E-materiały do kształcenia zawodowego

Zbiór, sortowanie i metody przetwórstwa prętów i kijów wiklinowych

DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich - koszykarz‑plecionkarz 731702

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s
Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarzWskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

1

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: koszykarz‑plecionkarz 731702. 

Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych. E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich.

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji:

DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich: 

  • przygotowania surowców i materiałów do wykonania wyrobów plecionkarskich.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

DRM.01.4 Podstawy uprawy i przetwórstwa wierzby plecionkarskiej

7. charakteryzuje zbiór prętów i kijów wiklinowych;
8. charakteryzuje sposoby przygotowania prętów i kijów wiklinowych do kolejnych etapów procesu technologicznego;
11. charakteryzuje produkcję taśmy i obręczy wiklinowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

2

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką, m.in. poprzez słowa  kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej  jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonania wyrobów szkieletowych dla kwalifikacji DRM.01. wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich. 

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, źródeł multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe. 

1. Opis e‑materiału

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Źródła multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. 

E‑materiał Wykonanie wyrobów szkieletowych składa się z dwóch źródeł multimedialnych: filmu edukacyjnegoD16dkklORfilmu edukacyjnegoplanszy interaktywnejDVySdhabcplanszy interaktywnej.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDL2WkqRO0Interaktywne materiały sprawdzające - Dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu  e‑materiału. 

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDd71VmFHpSłownik pojęć do e‑materiału - Zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami. 

  • Przewodnik dla nauczycielaDt8SIJxkqPrzewodnik dla nauczyciela - Zawiera wskazówki w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracyv dydaktycznej. 

  • Przewodnik dla uczącego sięDzRxXxnUMPrzewodnik dla uczącego się - To wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej  nauki. 

  • Netografia i bibliografiaDzYQxP0K4Netografia i bibliografia - Stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał. 

  • Instrukcja użytkowaniaD3QxWv5ZyInstrukcja użytkowania - Objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz. 

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Praca uczniów podczas zajęć

3

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z informacjami na temat zbioru, sortowania i metod przetwórstwa prętów i kijów wiklinowych.

Film edukacyjny

Nauczyciel prezentuje film. Zadaniem uczniów jest stworzenie osi czasu w ciekawej formie graficznej. Na osi czasu uczniowie mają umieścić kolejne czynności wykonywane podczas zbiorów i sortowania prętów i kijów wiklinowych. Pod koniec lekcji uczniowie wraz z nauczycielem tworzą na tablicy wspólną oś. Uczniowie wymieniają, które czynności należy umieścić w danym miejscu na osi.

Plansza interaktywna

Ta strona e‑materiału składa się z czterech plansz. Nauczyciel dzieli więc klasę na cztery grupy. Zadaniem każdej z grup jest zapoznanie się z wyznaczoną im planszą, a następnie opracowanie zagadnienia w dowolny sposób na plakacie. Uczniowie powinni poszukać w literaturze lub internecie dodatkowych informacji na temat zagadnień ze swojej planszy. Pod koniec lekcji każda z grup przedstawia reszcie klasy swoje plakaty. Dzięki temu cała klasa zapozna się z tematyką tego multimedium.

Interaktywne materiały sprawdzające

To świetna alternatywa dla zwykłych sprawdzianów; dzięki multimedialnemu charakterowi są przystępniejsze, a ich wypełnianie powinno być bardziej interesujące dla uczniów. 

Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Film i plansza stanowią dobre źródło do samokształcenia.

Indywidualna praca z uczniem

Indywidualna praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do  rozwijania słabszych stron. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować np. stopień trudności interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór poziomu dostosowanego dla danego ucznia. Ze zdolnym uczniem szybciej przejdziemy do trudniejszych zagadnień czy sprawdzianów, natomiast z uczniem mniej zdolnym poszczególne elementy e‑materiału powinny być omawiane wolniej i bardziej szczegółowo, zaś interaktywne materiały sprawdzające wykorzystywane od najłatwiejszego do najtrudniejszego. W pracy ze zdolnym uczniem możemy również dać mu więcej czasu na pracę indywidualną, której efekty będziemy jedynie weryfikować. 

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

4

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści