bg‑azure

In the 19th and 20th century women kept on fighting for their voting rights. After being arrested for their deeds during protests, women were taken to jail. Even there they didn’t want to give up. One of the most violent ways of resistance were hunger strikes. The poster symbolises The Cat and Mouse Act, which allowed women at risk of death to be released home only to recover and be rearrested. On 13 November 1913 Emmeline Pankhurst gave a speech in Hartford,USA, where she said these famous words: “We will put our enemy in the position where they will have to choose between giving us freedom or death.” Are you ready to meet the most heroic and determined women who risked everything for equality?

W XIX i XX wieku kobiety z determinacją walczyły o prawa do głosowania. Niejednokrotnie były aresztowane podczas demonstracji i trafiały do więzienia. Nawet tam nie chciały złożyć broni. Jedną z form protestu stały się strajki głodowe. Załączony plakat symbolizuję Ustawę o Więźniach, która zakładała tymczasowe zwolnienie więźnia do domu z powodu złego stanu zdrowia tylko po to, aby po powrocie do sił, ponownie wrócił do więzienia. 13 października 1913 roku Emmeline Pankhurst wygłosiła przemówienie w Hartford, USA, podczas którego wypowiedziała następujące słowa: „Postawimy naszego wroga w sytuacji, w której będzie musiał dokonać wyboru pomiędzy daniem nam wolności czy śmierci”. Czy jesteś gotowy/gotowa poznać najbardziej heroiczne i zdeterminowane kobiety, które zaryzykowały wszystko, aby stać się pełnoprawnymi obywatelkami?

Rk2byAlLz2Su2
The Cat and Mouse Act
Ustawa o więźniach
Źródło: dostępny w internecie: www.wikimedia.com [dostęp 27.09.2022], domena publiczna.
1
Exercise 1

Match the words/expressions related to different tactics used by suffragettes with their translations.

RSXD4S7GRwb5n
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1dXPS9ApyYUC
Exercise 1
Match the words/expressions related to different tactics used by suffragettes to correct pictures.
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com [dostęp 27.09.2022], www.unsplash.com [dostęp 27.09.2022], www.freepik.com [dostęp 27.09.2022], domena publiczna.

Study the interactive illustration and get to know the most prominent women in history fighting for their rights.

1
R9FdXa1xb7QYK
Grafika składa się z sześciu czarno białych fotografii kobiet. Posiada sześć punktów interaktywnych, po naciśnięciu których pojawiają się tekst oraz nagrania. Transkrypcja do nagrań znajduje się poniżej. Zdjęcie nr 1 Emmeline Panhurst. Czarno białe zdjęcie przedstawia kobietę siedzącą na krześle. Ubrana jest w białą bluzkę i ciemną spódnicę. Zdjęcie nr 2 Christabel Panhurst. Czarno białe zdjęcie przedstawia kobietę siedzącą za biurkiem. W dłoniach trzyma otwarty dokument. Zdjęcie nr 3. Emily Davison. Czarno białe zdjęcie przedstawia kobietę w obszernym kapeluszu oraz szalu z piór zdobiącego jej płaszcz. Zdjęcie nr 4. Millicent Fawcett. Czarno białe zdjęcie przedstawia kobietę w młodym wieku z uczesanymi na gładko włosami ozdobionymi warkoczem. Zdjęcie nr 5. Edith Garrud. Czarno białe zdjęcie przedstawia starszą kobietę siedzącą na przeciwko mężczyzny. Trzymają się za ręce. Zdjęcie nr 6. Ethel Snyth. Czarno białe zdjęcie przedstawia kobietę w starszym wieku ubraną w białą koszulę i marynarkę.
Źródło: dostępny w internecie: www.wikimedia.com [dostęp 27.09.2022], licencja: CC 0 1.0.

Grafika składa się z sześciu czarno białych fotografii kobiet. Posiada sześć punktów interaktywnych, po naciśnięciu których pojawiają się tekst oraz nagrania. Transkrypcja do nagrań znajduje się poniżej.

Emmeline Panhurst.

Zdjęcie nr 1. Czarno białe zdjęcie przedstawia kobietę siedzącą na krześle. Ubrana jest w białą bluzkę i ciemną spódnicę.

Christabel Panhurst.

Zdjęcie nr 2. Czarno białe zdjęcie przedstawia kobietę siedzącą za biurkiem. W dłoniach trzyma otwarty dokument.

Emily Davison.

Zdjęcie nr 3. Czarno białe zdjęcie przedstawia kobietę w obszernym kapeluszu oraz szalu z piór zdobiącego jej płaszcz.

Millicent Fawcett.

Zdjęcie nr 4. Czarno białe zdjęcie przedstawia kobietę w młodym wieku z uczesanymi na gładko włosami ozdobionymi warkoczem.

Edith Garrud.

Zdjęcie nr 5. Czarno białe zdjęcie przedstawia starszą kobietę siedzącą na przeciwko mężczyzny. Trzymają się za ręce.

Ethel Snyth.

Zdjęcie nr 6. Czarno białe zdjęcie przedstawia kobietę w starszym wieku ubraną w białą koszulę i marynarkę.

TRANSCRIPTazurewhite
Exercise 2
RrwhvijLK8vKw
Based on the information from the interactive presentation, choose the correct person whose accomplishment is mentioned in each point. 1. She is commemorated in a public place.
Christabel EdithEmmeline
2. She gave up peaceful tactics and started using more radical ones. EmmelineMillicentEdith
3. She created a piece of music praising suffragettes.
EthelEmilyEdith
4. She didn’t tolerate brutality and force used by suffragettes. EmilyEmmelineMillicent
5. As a key person, she didn’t appear in public to avoid being caught. MillicentEdithChristabel
6. Her determination allowed women to gain education.
MillicentEmmelineEdith
7. Lost her life when she was trying to draw the King’s attention to women’s situation. MillicentChristabelEmily
8. She created posters and pamphlets professionally.
Emmeline ChristabelEdith
9. She was the co-creator of the WSPU.
ChristabelEdithMillicent
10. When caught by the police, she claimed that the law had to be changed to treat women equally.
Millicent EmmelineEmily
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3
R3pVYg3zTTPo9
Complete the sentences with words and expressions from the recordings to create true information about prominent suffragettes. The first letters are given. 1. Emmeline Pankhurst was impatient with peaceful actions that, to her mind, didn’t bring any changes so she decided to take up mTu uzupełnij tTu uzupełnij. 2. Christabel Pankhurst designed the signs and posters for the WSPU’s campaigns which included mTu uzupełnij rTu uzupełnij and hunger strikes. 3. Emily Davison was arrested many times for oTu uzupełnij and stone throwing at public property. 4. Millicent Fawcett was a supporter of using peaceful methods such as pTu uzupełnij while fighting for women’s rights. 5. Edith Garrud, as a jiu-jitsu professional, trained suffragettes to rTu uzupełnij the pTu uzupełnij. 6. Ethel Smyth was one of the most accomplished women British composers who created the sTu uzupełnij aTu uzupełnij.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Choose one activist among suffragettes, who amazed you the most. Write 3–4 sentences to justify your choice.

RZC3q6dHtfboD
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.