Lesson plan (Polish)
Temat: Droga do unii realnej
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
IX. „Złoty wiek” w Polsce na tle europejskim. Uczeń:
przedstawia okoliczności zawarcia unii realnej między Polską a Litwą (1569) i jej główne postanowienia.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń poznaje drogę Rzeczypospolitej do Unii Realnej.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
czym jest unia realna i personalna;
jak doszło do powstania państwa polsko‑litewskiego;
o kolejnych uniach polsko‑litewskich.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.
Faza realizacyjna
Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.
Na podstawie informacji przedstawionych na osi czasu oraz wiadomości z dostępnych źródeł uczniowie odpowiadają na pytania postawione w Poleceniu 1. Następnie uczniowie prezentują swoje odpowiedzi. Koledzy i koleżanki oceniają ich pracę, biorąc pod uwagę sposób przedstawienia wniosków oraz jasność uzasadnienia.
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.
Nauczyciel wyświetla mapę z Polecenia 2. Odczytuje treść polecenia i, jeśli to konieczne, wspomaga uczniów w poszukiwaniu odpowiedzi.
Uczniowie analizują galerię ilustracji i wykonują Polecenie 3. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.
Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Napisz krótką notatkę dotyczącą tematów poruszanych na lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Unia – związek co najmniej dwóch suwerennych państw.
Unia personalna – związek państw mających wspólnego władcę, ale z odrębnymi urzędami.
Unia realna – związek państw, które posiadają wspólnego władcę (monarchę) oraz wspólne dla obu państw instytucje.
Trójpolówka – podział ziemi na trzy części naprzemiennie obsiewane według planu: zboże jare, zboże ozime, ugór.
Ruch egzekucyjny – ruch polityczny polskiej szlachty w XVI w., (a później w Rzeczypospolitej Obojga Narodów), którego celem było przeprowadzenie reform w dziedzinie sądownictwa, skarbowości i wojska oraz ograniczenie wpływów możnowładców.
Bojarzy – na Litwie wyższa warstwa ludności, która w XIV‑XVI w. przekształciła się w szlachtę.
Reforma pomiary włócznej – (włóka – wielkość 21,3 ha odpowiadała mniej więcej polskim łanom) – wprowadzona na Litwie trójpolówka z nowym podziałem gruntów i wzrostem dochodowości.
Teksty i nagrania
The path to the real union
The idea of bringing the Kingdom of Poland and the Grand Duchy of Lithuania closer emerged under the influence of the international situation and the co‑operation of both states facing the common threat posed by the Teutonic Knights. The primary purpose was to assure the safety of the borders. The first signed in treaty was the Union of Krewo in 1385, announcing the marriage Jadwiga Anjou and Władysław Jagiełło, and mentioning the “incorporation” of Lithuania into Poland. Under the next Union of Horodło (1413), Boyar clans of Lithuania were accepted to Polish heraldic clans. Also the Polish offices of a voivode and castellan were implemented. The next Union of Grodno extended in 1432 the privileged of the Catholic Boyars also on Orthodox clans. An important role in the propagation of the integration of different elements of the Polish–Lithuanian Commonwealth was played by the executionist movement. It was the movement of medium nobles aimed at the improvement of functioning of the state. One of its primary goals was to lead to the integration of the entire state. It was the reason that led to the incorporation of Mazovia to the Polish Crown in 1529. At the end of his reign, when his hope for legal offspring had disappeared, Sigismund Augustus decided to settle the issues of his succession and to integrate his state. The culmination of these efforts was the sejm convened in Lublin in 1569, which transformed the union of Poland and Lithuania into the real union.