Students bring the cards with the numbers 2‑9 written on them and a board game made of a piece of paper of A‑4 size with the formula: which they got from their teacher.
The students revise the method of adding the mixed numbers and the fractions with the same denominator, reducing and expanding the common fractions.
- When we add the fractions with the same denominatorssame denominatorssame denominators we add the numerators and the denominator remains the same.
- When we add the mixed numbers we calculate the sum of the integers and the sum of the fractions. We should remember to reduce the fraction to the simplest form.
- To reduce the fraction we divide the numerator and the denominator by the same number which is not 0 or 1.
- To reduce the fraction we divide the numerator and the denominator by the same number which is not 0 or 1.
The teacher informs the students they are going to find out the method of adding the fractions and mixed numbers with different denominators.
The students prepare the board of the game and the cards with numbers they have made at home.
The students draw two cards and put them in the empty places of the board to get two fractions. They are going to give the number which can be the common denominator of these two fractions. The other person can get an extra point by giving the smaller common denominator. Then, the students draw the cards again and repeat the activity. The winner is the person who gets more points.
[Slideshow]
The students work individually using their computers. They are going to watch the method of adding the common fractions with different denominatorsdifferent denominatorsdifferent denominators.
The teacher writes the example: . He uses the model of pizza to illustrate the addition. He asks the following question: Can we present the fractions and in a different way?
The students should suggest converting the fractions to the same denominator for example 12. The teacher calculates the following:
When we add the fractions with different denominators we have to convert them to the same denominatorssame denominatorssame denominators first by reducing or expanding the fraction. Next, we should add them in the same way as the fractions with the same denominators.
Task 1
The students add the fractions with different denominators:
a) ,
b) ,
c) ,
d) ,
e) .
The students should notice, that:
One of the way of looking for the same denominator is writing down the subsequent multiple of the bigger denominator.
We can always expand the first fraction by the denominator of second fraction and the second one by the denominator of the first one.
Task 2
The students add mixed numbers whose fractions have different denominators:
a) ,
b) ,
c) ,
d) ,
e) .
After completing the task the students should come up with the following conclusion:
- Aby dodać ułamki o różnych mianownikach, trzeba najpierw sprowadzić je do wspólnego mianownika, skracając lub rozszerzając. Następnie należy dodać je tak, jak się dodaje ułamki o jednakowych mianownikach.
- Dodając liczby mieszane, których części ułamkowe mają różne mianowniki, najpierw sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika. Następnie obliczamy sumę części całkowitych i sumę części ułamkowych. Pamiętamy, aby wynik zapisać w najprostszej postaci, po wyłączeniu całości i skróceniu części ułamkowej.
Dodając liczby mieszane, których części ułamkowe mają różne mianowniki, najpierw sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika. Następnie obliczamy sumę części całkowitych i sumę części ułamkowych. Pamiętamy, aby wynik zapisać w najprostszej postaci, po ustaleniu całości i skróceniu części ułamkowej.
m8465d1c1e5f15aad_1528449000663_0
Dodawanie ułamków o różnych mianownikach
m8465d1c1e5f15aad_1528449084556_0
Drugi
m8465d1c1e5f15aad_1528449076687_0
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
3) skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
4) sprowadza ułamki zwykłe do wspólnego mianownika.
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
1) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane;
m8465d1c1e5f15aad_1528449068082_0
45 minut
m8465d1c1e5f15aad_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
m8465d1c1e5f15aad_1528449552113_0
1. Dodawanie ułamków zwykłych.
2. Obliczanie wartości kilkudziałaniowych wyrażeń zawierających dodawanie liczb mieszanych i ułamków o różnych mianownikach.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m8465d1c1e5f15aad_1528450430307_0
Uczeń:
- dodaje ułamki i liczby mieszane, których części ułamkowe mają różne mianowniki,
- sprowadza ułamki do wspólnego mianownika.
m8465d1c1e5f15aad_1528449534267_0
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
m8465d1c1e5f15aad_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m8465d1c1e5f15aad_1528450135461_0
m8465d1c1e5f15aad_1528450127855_0
Uczniowie przynoszą na lekcję kartoniki z zapisanymi na nich liczbami od 2 do 9 i kartkę A4, która będzie planszą do gry. Na kartce A4 zapisują w domu wzór, który otrzymali od nauczyciela. Wzór na planszę:
Uczniowie przypominają sposób dodawania liczb mieszanych i ułamków o jednakowych mianownikach, skracanie i rozszerzanie ułamków zwykłych.
- Dodając ułamki o jednakowych mianownikach, dodajemy ich liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.
- Dodając liczby mieszane, obliczamy sumę części całkowitych i sumę części ułamkowych. Pamiętamy, aby wynik zapisać w najprostszej postaci, po ustaleniu całości i skróceniu części ułamkowej.
- Skracanie ułamka polega na dzieleniu licznika i mianownika przez tę samą liczbę różną od zera i od 1.
- Rozszerzanie ułamka polega na mnożeniu licznika i mianownika przez tę samą liczbę różną od zera i od 1.
m8465d1c1e5f15aad_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji dowiedzą się, jak się dodaje ułamki i liczby mieszane, których części ułamkowe mają różne mianowniki.
Uczniowie rozkładają przed sobą na ławce planszę, którą przygotowali na lekcję oraz kartoniki z liczbami.
Uczniowie losują dwa kartoniki i układają je w pustych polach na planszy. W ten sposób otrzymują dwa ułamki. Zadaniem uczniów jest podać liczbę, która może być wspólnym mianownikiem tych ułamków. Jeśli zrobią to poprawnie, zdobywają punkt. Druga osoba w ławce może zdobyć dodatkowy punkt, jeśli poda mniejszy wspólny mianownik. Następnie uczniowie losują następne kartoniki, tworzą kolejne ułamki i powtarzają ćwiczenie. Wygrywa ten, kto zdobędzie więcej punktów.
[Slideshow]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak dodajemy ułamki zwykłe o różnych mianownikach.
Nauczyciel zapisuje na tablicy przykład: . Ilustruje to dodawanie, wykorzystując model pizzy. Zadane pytanie: Czy można inaczej przedstawić ułamki .
Uczniowie zapewne powiedzą, że można ułamki sprowadzić do wspólnego mianownika, np. 12. Nauczyciel oblicza: .
Uczniowie formułują wniosek:
Aby dodać ułamki o różnych mianownikach, trzeba najpierw sprowadzić je do wspólnego mianownika, skracając lub rozszerzając. Następnie należy dodać je tak, jak się dodaje ułamki o jednakowych mianownikach.
Polecenie 1
Uczniowie dodają ułamki o różnych mianownikach:
a) ,
b) ,
c) ,
d) ,
e) .
Uczniowie powinni zauważyć, że:
Jednym ze sposobów szukania wspólnego mianownika jest wypisywanie kolejnych wielokrotności większego z mianowników.
Zawsze można rozszerzyć pierwszy ułamek przez mianownika drugiego, a drugi – przez mianownik pierwszego.
Polecenie 2
Uczniowie dodają liczby mieszane, których części ułamkowe mają różne mianowniki:
a) ,
b) ,
c) ,
d) ,
e) .
Po skończonym ćwiczeniu uczniowie powinni sformułować wniosek:
Dodając liczby mieszane, których części ułamkowe mają różne mianowniki, najpierw sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika. Następnie obliczamy sumę części całkowitych i sumę części ułamkowych. Pamiętamy, aby wynik zapisać w najprostszej postaci, po ustaleniu całości i skróceniu części ułamkowej.
Polecenie dla chętnych
Uczniowie przyglądają się dodawanym ułamkom i wynikom dodawania.
Wpisują wyniki, jak w powyższych przykładach, nie sprowadzając ułamków do wspólnego mianownika:
a) ,
b) ,
c) ,
d) .
m8465d1c1e5f15aad_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Aby dodać ułamki o różnych mianownikach, trzeba najpierw sprowadzić je do wspólnego mianownika, skracając lub rozszerzając. Następnie należy dodać je tak, jak się dodaje ułamki o jednakowych mianownikach.
- Dodając liczby mieszane, których części ułamkowe mają różne mianowniki, najpierw sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika. Następnie obliczamy sumę części całkowitych i sumę części ułamkowych. Pamiętamy, aby wynik zapisać w najprostszej postaci, po wyłączeniu całości i skróceniu części ułamkowej.
different denominators1
different denominators
różne mianowniki
RTlwSkZ5jgarZ1
wymowa w języku angielskim: different denominators
wymowa w języku angielskim: different denominators