E-materiały do kształcenia zawodowego

Rozpoznawanie zagrożenia metanowego w podziemnych zakładach górniczych

Eksploatacja podziemna złóż - Technik górnictwa podziemnego 311703, Górnik eksploatacji podziemnej 811101

bg‑gold

Kategorie i stopnie zagrożenia metanowego w podziemnym zakładzie górniczym

GRA EDUKACYJNA

1
Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej

Gra edukacyjna umożliwia poznanie profilaktyki zapobiegającej wystąpieniu zagrożenia metanowego.

Poniżej przedstawiony jest ekran do uruchamiania gry. Gra działa w trybie pełnoekranowym.

R1DJzcgYsCY5Z
Przykładowy wygląd gry edukacyjnej
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu czarnego przycisku „Włącz tryb pełnoekranowy” okno powiększy się i wyświetli się ekran startowy.

R1PZqCtJyZkF2
Ekran startowy gry
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ekran startowy gry składa się z nazwy kwalifikacji, opisu zasady działania gry, przycisku „pomoc”, przycisku „zamknij grę” oraz przycisku „rozpocznij grę”. W celu automatycznego zjechania na sam dół strony, należy użyć strzałki z podpisem „przewiń w dół”.

RdadwZDse4nPU
Przycisk do przewijania w dół
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W trakcie każdego etapu gry, w prawym górnym rogu będzie znajdował się panel pomocy i przycisk zamykania gry.

Rs5GPvMjFliEA
Przycisk do otwierania pomocy
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przycisk otwierania pomocy służy do naprowadzenia Ucznia na prawidłowe rozwiązanie zadań. Po jego kliknięciu otworzy się panel z wyjaśnionymi zagadnieniami.

RYcGURajzY0g5
Panel pomocy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wielokrotnie powrót do poprzednich segmentów będzie realizowany poprzez kliknięcie przycisku „Wróć do poprzedniej strony”.

R5TzSWdWWUe1s
Przycisk powrotu do poprzedniej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przycisk „Zamknij grę” znajdujący się w prawym górnym rogu, służy do wychodzenia z trybu pełnoekranowego i zakończenia gry.

R1JQcaDX8nbix
Przycisk zamykania gry.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod opisem na stronie głównej znajduje się duży biały przycisk „Rozpocznij grę”. Po jego kliknięciu pojawi się ekran wyboru misji.

RAdLmA3owONyj
Przycisk rozpoczęcia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ekran przedstawi możliwą misję do wyboru, związaną z pomiarami stężenia metanu w powietrzu. Opis fabularny wprowadza Ucznia w tematykę gry. Rozpoczęcie misji odbywa się poprzez kliknięcie przycisku „Rozpocznij” pod misją, która polega na wcielenie się w rolę metaniarza.

R1B5P08g86EHL
Ekran wyboru roli
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajduje się pasek postępu. Będzie on towarzyszył Uczniowi przez cały czas trwania gry. Postęp wskazuje w ilu procentach ukończono misję. Punkty naliczają się po poprawnym rozwiązaniu zadania.

R12Q4zetaJWiY
Panel postępu
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozpoczęciu misji zostanie włączony pierwszy etap gry. Będzie to rozmowa ze sztygarem zmianowym i odpowiedzenie na jego pytania.

RiHlFzb17hcjB
Rozpoczęcie rozmowy ze sztygarem
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do zatwierdzania odpowiedzi służy przycisk „Zatwierdź odpowiedź”. Początkowo jest on wygaszony ponieważ żadna odpowiedź nie jest zaznaczona. Po zaznaczeniu odpowiedzi, przycisk uaktywnia się.

RAeAbXs6edwBa
Przycisk zatwierdzania odpowiedzi
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W niektórych przypadkach zamiast przycisku „Zatwierdź odpowiedź”, może pojawić się przycisk „Sprawdź”. On również służy do sprawdzenia odpowiedzi.

R1aiLotc9MMR5
Przycisk sprawdzenia odpowiedzi
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W przypadku błędnej odpowiedzi, zostanie wyświetlony komunikat o błędnej odpowiedzi, na przykład taki jak na ilustracji poniżej.

RgNssFq2gOlOf
Przykładowy komunikat o błędnej odpowiedzi
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poprzez kliknięcie na przycisk „Spróbuj ponownie” można ponownie przystąpić do zadania.

W przypadku poprawnego zaznaczenia odpowiedzi, zostanie wyświetlony komunikat o poprawnym wykonaniu zadania, na przykład taki jak na ilustracji poniżej.

R1KV9aD0x2DjF
Przykładowy komunikat o poprawnej odpowiedzi
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu w przycisk „Kontynuuj” gra przenosi do kolejnego zadania. W przypadku, gdy gra zostanie przerwana a okno wyłączone, po powrocie będzie możliwość rozpoczęcia w miejscu, gdzie gra została zakończona. W tym celu należy kliknąć na biały przycisk „Kontynuuj grę”. W celu rozpoczęcia gry od nowa, należy kliknąć „Rozpocznij nową grę”.

Ryh26FLiqShAQ
Ekran powrotu do gry
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po ukończeniu wszystkich zadań misji zostanie wyświetlony komunikat z informacją o uzyskanym wyniku.

R19IofjUMATRL
Ekran zakończenia misji
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Misję można powtórzyć bądź zapisać wynik. Powtórzenie misji spowoduje zresetowanie wyniku i przeniesienie do początku misji.

RINUNlsv13XmT
Przycisk powtórzenia poziomu.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przycisk „Zapisz wynik” zapisuje wynik i przekierowuje do ekranu wyboru misji.

RxofquEQa8Psg
Przycisk zapisania wyniku
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zapisaniu wyniku, ukończona misja oznaczona jest jest jako „zaliczona”. Rozpoznać to można po białym „ptaszku” w czarnym kółku w prawym górnym rogu misji.

R1T2EmRO05C6D
Nagranie
RA65EjUDOcvez
1
Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej

Przed tobą znajduje się gra edukacyjna składająca się z różnych tekstów i opisów sytuacji. Pod tekstami znajdują się pytania ich dotyczące. Twoim zdaniem jest poprawne odpowiedzenie na wszystkie pytania. W razie potrzeby pamiętaj, że możesz zawsze wrócić do tekstów. Powodzenia!

Szczęść Boże! Twoim pierwszym zadaniem będzie określenie właściwości metanu, a następnie, na podstawie danych oraz dokonanych pomiarów, odpowiednie skategoryzowanie kopalń i wyrobisk pod względem zagrożenia metanowego i nadanie poziomów niebezpieczeństwa wybuchu metanu polom metanowym.

Jak podaje Wyższy Urząd Górniczy, w latach doszło w kopalniach węgla kamiennego łącznie do zdarzeń związanych z zagrożeniami naturalnymi (wybuch i zapalenie metanu, wybuch pyłu węglowego, tąpnięcia), z czego aż 46 dotyczyło wybuchów lub zapalenia metanu, co stanowi 58% wszystkich zdarzeń. Aż 61% wypadków śmiertelnych stanowiły te związane z wybuchem lub zapaleniem metanu, wypadki ciężkie stanowiły 92%, a lekkie 44%. Jak więc widzisz, zagrożenie metanowe jest w górnictwie węgla kamiennego jednym z najgroźniejszych i z najczęstszych, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że jego wzrost jest związany przede wszystkim z prowadzeniem eksploatacji pokładów węgla na coraz większych głębokościach, z czym wiąże się wzrost nasycenia złoża metanem.

Określenie właściwości metanu

Czy zdajesz sobie sprawę, jak powszechne jest zagrożenie metanowe? Państwowy Instytut Geologiczny przygotował w  roku raport, w którym podliczył, ile kopalń działających w Górnośląskim Zagłębiu Węglowym prowadzi eksploatację w warunkach metanowych a ile w niemetanowych.

RTd8mgn9iaDEu
Ćwiczenie 1

Zacznijmy od określenia stanu skupienia metanu. Czy metan będzie leżał na spągu? Przesiąkał przez caliznę i gromadził się w kałużach na spągu a może będzie się ulatniał?

R1XqN7D2G2hKG
Ćwiczenie 2
R16jKW9oBY9rC
Ćwiczenie 3
R1T51PCF73SUw
Ćwiczenie 4

Kiedyś w kopalniach głębinowych pracowali tak zwani pokutnicy. Ich zadaniem było wypalanie zgromadzonego metanu. Ubrani w namoczone szaty, trzymając przy stropie długą żerdź z płonącą żagwią wypalali zgromadzony tam metan. Ale nie zawsze kończyło się to szczęśliwie – nierzadko dochodziło do wybuchów, ponieważ w określonym stężeniu metan jest palny, a powyżej niego – wybuchowy.

RAhNMx1qmEcu1
Ćwiczenie 5

Metan tworzy z powietrzem mieszaninę wybuchową, gdy stężenie metanu w atmosferze kopalnianej zawiera się w przedziałach od do , w zależności od temperatury, ciśnienia i ilości tlenu.

R2lYw6huj66GR
Ćwiczenie 6

Określiłeś, jaka musi być minimalna zawartość tlenu w atmosferze kopalnianej, żeby doszło do wybuchu oraz ile musi być w niej metanu. Przy dużych stężeniach, 5% metanu wypiera z powietrza 1% tlenu.

R14U8cWd22ZA8
Ćwiczenie 7

Jak podaje Wyższy Urząd Górniczy, stycznia roku w KWK „Mysłowice‑Wesoła”, w wyniku samozapalenia się węgla, w otamowanej części chodnika, doszło do zapalenia i wybuchu metanu. Już wiesz, przy jakim stężeniu dochodzi do zapalenia, a przy jakim do wybuchu metanu

RxNYHln96kKup
Ćwiczenie 8

Na koniec praktyk w naszym zakładzie odpowiedz jeszcze na jedno pytanie.

R1R6LpgDaoT8M
Ćwiczenie 9

Określenie kategorii zagrożenia metanowego

Witaj w kolejnym tygodniu praktyk i w kolejnej kopalni! Jesteś bogatszy w wiedzę dotyczącą właściwości metanu oraz koncentracji metanu i tlenu, przy jakich dochodzi do wybuchu. W tym tygodniu zajmiemy się kategoryzacją zagrożeń metanowych.

RnuSQXexrlQSH
Ćwiczenie 10

Masz rację, ale jest jeszcze inny parametr, poprzez który określa się czy kopalnia jest metanowa czy nie, to metanonośność.

R1Z6sYavVZ8Mr
Ćwiczenie 11
RiR8covxSJdUa
Ćwiczenie 12

W jednym z naszych pokładów prowadzimy właśnie badania mające na celu określenie, do jakiej kategorii zagrożenia metanowego będzie on zaliczony. Ponieważ nasz obszar i działające w nim zakłady górnicze zaliczone są do kategorii zagrożenia metanowego.

R1bYePR6oIEeo
Ćwiczenie 13

W zależności od kategorii zagrożenia metanowego wyznacza się też pola metanowe, czyli wyrobiska górnicze wraz z drogami odprowadzającymi z nich powietrze, w których to stwierdza się występowanie metanu.

R4Dpqixcy3oxG
Ćwiczenie 14
RTRLFBfLrXi6W
Ćwiczenie 15
RnmQuzOZ2eokD
Ćwiczenie 16
RnILr7qp3yMY4
Ćwiczenie 17
R1QWO8e7h5huh
Ćwiczenie 18

W ścianach prowadzonych w pokładach zaliczonych do kategorii zagrożenia metanowego określa się co najmniej raz na dobę metanowość bezwzględną z wykorzystaniem czujników metanometrii automatycznej. Wartości metanowości bezwzględnej porównuje się z wartościami metanowości kryterialnej. Przez metanowość kryterialną należy rozumieć taką metanowość bezwzględną rejonu ściany, która przy założonym strumieniu objętości powietrza oraz nierównomierności przepływu powietrza i wydzielania się metanu, nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnego stężenia metanu w rejonie ściany.

Określenie stopni niebezpieczeństwa wybuchu metanu

W poprzednich kopalniach zostałeś przeszkolony w zakresie cech fizyko‑chemicznych metanu oraz określania kategorii zagrożenia metanowego. Tutaj zostało nam jeszcze do omówienia jedno zagadnienie, czyli stopnie niebezpieczeństwa wybuchu metanu.

W zależności od stopnia niebezpieczeństwa wybuchu metanu, wyrobiska w polach metanowych w podziemnych zakładach górniczych wydobywających węgiel kamienny zalicza się do wyrobisk ze stopniem od a do c.

Na to, jaki stopień niebezpieczeństwa wybuchu metanu zostanie nadany wyrobisku, mogą mieć wpływ: zawartość metanu pochodzenia naturalnego w pokładzie węgla, w którym jest usytuowane wyrobisko, czyli zaliczenie pokładu do kategorii zagrożenia metanowego, kategoria pola metanowego, usytuowanie wyrobiska w polu zagrożonym wyrzutami gazów i skał, sposób przewietrzania wyrobiska, rodzaj prądu powietrza w wyrobisku, usytuowanie wyrobiska w zasięgu strefy odprężenia prowadzoną eksploatacją, kontakt ze zrobami pokładów , lub kategorii zagrożenia metanowego, umożliwiający migrację metanu do wyrobiska, zagrożenie wystąpieniem tąpań i wstrząsów wysokoenergetycznych, kontakt wyrobiska z polem pożarowym, zagrożenie wybuchem pyłu węglowego, zagrożenie pożarem endogenicznym, obecność w wyrobisku otworów drenażowych, wnęk odmetanowania i sieci rurociągów odmetanowania, iskry powstające przy urabianiu i rabowaniu zwięzłych skał, zaburzenia geologiczne, czyli uskoki, stosowanie materiałów wybuchowych, a także zmiany ciśnienia barometrycznego.

Zagrożenie wybuchem metanu w wyrobiskach w polach metanowych może ulegać zmianom, co oznacza, dlatego zaliczenie wyrobiska do danego stopnia niebezpieczeństwa wybuchu należy traktować jako czasowe. Jeśli dojdzie do wzrostu zagrożenia wybuchowego lub zmienią się na niekorzyść inne czynniki mające wpływ na nadanie stopnia niebezpieczeństwa wybuchu metanu, wyrobisko trzeba będzie zaliczyć do wyższego stopnia. Gdy zagrożenie wybuchowe przez zmianę sposobu i efektywności wentylowania wyrobiska, sposobu jego przewietrzania lub innych czynników, będzie zmniejszone, wyrobisko może zostać zaliczone do niższego stopnia niebezpieczeństwa wybuchu. Dokładne wytyczne dotyczące nadawania stopnia niebezpieczeństwa wybuchu metanu znajdziesz w słowniku do gry.

RqyWNGfO5Gabi
Ćwiczenie 19
RqjJFnlu0mzQw
Ćwiczenie 20
RIov1FwN48cuo
Ćwiczenie 21
R1CtUfKd9mpU0
Ćwiczenie 22

Powiązane ćwiczenia