Przeczytaj
A school can be a place full of diversity. In this section, you’re going to read a text about a student from London and his school. It really cares about equality!
Szkoła może być miejscem pełnym różnorodności. W tej sekcji przeczytasz tekst o uczniu z Londynu i jego szkole. Naprawdę dba się tam o równość!

Match the words with their translations.
Połącz wyrazy z ich tłumaczeniami.
Work with the text about diversity at school and then do the exercises below.
Pracuj z tekstem dotyczącym różnorodności w szkole, a następnie wykonaj ćwiczenia.
My School is Diverse and It MattersI live in London – one of the most multiculturalmulticultural cities in the world. Every day, I see people of different racesraces and ethnicities. This is especially true at my school.
My school has a great atmosphere. Every week, there’s a meeting where students can discuss things they care about. We often talk about equalityequality and acceptanceacceptance. We want every voice to matter. At my school, we try to understand cultural differencescultural differences and acceptaccept them.
However, acceptance is about more than race and ethnicity. True diversitydiversity includes all kinds of people who’ve had different experiences in life. That’s why our school is a space accessible to allaccessible to all. For example, the school building has numerous facilitiesfacilities (such as elevators) for students with disabilitiesstudents with disabilities. Some people need more help than others, and it’s important they get it.
Every year, we celebrate Diversity DayDiversity Day. Diversity Day is an event where every student can talk about such things as equality. We also organise a food fair with dishes from different cultures. I’m proud to be a student at my school!
Źródło: Zuzanna Kościuk, dostępny w internecie: https://www.livescience.com/difference-between-race-ethnicity.html [dostęp 12.10.2022], https://www.verywellmind.com/difference-between-race-and-ethnicity-5074205 [dostęp 12.10.2022], https://www.equalityhumanrights.com/en/secondary-education-resources/useful-information/understanding-equality [dostęp 12.10.2022], https://www.unionlearn.org.uk/equality-and-diversity-whats-difference [dostęp 12.10.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Based on the text decide if the following sentences are true or false.
Na podstawie tekstu zdecyduj, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
Pick the right translations for the words from the text.
Wybierz prawidłowe tłumaczenia dla wyrazów z tekstu.
Search for the information in the text and drag the words below to fill in the gaps.
Wyszukaj informacje w tekście, a następnie przeciągnij poniższe wyrazy w odpowiednie luki.
2. People at my school create a 1. differences, 2. accommodations, 3. cultural backgrounds, 4. embrace, 5. caring, 6. diversity and understanding atmosphere.
3. Students try to understand cultural 1. differences, 2. accommodations, 3. cultural backgrounds, 4. embrace, 5. caring, 6. diversity and 1. differences, 2. accommodations, 3. cultural backgrounds, 4. embrace, 5. caring, 6. diversity them.
4. Good schools have 1. differences, 2. accommodations, 3. cultural backgrounds, 4. embrace, 5. caring, 6. diversity for people with disabilities.
5. During panels, we talk about 1. differences, 2. accommodations, 3. cultural backgrounds, 4. embrace, 5. caring, 6. diversity and equality.
Słownik
/ əkˈsept /
akceptować, przyjmować
/ əkˈseptəns /
akceptacja
/ əkˈsesəbl̩ tu ɔːl /
dostępny/dostępna dla wszystkich
/ eɪd /
pomoc
/ ˈkeərɪŋ /
troskliwy/troskliwa
/ kriːˈeɪt /
stworzyć
/ ˈkʌltʃərəl ˈbækɡraʊndz / / ˈkʌltʃərəl ˈbækɡraʊnd /
zaplecza kulturowe [zaplecze kulturowe]
/ ˈkʌltʃərəl ˈdɪfrənsɪz / / ˈkʌltʃərəl ˈdɪfrəns /
różnice kulturowe [różnica kulturowa]
/ ˈkʌltʃərəl ˈdɪʃɪz / / ˈkʌltʃərəl dɪʃ /
dania właściwe dla określonej kultury [danie właściwe dla określonej kultury]
/ daɪˈvɜːsɪti /
różnorodność
/ daɪˈvɜːsɪti ˈdeɪ /
Dzień Różnorodności
/ ˈiːkwəl ˈtriːtmənt /
równe traktowanie
/ ethetaˈnɪsətiz / / ethetaˈnɪsəti /
etniczności, tożsamości etniczne [etniczność, tożsamość etniczna]
/ fəˈsɪlɪtɪz / / fəˈsɪlɪti /
udogodnienia [udogodnienie]
/ feə ˈtriːtmənt /
sprawiedliwe traktowanie
/ ˈfɔːrəm /
forum
/ ˌɪmɪˈɡreɪʃn̩ /
imigracja
/ ˈɪʃuːz / / ˈɪʃuː /
problemy [problem]
/ ˈlʌvɪŋ ˈætməsfɪə /
czuła atmosfera
/ muːv əˈbaʊt /
poruszać się
/ ˌmʌltiˈkʌltʃr̩əl /
multikulturowy/multikulturowa (składający/składająca się z wielu kultur)
/ ˈpænl̩ /
panel (np. dyskusyjny; rodzaj publicznej dyskusji mającej na celu edukację i wymianę poglądów)
/ pɑːtheta /
ścieżka
/ ˈreɪsɪz / / reɪs /
rasy [rasa]
/ ˈstjuːdnts wɪð ˌdɪsəˈbɪlɪtɪz / / ˈstjuːdnt wɪð ə ˌdɪsəˈbɪlɪti /
uczniowie z niepełnosprawnościami [uczeń z niepełnosprawnością]
/ ˌʌndəˈstændɪŋ /
wyrozumiały/wyrozumiała
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0