Lesson plan (Polish)
Temat: Moje miejsce zamieszkania i jego położenie na administracyjnej mapie Polski
Autor: Magdalena Jankun
Adresat
Uczeń klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
IX. Środowisko przyrodnicze Polski na tle Europy: położenie geograficzne Polski.
Uczeń:
4) podaje nazwy województw i ich stolic oraz wskazuje na mapie.
Cel lekcji
Uczniowie omawiają podział administracyjny Polski.
Kryteria sukcesu
wyjaśnisz co to jest podział administracyjny;
określisz, w jakim województwie mieszkasz;
wymienisz i wskażesz na mapie wszystkie województwa wraz z ich stolicami;
dokonasz trójstopniowego podziału administracyjnego Polski.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w języku obcym;
kompetencje matematyczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
Praca z tekstem oraz praca z multimediami.
Praca indywidualna oraz praca w parach.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablica interaktywna lub tablica tradycyjna;
rzutnik multimedialny;
tablety/komputer;
aplikacja LearningApss.
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne, polegające na ułożeniu z puzzli fotografii, przedstawiającej Warszawę. Następnie zastanawiają się, jakie to miasto i na terenie jakiego województwa jest położone.
Realizacyjna
1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze wstępnymi fragmentami abstraktu i wyjaśnienie terminu „podział administracyjny”.
2. Nauczyciel prezentuje mapy Polski, odwzorowujące podział administracyjny w latach 1946, 1950 i 1975. Uczniowie wskazują województwo, do którego w tamtych czasach przynależała najbliższa im miejscowość. Opisują zmiany zachodzące w ramach podziału administracyjnego na przestrzeni lat.
3. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej mapę administracyjną Polski, odwzorowującą podział na województwa i powiaty, który został wprowadzony 1 stycznia 1999 r. Uczniowie, pracując w parach, omawiają wszystkie województwa po kolei: wymieniają ich stolice, największe miasta oraz obiekty geograficzne.
4. Nauczyciel omawia kryteria podziału administracyjnego:
geograficzne;
historyczne;
gospodarcze;
społeczne.
5. Uczniowie za pomocą map hipsometrycznych województw analizują położenie swojego miejsca zamieszkania. Określają ukształtowanie powierzchni (najwyżej i najniżej położone punkty), wody powierzchniowe oraz regiony geograficzne.
6. Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej schemat ilustrujący trójstopniowy podział administracyjny. Analizuje go razem z uczniami.
Podsumowująca
Uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia interaktywne, sprawdzające zdobytą na lekcji wiedzę (określanie położenia województw, rozpoznawanie ich stolic i miast).
Nauczyciel ocenia pracę uczniów w czasie zajęć, biorąc pod uwagę ich aktywność i indywidualne możliwości.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
gmina - jednostka podziału terytorialnego III stopnia
kraina geograficzna - jednostka ukształtowania terenu o krajobrazie odmiennym niż w sąsiednich jednostkach; różnice mogą występować w pokryciu terenu roślinnością czy zabudowaniami, a także w zaludnieniu, klimacie, budowie geologicznej
podział administracyjny - podział obszaru całego państwa na mniejsze jednostki terytorialne służący usprawnieniu życia i działalności jego mieszkańców, np. zarządzania krajem przez administrację państwową i samorządową (lokalną), funkcjonowania służby zdrowia, szkolnictwa, wymiaru sprawiedliwości itp.
powiat - jednostka podziału terytorialnego II stopnia (po raz pierwszy powiaty w Polsce wprowadzono w drugiej połowie XIV wieku)
powiat grodzki - obejmują obszary większych miast (jednej gminy miejskiej), które liczą ponad 100 tys. mieszkańców lub do końca 1998 roku były stolicami dawnych województw (poza Ciechanowem, Piłą i Sieradzem)
powiat ziemski - obejmują obszary kilku leżących obok siebie gmin zarówno miejskich, jak i wiejskich
województwo – jednostka podziału terytorialnego I stopnia
Teksty i nagrania
My place of residence and its location on the administrative map of Poland
Almost every country in the world manages its own, internal administrative division. Its purpose is to make country‑level management easier. Currently, Poland is divided to 16 provinces (voivodeships). Each province is divided to counties (poviats), and each county is divided to communes/municipalities. This administrative division was introduced in 1999. But, previous administrative division was different.
After the Second World War, in June 1946, 14 provinces were established. Another level of administrative division included counties (poviats), and the lowest one included communes and cities. In 1950, the number of provinces was increased to 17 as some large provinces in the West Lands were divided.
In 1955, communes were abandoned, and subsequently replaced by gatherings. In 1973, this process was reversed – gathering were replaced by communes. In 1975, 49 provinces were established with simultaneous dissolution of counties (poviats).
Currently, a three level administrative division (territorial division) is used.
On the 1st of January 1999, 16 provinces (first level) were established. Each province was divided to counties (second level) which in turn were divided to communes/municipalities (third level).
The current administrative division has been presented on e‑books.
The names of provinces often originate from historical or geographical macroregions. Despite being proper names, in Polish these are written with no capital letter, e.g. “województwo mazowieckie” meaning the Masovian Province. The names of counties and communes usually originate from their capitals (major cities/towns), however, the name of any county is an adjective (e.g. “powiat oleśnicki” meaning the Oleśnica County), and the name of a commune/municipality is a noun (e.g. “gmina Dobroszyce” meaning the Dobroszyce Commune). Therefore, in Polish names of counties contain no capital letter, yet names of communes do.
In the nomenclature of counties one may found some exceptions, such as “powiat tatrzański” (Tatra County) with its capital in Zakopane or “powiat bieszczadzki” (Bieszczady County) with its capital in Ustrzyki Górne. There are also names originating from a pair of towns, such as “powiat strzelecko‑drezdenecki” (the Strzelece‑Drezdenko County) or “powiat ropczycko‑sędziszowski” (the Ropczyce‑Sędziszów County). There are also names of county capitals which make it quite hard to form a suitable name in adjective form — this is why there is “powiat suski” (the Sucha Beskidzka County) or “powiat niżański” (the Nisko County).
As you might remember from the primary school, Poland is divided into following geographical macroregions: the mountains (e.g. Sudetes), highlands (e.g. the Lublin Highlands), lowlands (e.g. the Silesian Lowlands), lakelands (e.g. the Masurian Lakeland) etc. During geography lessons, we will often determine location of a certain object in relation to these macroregions as well as in relation to other geographical objects, such as rivers, lakes or cities/towns. Describing geographical location of the object, we will also use primary and secondary directions as well as geographical coordinates.
Hypsometric maps of provinces have been presented on e‑books.
Observe the material. It presents three level administrative division.
In Poland, a three level administrative division is used.
Division of Poland into smaller territorial units allows for better administrative management of the country and more efficient operation of public services.