Zróżnicowanie gleb i roślinności na obszarze Polski
Rozmieszczenie ludności Polski
Położenie i środowisko przyrodnicze obszaru Polski. Podsumowanie
Położenie geograficzne danego miejsca na kuli ziemskiej ma wielki wpływ na jego środowisko przyrodnicze. Od szerokości geograficznej zależy ilość docierającego ciepła słonecznego, a co za tym idzie klimat. Z kolei od klimatu zależy roślinność i świat zwierzęcy. Organizmy wraz z wodą i skałami znajdującymi się w podłożu decydują o rodzaju tworzących się gleb, a w miejscach dogodnych dla osadnictwa na środowisko przyrodnicze znacząco wpływa człowiek.
R5akUbqYPrITm1
iyxKnzH5Qu_d5e229
1. Położenie Polski w Europie
Polska leży na półkuli północnej i wschodniej w Europie Środkowej, na Niżu Środkowoeuropejskim, pomiędzy Bałtykiem a Karpatami i Sudetami, w dorzeczu Wisły i Odry. Nasz kraj ma obszar zwarty o kształcie zbliżonym do nieregularnego sześcioboku. Rozciągłość południkowa Polski wynosi 648 km, a równoleżnikowa ok. 690 km. Panuje u nas klimat umiarkowany ciepły przejściowy.
ReOgmujkiY03k1
R1Fq3oKgd0StX1
iyxKnzH5Qu_d5e265
2. Sąsiedzi Polski
Polska graniczy z siedmioma państwami: z Niemcami na zachodzie, z Republiką Czeską i Słowacją na południu, z Ukrainą i Białorusią na wschodzie, z Litwą na północnym wschodzie oraz z Federacją Rosyjską (obwodem kaliningradzkim) na północy. Najdłuższą granicę mamy z Republiką Czeską (796 km), a najkrótszą z Litwą (104 km). Na północy jest też granica morska o długości 440 km.
RAFbJmj8bJEWo1
iyxKnzH5Qu_d5e302
3. Podział administracyjny Polski
Od 1999 roku w Polsce obowiązuje trójstopniowy podział administracyjny. Dzieli on nasz kraj na 16 województw, 380 powiatów (ziemskich i grodzkich) i 2479 gmin (miejskich, wiejskich i miejsko‑wiejskich). Nazwy województw związane są z regionami historycznymi, krainami geograficznymi lub z dużymi miastami.
RBnItW5e6sZsE1
iyxKnzH5Qu_d5e338
4. Geologiczne dzieje Ziemi
Ziemia liczy ok. 4,5 mld lat. Czas ten podzielono na ery – od najstarszej prekambryjskiej, poprzez paleozoiczną i mezozoiczną, do trwającej obecnie kenozoicznej. Wydarzenia z przeszłości geologicznej odtworzono m.in. dzięki skamieniałościom, czyli szczątkom kopalnych organizmów zachowanych w osadach skorupy ziemskiej.
RncYQ0evLmkzd1
iyxKnzH5Qu_d5e374
5. Budowa geologiczna Polski
Obszar Polski budują skały magmowe, osadowe i metamorficzne. Na powierzchni najczęściej występują młode skały osadowe, np. piaski, żwiry, gliny na nizinach i pojezierzach czy wapienie na wyżynach. Skały magmowe (granity, bazalty, porfiry) i metamorficzne (gnejsy, marmury, kwarcyty) są starsze i poza górami zwykle zalegają głęboko pod Ziemią. Wyjątkami występującymi na powierzchni są fragmenty takich skał zawleczone na nizinne tereny Polski ze Skandynawii przez lądolód.
RFV2fR2X2Bkt81
iyxKnzH5Qu_d5e411
6. Tworzenie się węgla
Występujące na Górnym Śląsku bogate pokłady węgla kamiennego powstały w okresie karbonu w erze paleozoicznej. Panował wtedy gorący klimat – rosły m.in. olbrzymie, drzewiaste paprocie, skrzypy i widłaki. Szczątki tych roślin gromadziły się w wilgotnych zagłębieniach terenu, gdzie przysypane osadami przekształcały się najpierw w torf, a potem w węgiel brunatny i kamienny.
R19QtPL3DcKck1
iyxKnzH5Qu_d5e447
7. Powstawanie gór w Polsce
Karpaty są górami fałdowymi, które powstały na przełomie ery mezozoicznej i kenozoicznej podczas orogenezy alpejskiej. Sudety pierwszy raz wypiętrzyły się w paleozoiku w orogenezie kaledońskiej i hercyńskiej; w mezozoiku najpierw zostały zrównane, a potem ruchy alpejskie utworzyły z nich góry zrębowe. Niskie Góry Świętokrzyskie są najstarsze, ich pierwsze wyniesienie miało miejsce w orogenezie kaledońskiej.
RTkmuJEkZM0GQ1
RkkCyBU7UjlpF1
RGyxX8FqpEFEZ1
iyxKnzH5Qu_d5e483
8. Pasowy układ rzeźby terenu w Polsce
Rzeźba terenu Polski występuje w układzie równoleżnikowych pasów, na przemian niższych i wyższych. Zaczynając od północy, kolejno są to: niskie niziny nadmorskie – pobrzeża, pofałdowane pojezierza, płaskie Niziny Środkowopolskie, podniesione wyżyny, obniżone kotliny, średnie i wysokie góry.
R1brkG1yPW0Jd1
iyxKnzH5Qu_d5e520
9. Zlodowacenia a rzeźba terenu Polski
Zlodowacenia plejstoceńskie największy wpływ miały na rzeźbę pojezierzy. Przekształcały tamtejsze tereny, tworząc liczne zagłębienia (m.in. jeziora rynnowe, morenowe czy pradoliny) oraz wzniesienia (np. moreny czołowe, kemy, ozy, drumliny), ale także równiny (pola sandrowe). W górach lodowce wyżłobiły głębokie kotły będące dziś jeziorami (np. Morskie Oko) i szerokie doliny (np. Dolina Chochołowska czy Dolina Kościeliska).
RQ8SZ9BjkwVlQ1
iyxKnzH5Qu_d5e556
10. Bogactwa mineralne Polski
Trzy najważniejsze bogactwa mineralne Polski to węgiel kamienny na Górnym Śląsku i Lubelszczyźnie, węgiel brunatny w okolicach Bełchatowa, Konina i Turoszowa oraz rudy miedzi w okręgu legnicko‑głogowskim. Duże znaczenie mają też rudy cynku i ołowiu, sól kamienna, gaz ziemny oraz rozmaite skalne surowce budowlane. Kiedyś spore znaczenie miały złoża siarki rodzimej, ale obecnie ponad 90% siarki uzyskuje się z odsiarczania spalin i paliw kopalnych.
RpmnfhSRZAD3I1
iyxKnzH5Qu_d5e592
11. Klimat Polski – czynniki
Na klimat Polski wpływają takie czynniki, jak położenie w średnich szerokościach geograficznych (strefa umiarkowana) oraz względnie mała odległość zarówno od oceanu, jak i od zwartego lądu Eurazji. Na ogół zaznacza się u nas przewaga wpływów oceanicznych, co skutkuje napływem wilgotnych mas powietrza – ciepłych w zimie, chłodnych latem – w stosunku do zalegających.
RRwIqw1J9nJP41
R1BybDvMGgXhY1
iyxKnzH5Qu_d5e629
12. Klimat Polski – cechy
Nasz klimat umiarkowany ciepły przejściowy cechuje się dużą zmiennością pogody. Jest ostrzejszy na wschodzie oraz w górach (niższe temperatury – w górach cały rok, na wschodzie zimą i tam też większe roczne amplitudy temperatury) i łagodniejszy na zachodzie oraz nad morzem (mniejsze roczne amplitudy temperatury). Największe opady występują w górach i nad morzem, najmniejsze na Nizinach Środkowopolskich.
RDZFpIGBG0wDg1
R1PpQ94P01uUJ1
R1Qdgqm2QWDiw1
iyxKnzH5Qu_d5e665
13. Wody w Polsce
Niemal cały obszar Polski należy do zlewiska Morza Bałtyckiego. Dwie największe rzeki – Wisła i Odra – mają asymetryczne dorzecza (więcej dopływów prawych) ze względu na nachylenie powierzchni kraju ku północnemu zachodowi. Największe jezioro to Śniardwy, najgłębsze – Hańcza. Podziemne wody mineralne wykorzystywane są głównie do celów leczniczych.
R1QDj4dREU3Tb1
iyxKnzH5Qu_d5e701
14. Morze Bałtyckie
Bałtyk jest małym, płytkim i chłodnym morzem śródlądowym wewnątrzkontynentalnym o dobrze rozwiniętej linii brzegowej i słabym zasoleniu. Temperatura wody i zasolenie obniżają się im dalej od Cieśnin Duńskich. Na południu i wschodzie do Bałtyku uchodzi wiele rzek niosących zanieczyszczenia miejskie, przemysłowe i rolnicze (pestycydy, nawozy sztuczne). Transport morski też zatruwa wody morza.
RYiQR0iVxUwwr1
iyxKnzH5Qu_d5e738
15. Gleby Polski
W Polsce dominują słabe gleby bielicowe i płowe oraz nieco lepsze brunatne. Zajmują one duże obszary Nizin Środkowopolskich i pojezierzy. Najlepsze czarnoziemy występują na małych obszarach Wyżyny Lubelskiej i Wyżyny Małopolskiej oraz na Płaskowyżu Głubczyckim. Bardzo dobre mady pokrywają deltę Wisły na Żuławach. Równie dobre czarne ziemie są na Kujawach oraz koło Wrocławia i Szczecina.
RWmGFQyG3TYRP1
iyxKnzH5Qu_d5e774
16. Lasy w Polsce
Lasy zajmują ok. 30% powierzchni Polski. Najwięcej ich jest na pojezierzach i w górach. Najsłabiej zalesione są Niziny Środkowopolskie. Z lasu pozyskujemy przede wszystkim drewno, a ponadto runo leśne (grzyby, borówki, jagody, zioła). W polskich lasach żyją dzikie zwierzęta, m.in. sarny, jelenie, łosie, daniele, żubry, niedźwiedzie, dziki, wilki, lisy, rysie, bobry, zające.
RXQCXE8YTLEJb1
iyxKnzH5Qu_d5e810
Zadania
Pamiętam i rozumiem
Wymień z pamięci nazwy państw sąsiadujących z Polską.
Jakie jednostki podziału administracyjnego ustanowiono w Polsce? Określ, które jednostki należą do I stopnia, które do II, a które do III stopnia podziału.
Wymień 3 główne rodzaje skał i podaj odpowiednie przykłady.
Podaj różnice w genezie Karpat i Sudetów.
Wymień z pamięci pasy rzeźby terenu Polski w kolejności z południa ku północy.
Podaj przykłady kilku polodowcowych form terenu – nizinnych oraz górskich – i opisz, w jaki sposób one powstały.
Wymień najważniejsze bogactwa mineralne Polski i wskaż na mapie miejsca ich wydobycia.
Wymień główne czynniki kształtujące klimat w Polsce i wyjaśnij „sposób ich działania”.
Dlaczego bryza dzienna wieje od morza, a bryza nocna od lądu?
Wymień rodzaje wód podziemnych według głębokości ich występowania.
Wskaż na mapie państwa bałtyckie.
Podaj przykłady gleb dobrych i słabych. Wyjaśnij, od czego zależy jakość gleby.
Opisz położenie geograficzne swojego regionu i swojej miejscowości. Wymień jednostki podziału administracyjnego, w których mieszkasz.
Czytam i interpretuję
Korzystając z przeglądowej mapy EuropyiyxKnzH5Qu_d917e509przeglądowej mapy Europy, opisz położenie geograficzne Polski.
Z poniższej mapy wybierz swoje województwo i odczytaj nazwy powiatów grodzkich. Wskaż obszary powiatów ziemskich mające swe siedziby w miastach na prawach powiatu.
RBnItW5e6sZsE1
Z poniższej tabeli odczytaj nazwy epok w kolejności od najstarszej do najmłodszej.
Ery, okresy, epoki
ERA
Okresy
Epoki
KENOZOIK
Czwartorzęd
holocen
plejstocen
Neogen
pliocen
miocen
Paleogen
oligocen
eocen
paleocen
Na mapie PolskiiyxKnzH5Qu_d917e515mapie Polski wskaż góry młode, stare oraz najstarsze i wykaż zależność ich wysokości bezwzględnych od wieku.
Na rysunku poniżej przedstawiono krzywe hipsograficzne dla Antarktydy, Azji i Polski. Na ich podstawie przedstaw główne różnice w ukształtowaniu pionowym tych obszarów.
R1QAbr0r6GqON1
Opisz krótko zasięgi kolejnych zlodowaceń na obszarze Polski i wymień ich główne skutki.
RQ8SZ9BjkwVlQ1
Odczytaj z mapy nazwy surowców mineralnych, które występują w Polsce, ale nie są pozyskiwane na skalę przemysłową.
RHgHjqIcrfgud1
Odczytaj z poniższej mapy pogody, jakie masy powietrza będą napływać do Polski. Pamiętaj o kierunkach ruchu powietrza wokół wyżu i niżu na półkuli północnej.
RLgzkkSyvQWxd1
Wskaż różnice w wykresach klimatycznych dla Wrocławia oraz Zakopanego i je wyjaśnij.
R1Mu72ZtuOlcs1
Policz, ile dopływów lewych i ile prawych Wisły pokazano na poniższej mapie. Na tej podstawie sformułuj odpowiedni wniosek i go wyjaśnij.
RocM6DFFZhhm01
Na mapie poniżej wskaż ważniejsze elementy linii brzegowej Morza Bałtyckiego (archipelagi, wyspy, półwyspy, zatoki, cieśniny).
RYiQR0iVxUwwr1
Jakie rodzaje roślinności widoczne są na poniższym zdjęciu?
R1C2Ow3T0N8Gr1
Korzystając z poniższych map tematycznych, scharakteryzuj środowisko przyrodnicze własnego regionu.
R5u1DEH0jCFKC1
R1aC9eMWuB7rV1
R8CdlTEjfNDCx1
RDZFpIGBG0wDg1
R1PpQ94P01uUJ1
R1Qdgqm2QWDiw1
RocM6DFFZhhm01
RWmGFQyG3TYRP1
RXQCXE8YTLEJb1
R17zmH2x0TXIg1
RpmnfhSRZAD3I1
iyxKnzH5Qu_d917e509
ReOgmujkiY03k1
iyxKnzH5Qu_d917e515
R5u1DEH0jCFKC1
Rozwiązuję problemy
Wyjaśnij, dlaczego latem w Polsce nad morzem dni są dłuższe niż w górach.
Wyobraź sobie, że mieszkasz w powiecie oleśnickim w gminie wiejskiej, której siedziba znajduje się w mieście. Jak nazywa się ta gmina? Twoi dziadkowie mieszkają w dwóch innych gminach wiejskich tego samego powiatu. Które to gminy?RS5DHcXeW3kJ11
Spacerując po polskiej wyżynie, znajdujesz duży biały kamień z odciśniętą skorupą głowonoga morskiego, podobną do spiralnie zwiniętej muszli wielkiego ślimaka. Jak to wytłumaczysz?
Wyjaśnij, dlaczego węgiel kamienny zaliczany jest do skał osadowych pochodzenia organicznego.
Jak wyglądałaby powierzchnia Ziemi, gdyby działały tylko geologiczne procesy wewnętrzne, a nie byłoby procesów zewnętrznych? Podaj przykłady odpowiednich procesów.
Wyjaśnij różnice między młodoglacjalną a staroglacjalną rzeźbą terenu.
Wskaż alternatywne źródła energii – zamiast szkodliwego dla środowiska spalania węgli i ropy.
W grudniu nad Skandynawią rozbudował się potężny wyż. Jakiej pogody możemy spodziewać się w Polsce?
Latem przez dłuższy czas wieją w Polsce wiatry zachodnie – jaką mamy pogodę?
W jaki sposób – będąc w terenie – rozróżnisz jezioro naturalne od sztucznego?
Podaj propozycje działań mogących przyczynić się do poprawy czystości wód Morza Bałtyckiego.
W jaki sposób można zapobiegać zmniejszaniu się powierzchni lasów wskutek pozyskiwania drewna?
Wskaż główne zagrożenia dla środowiska przyrodniczego własnego regionu i zaproponuj sposoby przeciwdziałania im.
iyxKnzH5Qu_d5e1046
Projekt badawczy
Co jest pod ziemią?
Autor/Nauczyciel
Tytuł projektu
Co jest pod ziemią?
Temat projektu
Co jest pod ziemią?
Badana hipoteza
W różnych miejscach występują różne gleby i skały
Materiały źródłowe (strony internetowe, rozdział w podręczniku)
Lekcje 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.10, 1.12
Uczeń
Co dokładnie mam zamiar zrobić, by sprawdzić, czy hipoteza jest prawdziwa?
Wykopać dwa dołki w ziemi o głębokości do 1 m. Jeden dołek w miejscu suchym, np. na podwórku, w ogródku, na polu uprawnym itp.
Drugi dołek w wilgotnym obniżeniu terenu, np. nad rzeką, jeziorem, stawem itp.
Można też wykorzystać istniejące zagłębienia terenu odsłaniające warstwy glebowe i skalne, np. wykopy budowlane lub kopalniane
UWAGA: Przy głębokich wykopach należy zachować szczególną ostrożność
Co trzeba przygotować, by zweryfikować hipotezę?
Rozpoznać glebę i jej warstwy oraz rodzaje skał
Co będę obserwować (mierzyć)?
Głębokości zalegania i grubości poszczególnych warstw glebowych i skalnych. Także poziom wód podziemnych, jeśli się pojawią
Czas trwania (Ile czasu potrzeba, by wykonać projekt?)
2–3 dni
Wyniki i wnioski z problemu badawczego
R1Z1MzjplMC241
iyxKnzH5Qu_d5e1087
Test sprawdzający do działu: I. Położenie i środowisko przyrodnicze obszaru Polski