyć służbę BHP, można dowiedzieć się z Kodeksu Pracy – Rozdział X art. 237).
W skład zespołu wchodzi pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społeczny inspektor pracy. W zakładzie pracy, w którym nie ma obowiązku tworzenia służby bezpieczeństwa i higieny pracy, w skład zespołu powypadkowego zamiast pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy wejdzie pracodawca lub pracownik, któremu pracodawca dodatkowo powierzył wykonywanie zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy albo specjalista spoza zakładu pracy.
Natomiast u pracodawcy, u którego nie działa społeczna inspekcja pracy, w skład zespołu powypadkowego, jako członek zespołu powypadkowego, wejdzie pracownik posiadający aktualne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeśli pracodawca zatrudnia małą liczbę pracowników i nie może dopełnić obowiązku tworzenia zespołu powypadkowego w składzie dwuosobowym, zespół taki tworzą pracodawca i specjalista spoza zakładu pracy.
Dokumentacja powypadkowa
Ważnym elementem jest poprawnie wypełniona dokumentacja powypadkowa. Jakie dokumenty powinny się znaleźć w dokumentacji powypadkowej. Kto i w jakim czasie powinien je wypełnić, opisuje poniższa tabela.
Nazwa dokumentu obowiązkowego w postępowaniu powypadkowym | Osoba/osoby odpowiedzialna za wypełnienie dokumentu | Kiedy należy wypełnić dokument | Kolejność wypełniania dokumentów |
---|---|---|---|
Zgłoszenie wypadku przy pracy pracownika | poszkodowany pracownik | Bez zbędnej zwłoki po wystąpieniu wypadku. | 1 |
Zgłoszenie wypadku przy pracy osoby nie będącej pracownikiem | poszkodowany zleceniobiorca | Bez zbędnej zwłoki po wystąpieniu wypadku. | 1 |
Zgłoszenie wypadku w drodze do pracy i z pracy | poszkodowany pracownik | Bez zbędnej zwłoki po wystąpieniu wypadku. | 1 |
Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy | zespół powypadkowy | Do 14 dni od zgłoszenia wypadku. | 2 |
Karta wypadku | płatnik składek ZUS | Po sporządzeniu i zatwierdzeniu karty wypadku wraz z załącznikami. | 3 |
Karta wypadku w drodze do pracy lub z pracy | płatnik składek ZUS | Po sporządzeniu i zatwierdzeniu karty wypadku w drodze do pracy i z pracy. | 3 |
Statystyczna karta wypadku GUS | pracodawca | Część I karty powinna być przekazana w terminie do 15 dnia roboczego miesiąca, następującego po miesiącu zatwierdzenia protokołu powypadkowego. Część II (uzupełniająca) powinna być przekazana w terminie do 6 miesięcy od dnia zatwierdzenia protokołu. | 4 |
Wzory aktualnych dokumentów można pobrać również ze strony Państwowej Inspekcji Pracy (dostęp: 13.05.2021).
Zgłoszenie wypadku
Druki zgłoszenia wypadku przy pracy zawierają te same treści, zarówno w przypadku gdy mamy do czynienia z pracownikami zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę, jak i w przypadku gdy sprawa dotyczy pracowników zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia. Wskazane dokumenty powinna wypełnić i podpisać osoba poszkodowana.
Zgłoszenia powinny zawierać:
miejscowość i datę sporządzanego zgłoszenia;
imię i nazwisko osoby poszkodowanej;
nazwę i adres zakładu pracy, gdzie doszło do wypadku przy pracy;
informację, w którym dniu (dokładna data – dzień‑miesiąc‑rok) doszło do wypadku;
szczegółowy opis, w jakich okolicznościach doszło do zdarzenia, z podaniem przyczyny i miejsca wypadku;
informację, kto był świadkiem wypadku przy pracy – należy podać imiona i nazwiska oraz adresy zamieszkania świadków zdarzenia;
załączniki w postaci dokumentacji medycznej potwierdzające uraz.
Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy
Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy to jeden z ważniejszych dokumentów w postępowaniu powypadkowym. Jest to dokument, który zawiera ustalone przyczyny i okoliczności wypadku.
W dokumencie należy wskazać:
skutki wypadku dla poszkodowanego (rodzaj i umiejscowienie urazu);
kwalifikację prawną wypadku (wypadek przy pracy, wypadek traktowany na równi z wypadkiem przy pracy) wraz z uzasadnieniem;
rodzaj wypadku: indywidualny, zbiorowy, śmiertelny, ciężki, powodujący czasową niezdolność do pracy;
wnioski i zalecane środki profilaktyczne.
Protokół musi być podpisany przez zespół powypadkowy oraz poszkodowanego pracownika lub członka rodziny.
Załącznikami do protokołu są między innymi:
wyjaśnienia poszkodowanego;
informacja uzyskana od świadka wypadku zgodnie z Rozp. Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy;
opinie lekarzy lub innych specjalistów, czyli dokumentacja medyczna;
szkice lub fotografie miejsca wypadku.
Dokumentacja medyczna musi zawierać co najmniej:
nazwisko i imię (imiona) osoby poszkodowanej;
datę urodzenia;
oznaczenie płci;
adres zamieszkania;
nr PESEL (osoby, które nie posiadają nr PESEL, podają nr dokumentu tożsamości);
oznaczenie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, ze wskazaniem komórki organizacyjnej, w której tych świadczeń udzielono;
opis stanu zdrowia pacjenta lub udzielonych mu świadczeń zdrowotnych;
datę sporządzenia dokumentacji medycznej.
Zakład opieki zdrowotnej ma obowiązek udostępnić dokumentację medyczną: pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, osobie upoważnionej przez pacjenta oraz upoważnionym organom.
Karty wypadku
Karta wypadku to dokument sporządzany przez płatnika składek. Wypełniany jest dla osób, które zostały poszkodowane i wykonują prace na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenie, umowy o świadczenie usług.
Karta podzielona jest na sekcje:
dane identyfikacyjne płatnika (m.in.: NIP, REGON, PESEL);
dane poszkodowanego (m.in.: imię nazwisko, data i miejsce urodzenia, tytuł ubezpieczania);
informacje o wypadku (m.in.: data i godzina wypadku, opis wypadku, informacja o długości zwolnienia lekarskiego, z uwzględnieniem daty jego rozpoczęcia i zakończenia, świadkowie);
pozostałe informacje (m.in.: informacja, kiedy i gdzie sporządzono kartę wypadku, załączniki).
Prawidłowo wypełniona karta wypadku jest podstawą do wypłacenia świadczenia chorobowego i/lub ewentualnej renty.
Statystyczna karta wypadku
Statystyczna karta wypadku jest przekazywana przez pracodawcę do Głównego Urzędu Statystycznego. Jest sporządzana na podstawie protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.
Zadania zespołu powypadkowego
Do zadań zespołu powypadkowego należy między innymi:
dokonanie oględzin miejsca wypadku;
zbadanie warunków i innych okoliczności, które mogły doprowadzić do wypadku;
sporządzenie dokumentacji fotograficznej i rysunkowej z miejsca wypadku;
wysłuchanie zeznań poszkodowanego (jeśli stan zdrowa na to pozwala);
wysłuchanie zeznań świadków wypadku;
zgromadzenie innych dowodów wypadku;
zasięgniecie opinii lekarza oraz innych specjalistów;
dokonanie klasyfikacji wypadków;
określenie działań i środków zapobiegawczych przed kolejnymi wypadkami przy pracy.
Badanie przyczyn wypadku
Ustalając przyczyny wypadku, należy określić czynniki techniczne (T), organizacyjne (O) lub ludzkie (L), które były przyczyną zdarzenia.
Metoda ustalania tego, co zawiodło w technice, organizacji i na ile zawiódł człowiek należy do najpopularniejszych metod badania wypadków przy pracy. Aby nie pomylić się w określaniu przyczyn wypadku, warto przyjrzeć się poniższym schematom.
![Schemat przedstawiający badanie przyczyn wypadków TOL. Po lewej stronie umieszczono tekst w niebieskiej ramce „Wypadek przy pracy”. Następnie pole rozgałęzia się na trzy inne. Do każdego z nich prowadzą strzałki skierowane w prawo. W polu pierwszym wpisano tekst „Przyczyny techniczne”, w polu drugim „Przyczyny organizacyjne”, a w polu trzecim „Przyczyny ludzkie”. Następnie, od każdego z pól wyprowadzono po trzy strzałki, których groty skierowane są w prawo. Każda ze strzałek prowadzi do kolejnego pola tekstowego. W każdym przypadku są to trzy pola o treści: przyczyna 1, przyczyna 2, przyczyna 3.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RU8a3DPixhqcI/1674248357/1yqZBhERzb8QYT44cnfoD2nQvtb5Jutc.png)
![Schemat przedstawiający badanie przyczyn wypadków TOL na stanowisku sprzątaczki. Po lewej stronie planszy umieszczono niebieską ramkę z tekstem „Wypadek przy pracy na stanowisku sprzątaczki”. Od ramki poprowadzono strzałkę w prawo. Wskazuje na kolejną ramkę o treści „Przyczyny ludzkie”. Poprowadzono od niej trzy strzałki w prawo do następnych ramek, w których wymieniono przyczyny. Ramka pierwsza: „Błędna decyzja pracownika – przejście po mokrej podłodze”. Ramka druga: „Niewłaściwa kolejność wykonywania zadań - najpierw mycie podłogi, a następnie ścieranie kurzu na meblach biurowych”. Ramka trzecia: „Brak należytej uwagi i koncentracji”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RRhYDVddmlqU2/1674248357/1gtv3Cdwgs6LW5xsJ33MtgnGMsYFS1Iy.png)
![Schemat przedstawiający badanie przyczyn wypadków TOL na stanowisku fryzjerki. Po lewej stronie planszy umieszczono niebieską ramkę z tekstem „Wypadek przy pracy na stanowisku fryzjerki”. Od ramki poprowadzono dwie strzałki skierowane w prawo, wskazujące na ramki, w których wymieniono rodzaje przyczyn wypadku. Ramka pierwsza – Przyczyny organizacyjne. Ramka druga – Przyczyny ludzkie. Od dwóch powyższych ramek również poprowadzono strzałki do ramek, w których wymieniono elementy wchodzące w skład poszczególnych rodzajów przyczyn. Od ramki z tekstem „Przyczyny organizacyjne” poprowadzono strzałki do pięciu ramek. Ramka pierwsza „Nieprawidłowy sposób wykonywania pracy”. Ramka druga „Bałagan na stanowisku pracy – fryzjerka powinna zetrzeć natychmiast wodę z podłogi”. Ramka trzecia „Praca pod presją czasu i stres związany z nową pracą”. Ramka czwarta „Nieprawidłowe rozdzielenie pracy na pracownika”. Ramka piąta „Brak szkoleń BHP, instruktażu stanowiskowego”. Od ramki z tekstem „Przyczyny ludzkie” poprowadzono strzałki do trzech ramek. Ramka pierwsza „Brak doświadczenia pracownika”. Ramka druga „Brak nadzoru w miejscu pracy”. Ramka trzecia „Błędne decyzje pracownika - przejście po mokrej podłodze”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R19Uj6Yb9S8Cy/1674248357/11kGSXktacFIf6DcUvOOMnZNoIQWBjGZ.png)
![Schemat przedstawiający badanie przyczyn wypadków TOL na stanowisku administracyjnym. Po lewej stronie umieszczono tekst w niebieskiej ramce „Wypadek przy pracy”. Następnie pole rozgałęzia się na trzy inne. Do każdego z nich prowadzą strzałki skierowane w prawo. W polu pierwszym wpisano tekst „Przyczyny techniczne”, w polu drugim „Przyczyny organizacyjne”, a w polu trzecim „Przyczyny ludzkie”. Następnie, od każdego z pól wyprowadzono po trzy strzałki, których groty skierowane są w prawo. Każda ze strzałek prowadzi do kolejnego pola tekstowego. W każdym przypadku są to trzy pola o treści: przyczyna 1, przyczyna 2, przyczyna 3. Oprócz pola znajdującego się po lewej stronie „Wypadek przy pracy na stanowisku fryzjerki” schemat został przekreślony czerwonym, półprzezroczystym znakiem w kształcie litery X. Bezpośrednio nad polem „Wypadek przy pracy na stanowisku fryzjerki” umieszczono czerwone pole o treści „Wypadek nie jest wypadkiem przy pracy”, a między nimi umieszczono pionowo zorientowaną czerwoną strzałkę z grotami skierowanymi odpowiednio w górę i w dół.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RAwklN2vU9DOV/1674248357/q1OqyDFkqoWJedcwVptvGuMRk7c7SVG6.png)
Kolejną metodą do ustalenia przyczyn wypadków może być drzewo przyczyn. Tworzenie drzewa przyczyn rozpoczynamy od zdarzenia wypadkowego (urazu) i przesuwamy się w prawą stronę, definiując przyczyny, łącząc fakty, tworząc logiczny ciąg zdarzeń. Drzewo przyczyn obrazują poniższe schematy.
![Schemat przedstawiający drzewo przyczyn. Składa się z sześciu prostokątnych ramek o niebieskich konturach. Pięć z nich rozmieszczono w jednej linii. Tekst w ramce umieszczonej po lewej stronie „Uraz”. Następnie, od ramki poprowadzono strzałkę w prawo, która wskazuje na kolejną ramkę z tekstem „Przyczyna 1”. Analogicznie rozmieszczono kolejne dwie ramki z tekstem „Przyczyna 2” oraz „Przyczyna 3”. Ostatnią ramką w omawianej linii jest ramka o treści „Przyczyna główna”. Umieszczono pod nią ramkę o treści „Działania zapobiegawcze”, na którą wskazuje strzałka z grotem skierowanym w dół.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1IBZdv5yiOXm/1674248358/3ItLk8WOYADA1r5A7zqDC7i5iGHIemKB.png)
![Drzewo przyczyn. U góry schematu tekst wielkimi literami „WYPADEK PRZY PRACY NA STANOWISKU SPRZĄTACZKI”. Poniżej schemat składający się z ośmiu ramek tekstowych o niebieskich konturach. Nad każdą z ramek umieszczono dodatkowo podpis. Między ramkami umieszczono strzałki, których groty wskazują na kolejne pola w szeregu. Ramka pierwsza – podpis „Uraz”, tekst „Złamanie nadgarstka prawej ręki i rozcięte czoło”. Ramka druga – podpis „Przyczyna1”, tekst „Niewłaściwa kolejność wykonywanych prac”. Ramka trzecia – podpis „Przyczyna 2”, tekst „Błędna decyzja pracownika - przejście po mokrej podłodze”. Ramka czwarta – podpis „Przyczyna 3”, tekst „Brak należytej uwagi i koncentracji”. Ramka piąta – podpis „Przyczyna 4”, tekst „Praca w pośpiechu, praca pod presją czasu”. Ramka szósta – podpis „Przyczyna 5”, tekst „Brak znajomości przepisów BHP”. Ramka siódma – podpis „Przyczyna główna”, tekst „Brak należytej uwagi i koncentracji w miejscu pracy”. Ramka ósma – podpis „Działania zapobiegawcze”, tekst „W zakładzie pracy, w którym doszło do wypadku przy pracy należy bezwzględnie: 1. Przypomnieć poszkodowanemu pracownikowi, jak i pozostałym pracownikom pracującym na tym samym stanowisku podstawowe zasady bezpiecznej i higienicznej pracy. 2. Na szkoleniach BHP informować o przyczynach i skutkach wypadku przy pracy, który miał miejsce ze szczególnym uwzględnieniem na co pracownicy muszą uważać. 3. Należy przeznaczyć środki finansowe na zakup znaków informacyjnych ,,Uwaga śliska podłoga". 4. Przestrzegać ładu i porządku w miejscu pracy. 5. Zapoznać pracowników z zasadami bezpiecznego poruszania się po zakładzie pracy. 6. Pracodawca powinien uczestniczyć w szkoleniach BHP, motywacji, organizacji w miejscu pracy”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RqoCihWqFhYcJ/1674248358/cEjqHxRDtyffb6Jm9R8t54UvZrtQirvW.png)
![Drzewo przyczyn. U góry schematu tekst wielkimi literami „WYPADEK PRZY PRACY NA STANOWISKU FRYZJERKI”. Poniżej schemat składający się z dziesięciu ramek tekstowych o niebieskich konturach. Nad każdą z ramek umieszczono dodatkowo podpis. Między ramkami umieszczono strzałki, których groty wskazują na kolejne pola w szeregu. Ramka pierwsza – podpis „Uraz”, tekst „Złamanie prawego łokcia”. Ramka druga – podpis „Przyczyna 1”, tekst „Brak doświadczenia zawodowego u poszkodowanego pracownika”. Ramka trzecia – podpis „Przyczyna 2”, tekst „Niedostateczna uwaga i brak koncentracji”. Ramka czwarta – podpis „Przyczyna 3”, tekst „Nieporządek na stanowisku pracy”. Ramka piąta – podpis „Przyczyna 4”, tekst „Praca pod presją czasu”. Ramka szósta – podpis „Przyczyna 5”, tekst „Wykonywanie kilku czynności jednocześnie”. Ramka siódma – podpis „Przyczyna 6”, tekst „Brak należytej uwagi i koncentracji w miejscu pracy”. Ramka ósma – podpis „Przyczyna 7”, tekst „Brak znajomości przepisów BHP”. Ramka dziewiąta – podpis „Przyczyna główna”, tekst „Nieprzestrzeganie przez pracodawcę następujących przepisów prawa pracy, a w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy”. Ramka dziesiąta – podpis „Działania zapobiegawcze”, tekst „W zakładzie pracy, w którym doszło do wypadku przy pracy należy bezwzględnie: 1. Udzielić instruktażu stanowiskowego. 2. Przeprowadzić szkolenie wstępne i okresowe BHP oraz pilnować przepisowych terminów. 3. Na szkoleniach BHP informować o przyczynach i skutkach wypadku przy pracy, który miał miejsce ze szczególnym uwzględnieniem na co pracownicy muszą uważać. 4. Przestrzegać ładu i porządku w miejscu pracy. 5. Wprowadzić proces wdrażania i klimatyzowania się nowych pracowników w miejscu pracy. 6. Pracodawca musi umiejętnie rozdzielać pracę u zatrudnionych pracowników i mieć nadzór nad ich pracą. 7. Wprowadzić procedury na wypadek wystąpienia pożaru i zawiadamiania o wypadku przy pracy. 8. Opracować ocenę ryzyka zawodowego i zapoznać pracowników z tą oceną. 9. Zapoznać pracowników z zasadami bezpiecznego poruszania się po zakładzie pracy. 10. Pracodawca powinien uczestniczyć w szkoleniach BHP, motywacji, organizacji w miejscu pracy”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RNFVqUUooENjd/1674248358/ZeKXreRaw91P6ztS6LbuJWJeqYKRTHSm.png)
![Drzewo przyczyn. U góry schematu tekst wielkimi literami „WYPADEK PRZY PRACY NA STANOWISKU ADMINISTRACYJNYM”. Poniżej schemat składający się z czterech ramek tekstowych o niebieskich konturach. Nad każdą z ramek umieszczono dodatkowo podpis. Między ramkami umieszczono strzałki, których groty wskazują na kolejne pola w szeregu. Ramka pierwsza – podpis „Uraz”, tekst „Uraz głowy”. Ramka druga – podpis „Przyczyna 1”, tekst „Próba ratowania własnego mienia w miejscu pracy”. Ramka trzecia – podpis „Przyczyna główna”, tekst „Próba ratowania własnego mienia w miejscu pracy”. Ramka czwarta – podpis „Działania zapobiegawcze”, tekst „W zakładzie pracy, w którym doszło do wypadku przy pracy należy bezwzględnie: 1. Należy w celach ochrony pracowników założyć monitoring w miejscach przyjmowania osób z zewnątrz. 2. Na szkoleniach BHP informować o przyczynach i skutkach wypadku przy pracy, który miał miejsce ze szczególnym uwzględnieniem na co pracownicy muszą uważać. 3. Poinformować wszystkich pracowników firmy, że osobiste rzeczy, portfele, torebki, należy trzymać w szatniach i pomieszczeniach socjalnych. 4. Pracodawca powinien wyposażyć pracowników w zamykane na kluczyk szafki”. W lewym dolnym rogu planszy, poza opisanym drzewem przyczyn, umieszczono czerwone pole tekstowe o treści „Wypadek nie jest wypadkiem przy pracy”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R4EgYtks9rMqN/1674248359/1RPc4k6CfOObGA6eLfQvVcD2kw7FmLEw.png)
Schematy te za każdym razem dostosowujemy do wypadków, dla których chcemy określić przyczyny.
Formułowanie zaleceń powypadkowych
Każdy wypadek przy pracy wymaga dogłębnej analizy ze strony zespołu powypadkowego, a także właściwego określenia działań profilaktycznych, które zapewnią, że podobne wydarzenia nie powtórzą się w przyszłości. Bardzo ważne pytanie przy formułowaniu działań profilaktycznych, na które zespół powypadkowy musi umieć odpowiedzieć brzmi: „Jakie działania profilaktyczne są potrzebne?”. Należy ustalić, czy podobne zagrożenie lub sytuacja mogą wystąpić w innych miejscach w zakładzie pracy, w którym doszło do wypadku. Następnie należy przeanalizować podobne wypadki lub zdarzenia potencjalnie wypadkowe, jakie miały miejsce w zakładzie pracy. Działania profilaktyczne należy ustalić w kolejności, rozpoczynając od tych działań, które muszą być wdrożone w krótkim czasie, a następnie wskazać na te, które wymagają więcej czasu lub nakładu środków.
Przekazanie dokumentacji powypadkowej
Ostateczną wersję dokumentacji powypadkowej, zaakceptowaną przez pracodawcę, należy przekazać do ZUS (Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) oraz towarzystwa ubezpieczeniowego.
Jeżeli chodzi o dokumenty, które należy przekazać do ubezpieczyciela, to mogą się one różnić w zależności od tego, w którym towarzystwie ubezpieczeniowym była wykupiona polisa. Podstawą do wypłacenia odszkodowania będzie wniosek o wypłatę odszkodowania i dokumentacja medyczna. Ubezpieczyciel może poprosić o informację o kosztach leczenia, rehabilitacji, utraconych zarobków itp. Każde towarzystwo ubezpieczeniowe indywidualnie podchodzi do spraw osób ubezpieczonych od nieszczęśliwych wypadków.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści