II. Programming and solving problems by using the computer and other digital devices. The student:
3) develops and presents solutions to problems by using basic applications (a text and image editor, a spreadsheet, a programme for creating a multimedia presentation) on the computer or in a cloud to demonstrate the following skills:
c) using a spreadsheet for solving tasks associated with simple calculations, entering data into a worksheet, formatting cells, defining simple formulas and selecting appropriate charts for the data and the objectives of calculations.
The teacher talks with the students about their previous experience with formatting cells in a spreadsheet. They discuss the role of formatting spreadsheets.
A style is a predefined format, often based on the theme, which can be applied in order to change the way in which data are displayed. If the predefined styles do not meet the specified requirements, one of them can be adjusted to our own needs.
In Excel, styles can be applied for cells and tables.
Manual data formatting includes:
- formatting texts in cells, - highlighting data with borders and colours, - changing data alignment and orientation, - changing the width of the column and the height of the row, - changing data formats or the accuracy of displaying numbers.
[slideshow]
Task Create a spreadsheet containing any data (e.g. a timetable, a calendar) in which you will apply manual methods of formatting the data.
You will find most of the tools in the tool ribbon. All options will be available in the pop‑up menu of the ‘Format Cells’ dialog box. There you will find the following options: Wrap Text, Merge Cells and Orientation.
In the case of formatting the whole spreadsheet we can hide unwanted rows or columns.
Task
Hide column B and row 2 in the spreadsheet. Do the reverse: show column B and row 2.
Copy the formatting to other cells.
You can use ‘Paste Special’ command to copy formatting from selected cells. This is similar to Format Painter option.
An unformatted spreadsheet is seldom readable. Not only is Excel useful for doing calculations, but is also an ideal tool for attractive data presentation.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Motyw dokumentu to wstępnie zdefiniowany zestaw kolorów, czcionek i efektów (takich jak style linii i efektów wypełnienia), które będą dostępne w przypadku formatowania danych w arkuszu lub innych elementów, takich jak tabele, tabele przestawne i wykresy.
Przed sformatowaniem danych w arkuszu można zastosować odpowiedni motyw dokumentu, aby w formatowaniu zastosowanym do danych w arkuszu były używane kolory, czcionki i efekty, które są określone przez ten motyw dokumentu.
Automatyczne formatowanie komórek przyległych Formaty zakresów danych są automatycznie używane dla nowych wierszy i kolumn wprowadzonych na końcu zakresu danych, który już został sformatowany, a formaty są wyświetlane w co najmniej trzech z pięciu poprzednich elementach. Wartości te można zmienić w ustawieniach programu.Tam znajdziesz takie opcje jak: zawijaj tekst, scalaj komórki czy orientacja tekstu.
m3cec5a0f8a493624_1528449000663_0
Formatowanie komórek arkusza kalkulacyjnego
m3cec5a0f8a493624_1528449084556_0
drugi
m3cec5a0f8a493624_1528449076687_0
Klasy IV i VII
II. Programowanie I rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera I innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
2) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
c) korzystania z arkusza kalkulacyjnego w trakcie rozwiązywania zadań związanych z prostymi obliczeniami: wprowadza dane do arkusza, formatuje komórki, definiuje proste formuły i dobiera wykresy do danych i celów obliczeń.
m3cec5a0f8a493624_1528449068082_0
45 minut
m3cec5a0f8a493624_1528449523725_0
Wykorzystywanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania zadań.
m3cec5a0f8a493624_1528449552113_0
- Formatowanie obiektów arkusza kalkulacyjnego. - Prezentowanie danych przy pomocy arkusza kalkulacyjnego.
m3cec5a0f8a493624_1528450430307_0
1. Uczeń formatuje komórki. 2. Uczeń dobiera atrakcyjny i czytelny format dostosowany do prezentowanych treści.
m3cec5a0f8a493624_1528449534267_0
Uczenie się przez obserwację.
m3cec5a0f8a493624_1528449514617_0
- Praca indywidualna. - Praca z całą klasą z elementami wykładu i pokazami.
m3cec5a0f8a493624_1528450135461_0
m3cec5a0f8a493624_1528450127855_0
Formatowanie arkusza ma na celu zwiększenie czytelności arkusza.
Oprócz danych w komórkach arkusza umieszczamy etykiety, czytelnie opisujące czynności wykonane w arkuszu.
m3cec5a0f8a493624_1528446435040_0
Pogadanka
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat dotychczasowych doświadczeń uczniów z formatowaniem komórek w arkuszu kalkulacyjnym. Wspólnie omawiają rolę formatowania arkuszy kalkulacyjnych.
Motyw dokumentu to wstępnie zdefiniowany zestaw kolorów, czcionek i efektów (takich jak style linii i efektów wypełnienia), które będą dostępne w przypadku formatowania danych w arkuszu lub innych elementów, takich jak tabele, tabele przestawne i wykresy.
Przed sformatowaniem danych w arkuszu można zastosować odpowiedni motyw dokumentu, aby w formatowaniu zastosowanym do danych w arkuszu były używane kolory, czcionki i efekty, które są określone przez ten motyw dokumentu.
W Excelu style można wykorzystywać dla komórek i tabel.
Ręczne formatowanie danych: - formatowanie tekstu w komórkach, - wyróżnianie danych za pomocą obramowań i kolorów, - zmiana wyrównania i orientacja danych, - zmiana szerokości kolumn i wysokości wierszy, - zmiana formatów danych lub dokładności wyświetlania liczb.
Styl jest wstępnie zdefiniowanym formatem, często opartym na motywie, który można stosować w celu zmieniania wyglądu danych. Jeśli wstępnie zdefiniowane style nie spełniają określonych wymagań, można dostosować jeden z nich do własnych potrzeb.
[Pokaz slajdów]
Polecenie Wykonaj projekt arkusza zawierającego dowolne dane (np. plan lekcji, kalendarz), w którym zastosujesz ręczne metody formatowania komórek w arkuszu.
Większość narzędzi znajdziesz na wstążce Narzędzi głównych. Wszystkie opcje dostępne będą w podręcznym menu w opcji: Formatuj komórki.
W przypadku formatowania całych arkuszy możemy ukrywać niepotrzebne wiersze i kolumny.
Polecenie
Ukryj w arkuszu kolumnę B i wiersz 2. Wykonaj czynność odwrotną: przywróć kolumnę B i wiersz 2.
Kopiowanie istniejącego formatu do innych komórek.
Przy użyciu polecenia wklej specjalnie można użyć narzędzia tylko do skopiowania formatu z zaznaczonych wcześniej komórek. Bardzo podobną funkcję pełni opcja: Malarz Formatów.
Automatyczne formatowanie komórek przyległych
Formaty zakresów danych są automatycznie używane dla nowych wierszy i kolumn wprowadzonych na końcu zakresu danych, który już został sformatowany, a formaty są wyświetlane w co najmniej trzech z pięciu poprzednich elementach. Wartości te można zmienić w ustawieniach programu.Tam znajdziesz takie opcje jak: zawijaj tekst, scalaj komórki czy orientacja tekstu.
m3cec5a0f8a493624_1528450119332_0
Niesformatowany arkusz rzadko kiedy jest czytelny. Za pomocą Excela nie tylko możemy wykonywać obliczenia, to także doskonałe narzędzie do atrakcyjnego prezentowania danych.