Lesson plan (Polish)
Temat: Środowisko przyrodnicze i gospodarka Niemiec
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
VIII Sąsiedzi Polski: przemiany przemysłu w Niemczech; dziedzictwo kulturowe Litwy i Białorusi; środowisko przyrodnicze i atrakcje turystyczne Czech i Słowacji; problemy polityczne, społeczne i gospodarcze Ukrainy; zróżnicowanie przyrodnicze i społeczno‑gospodarcze Ukrainy; zróżnicowanie przyrodnicze i społeczno- gospodarcze Rosji; relacje Polski z sąsiadami.
Uczeń:
1) charakteryzuje przemiany w strukturze przemysłu w Niemczech na przykładzie Nadrenii Północnej- Westfalii;
7) rozumie potrzebę kształtowania dobrych relacji Polski z sąsiadami.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń omówi środowisko przyrodnicze i poda cechy gospodarki Niemiec.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
określisz położenie Niemiec na mapie Europy;
omówisz podział administracyjny naszych zachodnich sąsiadów;
scharakteryzujesz środowisko przyrodnicze Niemiec;
wyjaśnisz przyczyny rozwoju gospodarczego Niemiec;
omówisz przemiany w strukturze przemysłu w Niemczech na przykładzie Nadrenii Północnej- Westfalii.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Faza wstępna
Nauczyciel na początku lekcji uruchamia na tablicy multimedialnej ćwiczenie - puzzle, dzięki, którym uczniowie dowiadują się co będzie tematem lekcji. Dyskusja.
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi ucznia o uruchomienie na tablicy interaktywnej Google Maps i wyświetlenie obszaru, którego będzie dotyczyła lekcja, w widoku satelitarnym. Uczniowie wspólnie analizują zdjęcie.
Faza realizacyjna
Praca w parach. Charakterystyka środowiska przyrodniczego: klimat, ukształtowanie pionowe, sieć rzeczna. Uczniowie korzystają z atlasów geograficznych i podręcznika do nauczania geografii.
Praca całego zespołu klasowego. Uczniowie określają położenie geograficzne Niemiec. Wskazują państwa graniczące.
Praca w grupach. Nauczyciel dzieli klasę na 4 zespoły. Uczniowie w każdej grupie opracowują obszar tematyczny Niemcy - potęga gospodarcza. Każda grupa otrzymuje kartkę papieru A1, dzieli ją na obszary: okręgi przemysłowe, surowce mineralne, największe międzynarodowe koncerny mające siedzibę w Niemczech. Uczniowie korzystają z materiałów źródłowych takich jak podręcznik do nauczania geografii, zasoby Internetu, atlasy geograficzne. Za pomocą metody „Gadająca ściana” uczniowie przedstawiają swoją pracę.
Omówisz przemiany w strukturze przemysłu w Niemczech na przykładzie Nadrenii Północnej- Westfalii. Może to być pogadanka na podstawie materiałów z internetu, podręczników, atlasów.
Uczniowie samodzielnie wykonują zamieszczone w abstrakcie ćwiczenia interaktywne sprawdzające stopień opanowania wiadomości poznanych w czasie lekcji. Nauczyciel inicjuje dyskusję, w trakcie której omówione zostają prawidłowe rozwiązania wszystkich ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez uczniów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Zagłębie Ruhry - zagłębie przemysłowe w Niemczech, w kraju związkowym Nadrenia Północna‑Westfalia. Położone jest nad rzeką Ruhrą, a także w pobliżu rzeki Ren.
Teksty i nagrania
Natural environment and economy of Germany
Germany is a large country in Western Europe, with an area of 357 thousand kmIndeks górny 22, which is between ten and twenty percent larger than that of Poland. It is located between the North Sea, Jutland and the Baltic Sea in the north, and the Alps in the south. The border with Poland is 467 km long and runs mainly on the Oder and Lusatian Neisse rivers.
The administrative division of Germany is based on historical regions. The basic units are the 16 States of Germany, also known as Lands. 13 of them are (usually large) historical regions, and 3 lands constitute the areas of separated cities – Berlin, Hamburg, and Bremen together with Bremerhaven. The names of the lands are used very frequently in Germany, much more often than the names of voivodeships in our country. The local people usually feel strong emotional ties to their land.
Germany has 82 million inhabitants, which is more than twice as many as Poland. It is the second most populated country in Europe after Russia. The population of Germany is distributed quite densely virtually throughout the country. The average population density is 230 people per 1 kmIndeks górny 22, but there are several areas with very high population density:
Germany is the world’s fourth largest economic power after the United States, China, and Japan. The total value of the Gross Domestic Product of our western neighbors is 8 times higher than that of Poland. Germany owes its economic success, among others, to the American Marshall Plan, which after World War II covered the countries of Western Europe, including the Federal Republic of Germany. As part of this plan, the US gave a huge amount of money to rebuild war damage, securing lasting political support in return. In addition, the very good organization of work and discipline, for which our neighbors are well known, also contributed to Germany’s intensive economic development.
The post‑war development of the German economy was based on heavy industry concentrated in the Ruhr Area. Hard coal was mined there. There were numerous ironworks and plants of the electromechanical and chemical industry. In 1951, Germany together with France, Belgium, the Netherlands, Luxembourg and Italy formed the European Coal and Steel Community, which was the beginning of the construction of today's common Europe. In 1957, the same countries established the European Economic Community (EEC), which after the accession of another six countries in the 1970s and 1980s transformed into the European Union in 1993.
The German economy today is based mainly on high‑end services in which nearly 70% of all employees work. These services are located primarily in cities, where - as we remember - over 70% of the population lives. Trade (including foreign trade) and transport - road, rail, air as well as sea and inland waterways are of the greatest importance.
German industry has significantly changed in the last few decades. In the industrial Ruhr Area less and less hard coal is mined. It becomes unprofitable. However, large amounts of steel are still produced there. The steel is used, among others, for the production of means of transport. Germany's industrial flagship is cars, whose production has long gone beyond the borders of the country. Opel Astra and Volkswagen Caddy vans are assembled in Poland. Various other German factories operate in the countries of Central and Eastern Europe due to cheaper workforce. Our western neighbors operate less and less mass production plants that are located in the country. However, there are still specialist equipment factories known for high quality. They manufacture machines and devices for industry, agriculture or services. In addition, modern technologies (Hi‑Tech) are developed in numerous scientific centers.
The most important mineral resource is lignite. Germany takes first place in the world in the lignite mininig. The potassium salts are also very important. In addition extracted are, rock salt, oil, and natural gas. The output is not very large, although several times more than in Poland.
The map of the main German mineral resources is published in the e‑textbook.