Students discuss the problem in small groups, formulate their own definitions and write them on the cards. The results are presented on the class forum and the definition is formulated, which they write on the board and in the notebooks.
Students are supposed to recognize the sources of light known to them from everyday life.
Task 1
Look at the picture and write down all the light sources you recognized.
[Illustration 1]
Students classify the results obtained using the definition of a natural and artificial source of light.
Light sources are classified into natural and artificial.
Natural light source is an object created by nature that emits light.
Artificial light source is a man‑made source of light.
Task 2
Determine which of the sources of light you found in Command 1 are natural and which are artificial.
Students formulate a hypothesis and investigate how light propagates.
Experiment
Research problem:
How does light travel?
Hypothesis:
Light propagates in straight lines.
You will need:
- laser pointer,
- water vapour or chalk dust.
Instruction:
In a darkened room a water vapour or scattered chalk dust is sprayed over a path of the ray of light from the laser pointer. The students observe the behaviour of light.
Experiment summary:
Experiment has shown that light propagates in a homogeneous medium in straight lines.
Students get familiar with the isotropic (uniform in all directions) propagation of light.
Task 3
Watch a slideshow and think about where you've seen similar phenomena like these shown on the photos. Answer the question: How does light propagate in space? Is some direction of propagation privileged? Make an appropriate sketch.
Answer:
Light in a homogeneous medium, if there is no obstacle, propagates in straight lines and isotropically (uniform in all directions).
[Slideshow]
The students evaluate the speed of light during discussion in small groups.
Task 4
If we turn off and turn on the light in the room, it gets instantly bright. Try to compare the speed of light with the speed of known objects (car, plane, missile, rocket).
Answer:
The light travels at about 300000 .
Students study the effect of the size of the light source on the size of the light beam. They get familiar with the method of graphical presentation of straight line propagation of light.
Task 5
The amount of light emitted by artificial light sources, e.g. lamps or torches, is limited by how they were constructed. Use the applet to analyse how the size of the light source and opaque obstacles affect the size and propagation of the light beam. Try by changing the position of the aperture, the position of the light source and the size of the light source.
Źródło światła to obiekt, który emituje promieniowanie świetlne. Źródła światła dzielą się na sztuczne, wytworzone przez człowieka i naturalne, stworzone przez naturę. Światło wyemitowane przez źródło rozchodzi się prostoliniowo we wszystkich kierunkach. Światło rozchodzi się z prędkością ok. 300000 .
Ilość światła emitowanego przez sztuczne źródła światła, np. lampy lub latarki, jest ograniczona m.in. przez to, w jaki sposób zostały one skonstruowane.
Za pomocą apletu dokonaj analizy, jaki wpływ na rozmiar i rozchodzenie się wiązki światła mają rozmiar źródła światła i nieprzezroczyste przeszkody.
Poeksperymentuj zmieniając położenie przesłony, położenie źródła światła oraz rozmiar źródła światła.
Zanotuj, co stanie się z wiązką światła, gdy: 1. Średnica źródła światła się zwiększa. 2. Źródło światła umieszczone zostaje coraz głębiej w obudowie. 3. Gdy zastosujemy i stopniowo zwiększamy otwór zastosowanej przesłony. 4. Gdy przybliżamy przesłonę nie zmieniając rozmiaru jej otworu do źródła światła.
maa0cf0f7eff0312f_1528449000663_0
Źródła światła i jego prędkość
maa0cf0f7eff0312f_1528449084556_0
Drugi
maa0cf0f7eff0312f_1528449076687_0
IX. Optyka. Uczeń:
1) ilustruje prostoliniowe rozchodzenie się światła w ośrodku jednorodnym.
maa0cf0f7eff0312f_1528449068082_0
45 minut
maa0cf0f7eff0312f_1528449523725_0
Ilustruje prostoliniowe rozchodzenie się światła w ośrodku jednorodnym oraz określa, czym jest źródło światła.
maa0cf0f7eff0312f_1528449552113_0
1. Rozróżnia naturalne i sztuczne źródła światła.
2. Opisuje prostoliniowe rozchodzenie się światła.
maa0cf0f7eff0312f_1528450430307_0
Uczeń:
- dokonuje podziału źródeł światła na naturalne i sztuczne,
- objaśnia, w jaki sposób rozchodzi się światło.
maa0cf0f7eff0312f_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Doświadczenie.
maa0cf0f7eff0312f_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
maa0cf0f7eff0312f_1528450127855_0
Dyskusja:
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
Co to jest źródło światła?
Uczniowie w małych grupach omawiają problem, formułują własne definicje i zapisują je na kartkach. Wyniki prezentują na forum klasy i ustalają brzmienie definicji, którą zapisują na tablicy i w zeszytach.
maa0cf0f7eff0312f_1528446435040_0
Uczniowie mają za zadanie rozpoznać źródła światła znane im z życia codziennego.
Polecenie 1
Spójrz na obrazek i zapisz wszystkie źródła światła, jakie rozpoznałeś.
[Ilustracja 1]
Uczniowie klasyfikują otrzymane wyniki używając definicji naturalnego i sztucznego źródła światła.
Źródła światła dzielą się na naturalne oraz sztuczne.
Naturalne źródło światła to obiekt wytworzony przez naturę, emitujący światło.
Sztuczne źródło światła – źródło światła wytworzone przez człowieka.
Polecenie 2
Określ, które z znalezionych źródeł światła to naturalne źródła, a które sztuczne.
Uczniowie stawiają hipotezę i badają, w jaki sposób rozchodzi się światło.
Doświadczenie
Problem badawczy:
W jaki sposób rozchodzi się światło?
Hipoteza:
Światło rozchodzi się prostoliniowo.
Potrzebne materiały:
- wskaźnik laserowy,
- para wodna lub pył kredowy
Instrukcja:
W zaciemnionym pomieszczeniu na drodze przebiegu promienia świetlnego ze wskaźnika laserowego rozpylana jest para wodna lub rozsypywany pył kredowy. Uczniowie obserwują przebieg promienia świetlnego.
Podsumowanie doświadczenia:
Doświadczenie wykazało, że światło rozchodzi się w ośrodku jednorodnym prostoliniowo.
Uczniowie zapoznają się z izotropowym (równomiernym, jednakowo we wszystkich kierunkach) rozchodzeniem się światła.
Polecenie 3
Obejrzyj pokaz slajdów i zastanów się, gdzie obserwowałeś ostatnio podobne zjawiska, jak te pokazane na zdjęciach. Odpowiedz na pytania: Jak rozchodzi się światło w przestrzeni? Czy jakiś kierunek rozchodzenia się jest uprzywilejowany? Sporządź odpowiedni szkic.
Odpowiedź:
Światło w jednorodnym ośrodku, jeśli nie na trafi na przeszkodę, rozchodzi się prostoliniowo i izotropowo (równomiernie we wszystkich kierunkach).
[Slideshow]
Uczniowie dyskutując w małych grupach szacują prędkość światła.
Polecenie 4
Jeśli wyłączymy i włączymy światło w pomieszczeniu, to robi się w nim błyskawicznie jasno. Spróbuj porównać prędkość światła z prędkościami znanych ci obiektów (samochód, samolot, pocisk, rakieta).
Odpowiedź:
Światło rozchodzi się z prędkością ok. 300000 .
Uczniowie badają wpływ rozmiaru źródła światła na rozmiar wiązki świetlnej. Zapoznają się z metodą graficznej prezentacji prostoliniowego rozchodzenia się światła.
Polecenie 5
Ilość światła emitowanego przez sztuczne źródła światła, np. lampy lub latarki, jest ograniczona m.in. przez to, w jaki sposób zostały one skonstruowane.
Za pomocą apletu dokonaj analizy, jaki wpływ na rozmiar i rozchodzenie się wiązki światła mają rozmiar źródła światła i nieprzezroczyste przeszkody.
Poeksperymentuj zmieniając położenie przesłony, położenie źródła światła oraz rozmiar źródła światła.
Zanotuj, co stanie się z wiązką światła, gdy: 1. Średnica źródła światła się zwiększa. 2. Źródło światła umieszczone zostaje coraz głębiej w obudowie. 3. Gdy zastosujemy i stopniowo zwiększamy otwór zastosowanej przesłony. 4. Gdy przybliżamy przesłonę nie zmieniając rozmiaru jej otworu do źródła światła
[Geogebra aplet]
Nauczyciel pyta uczniów, jak rozumieją wypowiedź „Widzimy dzięki światłu”.
Uczniowie dyskutują na forum klasy, jakie warunki muszą być spełnione, aby ludzkie oko mogło zobaczyć dany przedmiot.
Polecenie 6
Wyjaśnij, jakie warunki muszą być spełnione, aby ludzkie oko mogło zobaczyć dany przedmiot. Która z sytuacji przedstawionych poniżej opisuje schemat widzenia przez człowieka?
[Ilustracja 2]
maa0cf0f7eff0312f_1528450119332_0
Źródło światła to obiekt, który emituje promieniowanie świetlne. Źródła światła dzielą się na sztuczne, wytworzone przez człowieka i naturalne, stworzone przez naturę. Światło wyemitowane przez źródło rozchodzi się prostoliniowo we wszystkich kierunkach. Światło rozchodzi się z prędkością ok. 300000 .
Aby doszło do efektu widzenia przedmiotu potrzebne jest źródło emitujące światło, przedmiot odbijający padające na niego światło oraz oko, spełniające rolę odbiornika światła.
artificial source of light1
artificial source of light
sztuczne źródło światła - źródło światła wytworzone przez człowieka np. żarówka, ekran telewizora
RKjslGLuCPyZA1
wymowa w języku angielskim: artificial source of light
wymowa w języku angielskim: artificial source of light