The partitions of Poland – a repetition lesson
Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5
you will talk and discuss topics from the given themes;
you will consolidate the material from the lessons: „To fight or not to fight?”, „Let's do what we do! Attitudes of Poles under partitions”, „Poles in exile. Foot voting”, „On the paved streets of Paris, and beyond – 19th century Polish culture in exile”, „And this is Poland - Polish culture under partition”;
you will consolidate the vocabulary learned during the lesson.
Before the lesson
Repetition
Listen to the recording and write down questions you could ask your friend or colleague to check if he understood the text read. Also, note the expected answers.
Prepare a multiple‑choice test question about the text below.
During the partitions several million Poles left their homeland permanently. Some fled for political reasons, fearing repression after the lost national uprisings. However, most of them left the country for economic reasons, because of poverty and hunger, in order to seek a better life in foreign lands. The main directions of emigration were the United States of America, the western part of Germany, France, Brazil and deportations to the depths of Russia.
Your multiple-choice test question.
Question: ...
- ...
- ...
- ...
- ...
Complete the sentences.
Napoleon Bonaparte, perish, defeated, economic development, Emperor, (in 1863), Poles, (in 1865), uprisings, Germans
After the fall of the Polish/Lithuanian Commonwealth, ........................................ tried to gain inpependence via armed struggle. Firstly they fought alongside ......................................... After the fall of the French ........................................, Poles tried to fight their invaders on thier own, which led to ......................................... The most significant of these were the November Uprising (in 1830) and the January Uprising ........................................, which occurred in the Russian partition. These ended with the insurgents being ......................................... Poles were severely repressed by the Tsarist powers. Under the partitions, Poles did not just carry out armed uprisings and ......................................... Most tried to survive. They studied and worked. They focussed on organic work, the ........................................ of the country and nation. There were a number of grassroots educational, scientific and cultural organisations created.
Match the pairs: English words and Polish definitions.
zapisany odręcznie tekst, a także oryginał jakiegoś dzieła, utworu, kompozycji, wyjazd, opuszczenie kraju na dłuższy czas lub na stałe, może być dobrowolna lub przymusowa, francuski uniwersytet w Paryżu, założony już w XIII wieku, emigracja Polaków po klęsce powstania listopadowego w 1831 roku, opuszczających kraj z obawy przed prześladowaniami i represjami carskiej władzy. Została nazwana "wielką" nie tyle ze względu na liczebność, co jej charakter --- emigrowali głównie ludzie młodzi i wybitne jednostki, które na emigracji tworzyły wybitne dzieła polskiej kultury, nieuczciwe kary nałożone przez państwo na obywateli lub prześladowania w formie odwetu wobec grupy.
| emigration | |
| Great Emigration | |
| repressions | |
| manuscript | |
| Sorbona |
Keywords
national uprisings, partitions, Russian partition, emigration, Poles, Adam Mickiewicz, Fryderyk Chopin, Maria Skłodowska‑Curie, Helena Modrzejewska, Paryż, composer, poet, conductor, Nobel Prize, national consciousness, culture
Glossary
najeźdźcy - kraje, które siłą przejęły terytorium innego kraju.
represje – nieuczciwe kary nałożone przez państwo na obywateli lub prześladowania w formie odwetu wobec grupy.
Legiony polskie – polskie formacje wojskowe założone we Włoszech, walczące obok Napoleona. Ich celem była walka o niepodległość.
koalicja – porozumienie wielu krajów, grup lub organizacji, mające na celu osiągnięcie wspólnego celu, np. pokonując wroga.
konfiskata – wywłaszczenie części lub całego majątku na rzecz państwa.
emigracja – wyjazd, opuszczenie kraju na dłuższy czas lub na stałe, może być dobrowolna lub przymusowa.
odwilż posewastopolska – okres w historii Rosji po klęsce w wojnie krymskiej, charakteryzujący się pewną liberalizacją życia politycznego.
branka – potoczne określenie poboru do wojska rosyjskiego dokonanego w 1863. Pobór został zarządzony w październiku 1862 z inicjatywy margrabiego Aleksandra Wielopolskiego, który nie chciał dopuścić do wybuchu powstania.
przymusowa migracja – przymusowy wyjazd do miejsca izolacji, w połączeniu z wywłaszczeniem własności, której nie można było pozostawić bez zgody władz carskich.
pacyfikacja – zwalczanie buntu, powstania lub strajku. Zwykle przy użyciu sił zbrojnych.
uwłaszczenie chłopów - oddawanie ziemi chłopom na własność, w połączeniu ze zniesieniem pańszczyzny.
Ziemie zabrane – obszar utracony przez Rzeczpospolitą podczas rozbiorów na rzecz Rosji, nie wliczały się w nie ziemie Królestwa Polskiego.
Bierny opór – forma sprzeciwu wobec władzy bez użycia przemocy, często związany z obywatelskim nieposłuszeństwem.
Germanizacja – element polityki niemieckiego zaborcy, którego celem było wynarodowienie podbitych narodów. Proces ten polegał na przyswajaniu (często pod przymusem) języka i kultury niemieckiej.
Rusyfikacja – element polityki rosyjskiego zaborcy, którego celem było wynarodowienie podbitych narodów. Proces ten polegał na przyswajaniu (często pod przymusem) języka i kultury rosyjskiej.
Autonomia – możliwość samodzielnego decydowania w pewnych sprawach (najczęściej wewnętrznych) w ramach przynależności do innego, zwierzchniego państwa.
Praca organiczna – podejmowane przez Polaków w XIX w. działania, których celem był rozwój gospodarczy kraju i wzmocnienie ekonomiczne, oświatowe i kulturowe Polaków.
Trójlojalizm – pogląd i postawa części polskiego społeczeństwa po powstaniu styczniowym, która polegała na wyrzeczeniu się dążeń niepodległościowych w zamian za ekonomiczne i kulturalne ustępstwa ze strony zaborców.
głosowanie – metoda podejmowania decyzji, w której uczestnicy oddają głos na kandydata lub decyzję.
głosowanie nogami – pozostawienie miejsca, w którym nie czujemy się dobrze i wybór takiego, które jest lepsze dla naszej przyszłości (np emigracja).
migrant – osoba zmieniająca miejsce zamieszkania.
prześladowania – represje i niedogodności skierowane przeciwko osobom o odmiennej opinii, wierze. Często powodują śmierć lub niezdolność do normalnego życia.
Wielka Emigracja – emigracja Polaków po klęsce powstania listopadowego w 1831 roku, opuszczających kraj z obawy przed prześladowaniami i represjami carskiej władzy. Została nazwana „wielką” nie tyle ze względu na liczebność, co jej charakter – emigrowali głównie ludzie młodzi i wybitne jednostki, które na emigracji tworzyły wybitne dzieła polskiej kultury.
rękopis – zapisany odręcznie tekst, a także oryginał jakiegoś dzieła, utworu, kompozycji.
Sorbona – francuski uniwersytet w Paryżu, założony już w XIII wieku.
Adampol – obecnie Polonezköy – wieś w Turcji na obrzeżach Stambułu założona w 1841 roku przez polskich imigrantów z inicjatywy ks. Adama Czartoryskiego. Była symbolem trwania Polski w czasie zaborów.
Poeta – autor wierszy, poezji. Człowiek o artystycznej duszy.
Kompozytor – autor utworu muzycznego.
Dyrygent – osoba kierująca orkiestrą lub zespołem muzycznym.
Świadomość narodowa – poczucie przynależności do jakiegoś narodu lub nacji oraz jego historii, kultury i historii.
Nagroda Nobla – nagroda przyznawana od 1901 roku ustanowiona przez Alfreda Nobla za wybitne osiągnięcia naukowe, literackie i społeczne.
Stańczyk – nadworny błazen polskich królów słynący z dowcipu i mądrości. Stańczycy – ugrupowanie polityczne w Galicji, powstałe w latach 60. XIX w.
Galicja – potoczna nazwa ziem zaboru austriackiego.
Galicyjskie ubóstwo – potoczne określenie biedy, niedostatku i zacofania w jakim żyli chłopi z obszarów Galicji.
tożsamość narodowa – poczucie przynależności do jakiegoś narodu. Jej pozytywnym wyrazem jest patriotyzm.
chłop – dawne określenie mieszkańca wsi zajmującego się pracą na roli.