III. Creating algebraic expressions with one or more variables. The student:
1) writes down the results of a given operation in the form of algebraic expressions with one or more variables,
3) writes down the relations presented in the exercises, in the form of algebraic expressions with one or more variables,
4) writes down the solutions to the exercises in the form of algebraic expressions, like in the example below: Bartek and Grześ were picking up chestnuts. Bartek collected n chestnuts and Grześ collected 7 times more. Then, on the way home, Grześ lost 10 chestnuts and gave half of the remaining ones to Bartek. How many chestnuts do Bartek and Grześ have now?
The teacher informs the students that during this class they will learn what algebraic expressions are and how to write and read them.
Task
Using the internet resources, students look for the information about algebraic expressions: how they differ from arithmetic expressions and how algebraic expressions are called.
Using algebraic expressions, students write down the quantities below.
a) half of the number z, b) the number smaller by 4 than r, c) the product of the number w and the sum of numbers a and b, d) the number greater by 45% than d.
Krzyś can put 30 cars in a big box and 12 cars in a small box. Krzyś has d big boxes and m small boxes.
a) How many cars will fit in both boxes? b) How many cars will fit in both boxes, if Krzyś buys 2 more big boxes? c) How many cars will fit in the boxes, if 3 little boxes get damaged? d) How many cars will fit in the boxes, if Krzyś buys x big boxes and y small boxes?
An extra task:
X grams of water and s grams of salt were mixed. Students give the formula to determine the percentage concentration for the brine.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- Algebraic expressions can contain letters, numbers and signs of mathematical operations as well as brackets. Letters occurring in algebraic expressions are called variables.
- The name of the algebraic expression is determined by the operation which, according to the order of operations, would be done as the last one.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Wyrażenia algebraiczne można utworzyć z liczb, liter oraz znaków działań matematycznych i nawiasów. Litery występujące w wyrażeniu algebraicznym nazywamy zmiennymi.
W wyrażeniach algebraicznych można pominąć znak mnożenia między dwiema literami oraz liczbą i literą, jeżeli liczba jest w tym zapisie pierwsza.
Nazwę wyrażenia algebraicznego określa działanie, które zgodnie z kolejnością wykonywania działań, byłoby w tym wyrażeniu wykonywane jako ostatnie.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest połączenie wyrażenia algebraicznego z odpowiednim opisem słownym.
Uczniowie zapisują za pomocą wyrażeń algebraicznych odpowiedzi na pytania zadane w zadaniu.
mf6330c8ce821a73a_1528449000663_0
Zapisywanie i odczytywanie wyrażeń algebraicznych
mf6330c8ce821a73a_1528449084556_0
Drugi
mf6330c8ce821a73a_1528449076687_0
III. Tworzenie wyrażeń algebraicznych z jedną i z wieloma zmiennymi. Uczeń:
1) zapisuje wyniki podanych działań w postaci wyrażeń algebraicznych jednej lub kilku zmiennych;
3) zapisuje zależności przedstawione w zadaniach w postaci wyrażeń algebraicznych jednej lub kilku zmiennych;
4) zapisuje rozwiązania zadań w postaci wyrażeń algebraicznych jak w przykładzie: Bartek i Grześ zbierali kasztany. Bartek zebrał n kasztanów, Grześ zebrał 7 razy więcej. Następnie Grześ w drodze do domu zgubił 10 kasztanów, a połowę pozostałych oddał Bartkowi. Ile kasztanów ma teraz Bartek, a ile ma Grześ?
mf6330c8ce821a73a_1528449068082_0
45 minut
mf6330c8ce821a73a_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
mf6330c8ce821a73a_1528449552113_0
1. Zapisywanie i odczytywanie wyrażeń algebraicznych.
2. Zapisywanie treści zadań w postaci wyrażeń algebraicznych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo- technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mf6330c8ce821a73a_1528450430307_0
Uczeń:
- zapisuje i odczytuje wyrażenia algebraiczne,
- zapisuje treści zadań w postaci wyrażeń algebraicznych.
mf6330c8ce821a73a_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna
mf6330c8ce821a73a_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
mf6330c8ce821a73a_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji dowiedzą się , co to jest wyrażenie algebraiczne, będą zapisywać i odczytywać wyrażenia algebraiczne.
Polecenie
Uczniowie poszukują w zasobach internetowych informacji na temat wyrażeń algebraicznych - czym różni się wyrażenie algebraiczne od wyrażenia arytmetycznego, jak nazywamy wyrażenia algebraiczne.
mf6330c8ce821a73a_1528446435040_0
Uczniowie dzielą się informacjami i zapisują wnioski.
Wyrażenia algebraiczne można utworzyć z liczb, liter oraz znaków działań matematycznych i nawiasów. Litery występujące w wyrażeniu algebraicznym nazywamy zmiennymi.
W wyrażeniach algebraicznych można pominąć znak mnożenia między dwiema literami oraz liczbą i literą, jeżeli liczba jest w tym zapisie pierwsza.
Nazwę wyrażenia algebraicznego określa działanie, które zgodnie z kolejnością wykonywania działań, byłoby w tym wyrażeniu wykonywane jako ostatnie.
Polecenie
Uczniowie zapisują za pomocą wyrażeń algebraicznych podane zwroty matematyczne.
a) połowa liczby z, b) liczba o r mniejsza od r, c) iloczyn liczby w i sumy liczb a i b, d) liczba o 45% wieksza od d.
Polecenie
Uczniowie nazywają podane wyrażenia algebraiczne.
a) ,
b)
c) ,
d) .
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest połączenie wyrażenia algebraicznego z odpowiednim opisem słownym.
[Geogebra aplet]
Uczniowie zapisują za pomocą wyrażeń algebraicznych odpowiedzi na pytania zadane w zadaniu.
Polecenie
W dużym pudełku Krzyś może schować 30 autek, a w małym pudełku 12 autek. Krzyś ma d dużych pudełek i m małych.
a) Ile autek zmieści się we wszystkich pudełkach? b) Ile autek zmieści się w pudełkach, gdy Krzyś dokupi 2 duże pudełka? c) Ile autek zmieści się w pudełkach, jeżeli 3 małe pudełka uległy zniszczeniu? d) Ile autek zmieści się w pudełkach, jeżeli Krzyś dokupi x dużych pudełek i y małych.
Polecenie dla chętnych:
Zmieszano x gramów wody i s gramów soli. Uczniowie podają wzór określający stężenie procentowe solanki.
mf6330c8ce821a73a_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Wyrażenia algebraiczne można utworzyć z liczb, liter oraz znaków działań matematycznych i nawiasów. Litery występujące w wyrażeniu algebraicznym nazywamy zmiennymi.
- Nazwę wyrażenia algebraicznego określa działanie, które zgodnie z kolejnością wykonywania działań, byłoby w tym wyrażeniu wykonywane jako ostatnie.