The task of the students is to revise the information about the tasks of a computer network. They order the information in this area by using the sentence completion method.
The tasks of a computer network:
- exchanging data between_____________ (e.g. computers),
- the shared use of peripheral devices, e.g._____________ (e.g. printers, scanners),
- facilitating the administration of _____________ (e.g. computers),
- centralized backup of _____________ (e.g. data, files),
- communication between _____________ (e.g. users, computers),
- running programmes on _____________ (e.g. remote computers).
A protocol is a set of rules that specify the principles of communication. Over the years many various protocols have been developed, thanks to which different effects can be achieved, e.g.:
- the transmission of files, - making telephone calls, - synchronizing the game status in computer games, - data encryption, - data compression, - money transfer.
Most computer applications operate based on the HTTP and HTTPS protocols. All protocols are treated as the stream of bytes by computer equipment and mediation devices and are transmitted to a location where they have been addressed to. Software is responsible for identifying a communication protocol. Computer systems usually do not use one protocol but a set of cooperative protocols which are called the protocol stack.
Data transmissiondata transmissionData transmission is the process of transfering data along a specified way between devices defined in a „language” which is understandable for all devices. More than one recipient can take part in the process.
Comminication systems communicate between one another by using transmission media. They can be classified as wired and wireless (radio or light waves).
[Interactive graphics]
The most popular protocol stacks include two models:
A modemmodemmodem is a network device that modulates a signalsignalsignal in order to encode digital information so that it can be transmitted in a selected transmission medium and demodulates the signalsignalsignal in a receiving device to decode the transmitted data. It is used in point‑to‑point connections. We use modems at home, at school and at work. The modemmodemmodem is the first device your computer, laptop, tablet or telephone connects to when you want to access the Internet.
Computers and devices connected into a network must communicate with one another. To make it possible, it is necessary that they speak the same language. Communication (network) protocols play the role of the languages of computer communication.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Każdy, kto zaczyna się uczyć na temat sieci komputerowych, będzie musiał zapoznać się z modelami sieci OSI i TCP/IP oraz pakietami protokołu TCP/IP. Oba modele oparte są na warstwach.
Warstwy to zasada projektowania, która dzieli zadanie na mniejsze etapy. Każdy z nich realizuje określoną część zadania, wchodząc w interakcję tylko z sąsiednimi warstwami. Pozwala to opracowywać współpracujące ze sobą rozwiązania sieciowe wykonane przez różnych producentów dla różnych systemów operacyjnych.
W pliku tekstowym krótko opisz, jaka jest funkcjonalność następujących podstawowych protokołów warstwy aplikacji: HTTP, Telnet, FTP, SSH, POP3, SMTP, DNS.
me5106087c6291f20_1528449000663_0
Protokoły sieciowe
me5106087c6291f20_1528449084556_0
Drugi
me5106087c6291f20_1528449076687_0
Klasy VII i VIII
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Uczeń:
1) schematycznie przedstawia budowę i funkcjonowanie sieci komputerowej, szkolnej, domowej i sieci internet.
me5106087c6291f20_1528449068082_0
45 minut
me5106087c6291f20_1528449523725_0
Identyfikowanie pojęć związanych z siecią komputerową.
me5106087c6291f20_1528449552113_0
1. Opisywanie protokołu sieciowego.
2. Rozpoznawanie mediów transmisyjnych.
3. Rozróżnianie modeli TCP/IP i OSI.
me5106087c6291f20_1528450430307_0
Uczeń:
- opisuje działanie protokołów sieciowych, rozróżnia model TCP/IP i OSI,
- rozpoznaje różne typy mediów transmisyjnych i modemów.
me5106087c6291f20_1528449534267_0
1. Niedokończone zdania.
2. Uczenie się przez obserwację.
me5106087c6291f20_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
me5106087c6291f20_1528450135461_0
me5106087c6291f20_1528450127855_0
Uczniowie mają za zadanie przypomnieć sobie informacje na temat zadań sieci komputerowej. Wykorzystując metodę niedokończonych zdań, porządkują informacje na ten temat.
Sieć komputerowa służy do:
- wymiany danych pomiędzy _____________ (np. komputerami),
- współużytkowania urządzeń zewnętrznych _____________ (np. drukarek, skanerów),
- zapewnienia łatwiejszej administracja _____________ (np. komputerami),
- scentralizowanego tworzenia kopii _____________ (np. zapasowych, danych, plików),
- komunikacji między _____________ (np. użytkownikami, komputerami),
- uruchamiania programów na _____________ (np. komputerach zdalnych).
me5106087c6291f20_1528446435040_0
Co to jest protokół sieciowy?
Protokół jest to zbiór reguł, określających zasady komunikacji. Na przestrzeni lat zostało opracowanych wiele różnych protokołów, dzięki którym można osiągnąć różne efekty, np.:
- przesyłanie plików, - prowadzenie rozmów telefonicznych, - synchronizacja stanu rozgrywki w grach komputerowych, - szyfrowanie danych, - kompresja danych, - przesyłanie pieniędzy.
Większość aplikacji internetowych działa na bazie protokołów HTTP i HTTPS.
Wszystkie protokoły są traktowane przez sprzęt komputerowy i urządzenia pośredniczące jako strumień bajtów i są przekazywane tam, dokąd zostały zaadresowane. Oprogramowanie odpowiada za rozpoznanie protokołu komunikacyjnego. Systemy komputerowe zazwyczaj używają nie jednego protokołu, a zestawu współpracujących ze sobą protokołów, nazywanego stosem protokołów.
Transmisja danych to proces przesyłania danych po określonej drodze między urządzeniami opisany w „języku” zrozumiałym dla wszystkich urządzeń. W procesie może brać udział więcej niż jeden odbiorca.
Systemy komunikacyjne komunikują się ze sobą za pomocą mediów transmisyjnych. Można je podzielić na przewodowe i bezprzewodowe (fale radiowe lub świetlne).
[Grafika interaktywna]
Do najbardziej znanych stosów protokołów należą dwa modele:
- TCP/IP, - OSI (model teoretyczny).
Każdy, kto zaczyna się uczyć na temat sieci komputerowych, będzie musiał zapoznać się z modelami sieci OSI i TCP/IP oraz pakietami protokołu TCP/IP. Oba modele oparte są na warstwach.
Warstwy to zasada projektowania, która dzieli zadanie na mniejsze etapy. Każdy z nich realizuje określoną część zadania, wchodząc w interakcję tylko z sąsiednimi warstwami. Pozwala to opracowywać współpracujące ze sobą rozwiązania sieciowe wykonane przez różnych producentów dla różnych systemów operacyjnych.
[Ilustracja 1]
Uproszczony model warstwowy podzielony jest na trzy sekcje:
- media, - transport, - aplikacje.
Polecenie 1
W pliku tekstowym krótko opisz, jaka jest funkcjonalność następujących podstawowych protokołów warstwy aplikacji: HTTP, Telnet, FTP, SSH, POP3, SMTP, DNS.
Modem to urządzenie sieciowe, które moduluje sygnał w celu zakodowania informacji cyfrowych, tak by mogły być przesłane w wybranym medium transmisyjnym, i demoduluje sygnał w urządzeniu odbiorczym w celu odebrania danych. Stosowany jest w połączeniach „punkt do punktu”. Z modemów korzystamy zarówno w domu, jak i w szkole czy pracy. Modem to pierwsze urządzenie, z którym łączy się nasz komputer, laptop, tablet czy telefon, aby uzyskać dostęp do internetu.
Komputery i urządzenia połączone w sieć muszą się ze sobą komunikować. Aby to było możliwe, konieczne jest, aby robiły to tym samym językiem. Rolę języków komunikacji komputerów pełnią protokoły komunikacyjne (sieciowe).