Żyć jak pies z kotem czy jak bratnie dusze?
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DxHI6oDjN
Przyjrzyj się reprodukcji obrazu Stanisława Wyspiańskiego pt. „Macierzyństwo”.
Jak sądzisz, dlaczego malarz tak zatytułował swój obraz?
Nadaj obrazowi własny tytuł. Zapisz go tutaj lub w zeszycie. Uzasadnij swój pomysł.
Która postać według ciebie jest najważniejsza?
Jakie więzy łączą postacie z obrazu?
Jak myślisz, jakie uczucia są ukazane na tym obrazie?

Jeśli macie rodzeństwo – rodzone, przyrodnie, przybrane lub cioteczne – to opowiedzcie o nim. Sposób prezentacji zależy od was. Jeśli jesteście jedynakami, zastanówcie się, jakie rodzeństwo chcielibyście mieć.
Czy wasze rodzeństwo jest starsze, czy młodsze?
Jakie uczucia was łączą?
Jak rozumiecie powiedzenia: „żyć jak pies z kotem” i „bratnie dusze”?
Co lubicie wspólnie robić?
Joanna Papuzińska
Poetka, pisarka, autorka wierszy, bajek i opowiadań dla dzieci. Laureatka wielu nagród literackich. Dzieci uhonorowały ją Orderem Uśmiechu. Napisała m.in. „Asiunię”, „Naszą mamę czarodziejkę”, „Tygryski” i „Wędrowców”.
Przeczytaj wiersz Joanny Papuzińskiej pt. „Klucha” lub Wysłuchaj go uważnie. Zwróć uwagę, kto mówi w wierszu i o kim mówi.
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Wiersz Klucha czyta Bartosz Woźny Wiersz Klucha czyta Bartosz Woźny Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na epodreczniki.pl.
KluchaChodziła po domu Klucha,
śmiała się od ucha do ucha.
Ryczała jak tur i żubr:
Ja też! Ja nie chcę! Daj! Kup!
Miała wypięty brzuch,
snuła się za mną jak duch,
ale ja ją lubiłem najbardziej ze wszystkich Kluch.
A w domu mówili: – Klucha?
Tylko Marka się słucha! –
I stała się rzecz niezwykła,
bo nagle ta Klucha gdzieś znikła.
Któregoś dnia,
tygodnia
czy wiosny, czy lata –
okazało się, że mam całkiem możliwego brata.Joanna Papuzińska, Klucha, [w:] tejże, Pod bajdułem i inne wiersze, Łódź 2002, s. 45.
Odpowiedz na pytania:
Kto jest osobą mówiącą w wierszu Joanny Papuzińskiej pt. „Klucha”?
Kim jest Klucha?
Co się stało pewnego dnia z Kluchą?
Przeczytaj uważnie wiersz Joanny Papuzińskiej pt. „Klucha" i zaznacz na zielono te wersy, które opisują zachowanie Kluchy. Czy twoim zdaniem można polubić taką osobę? Powiedz dlaczego.
zielony
Chodziła po domu Klucha,
śmiała się od ucha do ucha.
Ryczała jak tur i żubr:
Ja też! Ja nie chcę! Daj! Kup!
Miała wypięty brzuch,
snuła się za mną jak duch,
ale ja ją lubiłem najbardziej ze wszystkich Kluch.
A w domu mówili: − Klucha?
Tylko Marka się słucha! –
I stała się rzecz niezwykła,
bo nagle ta Klucha gdzieś znikła.
Któregoś dnia,
tygodnia
czy wiosny, czy lata –
okazało się, że mam całkiem możliwego brata.
Porozmawiajcie o tym, jakie uczucia opisała autorka w wierszu pt. „Klucha”. Wskażcie odpowiednie fragmenty, np. uczucie radości – „śmiała się od ucha do ucha”.
Zanotujcie swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszytach.
Wybierz z ramki określenia, które pasują do Marka lub Kluchy. Ułóż z nimi zdania i zapisz je tutaj lub w zeszycie. Pamiętaj o odpowiednich zakończeniach, np. Marek jest miły. Klucha jest miła.
Zastanówcie się, co Klucha mogłaby powiedzieć o swoim starszym bracie. Dokończcie zdanie, dopisując kilka określeń. Możecie to zrobić tutaj lub w zeszytach.
Mój starszy brat jest…
Przygotujcie scenki dramowe pt. „Marek i Klucha”. Mogą one przedstawiać zabawy z młodszym bratem lub opiekę nad nim. Podzielcie się na grupy aktorów i literatów. Przygotujcie krótkie dialogi. Przekażcie uczucia i cechy bohaterów opisanych w wierszu.
Przedstawcie swoje scenki całej klasie. Po obejrzeniu scenek porozmawiajcie o waszych wrażeniach.
Jesteś bratem lub siostrą, synem lub córką, dlatego pomyśl, jakie chcesz mieć prawa w rodzinie, a jakie obowiązki. Porozmawiaj o swoich propozycjach z rodzicami i rodzeństwem – to twoja praca domowa!