Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:
E‑book Klasyfikacja szwów maszynowychE‑book Klasyfikacja szwów maszynowych,
Film instruktażowy Jak wykonać szwy maszynowe?Film instruktażowy Jak wykonać szwy maszynowe?,
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór szwów maszynowych zgodnie z przeznaczeniem wyrobuProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór szwów maszynowych zgodnie z przeznaczeniem wyrobu.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z wykonaniem i zastosowaniem szwów maszynowych.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Bibliografia i netografiaBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśniają działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Klasyfikacja szwów maszynowych
E-book
- Jak wykonać szwy maszynowe?
Film instruktażowy
- Dobór szwów maszynowych zgodnie z przeznaczeniem wyrobu
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia pomogą Ci w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie pracownika pomocniczego krawca (932915). E‑materiał składa się z następujących elementów:
E‑book Klasyfikacja szwów maszynowych
E‑book zawiera treści dotyczące klasyfikacji szwów maszynowych ze względu na sposób łączenia elementów wyrobów tekstylnych oraz ich przeznaczenia. Trudniejsze pojęcia zawarte w tekście zostały wyjaśnione w nawiasach.
W e‑booku znajdziesz m.in.:
– definicję szwu maszynowego;
– oznaczenia cyfrowe szwów nitkowych, klejonych i zgrzewnych;
– schematyczne i graficzne przedstawienie podziału szwów maszynowych w zależności od techniki łączenia: szyte, klejone, zgrzewane;
– schematyczne i graficzne przedstawienie podziału szwów ze względu na zastosowanie: szwy łączące i brzegowe.
Na podstawie e‑booka spróbuj zebrać najważniejsze informacje dotyczące podziału szwów maszynowych. Wypisz na kartce hasła i pojęcia, które rozumiesz bez wyszukiwania informacji w sieci czy w e‑materiale. Następnie stwórz listę zagadnień, których nie rozumiesz, poszukaj odpowiedzi w słowniku i pozycjach z bibliografii. Zaznacz je kolorami, co ułatwi Ci ich późniejsze zapamiętanie.
Zapamiętaj na początek jeden rodzaj szwu. Na przykład szew najczęściej występujący w łączeniu tkanin lub taki, który najbardziej Ci się spodobał. Wymyśl dla wybranego szwu odrębną nazwę (skojarzenie), która oddaje jego charakterystyczne cechy czy wzór. Jeśli wystarczy Ci czasu i motywacji, opisz pozostałe szwy albo tylko te, które kojarzą się z czymś innym, wyglądem przypominają znane Ci przedmioty, zjawiska lub pojęcia. Wymyśl dla nich nazwy.
Przeczytaj tekst e‑booka, wskaż szwy, które rozpoznajesz w pierwszej kolejności, spróbuj odnaleźć je w swojej garderobie lub na tkaninach w mieszkaniu lub innym miejscu (np. na kotarach, firanach, obiciu kanap). Wymyśl własne nazwy dla szwów, które potrafisz odszukać i opisać. Staraj się, by nazwy były oryginalne, ułatwiały zapamiętywanie charakterystycznych elementów lub kształtów wybranych szwów.
Film instruktażowy Jak wykonać szwy maszynowe?
Film prezentuje techniki wykonania wybranych szwów maszynowych z podziałem, ze względu na przeznaczenie: na szwy łączące i szwy brzegowe. Przedstawia maszyny najczęściej stosowane w procesie wykonywania szwów maszynowych: Maszynę ściegu stębnowego, tzw. stębnówkę oraz maszynę typu owerlok.
W filmie zaprezentowano i opisano następujące szwy łączące: szew zwykły rozprasowany, szew zwykły zaprasowany, szew bieliźniany, szew francuski. Wśród szwów brzegowych: szew obrębiający i szew lamujący.
Na podstawie filmu przygotuj fiszki, z jednej strony zapisz nazwę szwu (podziel je na łączące i brzegowe), a z drugiej podaj przeznaczenie danego szwu. Losuj fiszki i sprawdzaj swoją wiedzę. Możesz zrobić to samo z maszynami: z jednej strony nazwa, z drugiej opis. Co więcej, w przypadku szwów możesz dorysować własne szkice.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór szwów maszynowych zgodnie z przeznaczeniem wyrobu
Program ćwiczeniowy stwarza możliwość zaprojektowania wyrobu odzieżowego, bieliźnianego lub dekoracyjnego poprzez wybór rodzaju materiału oraz operacji zeszycia. Platforma weryfikuje wybory użytkownika, informując o błędach w wyborze parametrów eksploatacyjnych, uniemożliwiając tym samym przejście do następnego etapu ćwiczeń. Na tej podstawie możesz samodzielne wcielić się w rolę projektanta i przygotować wyrób odzieżowy czy dekoracyjny. Przygotuj kilka takich projektów i zrób ich zdjęcia, ewentualnie wydrukuj je. Następnie po kilku dniach wróć do materiału, sprawdź, ile pamiętasz i podpisz, w jaki sposób zeszyto materiały ze sobą.
Obudowa dydaktyczna
E‑materiał zawiera interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć do e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografię i bibliografię oraz instrukcję użytkowania. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci zweryfikowanie wiedzy i uzyskanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
Dokonaj podziału treści, które są dla Ciebie zrozumiałe i czytelne oraz tych, które wymagają dłuższej pracy samodzielnej. Materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna to te elementy, które w dogodnej formie umożliwią Ci poznanie nowych treści oraz zdobycie nowych umiejętności.
Możesz na początku cyklu zajęć dokonać podziału materiału według stopnia trudności i zrozumienia przez siebie. Hasła, które są dla Ciebie zrozumiałe opatrz komentarzem, w którym będą zawarte najważniejsze informacje na dany temat.
Treści nieznane, niezrozumiałe opisz w podobny sposób, wskazując na elementy, które są niejasne, wymagają dopowiedzenia. Z czasem, w miarę realizacji materiału i tematów lekcji, coraz więcej treści, zagadnień i haseł będzie w kategorii tych znanych Ci i zrozumiałych. W podobny sposób możesz opisywać kolejne tematy, przechodząc od określenia zakresu niewiedzy do kompetencji w danym zakresie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy www.zpe.gov.pl
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści