3) identifies axially symmetrical figures, marks their axes of symmetry and completes the figurefigurefigure which is axially symmetrical having the axis of symmetryaxis of symmetryaxis of symmetry and a part of figurefigurefigure given.
The teacher asks students to revise the definition of axial symmetryaxial symmetryaxial symmetry and the construction of points symmetrical with respect to an axis.
Their task is to find the image of the polygonimage of the polygonimage of the polygon in axial symmetryaxial symmetryaxial symmetry. Students can create various polygons by changing the location of the vertices.
Students draw a right‑angled triangletriangletriangle ABC whose catheti are |AC| = 5 cm and |BC| = 12 cm. Find the imageimageimage of the triangle in axial symmetryaxial symmetryaxial symmetry with the axis equal to the hypotenuse of the triangletriangletriangle. The obtained triangle creates a polygonpolygonpolygon with the ABC triangletriangletriangle. Students calculate the perimeter of the obtained polygonpolygonpolygon.
The summary of the exercises is the discussion in which students should draw the following conclusions.
The teacher explains that the students can read out the coordinates of symmetrical pointssymmetrical pointssymmetrical points on the coordinate system. The axis of symmetryaxis of symmetryaxis of symmetry can be axis X or Y.
Students think about the properties of the coordinates of te points symmetrical with respect to axis X.
The drawing shows the points on the coordinate system that are symmetrical with respect to axis X.
Students think what the coordinates of the pointcoordinates of the pointcoordinates of the point symmetrical to point A (4, 3) will be in the symmetry with respect to axis Y.
Task
Students give the coordinates of the pointcoordinates of the pointcoordinates of the point symmetrical to point A (x, y) in the symmetry with respect to axis Y.
By transforming point A (x, y) in a symmetry with respect to axis Y we obtain the point A' (-x, y).
The teacher points out that symmetry can also be noticed in architecture, nature, etc. However, usually it is the symmetry with respect to a plane, not an axis.
Task
Students watch the pictures. Together they think whether it is possible to identify the axis of symmetryaxis of symmetryaxis of symmetry on them.
Przekształcając punkt A(x, y) w symetrii względem osi X otrzymujemy punkt A'(x, -y).
m358e60ca6f0b634b_1528449000663_0
Symetria osiowa II
m358e60ca6f0b634b_1528449084556_0
Drugi
m358e60ca6f0b634b_1528449076687_0
XV. Symetrie. Uczeń:
3) rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje ich osie symetrii oraz uzupełnia figurę do figury osiowosymetrycznej przy danych: osi symetrii figury i części figury.
m358e60ca6f0b634b_1528449068082_0
45 minut
m358e60ca6f0b634b_1528449523725_0
Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
m358e60ca6f0b634b_1528449552113_0
1. Konstruowanie figur symetrycznych względem prostej.
2. Dostrzeganie przykładów symetrii osiowych w architekturze, przyrodzie itp.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m358e60ca6f0b634b_1528450430307_0
Uczeń:
- konstruuje figury symetryczne względem prostej,
- dostrzega przykłady symetrii osiowych w architekturze, przyrodzie itp.
m358e60ca6f0b634b_1528449534267_0
1. Metoda odwróconej klasy.
2. Uczenie się przez obserwację.
m358e60ca6f0b634b_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m358e60ca6f0b634b_1528450127855_0
Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowując się do lekcji przypomnieli sobie definicję symetrii osiowej oraz sposób konstrukcji punktów symetrycznych względem prostej.
m358e60ca6f0b634b_1528446435040_0
Polecenie
Obraz wielokąta w symetrii osiowej.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest znajdowanie obrazu wielokąta w symetrii względem prostej. Uczniowie mogą tworzyć różne wielokąty zmieniając położenie wierzchołków.
[Geogebra aplet]
Uczniowie odpowiadają na pytania.
- Co jest obrazem wielokąta w symetrii osiowej?
Uczniowie rysują trójkąt prostokątny ABC o przyprostokątnych |AC| = 5 cm i |BC| = 12 cm. Następnie znajdują obraz trójkąta ABC w symetrii względem prostej zawierającej przeciwprostokątną trójkąta. Powstały trójkąt wraz z trójkątem ABC tworzą wielokąt. Uczniowie obliczają obwód powstałego wielokąta.
Podsumowaniem ćwiczeń jest dyskusja, w wyniku której uczniowie powinni wyciągnąć wnioski.
W symetrii osiowej obrazem:
- punktu jest punkt,
- odcinka jest odcinek tej samej długości,
- wielokąta jest wielokąt o tym samym obwodzie i polu,
- okręgu jest okrąg o tym samym promieniu.
Symetria osiowa w układzie współrzędnych.
Nauczyciel informuje, iż symetrię osiową można rozważać w układzie współrzędnych.
Osią symetrii może być wtedy oś X lub Y.
Uczniowie wspólnie zastanawiają się, jakie mają własności współrzędne punktów symetrycznych względem osi X.
Rysunek pokazuje punkty na układzie współrzędnych, które są symetryczne względem osi X.
[Ilustracja 1]
Przekształcając punkt A(x, y) w symetrii względem osi X otrzymujemy punkt A'(x, -y).
Polecenie
Uczniowie wspólnie zastanawiają się, jakie będą współrzędne punktu symetrycznego do punktu A(4, 3) w symetrii względem osi Y.
Polecenie
Uczniowie podają współrzędne punktu symetrycznego do punktu A(x, y) w symetrii względem osi Y.
Przekształcając punkt A(x, y) w symetrii względem osi Y otrzymujemy punkt A'(-x, y).
Nauczyciel zwraca uwagę, że z symetrią stykamy się również w architekturze, przyrodzie itp. Często jest to jednak symetria względem płaszczyzny, a nie prostej.
Polecenie
Uczniowie oglądają zdjęcia. Wspólnie zastanawiają się, czy można na zdjęciach dostrzec symetrię osiową.
[Ilustracja 2]
m358e60ca6f0b634b_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Można podawać współrzędne punktów symetrycznych na układzie współrzędnych. Osią symetrii może być wtedy oś X lub Y.
- Przekształcając punkt A(x, y) w symetrii względem osi X otrzymujemy punkt A'(x, -y).
- Przekształcając punkt A(x, y) w symetrii względem osi Y otrzymujemy punkt A'(x, -y).
W symetrii osiowej obrazem: - punktu jest punkt, - odcinka jest odcinek tej samej długości, - wielokąta jest wielokąt o tym samym obwodzie i polu, - okręgu jest okrąg o tym samym promieniu.