E-materiały do kształcenia zawodowego

Procesy obróbki, publikacji i archiwizacji obrazu

AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu - Fotograf 343101, Technik fotografii i multimediów 343105

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów fotograf, technik fotografii i multimediówWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów fotograf, technik fotografii i multimediów

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie fotograf 343101 i technik fotografii i multimediów 343105 dla kwalifikacji: AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu:

  • przygotowania planu zdjęciowego,

  • rejestrowania obrazu,

  • obróbki i publikowania obrazu.

Wpiera osiąganie efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

AUD.02.4. Obróbka i publikacja obrazu

1) stosuje programy komputerowe i aplikacje wspomagające wykonywanie zadań związanych z obróbką i publikacją obrazu, zarządzaniem barwą w procesach obróbki i publikacji obrazu

2) prowadzi procesy cyfrowej obróbki obrazu

3) wykonuje kopie obrazów fotograficznych na materiałach fotograficznych

4) publikuje obrazy cyfrowe w mediach cyfrowych i przestrzeniach wystawienniczych

5) archiwizuje obrazy cyfrowe i fotograficzne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

2.3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceDz7MupKEfInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęćDHBjlwcyWSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDtfOs3ypJPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1CReD4XRPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDUupHEcaONetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1HTNoe21Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów fotograf, technik fotografii i multimediów

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych, które związane są podstawami rejestracji, obróbki i publikacji obrazu. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

Sekwencje filmowe - Cyfrowa obróbka obrazu - narzędzia

Praca w grupach eksperckich

Metoda jigsaw. Przed emisją filmu uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa podczas oglądania materiału filmowego zwraca szczególną uwagę na przydzielone jej zagadnienia i przygotowuje notatki.

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

Film instruktażowy (tutorial) - Wspomaganie i automatyzacja procesów cyfrowej obróbki obrazu

Praca w grupach

Plakat. Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły, które będą pracowały we własnym tempie. Każda grupa ogląda film oraz wykonuje notatkę na zadany temat.

Uczniowie dyskutują między sobą w grupie, wymieniają się poglądami i ustalają, jak ma wyglądać ich plakat. Następnie wybierają jeden element/wybrane urządzenie i szczegółowo je opisują na plakacie. Na koniec zespoły przedstawiają na forum klasy efekty pracy. Pozostałe grupy oceniają plakaty, biorąc pod uwagę ich atrakcyjność oraz rzetelność zapisanych informacji.

Film instruktażowy (tutorial) - Urządzenia peryferyjne i ich wykorzystanie

Praca całego zespołu klasowego

Notatka algorytm. Uczniowie zapoznają się z filmem i wykonują notatki na temat zjawisk akustycznych w pomieszczeniach. Następnie tworzą graficzny algorytm postępowania przy tworzeniu pomieszczeń przestrzennych do nagrywania czy odsłuchu, czyli ustalają kroki, które należy wykonać przy tej czynności. Analizują każde działanie dwutorowo – jeśli nie jest ono konieczne, następuje przejście do kolejnego kroku, jeśli jest konieczne – co należy zrobić, aby przejść do następnego etapu.

Po zapisaniu całego algorytmu uczniowie jeszcze raz oglądają film, aby upewnić się, czy wszystkie zjawiska akustyczne zostały ujęte w schemacie. Algorytm zapisany na tablicy uczniowie powinni sfotografować telefonami lub przerysować do zeszytu i wykorzystywać jako narzędzie do powtórzenia materiału.

Film instruktażowy (tutorial) - Publikacja i archiwizacja obrazów cyfrowych

Uczniowie mogą zapoznać się z materiałem filmowym przed lekcją. Podczas zajęć, w ramach pracy indywidualnej, uczniowie mają za zadanie pogrupować w tabelach wiedzę na wybrany temat.

Po ustalonym czasie wybrani lub chętni uczniowie prezentują swoje propozycje tabel, po czym następuje dyskusja nad zaletami i wadami poszczególnych realizacji.

Wirtualne laboratorium - Chemiczna obróbka materiałów fotograficznych

Praca indywidualna i praca w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z multimedium.

Następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.

3.2. Praca uczniów poza zajęciami

Sekwencje filmowe - Cyfrowa obróbka obrazu - narzędzia

Praca indywidualna

Przed obejrzeniem materiału uczniowie zapisują pięć pytań dotyczących jego treści, skupiając się na tym, czego chcieliby się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie zapoznają się z multimedium i ustalają, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonują notatkę w zeszycie, jeśli nie to szukają odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach.

Film instruktażowy (tutorial) - Wspomaganie i automatyzacja procesów cyfrowej obróbki obrazu

Praca w parach

Po zapoznaniu się z materiałem chętne/wybrane pary mogą przygotować prezentacje multimedialne podsumowujące informacje zawarte w filmie na temat zjawisk akustycznych. Prezentacje te mogą zostać wykorzystane jako materiał powtórkowy.

Film instruktażowy (tutorial) - Urządzenia peryferyjne i ich wykorzystanie

Metoda lekcji odwróconej

Metoda lekcji odwróconej (ang. flipped classroom) umożliwia uczniom wcześniejsze przygotowanie się do zajęć. Po zapoznaniu się w domu z filmem uczniowie uczestniczą na zajęciach w dyskusji na temat rodzajów urządzeń peryferyjnych, technik w nich stosowanych, zaletach i wadach poszczególnych urządzeń.

Film instruktażowy (tutorial) - Publikacja i archiwizacja obrazów cyfrowych

Praca w parach

Prezentacja multimedialna. Uczniowie dobierają się w pary. Oglądają film i wybierają z niego konkretne zagadnienia. Następnie wykonują prezentację multimedialną. Prezentacja powinna być zwięzła i interesująca. Po wykonaniu zadania uczniowie zamieszczają plik na platformie ZPE.

Wirtualne laboratorium - Chemiczna obróbka materiałów fotograficznych

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie wymieniają się pytaniami w parach. Odpowiedzi prezentują w formie notatek, które publikuję na ZPE.

Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Praca indywidualna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może odbywać się z wykorzystaniem wszystkich materiałów, ponieważ zostały one odpowiednio dostosowane do różnych sposobów komunikowania się z uczniem, np. możliwość odsłuchania tekstów z odpowiednim natężeniem dźwięku, możliwość przeczytania tekstów mówionych przez lektora, powiększanie/pomniejszanie ekranu itp. Każdy materiał można podzielić na części, dzięki czemu zmniejszyć ilość materiału do przyswojenia przez ucznia. Ponadto materiały opatrzone są prostymi poleceniami i oferują możliwość powtarzania zadań, różne poziomy trudności zadań, zawierają informacje zwrotne, dzięki którym uczeń może wrócić do multimediów, a także ćwiczenie alternatywne. Wszystkie materiały umożliwiają aktywizowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, docenianie ich wysiłku, zachęcanie do podejmowania kolejnych prób.

Podczas pracy w grupach warto zadbać o to, by były one zróżnicowane pod względem możliwości i umiejętności uczniów. Uczniowie zdolni mogą pełnić rolę ekspertów lub być liderami grup. Należy pamiętać, żeby formułować krótkie i precyzyjne polecenia, zwłaszcza dla uczniów ze spektrum autyzmu, uczniów z zaburzeniami zachowania lub uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Podczas projekcji filmu uczniowie, którzy mają problem z dłuższym skupieniem uwagi, mogą pracować z kartą pracy, która ułatwi wykonywanie kolejnych zadań i dzięki której zwrócą uwagę na konkretne treści w filmie. Można też podzielić odtwarzanie filmu na części, tak aby wymagany czas koncentracji był krótszy.

Warto pamiętać o możliwości wydłużenia czasu pracy, zwłaszcza dla uczniów z dysleksją czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. Film edukacyjny i film instruktażowy (tutorial), e‑book i program ćwiczeniowy:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • w trakcie pracy metodą projektu należy zwrócić uwagę, aby odpowiednio wykorzystać indywidualne uzdolnienia uczniów, np. plastyczne, językowe, organizacyjne;

  • uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów zespołów i pomagać uczniom słabszym.

Przydatne linki do stron internetowych:

Przydatna bibliografia:

  • Borski M. Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.

  • Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Wyd. Naczelnik Wydziału Potrzeb Edukacyjnych, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.

  • Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.

  • Smith D. D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki T.1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: Wydawnictwo APS, 2009.

  • Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.

  • Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wyd. akademickie Żak, Warszawa 2008.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści