Dokumentacja związana z obsługą statku powietrznego w porcie lotniczym
Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych
Słownik pojęć dla e‑materiału
Aby wyszukać pojęcie lub frazę występujące w słowniku, wpisz je w poniższą ramkę.
jest to osoba zajmująca się szeroko pojętą obsługą samolotów (obsługa biletowo - bagażowa, boardingowa, asysta w drodze do i z samolotu, dostarczanie paliwa do samolotów, cateringu itd.).
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
aktualnie największy producent samolotów na świecie, siedziba Airbusa znajduje się we francuskiej Tuluzie. Firma zatrudnia około pracowników głownie w Europie ale również w Azji. Airbus produkuje głownie odrzutowe samoloty pasażerskie jak np. A320, czy A350, jednak europejski producent zajmuje się również produkcją samolotów wojskowych jak np. Airbus A400M czy A340 MRTT. Warto dodać, że w roku powstała spółka Airbus Helicopters będąca jednym z największych producentów śmigłowców na świecie.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
ukraiński producent samolotów głownie transportowych odrzutowców. W 1988 roku Antonow wyprodukował największy samolot na świecie An‑225 Mrija, który został zniszczony w roku w trakcie rosyjskiego ataku na port lotniczy Kijów‑Hostomel.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
jest to kontrola, która powstała w celu usprawnienia ruchu lotniczego, a także zapobiegania niebezpiecznym sytuacjom w powietrzu, a także na lotniskach.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
masa statku powietrznego bez pasażerów, bagażu oraz zatankowanego paliwa.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
do niedawna największy producent samolotów na świecie z siedzibą w Chicago. Boeing produkuje maszyny cywilne (np. Boeing , Boeing , Boeing ) i wojskowe (np. Boeing EA‑18G Growler czy F‑16).
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
jest to punkt, w którym skoncentrowana jest masa statku powietrznego.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
Passenger information list
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
przepisy regulujące przewóz towarów niebezpiecznych
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie

jest to niezbędny dokument na pokładzie każdego samolotu wykonującego operację lotniczą. Należy umieścić w nim informacje dotyczące rozłożenia bagażu, pasażerów, a wyniki obliczeń wyważenia masowego samolotu muszą znajdować się w granicach jego możliwości.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
dyżurny operacyjny portu to osoba zajmująca się zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi na lotnisku, wydawaniem Notam‑ów, kontrolą stanu infrastruktury lotniska, nadzorem procedur operacyjnych lotniska.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
jest to masa samolotu wraz z załogą i ich bagażem. DOW nie uwzględnia masy zatankowanego paliwa.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
brazylijski producent samolotów pasażerskich (np. Embraer 170) i wojskowych (np. Embraer Kc‑390).
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
światowe zrzeszenie przewoźników lotniczych mające na celu wsparcie uczciwej konkurencji w przewozach lotniczych oraz jednorodności cen biletów. Jednym z 290 członków IATA są Polskie Linie Lotnicze LOT/IATA DGR (IATA Dangerous Goods Regulations) — IATA jest regulatorem spraw dotyczących transportu lotniczego niebezpiecznych towarów (DGR).
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie

jest to dokument wydawany dla każdego statku powietrznego mający na celu instruowanie jego operatora jak w poprawny sposób załadować przewożone w nim towary tak aby masa i wyważenie masowe statku powietrznego znajdowały się w granicach jego możliwości.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
business, first class, economy.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
Konwencja Chicagowska, czyli konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym ustanowiona 7 grudnia roku jest najważniejszym zbiorem praw lotniczych.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
jest to osoba zarządzająca procesem obsługi naziemnej samolotu, będąca w stałym kontakcie z załogą pokładową.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
jest to informacja o ładunku znajdującym się na pokładzie samolotu.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
dokument informacyjny, w którym określa się sposób załadowania samolotu (instrukcje jak i gdzie umiejscowić ładunek w luku załadowczym). Jest sporządzany przez agentów obsługi i przekazywany kapitanom przed odlotem. LID zawiera takie informacje, jak numery oraz lokalizacje pasażerów i bagażu.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
to dokument zawierający Informacje o samolocie w tym typu samolotu, numeru rejestracyjnego oraz daty lotu. Obliczenia wagi i równowagi które określają optymalny rozkład i pozycjonowanie ładunku wewnątrz samolotu. Instrukcje załadunku ładunku. Te instrukcje zawierają szczegółowe informacje dotyczące tego, jak ładunek powinien być załadowany, zabezpieczony i umieszczony wewnątrz samolotu.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
osoba odpowiedzialna za obliczenie masy i wyważenia statku powietrznego.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
część samolotu, gdzie przewożone są bagaże pasażerów i pozostały ładunek.
Dokumentacja intereaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja intereaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
maksymalna masa statku powietrznego do lądowania. Lądowanie maszyną, która ma przekroczony MLW może skończyć się uszkodzeniem samolotu i doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
maksymalna masa statku powietrznego do odlotu. Odlot samolotem z przekroczonym MTOW może doprowadzić do katastrofy.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
depesza rozpowszechniana za pomocą środków telekomunikacyjnych, zawierająca informacje (nt. ustanowienia, stanu lub zmian urządzeń lotniczych, służb, procedur, a także o niebezpieczeństwie), których znajomość we właściwym czasie jest istotna dla personelu związanego z operacjami lotniczymi. Za pomocą NOTAM rozpowszechniane są informacje o charakterze czasowym i krótkotrwałym, lub gdy zachodzi potrzeba powiadomienia w bardzo krótkim czasie o zmianach długotrwałych
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
jest to dokument przekazywany dowódcy statku powietrznego w celu ponformowania go o towarach niebezpiecznych przewożonych na pokładzie statku powietrznego.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
polski organ zarządzający ruchem lotniczym.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
czyli Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
jest to system umożliwiający i ułatwiający załodze pomoc pasażerom przesiadającym się po aktualnym locie do innego samolotu kiedy istnieje ryzyko spóźnienia się pasażera na kolejny lot.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
wydzielona część lotniska, na której stoją samoloty i miejsce gdzie są przygotowywane do kolejnych rejsów.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie

załogowy lub bezzałogowy statek powietrzny napędzany jednym lub większą ilością silników. Samoloty są napędzane silnikami odrzutowymi (turbowentylatorowymi np. Boeing ); turbośmigłowymi np. Bombardier Dash Q400; tłokowymi np. Cessna 152. Ponadto samoloty dzielimy na dolnopłaty tzn. samoloty, w których skrzydła znajdują się w dolnej części kadłuba np. Supermarine Spitfire; średniopłaty, czyli samoloty, których skrzydła znajdują się w pobliżu połowy wysokości kadłuba np. MiG‑29; górnopłat, czyli samolot o skrzydłach umiejscowionych w górnej części kadłuba np. Cessna 172. W zależności od wielkości, masy i możliwości w samolotach montuje się różną ilość silników np. w małym samolocie szkoleniowym Cessna 152 zamontowany jest jeden silnik tłokowy w przedniej części kadłuba, w średniodystansowym Boeingu zamontowane są dwa silniki odrzutowe po jednym pod każdym ze skrzydeł, w samolocie długodystansowym Airbus A380 zamontowano cztery silniki po dwa pod każdym ze skrzydeł, a w samolocie transportowym An‑225 Mrija zamontowano, aż sześć silników po trzy pod każdym ze skrzydeł. W zależności od typu samolotu stosuje się różne typy podwozia: klasyczne, czyli takie, w którym główna goleń podwozia znajduje się przed środkiem ciężkości, a tylna znajduję się z tyłu dolnej części kadłuba; trójpodporowe stosowane głownie w samolotach szkoleniowych, gdzie dwie główne golenie podwozia znajdują się za środkiem ciężkości samolotu, a przednia przed środkiem ciężkości; dwutorowy układ podwozia, czyli taki, w którym dwa rzędy podwozia umieszczone są równolegle jeden obok drugiego. Samoloty zasadniczo dzielimy na dwa typy: wojskowe oraz cywilne. Samoloty wojskowe dzielimy na: bombowce, myśliwce, transportowce oraz na bezzałogowe statki powietrzne tzw. drony. Samoloty cywilne dzielimy na pasażerskie służące do przewozu ludzi i ich bagaży oraz transportowe służące do przewozu ładunków. Warto również wspomnieć o wodnosamolotach, czyli samolotach przystosowanych do startów i lądowań na wodzie jak np. Kenmore Air. Wyróżniamy głównych klas statków powietrznych: samolot, szybowiec, motoszybowiec, śmigłowiec, wiatrakowiec, balon, sterowiec, hybryda, statek bezzałogowy.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie

klasa — materiały i przedmioty wybuchowe,
klasa — gazy,
klasa — materiały ciekłe zapalne,
klasa — materiały stałe zapalne, materiały samoreaktywne oraz materiały wybuchowe stałe odczulone,
klasa — materiały samozapalne,
klasa — materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy zapalne,
klasa — materiały utleniające,
klasa — nadtlenki organiczne,
klasa — materiały trujące,
klasa — materiały zakaźne,
klasa — materiały promieniotwórcze,
klasa — materiały żrące,
klasa — różne materiały i przedmioty niebezpieczne.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
ilość paliwa niezbędnego do wykonania operacji lotniczej od momentu zwolnienia hamulców na lotnisku odlotu, aż do przyziemienia na lotnisku docelowym.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
całkowita waga pasażerów, bagaży, i wszystkich innych ładunków na pokładzie statku powietrznego.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
Urząd Lotnictwa Cywilnego organ administracji rządowej zarządzającej cywilnym ruchem lotniczym.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
odpowiednie rozmieszczanie ciężaru na pokładzie samolotu.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie

jest to formularz mający na celu umożliwienie niebezpiecznych sytuacji w ruchu lotniczym mające na celu zapobieganie takim sytuacjom w przyszłości, a przez to zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu lotniczym.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie
waga samolotu bez paliwa.
Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja operacyjna w porcie
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja operacyjna w porcie