Temat: Rewolucja cywilizacyjna w Japonii

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XXIII. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. Uczeń:

3. wyjaśnia przyczyny, zasięg i następstwa ekspansji kolonialnej państw europejskich w XIX wieku;

4. wymienia nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe, w tym początki kultury masowej i przemiany obyczajowe.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie zapoznają się z następstwami ekspansji kolonialnej państw europejskich w XIX wieku - nowymi ideami politycznymi i zjawiskami kulturowymi, jakie pojawiły się w Japonii w II połowie XIX wieku.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • charakteryzować nowe idee polityczne i zjawiska kulturowe, które pojawiły się w Japonii w II połowie XIX wieku;

  • rozumieć przyczyny rewolucji Meiji;

  • rozpoznawać skutki modernizacji Japonii.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie podrozdziałów „Japonia w XIX wieku” oraz „Stosunki z Europejczykami”.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje uczniom cel lekcji oraz kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel przypomina uczniom polityczne i kulturowe aspekty kolonializmu. Następnie, nawiązując do przeczytanych przez uczniów zawczasu części e‑podręcznika, sytuuje zjawisko modernizacji Japonii w rzędzie zjawisk o znaczeniu kolonialnym.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z rozmaitymi przejawami modernizacji Japonii. Uczniowie zapoznają się z mapą Dalekiego Wschodu w XIX wieku i wykonują Polecenie 1, a następnie studiują oś czasu towarzyszącą Poleceniu 2. Analizują informacje zawarte na osi czasu. Celem ich pracy jest przygotowanie argumentów do dyskusji na temat rewolucji Meiji (debata za i przeciw modernizacji).

  2. Następnie uczniowie wykonują Ćwiczenie 1. Spośród japońskich ilustracji wybierają te, które obrazują modernizacyjne zmiany, jakie zaszły w Japonii w epoce Meiji.

  3. Nauczyciel wybiera dwoje uczniów, którzy na forum klasy poprowadzą debatę na temat: Modernizacja Japonii miała sens. Trzeci uczeń pełni funkcję sekretarza: mierzy czas wypowiedzi uczestników, pilnuje porządku dyskusji, dopuszcza chętnych do głosu.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel podsumowuje debatę, dopowiada (o ile to konieczne) kolejne wnioski. Osadza je w kontekście skutków kolonializmu. Dodaje nieco informacji o ekspansji kolonialnej, podjętej przez Japonię na wzór Europejczyków.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Przekazuje uczniom informację zwrotną dotyczącą ich pracy.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): proponuje zapoznanie się z kapsułą czasu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

modernisation
modernisation
RbHIp0cqeRrOS
Nagranie słówka: modernisation

modernizacja – unowocześnienie

Meiji
Meiji
RqgMLXE5DVBTh
Nagranie słówka: Meiji

Meiji – w języku japońskim: oświecone rządy; okres w historii Japonii obejmujący panowanie cesarza Mutsuhito (1868–1912);

Teksty i nagrania

R1dRG2iyBSEoK
Nagranie abstraktu

Escape in revolution. Japan

For the majority of the nineteenth century, Japan was a feudal state, reminiscent of social relationships from the Middle Ages in Europe. Since the beginning of the 18th century, America and Europe had tried without success to set up commercial relationships with Japan. One carefully planned American expedition was successful and in 1854 a friendship and trade treaty was signed in Kanagawa. Similar treaties were soon signed by Russia and the Netherlands. In 1868, the transformation of Japanese civilisation began. This became possible thanks to changes in the systme of power. Military rule by provincial princes was abolished. Direct rule by the emperor was restored. The era of „enlightened government” or Meiji, dawned. The rise of modern Japan in the Far East can be compared to the development of powerful nation‑states in Europe and America: the unification of Germany or the restructuring of the United States. China became the first target of colonial activity. It depended most of all on the wealthy Korea, which was under the political influence of China.