bg‑azure

The life of a student can be a period of financial hardship. In this section, you are going to read a story of Dave, a freshman exchange student at a foreign university, who gives some tips on how to get by on a budget.

Studia mogą być trudnym finansowo czasem. W tej sekcji przeczytasz historię Dave’a, studenta pierwszego roku na wymianie studenckiej, który podpowiada, jak przeżyć ze skromnym budżetem.

R1QcKeJgPkbhK
Studying on a budget
Studia i zaciskanie pasa
Źródło: dostępny w internecie: www.pexels.com [dostęp 16.12.2021], domena publiczna.
Exercise 1

Think or talk to your classmate. What do you think life will look like when you graduate from your school? How do students earn money? What are the ways in which you can supplement your budget when studying?

R1dLTFim8hdNU
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Match the following words with their translations.

Rd1SerHdMqSWc
student loan Możliwe odpowiedzi: 1. prywatne lekcje , 2. granie na ulicy , 3. student/studentka pierwszego roku , 4. kredyt studencki , 5. czynsz , 6. praca na pół etatu part-time job Możliwe odpowiedzi: 1. prywatne lekcje , 2. granie na ulicy , 3. student/studentka pierwszego roku , 4. kredyt studencki , 5. czynsz , 6. praca na pół etatu busking Możliwe odpowiedzi: 1. prywatne lekcje , 2. granie na ulicy , 3. student/studentka pierwszego roku , 4. kredyt studencki , 5. czynsz , 6. praca na pół etatu private lessons Możliwe odpowiedzi: 1. prywatne lekcje , 2. granie na ulicy , 3. student/studentka pierwszego roku , 4. kredyt studencki , 5. czynsz , 6. praca na pół etatu rent Możliwe odpowiedzi: 1. prywatne lekcje , 2. granie na ulicy , 3. student/studentka pierwszego roku , 4. kredyt studencki , 5. czynsz , 6. praca na pół etatu freshman Możliwe odpowiedzi: 1. prywatne lekcje , 2. granie na ulicy , 3. student/studentka pierwszego roku , 4. kredyt studencki , 5. czynsz , 6. praca na pół etatu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ra4YqduFAGgyR
Exercise 2
Here are a few basic words and phrases connected to the ways in which a young student can finance their studies, earn or save money. Match the words to the pictures.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Read the text and do the exercises below.

Interview With a Freshman
Tomasz Wiśniewski Interview With a Freshman

Interview With a Freshman

RE0cVk03NEiid1
Źródło: dostępny w internecie: www.pexels.com [dostęp 16.12.2021], domena publiczna.

Dave is an exchange student in his first year at the Humanities Faculty and he is here at the Campus Park Radio to tell us about his first months as a student. He will share his tips tips [tip]tips  and tricks on how to financially survive the shock of becoming a student and having to pay bills!

Q: It’s a pleasure to have you, Dave! Can you please tell us about yourself?

A: Hi, I’m Dave Murdy, and I’ve been a freshmanfreshmanfreshman here at the University. It’s a bit of a shock to realise you need to start thinking about money after you graduate. Normally, you are used to having your parents take care of those things. My parents have never been well‑offwell‑offwell‑off. I mean, don’t get me wrong, they both earn a decentdecentdecent salary, but I don’t want to rely on their support all the time! I had to find a way to make ends meetmake ends meet (idiom)make ends meet with what was availableavailableavailable.

Q: Can you share some advice with our listeners?

A: Well, you can encounterencounterencounter some hardshipshardshipshardships at first, but it’s manageablemanageablemanageable! There are ways to fund your tuitiontuitiontuition and the day‑to‑day spendings. In some countries, you can get a student loanstudent loanstudent loan but, unfortunately, not here. There are also scholarshipsscholarshipscholarships, but you have to be eligibleeligibleeligible for one and, generally, have great grades. Oh, you can try buskingbusking [busk]busking, too! I have a friend who is a student at the Music Faculty. She’s not so well‑to‑dowell‑to‑dowell‑to‑do either. She earns extra moneyextra moneyextra money that way and she says she enjoys it a lot. Although you have to see if there aren’t any regulations against it where you live, otherwise you might get finedfinedfined. Apart from those, you might also want to have a look at your student unionstudent unionstudent union or the cafés near the university or on the actual campuscampuscampus — they always look for employees and are pretty flexibleflexibleflexible when it comes to availabilityavailabilityavailability. I talked to the university cafeteria manager and they offered me a part‑time job so, now, I have a relatively steadysteadysteady incomeincomeincome working shiftsshifts, [shift]shifts and studying at the same time. I sometimes become depriveddepriveddeprived of sleep, but I would be in trouble if it wasn’t for this job!

Q: Do you earn enough to get byget byget by?

A: I mean, it’s obviously not a life of luxurylife of luxurylife of luxury, but I do get by. Thanks to the job, I get a basic wagewagewage which covers my rentrentrent and food expenses in addition to the support from my parents. There’s not a lot of disposable incomedisposable incomedisposable income after you deduct taxesdeduct taxesdeduct taxes, but it’s enough to go out with friends once or twice a month or go to the cinema. I’m not impoverishedimpoverishedimpoverished, if this is what you’re asking! If I was, I would tell you!

Q: I’m sure it must be pretty difficult at first!

A: Actually, it’s not too bad. There are a lot of people living in developing countries whose lives can be quite destitutedestitutedestitute in comparison. Many children in rural India, Africa or Brazil are a lot worse offworse offworse off. Some of them are completely pennilesspennilesspenniless and live a life of povertypovertypoverty. I think I am lucky to live in an affluent societyaffluent societyaffluent society. We might say that we live in times of prosperityprosperityprosperity. Living on the breadlineon the breadlineon the breadline is a serious problem of the globalised world. I consider myself to be lucky. If I was rich, I would give to charitycharitycharity and support people in need as much as possible!

1 Źródło: Tomasz Wiśniewski, licencja: CC BY-SA 3.0.
R13i15wv81ccP
Exercise 3
Match the following words with their closest meaning. Choose the correct answer. There is only one correct answer in each point.
  1. tips
    a) advice
    b) pens
    c) fees

  2. freshman
    a) a breath mint
    b) first-year student
    c) soap

  3. salary
    a) celery
    b) salad
    c) wage

  4. make ends meet
    a) afford
    b) socialise
    c) finish

  5. hardships
    a) battleships
    b) spaceships
    c) difficulties

  6. tuition
    a) medical bills
    b) food costs
    c) university bills

  7. flexible
    a) adaptable
    b) affordable
    c) expensive

  8. work shifts
    a) keyboard keys
    b) work times
    c) big boats

  9. charity
    a) scale
    b) help
    c) withdrawal

  10. penniless
    a) flawless
    b) poor
    c) homeless
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R26ipmYnTnTEn
Exercise 4
Read the text and decide if the statements (1-10) are true (T) or false (F).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
GRAMATYKA

Second conditional

Drugi okres warunkowy, czyli second conditional, służy do tworzenia zdań, w których wyobrażamy sobie, „co by było gdyby…”, czyli po prostu tworzymy scenariusze, które są nierealne, hipotetyczne lub wyobrażone – mają małe szanse, żeby się spełnić.

Przykład:

If I won the lottery, I would travel around the world.Gdybym wygrał/wygrała w totolotka, wybrałbym/wybrałabym się w podróż dookoła świata.

Jak widzisz, jest to dosyć nieintuicyjny dla naszego języka sposób mówienia o marzeniach. Mówimy o ewentualnym czasie w nieokreślonej przyszłości, a używamy czasu przeszłego! Dziwne, prawda? W języku polskim działa to inaczej: dwa razy używamy w zdaniu -bym lub -by (na przykład: gdybym więcej się uczyła, byłabym mądrzejsza) i przez to trudno jest nam się przyzwyczaić do innego sposobu układania zdań. Pamiętaj, że w języku angielskim nie powtarzamy would w obu częściach zdania! Jedna z nich musi zawierać czasownik w czasie przeszłym.

Zdania w second conditional tworzymy za pomocą dwóch clauses, czyli części zdania.

‘If’ clause (If + past simple): warunek który musiałby się spełnić.

‘Would’ clause (would + czasownik w formie present simple): co by się stało, gdyby warunek się spełnił.

Kolejność clauses nie ma znaczenia, ale pamiętaj o przecinku, jeśli zaczynasz zdanie od ‘if’ clause!

Przykłady:

If I won the lottery, I would travel around the world. – Gdybym wygrał/wygrała w totolotka, wybrałbym/wybrałabym się w podróż dookoła świata .

I would travel around the world if I won the lottery. – Wybrałbym/Wybrałabym się w podróż dookoła światagdybym wygrał/wygrała w totolotka .

Pamiętaj też, że czasownik to be najczęściej występuje w drugim okresie warunkowym w formie were, szczególnie w języku formalnym.

Przykład:

If Marge were taller, she would be able to reach that shelf. - Gdyby Marge była wyższa, to mogłaby dosięgnąć tej półki.

Exercise 5
R1VGgvrqIRYgI
Spróbuj przestawić części zdania i przecinki i zobacz, jak to działa: 1.1. I would travel around the world, 2. Mark would build a house himself, 3. if he knew how, 4. If I won the lottery, 5. , 1. I would travel around the world, 2. Mark would build a house himself, 3. if he knew how, 4. If I won the lottery, 5. , 1. I would travel around the world, 2. Mark would build a house himself, 3. if he knew how, 4. If I won the lottery, 5. ,.
2. 1. I would travel around the world, 2. Mark would build a house himself, 3. if he knew how, 4. If I won the lottery, 5. , 1. I would travel around the world, 2. Mark would build a house himself, 3. if he knew how, 4. If I won the lottery, 5. ,.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 6

Drag the following words and put them in the correct place to form the second conditional sentences.

RdMFRHpHykIXC
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 6

Drag the words and punctuation signs to put them in the correct order to form second conditional sentences.

  1. Rzjx3n8JvcLB6
    1. 1. wasn’t/weren't, 2. if, 3. be, 4. for, 5. in, 6. it, 7. trouble, 8. this, 9. I, 10. would, 11. ., 12. job 1. wasn’t/weren't, 2. if, 3. be, 4. for, 5. in, 6. it, 7. trouble, 8. this, 9. I, 10. would, 11. ., 12. job 1. wasn’t/weren't, 2. if, 3. be, 4. for, 5. in, 6. it, 7. trouble, 8. this, 9. I, 10. would, 11. ., 12. job 1. wasn’t/weren't, 2. if, 3. be, 4. for, 5. in, 6. it, 7. trouble, 8. this, 9. I, 10. would, 11. ., 12. job 1. wasn’t/weren't, 2. if, 3. be, 4. for, 5. in, 6. it, 7. trouble, 8. this, 9. I, 10. would, 11. ., 12. job 1. wasn’t/weren't, 2. if, 3. be, 4. for, 5. in, 6. it, 7. trouble, 8. this, 9. I, 10. would, 11. ., 12. job 1. wasn’t/weren't, 2. if, 3. be, 4. for, 5. in, 6. it, 7. trouble, 8. this, 9. I, 10. would, 11. ., 12. job 1. wasn’t/weren't, 2. if, 3. be, 4. for, 5. in, 6. it, 7. trouble, 8. this, 9. I, 10. would, 11. ., 12. job 1. wasn’t/weren't, 2. if, 3. be, 4. for, 5. in, 6. it, 7. trouble, 8. this, 9. I, 10. would, 11. ., 12. job 1. wasn’t/weren't, 2. if, 3. be, 4. for, 5. in, 6. it, 7. trouble, 8. this, 9. I, 10. would, 11. ., 12. job 1. wasn’t/weren't, 2. if, 3. be, 4. for, 5. in, 6. it, 7. trouble, 8. this, 9. I, 10. would, 11. ., 12. job 1. wasn’t/weren't, 2. if, 3. be, 4. for, 5. in, 6. it, 7. trouble, 8. this, 9. I, 10. would, 11. ., 12. job
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  2. RAL1XS6lfZdMq
    2. 1. ., 2. in, 3. were, 4. If, 5. I, 6. people, 7. would, 8. I, 9. support, 10. need, 11. ,, 12. rich 1. ., 2. in, 3. were, 4. If, 5. I, 6. people, 7. would, 8. I, 9. support, 10. need, 11. ,, 12. rich 1. ., 2. in, 3. were, 4. If, 5. I, 6. people, 7. would, 8. I, 9. support, 10. need, 11. ,, 12. rich 1. ., 2. in, 3. were, 4. If, 5. I, 6. people, 7. would, 8. I, 9. support, 10. need, 11. ,, 12. rich 1. ., 2. in, 3. were, 4. If, 5. I, 6. people, 7. would, 8. I, 9. support, 10. need, 11. ,, 12. rich 1. ., 2. in, 3. were, 4. If, 5. I, 6. people, 7. would, 8. I, 9. support, 10. need, 11. ,, 12. rich 1. ., 2. in, 3. were, 4. If, 5. I, 6. people, 7. would, 8. I, 9. support, 10. need, 11. ,, 12. rich 1. ., 2. in, 3. were, 4. If, 5. I, 6. people, 7. would, 8. I, 9. support, 10. need, 11. ,, 12. rich 1. ., 2. in, 3. were, 4. If, 5. I, 6. people, 7. would, 8. I, 9. support, 10. need, 11. ,, 12. rich 1. ., 2. in, 3. were, 4. If, 5. I, 6. people, 7. would, 8. I, 9. support, 10. need, 11. ,, 12. rich 1. ., 2. in, 3. were, 4. If, 5. I, 6. people, 7. would, 8. I, 9. support, 10. need, 11. ,, 12. rich 1. ., 2. in, 3. were, 4. If, 5. I, 6. people, 7. would, 8. I, 9. support, 10. need, 11. ,, 12. rich
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  3. RpiQywXE7TNEG
    3. 1. ,, 2. I, 3. ., 4. would, 5. were, 6. impoverished, 7. you, 8. I, 9. If, 10. tell 1. ,, 2. I, 3. ., 4. would, 5. were, 6. impoverished, 7. you, 8. I, 9. If, 10. tell 1. ,, 2. I, 3. ., 4. would, 5. were, 6. impoverished, 7. you, 8. I, 9. If, 10. tell 1. ,, 2. I, 3. ., 4. would, 5. were, 6. impoverished, 7. you, 8. I, 9. If, 10. tell 1. ,, 2. I, 3. ., 4. would, 5. were, 6. impoverished, 7. you, 8. I, 9. If, 10. tell 1. ,, 2. I, 3. ., 4. would, 5. were, 6. impoverished, 7. you, 8. I, 9. If, 10. tell 1. ,, 2. I, 3. ., 4. would, 5. were, 6. impoverished, 7. you, 8. I, 9. If, 10. tell 1. ,, 2. I, 3. ., 4. would, 5. were, 6. impoverished, 7. you, 8. I, 9. If, 10. tell 1. ,, 2. I, 3. ., 4. would, 5. were, 6. impoverished, 7. you, 8. I, 9. If, 10. tell 1. ,, 2. I, 3. ., 4. would, 5. were, 6. impoverished, 7. you, 8. I, 9. If, 10. tell
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  4. RVsRgmZActn61
    4. 1. were, 2. once, 3. I, 4. if, 5. spend, 6. wouldn’t, 7. all, 8. at, 9. I, 10. you, 11. it 1. were, 2. once, 3. I, 4. if, 5. spend, 6. wouldn’t, 7. all, 8. at, 9. I, 10. you, 11. it 1. were, 2. once, 3. I, 4. if, 5. spend, 6. wouldn’t, 7. all, 8. at, 9. I, 10. you, 11. it 1. were, 2. once, 3. I, 4. if, 5. spend, 6. wouldn’t, 7. all, 8. at, 9. I, 10. you, 11. it 1. were, 2. once, 3. I, 4. if, 5. spend, 6. wouldn’t, 7. all, 8. at, 9. I, 10. you, 11. it 1. were, 2. once, 3. I, 4. if, 5. spend, 6. wouldn’t, 7. all, 8. at, 9. I, 10. you, 11. it 1. were, 2. once, 3. I, 4. if, 5. spend, 6. wouldn’t, 7. all, 8. at, 9. I, 10. you, 11. it 1. were, 2. once, 3. I, 4. if, 5. spend, 6. wouldn’t, 7. all, 8. at, 9. I, 10. you, 11. it 1. were, 2. once, 3. I, 4. if, 5. spend, 6. wouldn’t, 7. all, 8. at, 9. I, 10. you, 11. it 1. were, 2. once, 3. I, 4. if, 5. spend, 6. wouldn’t, 7. all, 8. at, 9. I, 10. you, 11. it 1. were, 2. once, 3. I, 4. if, 5. spend, 6. wouldn’t, 7. all, 8. at, 9. I, 10. you, 11. it.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  5. RZtxmaO9icUZH
    5. 1. all, 2. I, 3. world, 4. I, 5. travel, 6. If, 7. the, 8. money, 9. would, 10. around, 11. ., 12. had 1. all, 2. I, 3. world, 4. I, 5. travel, 6. If, 7. the, 8. money, 9. would, 10. around, 11. ., 12. had 1. all, 2. I, 3. world, 4. I, 5. travel, 6. If, 7. the, 8. money, 9. would, 10. around, 11. ., 12. had 1. all, 2. I, 3. world, 4. I, 5. travel, 6. If, 7. the, 8. money, 9. would, 10. around, 11. ., 12. had, 1. all, 2. I, 3. world, 4. I, 5. travel, 6. If, 7. the, 8. money, 9. would, 10. around, 11. ., 12. had 1. all, 2. I, 3. world, 4. I, 5. travel, 6. If, 7. the, 8. money, 9. would, 10. around, 11. ., 12. had 1. all, 2. I, 3. world, 4. I, 5. travel, 6. If, 7. the, 8. money, 9. would, 10. around, 11. ., 12. had 1. all, 2. I, 3. world, 4. I, 5. travel, 6. If, 7. the, 8. money, 9. would, 10. around, 11. ., 12. had 1. all, 2. I, 3. world, 4. I, 5. travel, 6. If, 7. the, 8. money, 9. would, 10. around, 11. ., 12. had 1. all, 2. I, 3. world, 4. I, 5. travel, 6. If, 7. the, 8. money, 9. would, 10. around, 11. ., 12. had 1. all, 2. I, 3. world, 4. I, 5. travel, 6. If, 7. the, 8. money, 9. would, 10. around, 11. ., 12. had1. all, 2. I, 3. world, 4. I, 5. travel, 6. If, 7. the, 8. money, 9. would, 10. around, 11. ., 12. had
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Exercise 7
RY0BT5ZelJTYJ
Choose all the correct forms in the sentences below. 1. If I was were be brave, I would not be weren't wouldn’t be afraid of the upcoming exams.

2. If I study studied will study, I would pass ’d pass passed all the tests that were prescribed by my tutor.

3. I would clean "ll clean "d clean my room if I had have had had the time.

4. I wouldn’t risk will not risk would not risk such dangerous behaviours if I were was am you.

5. If I finished will finish finish my homework, I hadn't got wouldn’t get would not get in trouble.

6. I fight would fight ’d fight poverty if I had would have had had the necessary resources.

7. If I had will have had had a start-up company, it would be will be is something connected to technology.

8. I 'd done do would do my best if I will be were would be there.

9. If I were 'd be had been a supermodel, I had spent 'd spent would spend my money to set up a charity.

10. If I wouldn't have did not have hadn't had so many extracurricular activities, I would have had ’d have more time to sleep
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 8

Imagine the following things happen to you:

  • You are rich.

  • You don’t have to work.

  • You can travel to any place you want.

  • You have thousands of dollars to spend every day.

  • You have an option to buy a house anywhere on the planet.

You are daydreaming about your life being different. Write a paragraph about your imagined life and what you would do if these were true. Use at least five sentences with the second conditional.

RrBLtw5FRWdAG
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

affluent society
affluent society

/ ˈæfluənt səˈsaɪəti /

R4MQwjA982qx91
Nagranie dźwiękowe

zamożne społeczeństwo

(a society in which the material benefits of prosperity are widely available)

RUju2ic0aHxzv1
Nagranie dźwiękowe
availability
availability

/ əˌveɪləˈbɪləti /

RrxSMwfshG9Ai1
Nagranie dźwiękowe

dostępność

(the quality or condition of being available)

R1cB02x2iIrxr1
Nagranie dźwiękowe
available
available

/ əˈveɪləbl̩ /

RKy1xooAq0IzH1
Nagranie dźwiękowe

dostępny/dostępna

(obtainable or accessible; capable of being)

R11JlWLbPGOb01
Nagranie dźwiękowe
busking [busk]
busking [busk]

/ bʌskɪŋ // bʌsk /

R1P17H6bmkaUi1
Nagranie dźwiękowe

granie na ulicy [grać na ulicy]

(playing music or singing for money in the streets or other public places)

RBMuMUQwF0A221
Nagranie dźwiękowe
campus
campus

/ ˈkæmpəs /

R14rfclTYheYY1
Nagranie dźwiękowe

teren uniwersytetu

(an area of land that contains the main buildings of a university or college)

R1PLtOLTC0Kj21
Nagranie dźwiękowe
charity
charity

/ ˈtʃærɪti /

R19P5ui1rzDxN1
Nagranie dźwiękowe

dobroczynność

(kindness and understanding towards other people)

REqBwwY4lDl4w1
Nagranie dźwiękowe
decent
decent

/ ˈdiːsnt /

RbZ4R3xvbnB641
Nagranie dźwiękowe

przyzwoity/przyzwoita

(good or adequate)

R1WsYUj4oeIi81
Nagranie dźwiękowe
deduct taxes
deduct taxes

/ dɪˈdʌkt ˈtæksɪz /

Rq2UylbccHGtc1
Nagranie dźwiękowe

odliczyć podatki

(take away or subtract taxes)

RMZW8ioKTscwL1
Nagranie dźwiękowe
deprived
deprived

/ dɪˈpraɪvd /

RGrmma4otdsWJ1
Nagranie dźwiękowe

pozbawiony/pozbawiona

(lacking adequate food, shelter, education, etc)

R1NHN8sqXyifE1
Nagranie dźwiękowe
destitute
destitute

/ ˈdestɪtjuːt /

REltutMCB8SCx1
Nagranie dźwiękowe

bez środków do życia

(lacking the means of subsistence; totally impoverished)

RkbRpzZEfa0VB1
Nagranie dźwiękowe
disposable income
disposable income

/ dɪˈspəʊzəbl̩ ˈɪŋkʌm /

R10S41hn7zGRX1
Nagranie dźwiękowe

dochód po odliczeniu podatków

(the money a person has available to spend after paying taxes, pension contributions, etc.)

R1Vl9yQ4OIEDV1
Nagranie dźwiękowe
eligible
eligible

/ ˈelɪdʒəbl̩ /

R1OKKPaHVjmgx1
Nagranie dźwiękowe

spełniający/spełniająca niezbędne warunki, uprawniony/uprawniona

(fit, worthy or qualified, as for an office or function)

R1ZUTxEZyEkNP1
Nagranie dźwiękowe
encounter
encounter

/ ɪnˈkaʊntə /

RB9QWd4BFswEJ1
Nagranie dźwiękowe

napotkać

(to meet with; face (difficulties, trouble, etc.))

R19BYPbLYFoNw1
Nagranie dźwiękowe
extra money
extra money

/ ˈekstrə ˈmʌni /

RKE12P0luybmq1
Nagranie dźwiękowe

dodatkowe środki, dodatkowy dochód

(additional amounts of money a person earns or receives)

RwSYc0m395xcL1
Nagranie dźwiękowe
fined
fined

/ faɪnd /

R72rGDfjKL81D1
Nagranie dźwiękowe

ukarany/ukarana finansowo

(punished by being ordered to pay a sum of money because they have done something illegal or broken a rule)

RT582u5UPyeif1
Nagranie dźwiękowe
flexible
flexible

/ ˈfleksəbl̩ /

RLSzLlb9KhjDF1
Nagranie dźwiękowe

elastyczny

(adaptable or variable)

R1841Cb7opVA21
Nagranie dźwiękowe
freshman
freshman

/ ˈfreʃmən /

RZWhoYXn5bXkD1
Nagranie dźwiękowe

student/studentka pierwszego roku szkoły wyższej lub średniej (15–18 lat) w USA

(in America, a freshman is a student who is in his or her first year at a university or college)

R1FwocTrHnhkb1
Nagranie dźwiękowe
get by
get by

/ ˈget baɪ /

R1Z5CTit8A0i71
Nagranie dźwiękowe

dawać sobie radę

(manage to live or do things in a satisfactory way)

R3p5yUD5kN7OQ1
Nagranie dźwiękowe
hardships
hardships

/ ˈhɑːdʃɪps /

R1N8JzVjXJKCX1
Nagranie dźwiękowe

trudności życiowe

(situations in which your life is difficult or unpleasant, often because you do not have enough money)

RhRxnPudH2DV01
Nagranie dźwiękowe
impoverished
impoverished

/ ɪmˈpɒvərɪʃt /

R1Hb0AKy6ZlNS1
Nagranie dźwiękowe

zubożały/zubożała

(made poor or with diminished quality of life)

R2xcestdiMDvl1
Nagranie dźwiękowe
income
income

/ ˈɪŋkʌm /

R1HVNOPB0jLff1
Nagranie dźwiękowe

dochód

(the monetary payment received for goods or services or from other sources, such as rents or investments)

RF6TB5Jn8l6zP1
Nagranie dźwiękowe
life of luxury
life of luxury

/ laɪf əv ˈlʌkʃəri /

RwXvzaZcQIJU41
Nagranie dźwiękowe

życie w luksusie

(life in very great comfort, especially among beautiful and expensive surroundings)

R3Z6RWyYP9rU61
Nagranie dźwiękowe
living below the breadline
living below the breadline

/ ˈlɪvɪŋ bɪˈləʊ ðə ˈbredlaɪn /

RGH3oeQzWIAaC1
Nagranie dźwiękowe

życie poniżej minimum egzystencji, poniżej granicy ubóstwa, minimum socjalnego

(being extremely poor)

RbDNM7TRCDTA61
Nagranie dźwiękowe
make ends meet (idiom)
make ends meet (idiom)

/ ˈmeɪk endz miːt /

R107MGt25wjdu1
Nagranie dźwiękowe

związać koniec z końcem (idiom)

(spend no more than the money one has)

RsyUlBWhlcQtd1
Nagranie dźwiękowe
manageable
manageable

/ ˈmænɪdʒəbl̩ /

R1HLLD3oLdLOV1
Nagranie dźwiękowe

wykonalny/wykonalna, możliwy/możliwa do zrobienia

(able to be managed or controlled)

RPoAZwfVf4o3J1
Nagranie dźwiękowe
on the breadline
on the breadline

/ ˈɒn ðə ˈbredlaɪn /

R6Ohg3BStxbvb1
Nagranie dźwiękowe

na granicy ubóstwa, minimum socjalnego

(impoverished; living at subsistence level)

RCm8R6HVPNkRi1
Nagranie dźwiękowe
penniless
penniless

/ ˈpenɪlɪs /

R1cW0QCsEoENy1
Nagranie dźwiękowe

bez grosza

(very poor; almost totally without money)

R3ZTfKa6uIMJi1
Nagranie dźwiękowe
poverty
poverty

/ ˈpɒvəti /

R1ShlFME8HYQy1
Nagranie dźwiękowe

ubóstwo

(the condition of being without adequate food, money, etc.)

RTbHeWx980m4G1
Nagranie dźwiękowe
prosperity
prosperity

/ prɒˈsperɪti /

RKZmjNsnetbob1
Nagranie dźwiękowe

dobrobyt

(a condition in which a person or community is doing well financially)

RIWPvoXtPgFHF1
Nagranie dźwiękowe
rent
rent

/ rent /

RkWsaMNC89eZu1
Nagranie dźwiękowe

czynsz

(the amount of money that you pay regularly to use a house, flat or piece of land)

R9f0tO2yUdFB11
Nagranie dźwiękowe
salary
salary

/ ˈsæləri /

R43XyZXYOkw6f1
Nagranie dźwiękowe

pensja

(a fixed amount of money agreed every year as pay for an employee, usually paid directly into his or her bank account every month)

RIbNz6221hpQf1
Nagranie dźwiękowe
scholarship
scholarship

/ ˈskɒləʃɪp /

R1ROz9pxEwVKX1
Nagranie dźwiękowe

stypendium

(financial aid provided for a scholar because of academic merit)

RlCzjnMqjucPa1
Nagranie dźwiękowe
shifts, [shift]
shifts, [shift]

/ ʃɪfts / / ʃɪft /

R3lGtaops8H7z1
Nagranie dźwiękowe

praca w systemie zmianowym

(the period of time worked by a group of workers)

R1FTcoK1TU2dy1
Nagranie dźwiękowe
steady
steady

/ ˈstedi /

RdvwUDu83cn2j1
Nagranie dźwiękowe

stały/stała

(regular)

R1RpnrMg3JP6g1
Nagranie dźwiękowe
student loan
student loan

/ ˈstjuːdnt ləʊn /

RLE5AYOmy3KAA1
Nagranie dźwiękowe

kredyt studencki

(a government loan that is available to students at a college or university in order to help them pay their expenses)

R14LuLfqSyUB91
Nagranie dźwiękowe
student union
student union

/ ˈstjuːdnt ˈjuːnɪən /

RtKGQV6hkJEbL1
Nagranie dźwiękowe

organizacja studencka

(students' organisation in a university or college which organises leisure activities, provides welfare services and represents students' political interests)

R1DWE7HAQ7Psd1
Nagranie dźwiękowe
subsistence
subsistence

/ səbˈsɪstəns /

RzJr1cqdK152c1
Nagranie dźwiękowe

utrzymanie przy życiu

(the condition of just having enough food or money to stay alive)

R1GSdtAIeTHoZ1
Nagranie dźwiękowe
tips [tip]
tips [tip]

/ ˈtɪps // ˈtɪp /

R4TWqrpjaDzm71
Nagranie dźwiękowe

porady [porada]

(useful pieces of advice)

R1LToV00HlCTv1
Nagranie dźwiękowe
tuition
tuition

/ tjuːˈɪʃn̩ /

Rn45uoiHIuN2y1
Nagranie dźwiękowe

czesne

(the amount of money that you have to pay for being taught particular subjects, especially in a university, college or private school)

Rr9xMqFTDg7yw1
Nagranie dźwiękowe
wage
wage

/ weɪdʒ /

RqZi9GN2RsjSk1
Nagranie dźwiękowe

płaca

(payment in return for work or services, especially that made to workmen on a daily, hourly, weekly or piece‑work basis)

RrsWarAm5o7vZ1
Nagranie dźwiękowe
well‑to‑do
well‑to‑do

/ ˌwel tə ˈduː /

RRcYHWBufUDdn1
Nagranie dźwiękowe

dobrze sytuowany/sytuowana

(moderately wealthy)

RyJrIBuiMvDLj1
Nagranie dźwiękowe
well‑off
well‑off

/ wel ɒf /

R1S0dOv4gOTjT1
Nagranie dźwiękowe

zamożny/zamożna

(financially well provided for; moderately rich)

R1NKOnAaWGsNX1
Nagranie dźwiękowe
worse off
worse off

/ wɜːs ɒf /

RWIKxFot2LnTD1
Nagranie dźwiękowe

w gorszej sytuacji

(in a worse, especially a worse financial, condition)

RqmvgnoI6pO4i1
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

R1UmausUbqbcs
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.