X. Analytic geometry on the Cartesian plane. The student:
2) uses the equations of straight lines on a plane in slope‑intercept and standard form, also defines an equation of a lineequation of a lineequation of a line with given properties (such as two intercept, gradient, parallelism or perpendicularity to another straight linelineline, tangent to a circle, etc.);
The teacher informs the students that the aim of the class is getting to know the standard equation of the straight linelineline.
Discussion – can any linelineline in the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system be described with the equation in the slope‑intercept form? The students formulate hypotheses, check them and formulate the conclusion.
The conclusion
A linelineline perpendicular to OX axis cannot be described with the slope‑intercept equation.
The teacher informs the students that there are other equations that can be used to describe lines in the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system. One of them is the standard equation of a lineequation of a lineequation of a line.
The definition
The standard equation of a lineequation of a lineequation of a line is denoted as follows , where . Condition means that coefficients A and B cannot equal zero at the same time.
The students work in pairs and analyse the INTERACTIVE PRESENTATION which shows the method of converting from the slope‑intercept equation of a lineequation of a lineequation of a line to the standard equation and back again. They formulate their conclusions.
The students individually work out how to define the standard equation of a lineequation of a lineequation of a line intercepting at two points.
Task 1 Define the standard equation of a lineequation of a lineequation of a line intercepting at two points and , where . Formulate your conclusion.
The conclusion
The standard equation of a lineequation of a lineequation of a line intercepting at two points and , where is expressed as follows .
Use the new information to solve the tasks.
Task 2 Rewrite the equation of linelineline in the standard form.
Answer: .
Task 3 Find the standard equation of linelineline k, on which lie two points and .
Answer: .
Task 4 Write the standard equation of a lineequation of a lineequation of a line intersecting at two points and . Check if point lies on this linelineline.
The students do the consolidation tasks. They cooperate to formulate the conclusion to memorize.
- A linelineline perpendicular to OX axis cannot be described with the slope‑intercept equation.
- In order to convert from the slope‑intercept equation of a lineequation of a lineequation of a line to the standard equation, you need to move all terms of the equation onto one side and multiply both sides of the equation by the same number, so that all the obtained coefficients are integers.
- In order to convert from the standard equation of a lineequation of a lineequation of a line to the slope‑intercept equation, you need to move terms Ax and C onto the right side of the equation. If , you need to divide both sides of the equation by B.
- The standard equation of a lineequation of a lineequation of a line intercepting at two points and , where is expressed as follows .
Selected words and expressions used in the lesson plan
Aby zamienić postać ogólną równania prostej Ax+By+C=0 na postać kierunkową, należy przenieść wyrazy Ax i C na prawą stronę równania. Jeśli B≠0, to należy podzielić przez B obie strony równania.
Aby zamienić postać kierunkową równania prostej na postać ogólną, należy wszystkie wyrazy równania przenieść na jedną stronę i pomnożyć obie strony równania przez taką liczbę, aby wszystkie otrzymane współczynniki były liczbami całkowitymi.
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Uczeń:
2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich, jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu itp.);
m5ec60bedacc6f368_1528449068082_0
45 minut
m5ec60bedacc6f368_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m5ec60bedacc6f368_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie równania prostej w postaci ogólnej.
3. Zamiana postaci ogólnej na postać kierunkową.
m5ec60bedacc6f368_1528450430307_0
uczeń:
- poznaje równanie prostej w postaci ogólnej,
- zamienia postać ogólną równania prostej na postać kierunkową.
m5ec60bedacc6f368_1528449534267_0
1. Otwarte ucho.
2. Analiza sytuacyjna.
m5ec60bedacc6f368_1528449514617_0
1. Indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m5ec60bedacc6f368_1528450135461_0
m5ec60bedacc6f368_1528450127855_0
Uczniowie, pracując w grupach, metodą „otwarte ucho”, porządkują swoje wiadomości na temat równania kierunkowego prostej.
m5ec60bedacc6f368_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie równania ogólnego prostej.
Dyskusja - czy każdą prostą w układzie współrzędnych możemy opisać równaniem w postaci kierunkowej? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek.
Wniosek
Równaniem w postaci kierunkowej nie można opisać prostej prostopadłej do osi OX.
Nauczyciel informuje uczniów, że istnieją inne równania, którymi możemy opisać proste w układzie współrzędnych. Jednym z nich jest równanie ogólne prostej.
Definicja
Równaniem ogólnym prostej nazywamy równanie mające postać , gdzie . Warunek . Warunek oznacza, że współczynniki A oraz B nie mogą być jednocześnie równe zeru.
[Ilustracja interaktywna]
Wnioski
- Aby zamienić postać kierunkową równania prostej na postać ogólną, należy wszystkie wyrazy równania przenieść na jedną stronę i pomnożyć obie strony równania przez taką liczbę, aby wszystkie otrzymane współczynniki były liczbami całkowitymi.
- Aby zamienić postać ogólną równania prostej na postać kierunkową, należy przenieść wyrazy Ax i C na prawą stronę równania. Jeśli , to należy podzielić przez B obie strony równania.
Uczniowie, pracując samodzielnie, zastanawiają się w jaki sposób można wyznaczyć równanie ogólne prostej przechodzącej przez dwa punkty.
Polecenie 1 Wyznacz równanie ogólne prostej przechodzącej przez punkty i , gdzie . Sformułuj odpowiedni wniosek.
Wniosek
Równanie ogólne prostej przechodzącej przez punkty i , gdzie ma postać
Korzystając z nowych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie 2 Przedstaw równanie prostej w postaci ogólnej.
Odp. .
Polecenie 3 Wyznacz równanie ogólne prostej k, do której należą punkty i .
Odp. .
Polecenie 4
Napisz równanie ogólne prostej przechodzącej przez punkty i . Sprawdź, czy punkt należy do tej prostej.
Odp. , nie należy.
Polecenie 5 Punkt należy do prostej . Oblicz a.
Odp. .
Po rozwiązaniu wszystkich zadań uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki. Nauczyciel ocenia ich prace i wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych Dla jakiej wartości liczby m proste oraz przecinają się na osi rzędnych?
Odp. .
m5ec60bedacc6f368_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.
- Równaniem w postaci kierunkowej nie można opisać prostej prostopadłej do osi OX.
- Aby zamienić postać kierunkową równania prostej na postać ogólną należy wszystkie wyrazy równania przenieść na jedną stronę i pomnożyć obie strony równania przez taką liczbę, aby wszystkie otrzymane współczynniki były liczbami całkowitymi.
- Aby zamienić postać ogólną równania prostej na postać kierunkową należy przenieść wyrazy Ax i C na drugą stronę równania. Jeśli , to należy podzielić przez B obie strony równania.
- Równanie ogólne prostej przechodzącej przez punkty i , gdzie ma postać .