3) reads and interprets values of functions determined by tables, graphs, formulas etc., also in cases of using the same source of information a few times or a few sources at once.
Task Students work in 5 groups using the rug idea method. The teacher gives each group a piece of paper with the same functionfunctionfunction described in different ways. The students’ task is to describe this function in at least three different ways. They write the propositions of the solutions in the ‘rug’ and present it to other groups.
[Slideshow]
Students analyse the conditions that need to be met so that the graphgraphgraph illustrates a function.
To sum up this part of the class, students decide on the most often used ways of describing the function.
Students use shaped abilities in the exercises.
Task Give two examples of functions, each defined in the set X = {2, 4, 6, 8} and having the values set Y = {-2, 0, 2}. Describe each one of these functions in 5 ways.
Task Draw a graphgraphgraph and a plotplotplot of such correspondence from the set X = {2, 4, 6, 8} with set Y = {-2, 0, 2}, that is not a function.
Task Depending on the length of the side of an equilateral triangle, give formulaformulaformula for the function describing:
a) the perimeter of the triangle,
b) the area of the triangle,
c) the altitude of the triangle.
Task FunctionfunctionFunction k assigned to each two‑digit number the product of its tens and units digits:
a) calculate k(29),
b) draw a graphgraphgraph and a tabletabletable of this function for arguments that are even numbers, greater than 89.
- Function from the set into set is called correspondence in which each element of the set corresponds to exactly one element of the set .
- There is a function .
- A set is called the domaindomaindomain of the function and its elements are arguments of the function.
- A set is called the rangerangerange of the function. Each element y of this set which is assigned to at least one argument of the set is called the value of functionfunctionfunction for argument , which can be written down as .
- A set consisting of all elements that are values of function for all arguments of the domain is called the rangerangerange of function .
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Zbiór nazywamy dziedziną funkcji, a jego elementy argumentami funkcji.
- Zbiór nazywamy przeciwdziedziną funkcji. Każdy element y tego zbioru, który został przyporządkowany co najmniej jednemu argumentowi ze zbioru nazywamy wartością funkcji dla argumentu , co zapisujemy symbolicznie .
Polecenie dla chętnych: Funkcja f każdej liczbie dwucyfrowej większej od 20 i mniejszej od 30 przyporządkowuje liczbę jej dzielników naturalnych. Przedstaw funkcję za pomocą tabeli i wykresu.
- Zbiór złożony ze wszystkich elementów, które są wartościami funkcji dla wszystkich argumentów dziedziny, nazywamy zbiorem wartości funkcji .
maa1fea7eef5ce488_1528449000663_0
Definicja funkcji. Sposoby opisywania funkcji
maa1fea7eef5ce488_1528449084556_0
Trzeci
maa1fea7eef5ce488_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń: 3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie.
maa1fea7eef5ce488_1528449068082_0
45 minut
maa1fea7eef5ce488_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
maa1fea7eef5ce488_1528449552113_0
1. Przypomnienie definicji funkcji.
2. Opisywanie funkcji różnymi sposobami.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
maa1fea7eef5ce488_1528450430307_0
Uczeń:
- definiuje pojęcie funkcji,
- opisuje funkcję różnymi metodami.
maa1fea7eef5ce488_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Dywanik pomysłów.
maa1fea7eef5ce488_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
maa1fea7eef5ce488_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji przypomną sobie definicję funkcji oraz będą opisywać funkcję różnymi sposobami.
maa1fea7eef5ce488_1528446435040_0
Uczniowie przypominają definicję funkcji.
Definicja funkcji
- Funkcją ze zbioru w zbiór nazywamy przyporządkowanie, w którym każdemu elementowi zbioru przyporządkowany jest dokładnie jeden element zbioru .
Ważne:
- Dana jest funkcja .
- Zbiór nazywamy dziedziną funkcji, a jego elementy argumentami funkcji.
- Zbiór nazywamy przeciwdziedziną funkcji. Każdy element y tego zbioru, który został przyporządkowany co najmniej jednemu argumentowi ze zbioru nazywamy wartością funkcji dla argumentu , co zapisujemy symbolicznie .
- Zbiór złożony ze wszystkich elementów, które są wartościami funkcji dla wszystkich argumentów dziedziny, nazywamy zbiorem wartości funkcji .
Polecenie Uczniowie pracują w 5 grupach metodą dywanika pomysłów. Nauczyciel przekazuje każdej grupie przygotowaną kartkę z opisem tej samej funkcji opisanej w różny sposób. Zadaniem uczniów jest opisanie danej funkcji co najmniej 3 innymi sposobami. Propozycje rozwiązań zapisują na „dywaniku” i prezentują innym grupom.
[Slideshow]
Uczniowie analizują warunki, jakie muszą być spełnione, aby graf przedstawiał funkcję.
Podsumowaniem tej części zajęć, jest wspólne ustalenie najczęściej wykorzystywanych sposobów opisu funkcji.
Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności w zadaniach.
Polecenie Podaj dwa przykłady funkcji, z których każda określona jest na zbiorze X = {2, 4, 6, 8} i posiada wartości w zbiorze Y = {-2, 0, 2}. Opisz każdą z tych funkcji na 5 różnych sposobów.
Polecenie
Narysuj graf i wykres takiego przyporządkowania ze zbioru X = {2, 4, 6, 8} w zbiór Y = {-2, 0, 2}, które nie jest funkcją.
Polecenie W zależności od długości boku trójkąta równobocznego a podaj wzór funkcji opisującej:
a) obwód trójkąta,
b) pole trójkąta,
c) wysokość trójkąta.
Polecenie Funkcja k każdej liczbie dwucyfrowej przyporządkowuje iloczyn jej cyfry dziesiątek i cyfry jedności:
a) oblicz k(29),
b) narysuj graf i tabelę tej funkcji dla argumentów, które są liczbami parzystymi, większymi od 89.
Polecenie dla chętnych: Funkcja f każdej liczbie dwucyfrowej większej od 20 i mniejszej od 30 przyporządkowuje liczbę jej dzielników naturalnych. Przedstaw funkcję za pomocą tabeli i wykresu.
maa1fea7eef5ce488_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując definicję do zapamiętania.
Definicja funkcji
- Funkcją . ze zbioru w zbiór nazywamy przyporządkowanie, w którym każdemu elementowi zbioru przyporządkowany jest dokładnie jeden element zbioru .
- Dana jest funkcja .
- Zbiór nazywamy dziedziną funkcji, a jego elementy argumentami funkcji.
- Zbiór nazywamy przeciwdziedziną funkcji. Każdy element y tego zbioru, który został przyporządkowany co najmniej jednemu argumentowi ze zbioru nazywamy wartością funkcji dla argumentu , co zapisujemy symbolicznie .
- Zbiór złożony ze wszystkich elementów, które są wartościami funkcji dla wszystkich argumentów dziedziny, nazywamy zbiorem wartości funkcji .