The teacher introduces the subject of the lesson – presenting and interpreting statistical datastatistical datastatistical data obtained from various sources.
A survey was conducted among students of the eighth grade, whether or not they liked the last set book they were discussing in the class. Students could answer: yes, no, I don’t know. Obtained results were presented in the tabletabletable.
[Table 1]
See how we can present data from the table using a bar chart.
Task Students look for important information about applied forms of presenting statistical datastatistical datastatistical data on the Internet.
- A graph is made of the title, the area of a graph, a legend, that contains information about applied symbols, colours and source of data.
Students use obtained information in exercises.
Task Present data from the example in the form a percentage diagram.
Task In a certain school there was a contest for the class that reads the most books in the current schoolyear. Classes 6, 7 and 8 took part in the competition. After finishing the contest, organizers prepared results in the form of a tabletabletable and presented the winners.
[Table 2]
a) Present data on a vertical bar chartvertical bar chartvertical bar chart, with division for all classes.
b) Present data on a horizontal bar charthorizontal bar charthorizontal bar chart with division for sixth, seventh and eighth classes.
c) How many books were read in all 6, 7 and 8 classes in the current schoolyear?
d) Which class read the fewest books?
e) Which class among the sixth classes read the fewest books?
f) Did 8 classes together read more books than half of all books read by 6, 7 and 8 classes in the current schoolyear?
Task Data about height of students in the class was presented on a pie chartpie chartpie chart.
[Illustration 1]
Knowing that there are 20 people in the class, draw a bar chart for this data.
Task Look for information about 10 longest rivers in Europe on the Internet. Present obtained data in a table and make a bar chart.
The teacher sums‑up students’ work. The teacher rewards students who gave most accurate solutions with highest mark.
An extra task: Make a questionnaire in your class about eyes’ colour. Present data in the form of a pie chartpie chartpie chart.
XIII. Odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej. Uczeń:
2) tworzy diagramy słupkowe i kołowe oraz wykresy liniowe na podstawie zebranych przez siebie danych lub danych pochodzących z różnych źródeł.
mee4c6d11b33ecdef_1528449068082_0
45 minut
mee4c6d11b33ecdef_1528449523725_0
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
mee4c6d11b33ecdef_1528449552113_0
1. Przedstawianie i interpretowanie danych statystycznych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mee4c6d11b33ecdef_1528450430307_0
Uczeń:
- przedstawia i interpretuje dane statystyczne.
mee4c6d11b33ecdef_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
mee4c6d11b33ecdef_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
mee4c6d11b33ecdef_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą przedstawiać i interpretować dane statystyczne pozyskane z różnych źródeł.
mee4c6d11b33ecdef_1528446435040_0
Uczniowie analizują przykład:
Wśród uczniów klas ósmych przeprowadzono ankietę, która dotyczyła wyrażenia opinii, czy podobała Ci się ostatnio przerabiana lektura szkolna. Uczniowie mogli wybrać odpowiedzi: tak, nie, nie wiem. Uzyskane odpowiedzi zostały przedstawione w tabeli.
[Tabela 1]
Polecenie Uczniowie poszukują w internecie ważnych informacji dotyczących stosowanych form prezentacji danych statystycznych.
[Ilustracja interaktywna]
Wnioski uczniów:
- Najczęściej stosowaną formą prezentacji danych statystycznych jest tabela.
- Graficzna prezentacja danych statystycznych polega na sporządzaniu różnego rodzaju wykresów.
- Wykres składa się z tytułu, pola wykresu i legendy, która zawiera informacje dotyczące stosowanych symboli, kolorów oraz o źródłach danych.
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie Przedstaw dane zawarte w przykładzie w postaci diagramu procentowego.
Polecenie W pewnej szkole przeprowadzono konkurs, na najbardziej oczytaną klasę w bieżącym roku szkolnym. Między sobą rywalizowały klasy 6, 7 i 8. Po zakończonej akcji organizatorzy przygotowali zestawienie wyników w tabeli oraz wyłonili zwycięzców.
[Tabela 2]
a) Przedstaw te dane na diagramie słupkowym pionowym w podziale na wszystkie klasy.
b) Przedstaw te dane na diagramie słupkowym poziomym w podziale na klasy szóste, siódme, ósme.
c) Ile książek przeczytano we wszystkich klasach 6, 7 i 8 w bieżącym roku szkolnym?
d) Która klasa przeczytała najmniej książek?
e) Która klasa spośród klas 6 przeczytała najmniej książek?
f) Czy klasy 8 przeczytały łącznie więcej książek, niż połowa wszystkich przeczytanych przez klasy 6, 7, 8 w bieżącym roku szkolnym?
Polecenie Na diagramie kołowym przedstawiono, jaki procent badanej klasy stanowią osoby o podanym wzroście.
[Ilustracja 1]
Wiedząc, że klasa liczy 20 osób narysuj diagram słupkowy dla tego zestawu danych.
Polecenie Poszukaj w internecie informacji o 10 najdłuższych rzekach w Europie. Przedstaw dane w tabeli oraz wykonaj diagram słupkowy dla tego zestawu danych.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Nagradza osoby, które podały najwłaściwsze rozwiązania ocenami celującymi.
Polecenie dla chętnych: Przeprowadź w swojej klasie ankietę dotyczącą koloru oczu. Przedstaw dane w postaci diagramu kołowego.
mee4c6d11b33ecdef_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Najczęściej stosowaną formą prezentacji danych statystycznych jest tabela.
- Graficzna prezentacja danych statystycznych polega na sporządzaniu różnego rodzaju wykresów.
- Wykres składa się z tytułu, pola wykresu i legendy, która zawiera informacje dotyczące stosowanych symboli, kolorów oraz o źródłach danych.