Przyjrzyj się reprodukcji obrazu Stanisława Wyspiańskiego pt. „Macierzyństwo”.
Jak sądzisz, dlaczego malarz tak zatytułował swój obraz?
Nadaj obrazowi własny tytuł. Zapisz go tutaj lub w zeszycie. Uzasadnij swój pomysł.
Która postać według ciebie jest najważniejsza?
Jakie więzy łączą postacie z obrazu?
Jak myślisz, jakie uczucia są ukazane na tym obrazie?
Jeśli macie rodzeństwo – rodzone, przyrodnie, przybrane lub cioteczne – to opowiedzcie o nim. Sposób prezentacji zależy od was. Jeśli jesteście jedynakami, zastanówcie się, jakie rodzeństwo chcielibyście mieć.
Czy wasze rodzeństwo jest starsze, czy młodsze?
Jakie uczucia was łączą?
Jak rozumiecie powiedzenia: „żyć jak pies z kotem” i „bratnie dusze”?
Co lubicie wspólnie robić?
Joanna Papuzińska
Poetka, pisarka, autorka wierszy, bajek i opowiadań dla dzieci. Laureatka wielu nagród literackich. Dzieci uhonorowały ją Orderem Uśmiechu. Napisała m.in. „Asiunię”, „Naszą mamę czarodziejkę”, „Tygryski” i „Wędrowców”.
Przeczytaj wiersz Joanny Papuzińskiej pt. „Klucha” lub Wysłuchaj go uważnie. Zwróć uwagę, kto mówi w wierszu i o kim mówi.
KluchaChodziła po domu Klucha,
śmiała się od ucha do ucha.
Ryczała jak tur i żubr:
Ja też! Ja nie chcę! Daj! Kup!
Miała wypięty brzuch,
snuła się za mną jak duch,
ale ja ją lubiłem najbardziej ze wszystkich Kluch.
A w domu mówili: – Klucha?
Tylko Marka się słucha! –
I stała się rzecz niezwykła,
bo nagle ta Klucha gdzieś znikła.
Któregoś dnia,
tygodnia
czy wiosny, czy lata –
okazało się, że mam całkiem możliwego brata.
Odpowiedz na pytania:
Kto jest osobą mówiącą w wierszu Joanny Papuzińskiej pt. „Klucha”?
Kim jest Klucha?
Co się stało pewnego dnia z Kluchą?
Porozmawiajcie o tym, jakie uczucia opisała autorka w wierszu pt. „Klucha”. Wskażcie odpowiednie fragmenty, np. uczucie radości – „śmiała się od ucha do ucha”.
Zanotujcie swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszytach.
Wybierz z ramki określenia, które pasują do Marka lub Kluchy. Ułóż z nimi zdania i zapisz je tutaj lub w zeszycie. Pamiętaj o odpowiednich zakończeniach, np. Marek jest miły. Klucha jest miła.
Zastanówcie się, co Klucha mogłaby powiedzieć o swoim starszym bracie. Dokończcie zdanie, dopisując kilka określeń. Możecie to zrobić tutaj lub w zeszytach.
Mój starszy brat jest…
Przygotujcie scenki dramowe pt. „Marek i Klucha”. Mogą one przedstawiać zabawy z młodszym bratem lub opiekę nad nim. Podzielcie się na grupy aktorów i literatów. Przygotujcie krótkie dialogi. Przekażcie uczucia i cechy bohaterów opisanych w wierszu.
Przedstawcie swoje scenki całej klasie. Po obejrzeniu scenek porozmawiajcie o waszych wrażeniach.
Jesteś bratem lub siostrą, synem lub córką, dlatego pomyśl, jakie chcesz mieć prawa w rodzinie, a jakie obowiązki. Porozmawiaj o swoich propozycjach z rodzicami i rodzeństwem – to twoja praca domowa!