Staw czoło różnym głoskom!
Przyglądając się schematowi budowy narządów mowy, opisz powstawanie wybranego dźwięku mowy (głoski).
Wysłuchaj nagrań dźwiękowych z wymową słów zawierających głoski nosowe. Zapisz wyrazy tu lub w zeszycie. W razie wątpliwości skorzystaj ze słownika.
Zapisz tutaj lub w zeszycie przykłady czterech wyrazów rozpoczynających się od spółgłosek nosowych.
Ułóż krzyżówkę, której głównym hasłem będzie słowo „głoska”. Wykorzystaj wybrane wyrazy z poprzedniego ćwiczenia. O tym, jak ją stworzyć, dowiesz się z instruktażowego filmu‑samouczka. Pamiętaj, że litery z głównego hasła mogą się znaleźć na początku, na końcu lub w środku wyrazów tworzących łamigłówkę.
Czy już wiesz, jakie głoski bezdźwięczne odpowiadają podanym w tabeli głoskom dźwięcznym? Uzupełnij.
b | w | z | ż | d | dz | g |
---|---|---|---|---|---|---|
Wymawiajcie kolejno podane wyrazy. Zwróćcie uwagę na różnicę w pisowni i wymowie. Które zapisane głoski są pomijane w wymowie?
królewski, sześćdziesiąt, trzcina, pierwsi, ziarnko, chrzestny
Określ cechy podanych spółgłosek.
Spółgłoska | Twarda | Miękka | Dźwięczna | Bezdźwięczna | Ustna | Nosowa |
m | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
ś | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
w | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
ń | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
g | □ | □ | □ | □ | □ | □ |
r | □ | □ | □ | □ | □ | □ |