Symulator manewrowy przedstawiający zachowanie się statków według przepisów COLREG oraz stosowanie się do znaków i świateł nawigacyjnych
SYMULATOR
RYSoIYYDOtMdv
Symulator manewrowy
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Instrukcja interfejsu symulatora
Instrukcja interfejsu symulatora
R19vpmhzg8Rzv
Grafika przedstawia interfejs symulatora z opisami.
Ekran główny: Wyświetla obraz sytuacji.
Ekran radaru: Odzwierciedla obraz sytuacji.
Strzałka wstecz: Umożliwia wyczyszczenie zaznaczonych odpowiedzi.
Manetka: Jeśli zadanie dotyczy zmiany kierunku, należy wybrać go, klikając na strzałki oraz na manetkę. Przykład: statek ma płynąć do przodu, ale skręcić w prawo – wtedy należy kliknąć na strzałkę do przodu, strzałkę w prawo oraz na manetce kliknąć „do przodu”.
Przycisk COLREG: Wyświetla na planszy z poleceniem treść Międzynarodowych Przepisów o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu. Stanowią one wskazówkę, co należy zrobić w danej sytuacji.
Strzałki: Jeśli zadanie dotyczy zmiany kierunku, należy wybrać go, klikając na strzałki oraz na manetkę. Przykład: statek ma płynąć do przodu, ale skręcić w prawo – wtedy należy kliknąć na strzałkę do przodu, strzałkę w prawo oraz na manetce kliknąć „do przodu”.
Światła trzysta sześćdziesiąt stopni: Umożliwiają włączenie świateł o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni. Każde światło posiada trzy warianty kolorystyczne (białe, zielone i czerwone). Aby wybrać konkretne światło, należy kliknąć na kółko o odpowiednim kolorze.
Światła nawigacyjne: Umożliwiają włączenie określonych świateł. Każde światło posiada osobny przycisk. Obok światła masztowego znajdują się trzy kółka, umożliwiają one włączenie jednego, dwóch lub trzech świateł tego rodzaju.
Sygnały dźwiękowe: Umożliwiają nadanie sygnału dźwiękowego. Kółko oznacza sygnał krótki, a kreska sygnał długi.
Przycisk domu: Pozwala na powrót do ekranu wyboru prawidła.
Plansza z poleceniem: Wyświetla tekst opisujący sytuację. Zawiera przycisk „sprawdź”, po kliknięciu którego wyświetli się informacja zwrotna.
Instrukcja do symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Alternatywa testowa do symulatora21100Brawo! Udało ci się bezbłędnie rozwiązać test sprawdzający wiedzę z zakresu znajomości Prawideł MPZZM.Niestety, nie udało ci się rozwiązać testu. Sprawdź, które zadania były rozwiązane niepoprawnie, a następnie spróbuj jeszcze raz.
Test
Alternatywa testowa do symulatora
Liczba pytań:
21
Limit czasu:
min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Alternatywa testowa do symulatora
Pytanie
1/21
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Wpływasz do wąskiego przejścia. Obecnie znajdujesz się na jego środku. Dalej będziesz płynąć, w jakim kierunku? Zaznacz właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Skieruję się w prawo, by płynąć jak najbliżej prawego brzegu., 2. Skieruję się w lewo, by płynąć jak najbliżej lewego brzegu., 3. Pozostanę na środku wąskiego przejścia.
Płyniesz wąskim przejściem. Zamierzasz wyprzedzić znajdujący się przed tobą statek z jego prawej burty. Jaki sygnał nadasz w takiej sytuacji? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dwa długie sygnały i jeden krótki., 2. Dwa długie sygnały i dwa krótkie., 3. Jeden długi sygnał, jeden krótki, jeden długi i jeden krótki.
Płyniesz wąskim przejściem. Zamierzasz wyprzedzić znajdujący się przed tobą statek z jego prawej burty. Nadajesz odpowiedni sygnał. Statek przed tobą odpowiedział na twój sygnał jednym sygnałem długim, jednym krótkim, jednym długim i jednym krótkim. Co robisz dalej? Możliwe odpowiedzi: 1. Wyprzedzę statek z jego prawej burty., 2. Wyprzedzę statek z jego lewej burty., 3. Nie wykonam manewru, ponieważ statek z przodu nie wyraził zgody na wyprzedzanie.
Płyniesz wąskim przejściem. Zamierzasz wyprzedzić znajdujący się przed tobą statek z jego lewej burty. Jaki sygnał nadasz w takiej sytuacji? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dwa długie sygnały i jeden krótki., 2. Dwa długie sygnały i dwa krótkie., 3. Jeden długi sygnał, jeden krótki, jeden długi i jeden krótki.
Płyniesz wąskim przejściem. Zamierzasz wyprzedzić znajdujący się przed tobą statek z jego lewej burty. Nadajesz odpowiedni sygnał. Statek przed tobą odpowiedział na twój sygnał jednym sygnałem długim, jednym krótkim, jednym długim i jednym krótkim. Co robisz dalej? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wyprzedzę statek z jego prawej burty., 2. Wyprzedzę statek z jego lewej burty., 3. Nie wykonam manewru, ponieważ statek z przodu nie wyraził zgody na wyprzedzanie.
Płyniesz w warunkach dobrej widzialności. Naprzeciwko twojego statku dostrzegasz inny statek. Płyniecie wprost na siebie. Co w takim wypadku zrobisz? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Zmienię kurs w prawo, aby wyminąć drugi statek., 2. Zmienię kurs w lewo, aby wyminąć drugi statek., 3. Utrzymam kurs, ponieważ mam pierwszeństwo.
Płyniesz w nocy w warunkach dobrej widzialności. Naprzeciwko twojego statku dostrzegasz światła innego statku. Płyniecie wprost na siebie. Co w takim wypadku zrobisz? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Zmienię kurs w prawo, aby wyminąć drugi statek., 2. Zmienię kurs w lewo, aby wyminąć drugi statek., 3. Utrzymam kurs, ponieważ mam pierwszeństwo.
Płyniesz w warunkach dobrej widzialności. W pewnym momencie dostrzegasz drugi statek płynący po prawej stronie. Oceniasz, że wasze kursy przetną się. Co robisz? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wykonam manewr skrętu w prawo, aby przepuścić drugi statek, gdyż to on ma pierwszeństwo., 2. Wykonam manewr skrętu w lewo, aby przepuścić drugi statek, gdyż to on ma pierwszeństwo., 3. Utrzymam mój kurs, ponieważ mam pierwszeństwo.
Płyniesz w warunkach dobrej widzialności. W pewnym momencie dostrzegasz drugi statek płynący po lewej stronie. Oceniasz, że wasze kursy mogą się przeciąć, ale drugi statek już zaczął podejmować odpowiednie działania, żeby temu zapobiec. Co robisz? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wykonam manewr skrętu w prawo, aby przepuścić drugi statek, gdyż to on ma pierwszeństwo., 2. Wykonam manewr skrętu w lewo, aby przepuścić drugi statek, gdyż to on ma pierwszeństwo., 3. Utrzymam mój kurs, ponieważ mam pierwszeństwo.
Płyniesz w warunkach dobrej widzialności. W pewnym momencie dostrzegasz drugi statek płynący po lewej stronie. Oceniasz, że wasze kursy mogą się przeciąć. Czas mija, ale drugi statek nie podejmuje żadnych działań. Znajdujecie się coraz bliżej siebie. Co robisz? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wykonam manewr skrętu w prawo, aby uniknąć kolizji., 2. Wykonam manewr skrętu w lewo, aby uniknąć kolizji., 3. Utrzymam mój kurs, ponieważ mam pierwszeństwo.
Płyniesz statkiem o napędzie mechanicznym, o długości do pięćdziesięciu metrów. Które światła powinien mieć włączone twój statek? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Światło masztowe, oba światła burtowe i światło rufowe., 2. Światło masztowe i światło rufowe., 3. Światło masztowe.
Holujesz inny statek. Długość zespołu holowniczego nie przekracza dwustu metrów. Które światła powinny być włączone na twoim statku? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dwa światła masztowe, oba światła burtowe, światło rufowe oraz światło holowania., 2. Dwa światła masztowe i światło holowania., 3. Dwa światła masztowe, oba światła burtowe oraz światło holowania.
Twój statek, który ma mniej niż pięćdziesiąt metrów, zajęty jest trałowaniem. Które światła powinien mieć w takim wypadku włączone? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dwa światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni, jedno białe, drugie zielone, oba światła burtowe i światło rufowe., 2. Dwa światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni, jedno białe, drugie czerwone, oba światła burtowe i światło rufowe., 3. Jedno światło o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni w białym kolorze, oba światła burtowe i światło rufowe.
Znajdujesz się w statku nieodpowiadającym za swoje ruchy, który się nie porusza. Które światła powinny być włączone na takim statku? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Jedno światło o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni w czerwonym kolorze., 2. Dwa światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni, jedno białe, drugie czerwone., 3. Dwa czerwone światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni.
Twój statek ma ograniczoną zdolność manewrową. Pomimo tego płynie dalej. Jakie światła powinny być włączone na statku? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Trzy światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni, górne i dolne czerwone, a środkowe białe oraz światło masztowe, oba światła burtowe i światła rufowe., 2. Trzy światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni, górne i dolne białe, a środkowe czerwone oraz światło masztowe, oba światła burtowe i światła rufowe., 3. Trzy czerwone światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni oraz światło masztowe, oba światła burtowe i światła rufowe.
Twój statek jest mocno załadowany. Jego zanurzenie ogranicza możliwość manewrowania. Które światła powinien mieć taki statek włączone? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Trzy światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni, górne i dolne czerwone, a środkowe białe oraz światło masztowe, oba światła burtowe i światła rufowe., 2. Trzy światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni, górne i dolne białe, a środkowe czerwone oraz światło masztowe, oba światła burtowe i światła rufowe., 3. Trzy czerwone światła o zasięgu trzystu sześćdziesięciu stopni oraz światło masztowe, oba światła burtowe i światła rufowe.
Płyniesz statkiem. Przed dziobem, w oddali, znajduje się inny statek. Niedługo zamierzasz skręcić w prawo. Jaki dźwięk nadasz? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Jeden krótki dźwięk., 2. Dwa krótkie dźwięki., 3. Jeden długi dźwięk.
Płyniesz statkiem. Przed dziobem, w oddali, znajduje się inny statek. Niedługo zamierzasz skręcić w lewo. Jaki dźwięk nadasz? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Jeden krótki dźwięk., 2. Dwa krótkie dźwięki., 3. Jeden długi dźwięk.
Płyniesz statkiem przed siebie. Po lewej stronie płynie inny statek. Wasze kursy mogą się przeciąć. Czekasz aż drugi statek podejmie odpowiednie działania, ponieważ masz pierwszeństwo. Czas mija, a drugi statek płynie dalej w tym samym kierunku. Jakim sygnałem dźwiękowym wyrazisz swoje wątpliwości co do zaistniałej sytuacji? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Pięć krótkich sygnałów., 2. Sygnałem krótkim, długim, krótkim i długim., 3. Dwoma krótkimi sygnałami i dwoma długimi.
Płyniesz statkiem o napędzie mechanicznym w strefie ograniczonej widzialności. Jaki sygnał dźwiękowy powinien być w takim wypadku nadawany? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Jeden długi dźwięk w odstępach mniej niż dwuminutowych., 2. Jeden krótki dźwięk w odstępach mniej niż jednominutowych., 3. Jeden długi dźwięk i jeden krótki w odstępach mniej niż pótoraminutowych.
Twój statek doznał poważnego uszkodzenia. Zaczyna tonąć. Chcesz wezwać pomoc. Jaki sygnał nadasz? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Trzy krótkie sygnały, trzy długie i trzy krótkie., 2. Trzy długie sygnały, trzy krótkie i trzy długie., 3. Trzy krótkie sygnały, jeden długi i trzy krótkie.
Powiązane ćwiczenia
1. Bezpieczeństwo nawigacji i ratownictwo
Test
1. Bezpieczeństwo nawigacji i ratownictwo
Bezpieczeństwo nawigacji i ratownictwo2030100Gratulacje! Udało ci się bezbłędnie rozwiązać test dotyczący zagadnień z bezpieczeństwa nawigacji i ratownictwa.Sprawdź, które odpowiedzi są nieprawidłowe, i spróbuj jeszcze raz.
Test
Bezpieczeństwo nawigacji i ratownictwo
Test sprawdza znajomość informacji z bezpieczeństwa nawigacji i ratownictwa. Zwróć uwagę, że niektóre pytania mogą mieć kilka odpowiedzi prawidłowych.
Liczba pytań:
20
Limit czasu:
30 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Bezpieczeństwo nawigacji i ratownictwo
Pytanie
1/20
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Wskaż, do jakich statków stosuje się Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu. Możliwe odpowiedzi: 1. Do wszystkich statków., 2. Do statków o napędzie mechanicznym., 3. Do statków znajdujących się na pełnym morzu., 4. Do statków bez urządzeń wypornościowych.
Co oznacza określenie „statek zajęty połowem”? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wszystkie statki zajęte połowem, niezależnie od sposobu poławiania., 2. Statki zajęte połowem narzędziami, których zdolność manewrowa jest ograniczona., 3. Statki zajęte połowem narzędziami, których zdolność manewrowa nie jest ograniczona., 4. Statki poławiające za pomocą sieci trałowych, włókowych.
W którym momencie statek będący „w drodze” zmienia się w statek „stojący na kotwicy”? Możliwe odpowiedzi: 1. w momencie rzucenia kotwicy, 2. w momencie wydania komendy „rzucić kotwicę”, 3. po rzuceniu kotwicy i upewnieniu się, że kotwica trzyma, 4. przed rzuceniem kotwicy i wydaniem komendy „rzuć kotwicę”
Wskaż cechy szybkości bezpiecznej statku według MPDM. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest dostosowana do istniejących warunków., 2. To szybkość, która w sytuacji zaistnienia niebezpieczeństwa pozwoli rozwiązać sytuację lub zatrzymać się w bezpiecznej odległości od przeszkody lub innego statku., 3. Jest dla wszystkich jednostek taka sama., 4. To szybkość, która w sytuacji zaistnienia niebezpieczeństwa umożliwi wyprzedzenie przeszkody lub innego statku.
Co należy zrobić według MPDM, jeśli istnieje wątpliwość co do istnienia ryzyka zderzenia statku? Wskaż prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Przyjąć, że zagrożenie istnieje., 2. Przyjąć, że zagrożenie istnieje dopiero wtedy, gdy uzyska się potwierdzenie takiego stanu rzeczy, np. dzięki obserwacji wzrokowej., 3. Wstrzymać się z jakimikolwiek działaniami aż do uzyskania potwierdzenia możliwego zaistnienia zderzenia., 4. Ocenić zagrożenie za pomocą urządzeń radarowych.
Jaką sekwencją dźwięków wyrazi zgodę na wyprzedzenie statek, który otrzymał sygnał od innego statku o chęci wyprzedzenia? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Jeden długi, jeden krótki, jeden długi i jeden krótki., 2. Jeden krótki, jeden długi, jeden krótki i jeden długi., 3. Dwa długie i dwa krótkie., 4. Dwa krótkie i dwa długie.
Jakiemu statkowi powinien ustąpić z drogi statek żaglowy w drodze? Wskaż prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Statkowi, który nie odpowiada za swoje ruchy., 2. Statkowi o ograniczonej zdolności manewrowej., 3. Statkowi zajętemu połowem., 4. Statkowi o napędzie mechanicznym.
Co powinny zrobić dwa statki o napędzie mechanicznym, jeżeli płyną przeciwnymi kursami w taki sposób, że powoduje to ryzyko zderzenia? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Każdy z nich powinien zmienić kurs w prawo w taki sposób, aby mógł przejść z lewej burty drugiego., 2. Każdy z nich powinien zmienić kurs w lewo w taki sposób, aby mógł przejść z prawej burty drugiego., 3. Statek poruszający się szybciej powinien zmienić kurs w lewo lub w prawo, aby przepuścić drugi statek., 4. Statek poruszający się wolniej powinien zmienić kurs w lewo lub w prawo, aby przepuścić drugi statek.
Co powinien zrobić statek o napędzie mechanicznym, który w sytuacji przecinania się kursów podejmuje działanie w celu uniknięcia zderzenia z innym statkiem, znajdującym się z lewej strony jego burty? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Nie zmieniać kursu w lewo., 2. Zmienić kurs w lewo i zwiększyć prędkość., 3. Zmniejszyć prędkość i zmienić kurs w lewo., 4. Zwiększyć prędkość i nie zmieniać kursu.
Co oznacza sygnał składający się z trzech krótkich dźwięków? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. „Moje maszyny pracują wstecz”., 2. „Zmieniam mój kurs w prawo”., 3. „Zmieniam mój kurs w lewo”., 4. „Niebezpieczeństwo zderzenia”.
Jaki poziom ciśnienia akustycznego powinny wytwarzać dzwon, gong lub inny przyrząd o podobnej charakterystyce dźwięku? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Nie niższy niż 110 dB w odległości 1 metra od niego., 2. Nie wyższy niż 110 dB w odległości 1 metra od niego., 3. Nie niższy niż 100 dB w odległości 1 metra od niego., 4. Nie wyższy niż 100 dB w odległości 1 metra od niego.
Kiedy w trudnych warunkach należy korzystać z zasad dobrej praktyki morskiej? Możliwe odpowiedzi: 1. Tylko wtedy, gdy statki widzą się wzajemnie., 2. Podczas ograniczonej widzialności., 3. We wszystkich warunkach widzialności., 4. Wyłącznie w warunkach sztormowych.
Co należy zrobić w celu określenia ryzyka zderzenia na radarze? Wskaż prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Trzymać urządzenie radarowe gotowe do pracy., 2. Dokonać nakresu radarowego wraz z meldunkiem., 3. Obserwować ruch rzeczywisty obiektu., 4. Włączać radar tylko, gdy dostrzeże się przez lornetkę zagrożenie.
Wskaż, czym jest gwizdek według przepisów COLREG. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to każdy przyrząd do sygnalizacji dźwiękowej zdolny do wytwarzania przewidzianych dźwięków., 2. Jest to urządzenie automatycznie nadające sygnały ostrzegawcze., 3. Jest to umieszczony na szczycie masztu komunikator., 4. Jest to każdy przyrząd, który wytwarza wysokie dźwięki.
Co sygnalizuje przedstawiony na rysunku statek? Wskaż prawidłową odpowiedź.
Co sygnalizuje przedstawiony na rysunku statek? Wskaż prawidłową odpowiedź.
Co sygnalizuje przedstawiony na rysunku statek? Wskaż prawidłową odpowiedź.
Co sygnalizuje przedstawiony na rysunku statek? Wskaż prawidłową odpowiedź.
Co sygnalizuje przedstawiony na rysunku statek? Wskaż prawidłową odpowiedź.
Co sygnalizuje przedstawiony na rysunku statek? Wskaż prawidłową odpowiedź.
Co sygnalizuje przedstawiony na rysunku statek? Wskaż prawidłową odpowiedź.
Co sygnalizuje przedstawiony na rysunku statek? Wskaż prawidłową odpowiedź.
Co oznacza „dźwięk krótki” według przepisów COLREG? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dźwięk trwający około jednej sekundy., 2. Dźwięk trwający około dwóch sekund., 3. Dźwięk trwający około trzech sekund., 4. Dźwięk trwający około pół sekundy.
Co oznacza „dźwięk długi” według przepisów COLREG? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dźwięk trwający od czterech do sześciu sekund., 2. Dźwięk trwający od trzech do pięciu sekund., 3. Dźwięk trwający od pięciu do siedmiu sekund., 4. Dźwięk trwający od trzech do siedmiu sekund.
Bezpieczeństwo nawigacji i ratownictwo20100Gratulacje! Udało ci się bezbłędnie rozwiązać test dotyczący zagadnień z bezpieczeństwa nawigacji i ratownictwa.Sprawdź, które odpowiedzi są nieprawidłowe, i spróbuj jeszcze raz.
Test
Bezpieczeństwo nawigacji i ratownictwo
Test sprawdza znajomość informacji z bezpieczeństwa nawigacji i ratownictwa. Zwróć uwagę, że niektóre pytania mogą mieć kilka odpowiedzi prawidłowych.
Liczba pytań:
20
Limit czasu:
min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Bezpieczeństwo nawigacji i ratownictwo
Pytanie
1/20
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Wskaż, do jakich statków stosuje się Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu. Możliwe odpowiedzi: 1. Do wszystkich statków., 2. Do statków o napędzie mechanicznym., 3. Do statków znajdujących się na pełnym morzu., 4. Do statków bez urządzeń wypornościowych.
Co oznacza określenie „statek zajęty połowem”? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wszystkie statki zajęte połowem, niezależnie od sposobu poławiania., 2. Statki zajęte połowem narzędziami, których zdolność manewrowa jest ograniczona., 3. Statki zajęte połowem narzędziami, których zdolność manewrowa nie jest ograniczona., 4. Statki poławiające za pomocą sieci trałowych, włókowych.
W którym momencie statek będący „w drodze” zmienia się w statek „stojący na kotwicy”? Możliwe odpowiedzi: 1. w momencie rzucenia kotwicy, 2. w momencie wydania komendy „rzucić kotwicę”, 3. po rzuceniu kotwicy i upewnieniu się, że kotwica trzyma, 4. przed rzuceniem kotwicy i wydaniem komendy „rzuć kotwicę”
Wskaż cechy szybkości bezpiecznej statku według MPDM. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest dostosowana do istniejących warunków., 2. To szybkość, która w sytuacji zaistnienia niebezpieczeństwa pozwoli rozwiązać sytuację lub zatrzymać się w bezpiecznej odległości od przeszkody lub innego statku., 3. Jest dla wszystkich jednostek taka sama., 4. To szybkość, która w sytuacji zaistnienia niebezpieczeństwa umożliwi wyprzedzenie przeszkody lub innego statku.
Co należy zrobić według MPDM, jeśli istnieje wątpliwość co do istnienia ryzyka zderzenia statku? Wskaż prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Przyjąć, że zagrożenie istnieje., 2. Przyjąć, że zagrożenie istnieje dopiero wtedy, gdy uzyska się potwierdzenie takiego stanu rzeczy, np. dzięki obserwacji wzrokowej., 3. Wstrzymać się z jakimikolwiek działaniami aż do uzyskania potwierdzenia możliwego zaistnienia zderzenia., 4. Ocenić zagrożenie za pomocą urządzeń radarowych.
Jaką sekwencją dźwięków wyrazi zgodę na wyprzedzenie statek, który otrzymał sygnał od innego statku o chęci wyprzedzenia? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Jeden długi, jeden krótki, jeden długi i jeden krótki., 2. Jeden krótki, jeden długi, jeden krótki i jeden długi., 3. Dwa długie i dwa krótkie., 4. Dwa krótkie i dwa długie.
Jakiemu statkowi powinien ustąpić z drogi statek żaglowy w drodze? Wskaż prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Statkowi, który nie odpowiada za swoje ruchy., 2. Statkowi o ograniczonej zdolności manewrowej., 3. Statkowi zajętemu połowem., 4. Statkowi o napędzie mechanicznym.
Co powinny zrobić dwa statki o napędzie mechanicznym, jeżeli płyną przeciwnymi kursami w taki sposób, że powoduje to ryzyko zderzenia? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Każdy z nich powinien zmienić kurs w prawo w taki sposób, aby mógł przejść z lewej burty drugiego., 2. Każdy z nich powinien zmienić kurs w lewo w taki sposób, aby mógł przejść z prawej burty drugiego., 3. Statek poruszający się szybciej powinien zmienić kurs w lewo lub w prawo, aby przepuścić drugi statek., 4. Statek poruszający się wolniej powinien zmienić kurs w lewo lub w prawo, aby przepuścić drugi statek.
Co powinien zrobić statek o napędzie mechanicznym, który w sytuacji przecinania się kursów podejmuje działanie w celu uniknięcia zderzenia z innym statkiem, znajdującym się z lewej strony jego burty? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Nie zmieniać kursu w lewo., 2. Zmienić kurs w lewo i zwiększyć prędkość., 3. Zmniejszyć prędkość i zmienić kurs w lewo., 4. Zwiększyć prędkość i nie zmieniać kursu.
Co oznacza sygnał składający się z trzech krótkich dźwięków? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. „Moje maszyny pracują wstecz”., 2. „Zmieniam mój kurs w prawo”., 3. „Zmieniam mój kurs w lewo”., 4. „Niebezpieczeństwo zderzenia”.
Jaki poziom ciśnienia akustycznego powinny wytwarzać dzwon, gong lub inny przyrząd o podobnej charakterystyce dźwięku? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Nie niższy niż 110 dB w odległości 1 metra od niego., 2. Nie wyższy niż 110 dB w odległości 1 metra od niego., 3. Nie niższy niż 100 dB w odległości 1 metra od niego., 4. Nie wyższy niż 100 dB w odległości 1 metra od niego.
Kiedy w trudnych warunkach należy korzystać z zasad dobrej praktyki morskiej? Możliwe odpowiedzi: 1. Tylko wtedy, gdy statki widzą się wzajemnie., 2. Podczas ograniczonej widzialności., 3. We wszystkich warunkach widzialności., 4. Wyłącznie w warunkach sztormowych.
Co należy zrobić w celu określenia ryzyka zderzenia na radarze? Wskaż prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Trzymać urządzenie radarowe gotowe do pracy., 2. Dokonać nakresu radarowego wraz z meldunkiem., 3. Obserwować ruch rzeczywisty obiektu., 4. Włączać radar tylko, gdy dostrzeże się przez lornetkę zagrożenie.
Wskaż, czym jest gwizdek według przepisów COLREG. Możliwe odpowiedzi: 1. Jest to każdy przyrząd do sygnalizacji dźwiękowej zdolny do wytwarzania przewidzianych dźwięków., 2. Jest to urządzenie automatycznie nadające sygnały ostrzegawcze., 3. Jest to umieszczony na szczycie masztu komunikator., 4. Jest to każdy przyrząd, który wytwarza wysokie dźwięki.
Co sygnalizuje statek pokazujący kulę w swojej przedniej części? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Statek stoi na kotwicy., 2. Statek nie odpowiada za swoje ruchy., 3. Statek jest ograniczony swym zanurzeniem., 4. Statek stoi na mieliźnie.
Co sygnalizuje statek pokazujący trzy czerwone światła umieszczone w linii pionowej? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Statek jest ograniczony swym zanurzeniem., 2. Statek nie odpowiada za swoje ruchy., 3. Statek stoi na kotwicy., 4. Statek stoi na mieliźnie.
Co sygnalizuje statek pokazujący trzy światła w linii pionowej, z czego światła górne i dolne są czerwone, a środkowe białe? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Statek jest ograniczony swym zanurzeniem., 2. Statek nie odpowiada za swoje ruchy., 3. Statek stoi na kotwicy., 4. Statek ma ograniczoną zdolność manewrową.
Co sygnalizuje statek pokazujący dwa czerwone światła w linii pionowej? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Statek jest ograniczony swym zanurzeniem., 2. Statek nie odpowiada za swoje ruchy., 3. Statek stoi na kotwicy., 4. Statek ma ograniczoną zdolność manewrową.
Co oznacza „dźwięk krótki” według przepisów COLREG? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dźwięk trwający około jednej sekundy., 2. Dźwięk trwający około dwóch sekund., 3. Dźwięk trwający około trzech sekund., 4. Dźwięk trwający około pół sekundy.
Co oznacza „dźwięk długi” według przepisów COLREG? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dźwięk trwający od czterech do sześciu sekund., 2. Dźwięk trwający od trzech do pięciu sekund., 3. Dźwięk trwający od pięciu do siedmiu sekund., 4. Dźwięk trwający od trzech do siedmiu sekund.