Lesson plan (Polish)
Temat: Nowy człowiek
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
IX. „Złoty wiek” w Polsce na tle europejskim. Uczeń:
1. rozpoznaje charakterystyczne cechy renesansu europejskiego; charakteryzuje największe osiągnięcia Leonarda da Vinci, Michała Anioła, Rafaela Santi, Erazma z Rotterdamu, Mikołaja Kopernika, Galileusza i Jana Gutenberga.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń dowie się o cechach charakterystycznych nowego człowieka - człowieka renesansu.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
charakteryzować nowe wzorce osobowe człowieka epoki renesansu;
definiować renesansową religijność;
wymieniać renesansowe ścieżki kariery;
wyjaśniać jak funkcjonowało renesansowe społeczeństwo;
opisywać specyfikę nowej sztuki oraz kim byli jej kluczowi twórcy.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Zatrzymuje je po jednym‑dwóch zdaniach, prosząc wybranego ucznia o opowiedzenie tego, co przed chwilą usłyszał, własnymi słowami.
Omówienie informacji przedstawionych na osi czasu. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy - tyle, ile jest wydarzeń na osi. Każdy zespół opracowuje jedno przydzielone zagadnienie, pogłębiając informacje zawarte w abstrakcie. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia.
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.
Uczniowie analizują ilustracje i wykonują Polecenie 2, Polecenie 3 i Polecenie 4. Aby odpowiedzieć na pytania, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie analizują galerię ilustracji i wykonują Polecenie 5. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 2.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 3.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wyobraź sobie, że przeprowadzasz wywiad z jednym z bohaterów dzisiejszej lekcji. Zapisz swoje pytania i przewidywane odpowiedzi.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Renesans – epoka nazywana odrodzeniem sztuki i nauki, trwająca w Europie od XV do połowy XVII wieku (w niektórych krajach europejskich). W czasie jej trwania nastąpił wzrost zainteresowania antykiem i ludzkim ciałem.
Humanizm – główny prąd intelektualny epoki renesansu powstały we Włoszech w XV wieku. Zakładał, że człowiek i jego ziemskie życie jest najwyższą wartością.
mecenat – opieka wpływowych i bogatych miłośników nauki i sztuki nad artystami. Wspomagają oni finansowo artystów zatrudniając ich w swoich posiadłościach lub zlecając tworzenie dzieł sztuki, np. obrazów, rzeźb.
człowiek renesansu – określenie osoby wszechstronnie wykształconej, posiadającej rozległą wiedzę z różnych dziedzin nauki.
Antropocentryzm – człowiek w centrum zainteresowania nauki kultury i sztuki.
Teksty i nagrania
The New Man
In the Renaissance there was a need to make the places of worship beautiful, which was treated as a manifestation of deep religiousness. At the same time, the religiousness of the founders had to be known and admired. This had a great impact on the wonderful development of sacred art: churches were expanded, new chapels were founded, interiors were decorated with magnificent paintings and sculptures, massive domes were built and church facades were decorated.
On the other hand, the former exemplary of asceticism was replaced by the exemplary a religious reformer. The former ideal of the knight also changed under the influence of the new reality. Because of that appeared the ideals of: knight‑ruler, knight‑landowner, knight‑explorer, knight‑soldier, knight‑courtier and the ideal of the defender of the true faith. In the Italian Renaissance city states, patronage played an important role, thanks to which their representativeness and prestige grew. The main recipient of this splendour was the court.
The circles of Renaissance Florentine manors became a cradle of new personal ideals. Scholar, humanist, art connoisseur, writer, artist – all these social roles were formed in early Renaissance Italy and them adopted by the whole Europe. Therefore, a completely new opportunity for social advancement had emerged. Such a career opportunity was mainly open to the townsmen. Grand families ruling in Italy built their prestige through art. Large sums of money invested in art and its creators made it possible for eminent artists like Michaelangelo, Leonardo da Vinci and Raphael to create magnificent works of art.