Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Szwy maszynowe – sposób wykonania i zastosowanie

MOD.07. Wykonywanie prostych wyrobów odzieżowych – pracownik pomocniczy krawca 932915

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceDmZ7Rqk5wInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z wykonaniem i zastosowaniem szwów maszynowych.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1HmqsMu2Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDgYMOstULPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDxpeeez7qPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaDy8n5ZMnlBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDF1szpypCInstrukcja użytkowania objaśniają działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia pomogą Ci w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie pracownika pomocniczego krawca (932915). E‑materiał składa się z następujących elementów:

  • E‑book Klasyfikacja szwów maszynowych

R1Ldk7rHFTaHS
Okładka e‑booka
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

E‑book zawiera treści dotyczące klasyfikacji szwów maszynowych ze względu na sposób łączenia elementów wyrobów tekstylnych oraz ich przeznaczenia. Trudniejsze pojęcia zawarte w tekście zostały wyjaśnione w nawiasach.

W e‑booku znajdziesz m.in.:

– definicję szwu maszynowego;

– oznaczenia cyfrowe szwów nitkowych, klejonych i zgrzewnych;

– schematyczne i graficzne przedstawienie podziału szwów maszynowych w zależności od techniki łączenia: szyte, klejone, zgrzewane;

– schematyczne i graficzne przedstawienie podziału szwów ze względu na zastosowanie: szwy łączące i brzegowe.

Na podstawie e‑booka spróbuj zebrać najważniejsze informacje dotyczące podziału szwów maszynowych. Wypisz na kartce hasła i pojęcia, które rozumiesz bez wyszukiwania informacji w sieci czy w e‑materiale. Następnie stwórz listę zagadnień, których nie rozumiesz, poszukaj odpowiedzi w słowniku i pozycjach z bibliografii. Zaznacz je kolorami, co ułatwi Ci ich późniejsze zapamiętanie.

Zapamiętaj na początek jeden rodzaj szwu. Na przykład szew najczęściej występujący w łączeniu tkanin lub taki, który najbardziej Ci się spodobał. Wymyśl dla wybranego szwu odrębną nazwę (skojarzenie), która oddaje jego charakterystyczne cechy czy wzór. Jeśli wystarczy Ci czasu i motywacji, opisz pozostałe szwy albo tylko te, które kojarzą się z czymś innym, wyglądem przypominają znane Ci przedmioty, zjawiska lub pojęcia. Wymyśl dla nich nazwy.

Przeczytaj tekst e‑booka, wskaż szwy, które rozpoznajesz w pierwszej kolejności, spróbuj odnaleźć je w swojej garderobie lub na tkaninach w mieszkaniu lub innym miejscu (np. na kotarach, firanach, obiciu kanap). Wymyśl własne nazwy dla szwów, które potrafisz odszukać i opisać.  Staraj się, by nazwy były oryginalne, ułatwiały zapamiętywanie charakterystycznych elementów lub kształtów wybranych szwów.

  • Film instruktażowy Jak wykonać szwy maszynowe?

RaSzmlPCynOcH
Ekran odtwarzania filmu instruktażowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Film prezentuje techniki wykonania wybranych szwów maszynowych z podziałem, ze względu na przeznaczenie: na szwy łączące i szwy brzegowe. Przedstawia maszyny najczęściej stosowane w procesie wykonywania szwów maszynowych: Maszynę ściegu stębnowego, tzw. stębnówkę oraz maszynę typu owerlok.

W filmie zaprezentowano i opisano następujące szwy łączące: szew zwykły rozprasowany, szew zwykły zaprasowany, szew bieliźniany, szew francuski. Wśród szwów brzegowych: szew obrębiający i szew lamujący.

Na podstawie filmu przygotuj fiszki, z jednej strony zapisz nazwę szwu (podziel je na łączące i brzegowe), a z drugiej podaj przeznaczenie danego szwu. Losuj fiszki i sprawdzaj swoją wiedzę. Możesz zrobić to samo z maszynami: z jednej strony nazwa, z drugiej opis. Co więcej, w przypadku szwów możesz dorysować własne szkice.

  • Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór szwów maszynowych zgodnie z przeznaczeniem wyrobu

R1SRMj1LDLfjo
Ekran programu ćwiczeniowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

Program ćwiczeniowy stwarza możliwość zaprojektowania wyrobu odzieżowego, bieliźnianego lub dekoracyjnego poprzez wybór rodzaju materiału oraz operacji zeszycia. Platforma weryfikuje wybory użytkownika, informując o błędach w wyborze parametrów eksploatacyjnych, uniemożliwiając tym samym przejście do następnego etapu ćwiczeń. Na tej podstawie możesz samodzielne wcielić się w rolę projektanta i przygotować wyrób odzieżowy czy dekoracyjny. Przygotuj kilka takich projektów i zrób ich zdjęcia, ewentualnie wydrukuj je. Następnie po kilku dniach wróć do materiału, sprawdź, ile pamiętasz i podpisz, w jaki sposób zeszyto materiały ze sobą.

  • Obudowa dydaktyczna

RnpNnGOYWjant
Zakładki z pogrupowanymi ćwiczeniami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.

E‑materiał zawiera interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć do e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografię i bibliografię oraz instrukcję użytkowania. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci zweryfikowanie wiedzy i uzyskanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

Dokonaj podziału treści, które są dla Ciebie zrozumiałe i czytelne oraz tych, które wymagają dłuższej pracy samodzielnej. Materiały multimedialne i obudowa dydaktyczna to te elementy, które w dogodnej formie umożliwią Ci poznanie nowych treści oraz zdobycie nowych umiejętności.

Możesz na początku cyklu zajęć dokonać podziału materiału według stopnia trudności i zrozumienia przez siebie. Hasła, które są dla Ciebie zrozumiałe opatrz komentarzem, w którym będą zawarte najważniejsze informacje na dany temat.

Treści nieznane, niezrozumiałe opisz w podobny sposób, wskazując na elementy, które są niejasne, wymagają dopowiedzenia. Z czasem, w miarę realizacji materiału i tematów lekcji, coraz więcej treści, zagadnień i haseł będzie w kategorii tych znanych Ci i zrozumiałych. W podobny sposób możesz opisywać kolejne tematy, przechodząc od określenia zakresu niewiedzy do kompetencji w danym zakresie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy www.zpe.gov.pl

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R6w7nCJRUbV9x
(Uzupełnij).