Kolorowa, ruchoma grafika przedstawia siedem namiotów ustawionych na piasku (na pustyni lub na wydmach). Między nimi rosną trzy kępki trawy i dwa białe kwiatki. Na piasku siedzi wielbłąd. W oddali widać wodę i pływające dwie małe żaglówki z trupią czaszką na maszcie.
Kości zostały rzucone
Kolorowa, ruchoma grafika przedstawia siedem namiotów ustawionych na piasku (na pustyni lub na wydmach). Między nimi rosną trzy kępki trawy i dwa białe kwiatki. Na piasku siedzi wielbłąd. W oddali widać wodę i pływające dwie małe żaglówki z trupią czaszką na maszcie.
Obóz podróżników
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Obóz podróżników
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
1
Polecenie 1
R1SV9zD992CHS1
Zadanie polega na ułożeniu historyjki obrazkowej.
Zadanie polega na ułożeniu historyjki obrazkowej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 1
Ułóż historyjkę, w której wykorzystasz (w odpowiedniej formie gramatycznej) następujące sformułowania: podróżować pociągiem, wychylać się przez okno, zauważyć sklep ze słodyczami, zatrzymać pociąg, zdenerwowany konduktor, zmartwiona wychowawczyni grupy, stanowczy kierownik kolonii. Zacznij od słów: Dzieci siedziały w przedziale...
R4CKZoHmA7li9
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Polecenie 2
Opowiedz, co się wydarzyło w ułożonej przez ciebie historyjce. Użyj następujących słów:
maszynista,
nauczycielka,
hamulec,
chłopiec.
uzupełnij treść
1
Polecenie 3
Posłuchaj nagrania lub przeczytaj poniższy tekst. Porównaj ułożoną przez siebie historyjkę z treścią listu Miziołka. Czy opisana przygoda jest podobna do wymyślonej przez ciebie na podstawie obrazków? Wskaż podobieństwa i różnice.
R18cOH9cL8KsA
Nagranie fragmentu utworu.
Nagranie fragmentu utworu.
O przygodach Miziołka czyta Elżbieta Golińska
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Nagranie fragmentu utworu.
Kości zostały rzuconeJoanna Olech
Joanna OlechKości zostały rzucone
R6z0trqvpusyI11
Grafika przedstawia list bohatera powieści do rodziców. Treść listu: Kochani Rodzice! Na kolonii jest ekstra! Po pierwsze, nie ma Miziołów, po drugie nie ma pani Barszcz. Do Olsztyna przyjechaliśmy z opóźnieniem, bo taki jeden gruby z sąsiedniego przedziału pociągnął za hamulec bezpieczeństwa. Była straszna awantura, przybiegł maszynista i spytał grubego, dlaczego zatrzymał pociąg. Na co gruby, że widział przez okno kiosk ze słodyczami i chciał sobie kupić batona. Wychowawczyni grupy z sąsiedniego wagonu postanowiła od razu wracać do Warszawy, ale kierownik kolonii się nie zgodził. Powiedział coś zupełnie bez sensu, że „kości zostały rzucone”. Nie mam pojęcia o co mu chodziło. Rzucaliśmy się tylko jajkami na twardo, żadnych kości nie było... (...) Jeden chłopak z naszego przedziału zrobił sobie sztuczne zęby ze skórki od pomarańczy i poszedł nastraszyć dziewczynki. Już nie wrócił, dołączył do Fify i aż do Olsztyna musieli obaj grać z dziewczynkami w łapki. (…) Zaraz idziemy nad jezioro łapać żaby. Po ciszy nocnej będziemy je wrzucać dziewczynom przez okno. Czy mówiłem już, że na kolonii jest ekstra? Mamo, nie zapomnij karmić ogryzka trzy razy dziennie! Całuję mocno – Wasz Miziołek
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
uzupełnij treść
Ciekawostka
List Miziołka jest fragmentem książki Joanny Olech pt. Dynastia Miziołków. To zabawna powieść, napisana w formie pamiętnika, która opisuje codzienne sytuacje i przygody sympatycznej rodziny.
1
Polecenie 4
Opowiedz własnymi słowami, co się wydarzyło podczas podróży na kolonie.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 1
RuffvvqqUWmXm1
Uczeń uzupełnia tablicę wybranymi przez siebie wyrazami. Propozycje wesoły, odważny, smutny, tchórzliwy, lubi się bawić, lubi dokuczać innym, obraża kolegów, lubi psocić, dowcipny, marudny.
Uczeń uzupełnia tablicę wybranymi przez siebie wyrazami. Propozycje wesoły, odważny, smutny, tchórzliwy, lubi się bawić, lubi dokuczać innym, obraża kolegów, lubi psocić, dowcipny, marudny.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Przeczytaj uważnie podane słownictwo. Wyklucz te słowa, które nie charakteryzują Miziołka.
Słownictwo opisujące Miziołka to: wesoły, odważny, lubi się bawić, lubi psocić, dowcipny.
Ćwiczenie 1
Zastanów się, jaki jest Miziołek. Wybierz słownictwo, które twoim zdaniem do niego pasuje: wesoły, odważny, smutny, tchórzliwy, lubi się bawić, lubi dokuczać innym, lubi psocić, obraża kolegów, dowcipny, marudny.
R12hIboT6J1kU
Miejsce na notatkę ucznia.
: Słownictwo opisujące Miziołka to: wesoły, odważny, lubi się bawić, lubi psocić, dowcipny.
1
Polecenie 5
Weź udział w klasowej rozmowie na temat bohatera. Odpowiedz na pytania:
Czy Miziołek mógłby zostać twoim kolegą? Dlaczego?
Na podstawie listu przedstaw, jakie plany ma Miziołek na najbliższy czas. Spróbuj je pokazać bez wypowiadania słów.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 2
R19wYG07cpUXb1
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu odpowiedniego fragmentu tekstu.
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu odpowiedniego fragmentu tekstu.
Gdzie Miziołek spędza wakacje? Poszukaj podpowiedzi we fragmencie listu.
żółty
Kochani Rodzice!
Na kolonii jest ekstra! Po pierwsze, nie ma Miziołów; po drugie, nie ma pani Barszcz. Do Olsztyna przyjechaliśmy z opóźnieniem, bo taki jeden gruby z sąsiedniego przedziału pociągnął za hamulec bezpieczeństwa. Była straszna awantura, przybiegł maszynista i zapytał grubego, dlaczego zatrzymał pociąg. Na to gruby, że widział przez okno kiosk ze słodyczami i chciał sobie kupić batona. Wychowawczyni tej grupy z sąsiedniego przedziału postanowiła od razu wracać do Warszawy, ale kierownik kolonii się nie zgodził. Powiedział coś zupełnie bez sensu, że „kości zostały rzucone”. Nie mam pojęcia, o co mu chodziło. Rzucaliśmy się tylko jajkami na twardo, żadnych kości nie było... (...) Zaraz idziemy nad jezioro łapać żaby. Po ciszy nocnej będziemy je wrzucać dziewczynom przez okno. Czy mówiłem już, że na kolonii jest ekstra? Mamo, nie zapomnij karmić Ogryzka trzy razy dziennie!
Całuję mocno – Wasz Miziołek
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3
Zastanów się i odpowiedz, czego brakuje w liście Miziołka. Jakie fragmenty zostały w nim opuszczone? O czym mógł jeszcze napisać?
uzupełnij treść
Zauważ, że list Miziołka ma pewne luki. Zwróć uwagę na zapis (...), który oznacza opuszczenie fragmentu cytowanego.
Miziołek mógłby napisać, jakie konsekwencje ich spotkały, kiedy opiekunowie zorientowali się, że chłopcy rzucali w siebie jajkami na twardo. Brakuje też informacji o miejscu zakwaterowania.
Ciekawostka
Kości zostały rzucone (łac. alea iacta est, dosł. kostka została rzucona) – słowa te wypowiedział Juliusz Cezar w 49 r. p.n.e., kiedy na czele armii przekraczał rzekę Rubikon. Ta decyzja oznaczała rozpoczęcie wojny domowej w republice rzymskiej.
Obecnie powiedzenie jest powszechnie znane w formie kości zostały rzucone. Oznacza podjęcie ryzykownej i nieodwracalnej decyzji, zrobienie czegoś nieodwołalnego, czego nie można zmienić.
1
Ćwiczenie 4
Wytłumacz, dlaczego jedna z wychowawczyń postanowiła wrócić do Warszawy. Dlaczego kierownik kolonii się nie zgodził? Zastanów się i odpowiedz, czy tobie zdarzyły się podobne sytuacje w czasie wakacji.
uzupełnij treść
Zastanów się, czego mogła obawiać się wychowawczyni.
Wychowawczyni chciała wrócić do Warszawy, ponieważ obawiała się, że chłopiec, który zatrzymał pociąg, może znów zrobić coś niemądrego i niebezpiecznego. Kierownik uznał, że dzieci wsiadając do pociągu rozpoczęły już swoją wakacyjną przygodę i nie powinny zawracać.
1
Ćwiczenie 5
Jak należy się zachowywać w wagonie kolejowym? Zapisz w punktach zasady.
uzupełnij treść
Zasady możesz napisać w formie nakazów lub zakazów.
Przykładowe zasady zachowania w wagonie kolejowym:
Nie wolno bez powodu ciągnąć za hamulec bezpieczeństwa.
Nie wychylać się przez okno.
Nie śmiecić.
Nie hałasować.
Pozostawić po sobie porządek.
Nie biegać po korytarzach wagonu.
1
Ćwiczenie 6
Kierownik kolonii powiedział: „Kości zostały rzucone”. Miziołek nie zrozumiał jego słów. Wyjaśnij chłopcu, co miał na myśli kierownik kolonii.
uzupełnij treść
Powiedzenie to stosuje się wtedy, gdy podjętej decyzji nie można zmienić.
Kierownik uznał, że dzieci powinny dojechać na kolonie. Pojedynczy wybryk nie może temu przeszkodzić.
RgDpcRoXYePsn1
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu prawidłowej odpowiedzi.
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1qFqUTVq9mBu1
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 8
Ułóż dwa zdania z powiedzeniem „kości zostały rzucone”. Opisz w nich codzienne sytuacje. Zdania zapisz tutaj lub w zeszycie.
uzupełnij treść
Pamiętaj, aby zdanie rozpoczynać wielką literą a kończyć kropką, znakiem zapytania lub wykrzyknikiem.
Przykłady zdań: 1. Tata kupił bilety, kości zostały rzucone – jutro wyjeżdżamy. 2. Kości zostały rzucone – mama umówiła wizytę do dentysty.
1
Ćwiczenie 9
W liście Miziołka pojawiło się określenie „ekstra”. Odpowiedz, czy w każdej sytuacji można używać tego słowa.
uzupełnij treść
Skorzystaj ze słownika języka polskiego.
Słowo „ekstra” jest wyrazem z języka potocznego. Nie powinno się używać go w sytuacjach oficjalnych.
1
Ćwiczenie 10
Zastanów się, jakimi wyrazami można zastąpić nadużywane obecnie „ekstra”, „super”, „cool” [czyt. kul]. Wymień co najmniej osiem takich określeń. Następnie wybierz cztery z nich i ułóż z nimi zdania. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
uzupełnij treść
Skorzystaj ze słownika wyrazów bliskoznacznych.
Wyrazy „ekstra”, „super”, „cool” można zastąpić słowami: wspaniale, wybornie, rewelacyjnie, fenomenalnie, cudownie, doskonale, fantastycznie, wyśmienicie itp. (w znaczeniu przysłówkowym) lub wspaniały, wyborny, rewelacyjny, fenomenalny, cudowny, doskonały, fantastyczny, wyśmienity itp. (w znaczeniu przymiotnikowym).
Przykłady zdań: - Nasza drużyna zagrała rewelacyjnie. - Adam doskonale gra na gitarze. - Rysunki Kasi są niezwykłe. - Moja klasa jest wspaniała.
Rk07s7QyIfmCr1
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowej odpowiedzi.
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1GFhFG1eUUlp1
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12
RXiksj1vSEPvv1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu znaków pojawiających się w tekście.
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu znaków pojawiających się w tekście.
We fragmencie listu Miziołka zaznacz na zielono wszystkie miejsca, w których pojawia się znak (…).
zielony
Kochani Rodzice!
Na kolonii jest ekstra! Po pierwsze, nie ma Miziołów; po drugie, nie ma pani Barszcz. Do Olsztyna przyjechaliśmy z opóźnieniem, bo taki jeden gruby z sąsiedniego przedziału pociągnął za hamulec bezpieczeństwa. Była straszna awantura (...). Wychowawczyni tej grupy z sąsiedniego przedziału postanowiła od razu wracać do Warszawy, ale kierownik kolonii się nie zgodził. Powiedział coś zupełnie bez sensu, że „kości zostały rzucone”. Nie mam pojęcia, o co mu chodziło. Rzucaliśmy się tylko jajkami na twardo, żadnych kości nie było... (...) Jeden chłopak z naszego przedziału zrobił sobie sztuczne zęby ze skórki od pomarańczy i poszedł nastraszyć dziewczynki. Już nie wrócił, dołączył do Fify i aż do Olsztyna musieli obaj grać z dziewczynkami w łapki. (...) Zaraz idziemy nad jezioro łapać żaby. Po ciszy nocnej będziemy je wrzucać dziewczynom przez okno. Czy mówiłem już, że na kolonii jest ekstra? Mamo, nie zapomnij karmić Ogryzka trzy razy dziennie!
Całuję mocno – Wasz Miziołek
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
W liście Miziołka pojawia się znak interpunkcyjny składający się z trzech kropek umieszczonych w nawiasie. Odszukaj w dostępnych źródłach informacji, co on oznacza.
R1KQgp4WyMhb8
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 13
RqJffbFibMc681
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowej odpowiedzi.
W tekście kilka razy zastosowano znak (…). Co on oznacza? Chłopcy postanowili łowić ryby. Mieli przed sobą długie przygotowania. (…) Wreszcie zasiedli z wędkami na pomoście. (…) Musieli w końcu przyznać, że Włodek został królem wędkarzy.
Znak (…) zastępuje opuszczony fragment tekstu.
Znak (…) oznacza, że w tekście są przekleństwa.
Znaku (…) używamy, żeby tekst ładnie wyglądał.
Znak (…) zastępuje wielokropek.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
R1LfzjzjXIzUm1
Zadanie interaktywne polega na przeniesieniu wyrazów do odpowiednich miejsc.
Zadanie interaktywne polega na przeniesieniu wyrazów do odpowiednich miejsc.
Ułóż słowa w prawidłowej kolejności. Utworzą pewną regułę. Na koniec głośno ją odczytaj.
wtedy, kiedy w cytowanym, było coś jeszcze., jakiś fragment., sygnał dla czytelnika,, To wyraźny, utworze opuszcza się, Żeby się dowiedzieć, co, trzeba zajrzeć do cytowanej, że w oryginale w tym miejscu
Znak (...) stosuje się ................................................................ ................................................................ ................................................................ ................................................................ ................................................................ ................................................................ ................................................................ ................................................................ ................................................................ książki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.