Temat: Polska pod zaborami – powtórzenie wiadomości

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

I. Chronologia historyczna. Uczeń:

4. umieszcza procesy, zjawiska i fakty historyczne w czasie oraz porządkuje je i ustala związki przyczynowo‑skutkowe.

XX. Ziemie polskie w latach 1815–1848. Uczeń:

1. wskazuje na mapie podział polityczny ziem polskich po kongresie wiedeńskim; (…)

2. przedstawia przyczyny wybuchu powstania listopadowego, charakter zmagań i następstwa powstania dla Polaków w różnych zaborach.

3. omawia położenie Polaków w zaborach pruskim i austriackim, na obszarze ziem zabranych oraz w Rzeczypospolitej Krakowskiej;

4. charakteryzuje główne nurty oraz postacie Wielkiej Emigracji i ruch spiskowy w kraju.

XXII. Powstanie styczniowe. Uczeń:

1. omawia pośrednie i bezpośrednie przyczyny powstania (…);

2. dokonuje charakterystyki działań powstańczych z uwzględnieniem, jeśli to możliwe, przebiegu powstania w swoim regionie;

3. omawia uwłaszczenie chłopów w zaborze rosyjskim oraz porównuje z uwłaszczeniem w pozostałych zaborach;

4. charakteryzuje formy represji popowstaniowych.

XXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:

4. wymienia nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe, w tym początki kultury masowej i przemiany obyczajowe.

XXIV. Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:

1. wyjaśnia cele i opisuje metody działań zaborców wobec mieszkańców ziem dawnej Rzeczypospolitej – rusyfikacja, germanizacja (Kulturkampf), autonomia galicyjska;

2. opisuje postawy społeczeństwa polskiego w stosunku do zaborców – trójlojalizm, praca organiczna, ruch spółdzielczy;

3. opisuje formowanie się nowoczesnej świadomości narodowej Polaków.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie tematycznym: Polska pod zaborami

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • zadawać i odpowiadać na pytania kolegów dotyczące tematu lekcji;

  • utrwalać materiał z lekcji: Bić się czy nie bić?; Róbmy swoje! Postawy Polaków pod zaborami; Polacy na emigracji. Głosowanie nogami; Na paryskim bruku i nie tylko – kultura polska XIX wieku na emigracji; A to Polska właśnie – kultura polska pod zaborami;

  • utrwalać słownictwo związane z tematem lekcji.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

  • eksponujące

    • pokaz.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z działu *Polska pod zaborami*, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o generator zamieszczony w abstrakcie krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.

  2. Ćwiczenie 1. Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.

  3. Ćwiczenie 2. Uczniowie, wykorzystując generator zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi na podstawie fragmentu tekstu.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne, w którym uzupełniają tekst na temat polskiej walki o niepodległość w czasie zaborów.

  5. Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenie językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

Praca domowa

  1. Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

invaders
invaders
R1dZMz8qZqLll
Nagranie słówka: invaders

najeźdźcy - kraje, które siłą przejęły terytorium innego kraju.

repressions
repressions
RqZsOLUiuxPqS
Nagranie słówka: repressions

represje – nieuczciwe kary nałożone przez państwo na obywateli lub prześladowania w formie odwetu wobec grupy.

Polish Legions
Polish Legions
R9hgI9D1OKWgX
Nagranie słówka: Polish Legions

Legiony polskie – polskie formacje wojskowe założone we Włoszech, walczące obok Napoleona. Ich celem była walka o niepodległość.

coalition/alliance
coalition/alliance
R2ewVJqeDdkeK
Nagranie słówka: coalition/alliance

koalicja – porozumienie wielu krajów, grup lub organizacji, mające na celu osiągnięcie wspólnego celu, np. pokonując wroga.

confiscation
confiscation
Rmb597vqHvhRB
Nagranie słówka: confiscation

konfiskata – wywłaszczenie części lub całego majątku na rzecz państwa.

emigration
emigration
RS1AjxdV5NPEp
Nagranie słówka: emigration

emigracja – wyjazd, opuszczenie kraju na dłuższy czas lub na stałe, może być dobrowolna lub przymusowa.

post‑Sevastopol thaw
post‑Sevastopol thaw
RKM8XbXiOV0Y1
Nagranie słówka: post‑Sevastopol thaw

odwilż posewastopolska – okres w historii Rosji po klęsce w wojnie krymskiej, charakteryzujący się pewną liberalizacją życia politycznego.

impressment
impressment
RZeXwKQ5ELThF
Nagranie słówka: impressment

branka – potoczne określenie poboru do wojska rosyjskiego dokonanego w 1863. Pobór został zarządzony w październiku 1862 z inicjatywy margrabiego Aleksandra Wielopolskiego, który nie chciał dopuścić do wybuchu powstania.

forced migration
forced migration
R10lhGnaQ2J6W
Nagranie słówka: forced migration

przymusowa migracja – przymusowy wyjazd do miejsca izolacji, w połączeniu z wywłaszczeniem własności, której nie można było pozostawić bez zgody władz carskich.

pacification
pacification
RElcyg2T1NJyb
Nagranie słówka: pacification

pacyfikacja – zwalczanie buntu, powstania lub strajku. Zwykle przy użyciu sił zbrojnych.

enfranchisement of peasants
enfranchisement of peasants
Rdm6SyVb6rDtt
Nagranie słówka: enfranchisement of peasants

uwłaszczenie chłopów - oddawanie ziemi chłopom na własność, w połączeniu ze zniesieniem pańszczyzny.

Taken territories
Taken territories
R15VVEQKf7FCg
Nagranie słówka: Taken territories

Ziemie zabrane – obszar utracony przez Rzeczpospolitą podczas rozbiorów na rzecz Rosji, nie wliczały się w nie ziemie Królestwa Polskiego.

Passive resistance
Passive resistance
R1anBfC8sEJj8
Nagranie słówka: Passive resistance

Bierny opór – forma sprzeciwu wobec władzy bez użycia przemocy, często związany z obywatelskim nieposłuszeństwem.

Germanization
Germanization
RCROQdxU9oJOa
Nagranie słówka: Germanization

Germanizacja – element polityki niemieckiego zaborcy, którego celem było wynarodowienie podbitych narodów. Proces ten polegał na przyswajaniu (często pod przymusem) języka i kultury niemieckiej.

Russification
Russification
RNwXCOmiNxTz8
Nagranie słówka: Russification

Rusyfikacja – element polityki rosyjskiego zaborcy, którego celem było wynarodowienie podbitych narodów. Proces ten polegał na przyswajaniu (często pod przymusem) języka i kultury rosyjskiej.

Autonomy
Autonomy
Rs18rkdVm0Wqo
Nagranie słówka: Autonomy

Autonomia – możliwość samodzielnego decydowania w pewnych sprawach (najczęściej wewnętrznych) w ramach przynależności do innego, zwierzchniego państwa.

Organic work
Organic work
R15OnwKsJ4qXt
Nagranie słówka: Organic work

Praca organiczna – podejmowane przez Polaków w XIX w. działania, których celem był rozwój gospodarczy kraju i wzmocnienie ekonomiczne, oświatowe i kulturowe Polaków.

Three‑way loyalty
Three‑way loyalty
RJBDvxL9sBaUu
Nagranie słówka: Three‑way loyalty

Trójlojalizm – pogląd i postawa części polskiego społeczeństwa po powstaniu styczniowym, która polegała na wyrzeczeniu się dążeń niepodległościowych w zamian za ekonomiczne i kulturalne ustępstwa ze strony zaborców.

voting
voting
Rag4bYXH3OVxJ
Nagranie słówka: voting

głosowanie – metoda podejmowania decyzji, w której uczestnicy oddają głos na kandydata lub decyzję.

foot voting
foot voting
R2x7CqJzpBqWP
Nagranie słówka: foot voting

głosowanie nogami – pozostawienie miejsca, w którym nie czujemy się dobrze i wybór takiego, które jest lepsze dla naszej przyszłości (np emigracja).

migrant
migrant
R82f1eEAPKKtG
Nagranie słówka: migrant

migrant – osoba zmieniająca miejsce zamieszkania.

persecutions
persecutions
R1IUApQ7qK0p7
Nagranie słówka: persecutions

prześladowania – represje i niedogodności skierowane przeciwko osobom o odmiennej opinii, wierze. Często powodują śmierć lub niezdolność do normalnego życia.

Great Emigration
Great Emigration
RhixkbHhOvmQY
Nagranie słówka: Great Emigration

Wielka Emigracja – emigracja Polaków po klęsce powstania listopadowego w 1831 roku, opuszczających kraj z obawy przed prześladowaniami i represjami carskiej władzy. Została nazwana „wielką” nie tyle ze względu na liczebność, co jej charakter – emigrowali głównie ludzie młodzi i wybitne jednostki, które na emigracji tworzyły wybitne dzieła polskiej kultury.

manuscript
manuscript
Rp8GD7k5qmelG
Nagranie słówka: manuscript

rękopis – zapisany odręcznie tekst, a także oryginał jakiegoś dzieła, utworu, kompozycji.

Sorbona
Sorbona
RJqavTu7SzYLE
Nagranie słówka: Sorbona

Sorbona – francuski uniwersytet w Paryżu, założony już w XIII wieku.

Adampol
Adampol
RGq0pSi4GspEY
Nagranie słówka: Adampol

Adampol – obecnie Polonezköy – wieś w Turcji na obrzeżach Stambułu założona w 1841 roku przez polskich imigrantów z inicjatywy ks. Adama Czartoryskiego. Była symbolem trwania Polski w czasie zaborów.

Poet
Poet
RJMraCqf16uae
Nagranie słówka: Poet

Poeta – autor wierszy, poezji. Człowiek o artystycznej duszy.

Composer
Composer
R1YvOUuQ83cPR
Nagranie słówka: Composer

Kompozytor – autor utworu muzycznego.

Conductor
Conductor
RFCQCtmEgNagu
Nagranie słówka: Conductor

Dyrygent – osoba kierująca orkiestrą lub zespołem muzycznym.

National consciousness
National consciousness
RQmpo5q4dhXYa
Nagranie słówka: National consciousness

Świadomość narodowa – poczucie przynależności do jakiegoś narodu lub nacji oraz jego historii, kultury i historii.

Nobel Prize
Nobel Prize
R3oahPxrMbFrX
Nagranie słówka: Nobel Prize

Nagroda Nobla – nagroda przyznawana od 1901 roku ustanowiona przez Alfreda Nobla za wybitne osiągnięcia naukowe, literackie i społeczne.

Stanczyk
Stanczyk
RnZt1kaBextkp
Nagranie słówka: Stanczyk

Stańczyk – nadworny błazen polskich królów słynący z dowcipu i mądrości. Stańczycy – ugrupowanie polityczne w Galicji, powstałe w latach 60. XIX w.

Galicia
Galicia
RRF4ZlGsFqzKW
Nagranie słówka: Galicia

Galicja – potoczna nazwa ziem zaboru austriackiego.

Galician poverty
Galician poverty
RRtLrZ2GuURCi
Nagranie słówka: Galician poverty

Galicyjskie ubóstwo – potoczne określenie biedy, niedostatku i zacofania w jakim żyli chłopi z obszarów Galicji.

National identity
National identity
ReKTaT8RvtFbs
Nagranie słówka: National identity

tożsamość narodowa – poczucie przynależności do jakiegoś narodu. Jej pozytywnym wyrazem jest patriotyzm.

Peasant
Peasant
RV721bMcX8D1h
Nagranie słówka: Peasant

chłop – dawne określenie mieszkańca wsi zajmującego się pracą na roli.

Teksty i nagrania

RhX1hUDfQCaKh
Nagranie abstraktu

The partitions of Poland – a repetition lesson

Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5