Współpraca ze służbami żeglugi powietrznej
Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych
Przestrzeń powietrzna — struktura i podstawowe elementy
ATLAS INTERAKTYWNY
Spis treści
Klasyfikacja przestrzeni powietrznych – podział zgodnie z (International Civil Aviation Organisation)Klasyfikacja przestrzeni powietrznych – podział zgodnie z (International Civil Aviation Organisation)
Klasy przestrzeni powietrznej w PolsceKlasy przestrzeni powietrznej w Polsce
Poziomy i pionowy podział przestrzeni powietrznejPoziomy i pionowy podział przestrzeni powietrznej
Stałe elementy przestrzeni powietrznejStałe elementy przestrzeni powietrznej
Elastyczne elementy przestrzeni powietrznejElastyczne elementy przestrzeni powietrznej
Klasyfikacja przestrzeni powietrznych – podział zgodnie z (International Civil Aviation Organisation)
(ang. Flight Information Region) — Rejon Informacji Powietrznej
Jest to przestrzeń powietrzna o określonych wymiarach, w której zapewniona jest służba informacji powietrznej i służba alarmowa.
Warszawa () — to Rejon Informacji Powietrznej nad Polską.

Baltic — Bałtycki Funkcjonalny Blok Przestrzeni Powietrznej
Jest to wspólna inicjatywa i umowa pomiędzy Polską i Litwą w obszarze służb żeglugi powietrznej, podpisana w Wilnie lipca 2012 roku. W celu wprowadzenia założeń koncepcji Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej () władze państwowe i instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej połączyły swoje doświadczenia i wysiłki ukierunkowane na wprowadzenie zmian w obszarze zarządzania ruchem lotniczym. Baltic ma za zadanie spełniać założenia przepisów unijnych i wprowadzać w życie koncepcję defragmentacji rynku usług żeglugi powietrznej w Europie. Inicjatywa ta wzmacnia działania indywidualne członków oraz ułatwia nawiązywanie partnerstw przemysłowych, współpracę międzynarodową, stanowi platformę wymiany wiedzy i doświadczeń oraz działalności badawczo‑rozwojowej.
Klasyfikacja przestrzeni powietrznych — podział zgodnie z (International Civil Aviation Organisation)
Klasa A
Dozwolone są wyłącznie loty [] Instrument Flight Rules). Wszystkie loty wykonywane są z zapewnieniem służby kontroli ruchu lotniczego i w separacji. W przypadku wszystkich lotów wymagana jest ciągła łączność foniczna powietrze‑ziemia. W przypadku wszystkich lotów obowiązuje zezwolenie organ kontroli ruchu lotniczego (air traffic control unit) ATC.
Klasa B
Dozwolone są loty i . Wszystkie loty wykonywane są z zapewnieniem służby kontroli ruchu lotniczego i w separacji. W przypadku wszystkich lotów wymagana jest ciągła łączność foniczna powietrze‑ziemia. W przypadku wszystkich lotów obowiązuje zezwolenie .
Klasa C
Dozwolone są loty i . Wszystkie loty wykonywane są z zapewnieniem służby kontroli ruchu lotniczego, a loty są odseparowane od innych lotów i lotów . Loty są odseparowane od lotów , a statki powietrzne je wykonujące otrzymują na żądanie informacje o ruchu dotyczące innych lotów oraz rady dla zapobieżenia kolizji. W przypadku wszystkich lotów wymagana jest ciągła łączność foniczna powietrze‑ziemia. W przypadku lotów zastosowanie ma ograniczenie prędkości przyrządowej () do na wysokości bezwzględnej ([]AMSL (Above Mean Sea Level)) poniżej ( []stopa (ft)), z wyjątkiem przypadków, gdy właściwy organ zezwolił na niestosowanie tego ograniczenia w odniesieniu do typów statków powietrznych, które nie mogą utrzymać tej prędkości ze względów technicznych lub bezpieczeństwa. W przypadku wszystkich lotów obowiązuje zezwolenie .
Klasa D
Dozwolone są loty i i dla wszystkich lotów zapewnia się służbę kontroli ruchu lotniczego. Loty są odseparowane od innych lotów , a statki powietrzne wykonujące te loty otrzymują na żądanie informacje o ruchu dotyczące lotów oraz rady dla zapobieżenia kolizji. Statki powietrzne wykonujące loty otrzymują na żądanie informacje o ruchu dotyczące wszystkich innych lotów oraz rady dla zapobieżenia kolizji. W przypadku wszystkich lotów wymagana jest ciągła łączność foniczna powietrze‑ziemia, a w przypadku wszystkich lotów na wysokości bezwzględnej () poniżej () zastosowanie ma ograniczenie prędkości przyrządowej () do , z wyjątkiem przypadków, gdy właściwy organ zezwolił na niestosowanie tego ograniczenia w odniesieniu do typów statków powietrznych, które nie mogą utrzymać tej prędkości ze względów technicznych lub bezpieczeństwa. W przypadku wszystkich lotów obowiązuje zezwolenie Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 13.10.2012
Klasa E
Dozwolone są loty i . Loty wykonywane są z zapewnieniem służby kontroli ruchu lotniczego i są odseparowane od innych lotów . O ile jest to możliwe, w przypadku wszystkich lotów zapewnia się informacje o ruchu. W przypadku lotów wymagana jest ciągła łączność foniczna powietrze‑ziemia. W przypadku wszystkich lotów na wysokości bezwzględnej () poniżej wartości () zastosowanie ma ograniczenie prędkości przyrządowej () do , z wyjątkiem przypadków, gdy właściwy organ zezwolił na niestosowanie tego ograniczenia w odniesieniu do typów statków powietrznych, które nie mogą utrzymać tej prędkości ze względów technicznych lub bezpieczeństwa. W przypadku wszystkich lotów obowiązuje zezwolenie . Klasy E nie stosuje się w odniesieniu do przestrzeni kontrolowanych.
Klasa F
Dozwolone są loty i . Wszystkim uczestniczącym statkom powietrznym, które wykonują loty , zapewnia się służbę doradczą ruchu lotniczego, a w przypadku wszystkich lotów na żądanie, zapewnia się służbę informacji powietrznej. W przypadku lotów korzystających ze służby doradczej, wymagana jest ciągła łączność foniczna powietrze‑ziemia, a wszystkie statki powietrzne, które wykonują loty , powinny mieć możliwość nawiązania łączności fonicznej powietrze‑ziemia. Dla wszystkich lotów na wysokości bezwzględnej () poniżej () zastosowanie ma ograniczenie prędkości przyrządowej () do , z wyjątkiem przypadków, gdy właściwy organ zezwolił na niestosowanie tego ograniczenia w odniesieniu do typów statków powietrznych, które nie mogą utrzymać tej prędkości ze względów technicznych lub bezpieczeństwa. Nie jest wymagane zezwolenie .
Klasa G
Dozwolone są loty i i w ich przypadku na żądanie zapewnia się służbę informacji powietrznej. Wszystkie statki powietrzne wykonujące loty winny mieć możliwość nawiązania łączności fonicznej powietrzeziemia. W przypadku wszystkich lotów na wysokości bezwzględnej () poniżej () zastosowanie ma ograniczenie prędkości przyrządowej () do , z wyjątkiem przypadków, gdy właściwy organ zezwolił na niestosowanie tego ograniczenia w odniesieniu do typów statków powietrznych, które nie mogą utrzymać tej prędkości ze względów technicznych lub bezpieczeństwa. Nie jest wymagane zezwolenie .
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Klasy przestrzeni powietrznej w Polsce
Poniżej zamieszczono tabelę przedstawiającą klasy przestrzeni powietrznej służb ruchu lotniczego.
Przypisy do tabeli:
Gdy bezwzględna wysokość przejściowa jest mniejsza niż metrów ( stóp) to należy stosować zamiast stóp.
Piloci utrzymujący ciągły nasłuch łączności fonicznej powietrze‑ziemia oraz w razie konieczności nawiązują dwukierunkową łączność na odpowiednim kanale łączności w .
Klasa | Rodzaj lotu | Zapewniana separacja | Zapewniana służba | Ograniczenia prędkości | Wymagana łączność radiowa | Wymagana ciągła dwukierunkowa łączność foniczna powietrze‑ziemia | Konieczność uzyskania zezwolenia ATC |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
C | IFR | IFR od IFR, IFR od VFR | Służba kontroli ruchu lotniczego | Nie stosuje się | Tak | Tak | Tak |
C | VFR | VFR od IFR | Służba kontroli ruchu lotniczego w celu zapewnienia separowania od IFR. | Prędkość przyrządowa (IAS) poniżej () AMSL | Tak | Tak | Tak |
D | IFR | IFR od IFR | Służba kontroli ruchu lotniczego, informacja o ruchu VFR (i na żądanie rada dla zapobieżenia kolizji) | Prędkość przyrządowa (IAS) poniżej () AMSL | Tak | Tak | Tak |
G | IFR | Brak | Służba informacji powietrznej na żądanie | Prędkość przyrządowa (IAS) poniżej () AMSL | Tak | Nie | Nie |
G | VFR | Brak | Służba informacji powietrznej na żądanie | Prędkość przyrządowa (IAS) poniżej () AMSL | Nie | Nie | Nie |
Gdy bezwzględna wysokość przejściowa jest mniejsza niż AMSL, to należy stosować FL zamiast .
Piloci utrzymujący ciągły nasłuch łączności fonicznej powietrze‑ziemia oraz w razie konieczności nawiązują dwukierunkową łączność na odpowiednim kanale łączności w RMZ.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Poziomy i pionowy podział przestrzeni powietrznej
Do końca lutego 2016 roku w Polsce obowiązywał poziomy podział przestrzeni powietrznej obejmujący 9 sektorów. Od marca 2016 roku został wprowadzony nowy pionowy podział obejmujący górną i dolną warstwę. Zmiany te miały zmniejszyć występującą liczbę opóźnień w polskiej przestrzeni powietrznej. Obecnie w Polsce obowiązuje poziomy i pionowy podział przestrzeni powietrznej. Poziomy obejmuje 5 sektorów tj. Sektor Gdańsk, Sektor Warszawa, Sektor Olsztyn, Sektor Poznań i Sektor Kraków. Podział ten obejmuje przestrzeń od poziomu ziemi do FL95. Z kolei pionowy podział polega na wyodrębnieniu dwóch warstw: warstwy górnej i dolnej. Dolna rozciąga się od poziomu FL95 do poziomu lotu FL365 (czyli wysokości 11 km, która stanowi poziom podziału między warstwami), a górna - powyżej niego.

Mapa przestrzeni powietrznej przedstawia wszystkie struktury przestrzeni powietrznej od (ang. Ground) do .

2. CDR - droga lotnicza, która może być zaplanowana i wykorzystywana pod określonymi warunkami, z przydzieloną kategorią, w zależności od jej przewidywanej dostępności, możliwości planowania i spodziewanych poziomów aktywności związanych z nią TSA albo TRA.
3. TSA - strefa czasowo wydzielona, TRA - strefa czasowo rezerwowana.
4. TMA - rejon kontrolowany lotniska.
5. CTR - strefa kontrolowana lotnisk.
6. TFR - trasa lotnicza umożliwiająca lot do TSA albo TRA oraz przelot między tymi strefami.
7. MATZ - Military ATZ - strefa ruchu lotniskowego lotniska wojskowego.
8. MRT - trasa lotnictwa wojskowego.
9. EA - część przestrzeni powietrznej o określonych wymiarach, w obrębie której działania wymagają rezerwacji przestrzeni powietrznej do wykorzystywania przez określonego użytkownika w określonym przedziale czasu.
10. ATZ - strefa ruchu lotniskowego.
11. D - strefa niebezpieczna - oznacza przestrzeń powietrzną o określonych wymiarach, w której w danym czasie mogą odbywać się działania niebezpieczne dla lotów statków powietrznych.
12. P - strefa zakazana - oznacza przestrzeń powietrzną o określonych wymiarach nad obszarami lądowymi lub wodami terytorialnymi państwa, w której loty statków powietrznych są zabronione.
13. R - strefa ograniczona - przestrzeń powietrzna o określonych wymiarach, w której loty statków powietrznych są ograniczone pewnymi określonymi warunkami, ustanowione są one w celu ochrony ludzi i środowiska naturalnego na ziemi przed działaniem lotnictwa.
14. ADIZ - strefa identyfikacji obrony powietrznej.
15. GND - GROUND - poziom ziemi. Dwie najwyższe części figurują jako AWY, następnie mamy CDR czyli specjalną drogę lotniczą która przebiega przez AWY. Dalej idąc od góry znajduje się TSA/TRA oraz TFR. Kolejne są strefy EA oraz TMA obok. Pod TMA znajduje się CTR natomiast pod EA jest MATZ oraz MRT które je obydwie łączy. Oprócz tego na samym dole i o najniższej wysokości znajduje się ATZ, potem są po kolei D, P, R które wysokie są na ponad Flight Level 095 i na samym końcu jest ADIZ, sięgający od ziemi do aż ponad Flight Level 660.
Ilustracja przedstawia wszystkie struktury przestrzeni powietrznej od ground czyli poziomu ziemii do Flight Level 660.
Dwie najwyższe części figurują jako AWY, następnie mamy CDR czyli specjalną drogę lotniczą która przebiega przez AWY. Dalej idąc od góry znajduje się TSA/TRA oraz TFR. Kolejne są strefy EA oraz TMA obok. Pod TMA znajduje się CTR natomiast pod EA jest MATZ oraz MRT które je obydwie łączy. Oprócz tego na samym dole i o najniższej wysokości znajduje się ATZ, potem są po kolei D, P, R które wysokie są na ponad Flight Level 095 i na samym końcu jest ADIZ, sięgający od ziemi do aż ponad Flight Level 660. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne. Pod każdym z nich znajduje się krótki opis struktur. Przy każdym punkcie znajduje się nagranie dźwiękowe z nim tożsame.
AWY - droga lotnicza, oznacza obszar kontrolowany lub jego część ustanowioną w postaci korytarza.
CDR - droga lotnicza, która może być zaplanowana i wykorzystywana pod określonymi warunkami, z przydzieloną kategorią, w zależności od jej przewidywanej dostępności, możliwości planowania i spodziewanych poziomów aktywności związanych z nią TSA albo TRA.
TSA - strefa czasowo wydzielona, TRA - strefa czasowo rezerwowana.
TMA - rejon kontrolowany lotniska.
CTR - strefa kontrolowana lotnisk.
TFR - trasa lotnicza umożliwiająca lot do TSA albo TRA oraz przelot między tymi strefami.
MATZ - Military ATZ - strefa ruchu lotniskowego lotniska wojskowego.
MRT - trasa lotnictwa wojskowego.
EA - część przestrzeni powietrznej o określonych wymiarach, w obrębie której działania wymagają rezerwacji przestrzeni powietrznej do wykorzystywania przez określonego użytkownika w określonym przedziale czasu.
ATZ - strefa ruchu lotniskowego.
D - strefa niebezpieczna - oznacza przestrzeń powietrzną o określonych wymiarach, w której w danym czasie mogą odbywać się działania niebezpieczne dla lotów statków powietrznych.
P - strefa zakazana - oznacza przestrzeń powietrzną o określonych wymiarach nad obszarami lądowymi lub wodami terytorialnymi państwa, w której loty statków powietrznych są zabronione.
R - strefa ograniczona - przestrzeń powietrzna o określonych wymiarach, w której loty statków powietrznych są ograniczone pewnymi określonymi warunkami, ustanowione są one w celu ochrony ludzi i środowiska naturalnego na ziemi przed działaniem lotnictwa.
ADIZ - strefa identyfikacji obrony powietrznej.
GND - GROUND - poziom ziemi. Dwie najwyższe części figurują jako AWY, następnie mamy CDR czyli specjalną drogę lotniczą która przebiega przez AWY. Dalej idąc od góry znajduje się TSA/TRA oraz TFR. Kolejne są strefy EA oraz TMA obok. Pod TMA znajduje się CTR natomiast pod EA jest MATZ oraz MRT które je obydwie łączy. Oprócz tego na samym dole i o najniższej wysokości znajduje się ATZ, potem są po kolei D, P, R które wysokie są na ponad Flight Level 095 i na samym końcu jest ADIZ, sięgający od ziemi do aż ponad Flight Level 660.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Stałe elementy przestrzeni powietrznej:
drogi lotnicze ( — Airway),
rejony kontrolowane lotnisk ( — Terminal Control Area),
wojskowe rejony kontrolowane lotnisk ( — Military TMA),
strefy kontrolowane lotnisk ( — Control Zone),
strefy ruchu lotniskowego ( — Aerodrome Traffic Zone),
wojskowe strefy kontrolowane lotnisk ( — Military CTR),
stałe trasy lotnictwa wojskowego ( — Military Route),
strefy czasowo wydzielone ( — Temporary Segregated Area),
strefy czasowo rezerwowane ( — Temporary Reserved Area),
trasy dolotowe do stref ( — Feeding Route),
strefy zakazane ( — Prohibited Area),
strefy ograniczone ( — Restricted Area),
strefy niebezpieczne ( — Dangerous Area),
punkty dla lotów (Visual Flight Rules),
znaczące punkty nawigacyjne.
Ilustracja przedstawia podział stref powietrznych i ich rozmieszczenie w zależności od wysokości nad poziomem morza. Strefy opatrzone są punktami interaktywnymi z podpisami. Do podpisów dodano nagrania dźwięke z nimi tożsame.
Idąc od dołu znajdują się strefy które zaczynają się od ziemi i sięgają konkretnej wysokości jednak nie wykraczają poza strefę klasy G. Są to: S R Z, A T Z, M A T Z, C T R. Są również: P, R, D, MRT oraz T S A w formie strefy niebezpiecznej D, które sięgają wyżej poza klasę G. Potem są strefy które zaczynają się już na pewnej wysokości w strefie klasy G. Są to: T S A, T R A, C B A, T M A A W Y, C D R. Strefy te często zaczynają się w klasie G a kończą w klasie C. Jednak strefy T S A, T R A oraz CBA mogą być również wyżej i tak jak na ilustracji zaczynają się w klasie C, a kończą w górnej przestrzeni powietrznej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Elastyczne elementy przestrzeni powietrznej:
strefy czasowo wydzielone (),
strefy czasowo zarezerwowane (),
stałe korytarze dolotowe (),
wojskowe strefy ruchu lotniskowego (),
strefy ruchu lotniskowego (),
trasy wojskowe (),
rejony ćwiczeń (),
wojskowe strefy tankowania w powietrzu.
Wszystkie wysokości podane są w stopach .
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści