Think about situations in which we divide objects into equal parts, e.g. pizza for six people. Each person gets one part of the six parts into which we divide the pizza.
R7zN4xlfEtJbo1
Na rysunku przedstawione jest zdjęcie okrągłej pizzy z zaznaczonymi liniami jej podziału na 6 równych części.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
A part of the wholewholewhole divided into equal parts is expressed by a common fractioncommon fractioncommon fraction.
R1fAyScTgoRXq1
Na rysunku przedstawione jest zdjęcie okrągłej pizzy z zaznaczonymi liniami jej podziału na 6 równych części i dodatkowo z opisem w postaci ułamka zwykłego , że każda z tych części to jedna szósta całości.
A common fractioncommon fractioncommon fraction consists of the numeratornumeratornumerator, denominatordenominatordenominator and thefraction barfraction barfraction bar fraction bar. The numerator can be any number and the denominator can be any number other than zero. The number is read out as one sixth and the number is read as three fifths,
Open the applet and observe how the part of the circle marked in the applet s changes depending on the numbers occurring in the numeratornumeratornumerator and the denominatordenominatordenominator of the given fractionfractionfraction. After completing the exercise, present the results of your observations.
Rqyyjc6ANf2ih1
Aplet geogebry: Ułamek jako część całości. Poniżej znajduje się galeria ilustracji stanowiących alternatywę dla apletu.
Aplet geogebry: Ułamek jako część całości. Poniżej znajduje się galeria ilustracji stanowiących alternatywę dla apletu.
Rysunek przedstawia koło podzielone na siedem równych części. Ciemniejszym kolorem wyróżnione są trzy z nich. Ciemniejszym kolorem są więc zaznaczone trzy siódme koła.
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RLyy5thCvORxp1
Rysunek przedstawia koło podzielone na dziesięć równych części. Ciemniejszym kolorem wyróżnionych jest siedem z nich. Ciemniejszym kolorem są więc zaznaczone siedem dziesiątych koła.
Cut out of coloured paper a circle and a rectangle whose dimensions are 12 cm and 5 cm. Fold the circle into four parts and the rectangle into six equal parts. Colour three parts of each figure and write down both in the form of a fractionfractionfraction and verbally what part of the whole it is.
Write down what part of the figure has been has been coloured in yellow:
RfRncTMketMGl1
Na rysunku przedstawiono proste figury geometryczne podzielone na równe części, zaznaczone różnymi kolorami. Koło podzielone jest na cztery części. Pierwszy prostokąt podzielony jest na cztery części. Drugi prostokąt podzielony jest na pięć części.
Write down in the form of a fractionfractionfraction: two ninths, four fifteenths, two fifths, twenty six forty seventh.
Task 6
An extra task:
Calculate what part of the week they spend at school, assuming they spend 29 hours at school.
Exercises
Exercise 1
R69R4NLg5XIXf
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. The schooldays are of the week., 2. July is of the year., 3. One hour is of the day., 4. 15 cm is of one metre.
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. The schooldays are of the week., 2. July is of the year., 3. One hour is of the day., 4. 15 cm is of one metre.
Determine which sentences are true.
The schooldays are of the week.
July is of the year.
One hour is of the day.
15 cm is of one metre.
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Exercise 2
Draw a square whose side is 6 cm. Colour four ninths of the figure.
Exercise 3
Write down in words: , and . Write in English into how many parts the wholewholewhole was divided and how many equal parts there are in each fractionfractionfraction.
Exercise 4
RoFDxvjq6kAzr
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. ułamek - fraction, 2. ułamek zwykły - common fraction, 3. licznik - numerator, 4. mianownik - denominator, 5. kreska ułamkowa - whole, 6. całość - fraction bar
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. ułamek - fraction, 2. ułamek zwykły - common fraction, 3. licznik - numerator, 4. mianownik - denominator, 5. kreska ułamkowa - whole, 6. całość - fraction bar
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
ułamek - fraction
ułamek zwykły - common fraction
licznik - numerator
mianownik - denominator
kreska ułamkowa - whole
całość - fraction bar
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RxFoUHCZI6fO81
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
common fraction
denominator
the fraction bar
ułamek zwykły
numerator
licznik
kreska ułamkowa
ułamek
fraction
mianownik
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.