E-materiały do kształcenia zawodowego

Współpraca ze służbami żeglugi powietrznej

Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych

bg‑azure

Procedury SID i STAR

GRA EDUKACYJNA

1
Kliknij, aby rozwinąć instrukcję do gry edukacyjnej

Na ekranie startowym wybierz treści, z którymi chcesz się zapoznać przed rozpoczęciem gry. Kliknij „Cel”, by zobaczyć, z jakimi zadaniami się zmierzysz.

RNBqeJOSnXa7b
Przykładowy ekran startowy gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kiedy zapoznasz się z treścią ekranu, kliknij „Powrót”, by wrócić do poprzedniego ekranu. Teraz kliknij „Zasady gry” i postępuj analogicznie.

Rrj81evLUBUEy
Przykładowy ekran w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli znasz już cel i zasady gry, kliknij jeden z guzików wyboru mapy: SID lub STAR. Po kliknięciu wybranej mapy, na ekranie pojawi się informacja o danym typie mapy. Jednocześnie guzik start podświetli się na pomarańczowo. Kiedy już zdecydujesz, którą mapę wybierasz do dalszej gry, kliknij „Start”.

RNyQeCcHll6lW
Przykładowy ekran w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przez całą grę w lewym górnym rogu znajduje się podręczne menu. Od góry mamy:

  • licznik punktów,

  • głośnik - włącza i wyłącza lektora,

  • zaokrąglona strzałka - rozpoczęcie danego zadania od nowa,

  • domek - powrót do menu,

  • L - legenda SID albo STAR (w zależności od tego, którą ścieżką gry idziesz),

  • i - pokazuje planszę z tekstowym opisem mapy SID albo STAR (w zależności od tego, którą ścieżką idziesz).

Po najechaniu kursorem na każdą z ikon (poza licznikiem punktów), pojawi się etykieta informująca o funkcji przycisku.

R1Fj3hwxU50wx
Widok podręcznego menu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Po wybraniu na pierwszej planszy ścieżki SID albo STAR, pojawia się następujący widok. Kliknij „Start”.

R6AzUtr7xRoSi
Przykładowy ekran w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słuchaj instrukcji czytanych przez lektora. W pierwszym zadaniu ekran jest podzielony na dwie części: po prawej stronie znajdują się losowo ułożone puzzle, po lewej stronie znajduje się niebieskie puste pole, w którym układasz puzzle, przeciągając je w odpowiednie miejsce.

Najedź kursorem na wybrany puzzel. Na niebieskim kwadracie zobaczysz jego powiększenie. Wciśnij lewy przycisk myszy, by przytrzymać klocek i przenieść go w wybrane miejsce. Zwolnij przycisk myszy, by upuścić element we właściwym miejscu. Jeśli puszczasz klocek, a on zamiast trafić w wybrane przez Ciebie miejsce układanki wraca na wcześniejszą pozycję, to sygnał, że próbujesz umieścić puzzel w niewłaściwym miejscu.

Kiedy skończysz, kliknij przycisk „Dalej”.

R1QE7YkewpT51
Przykładowy ekran zadania w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Każda z map SID i STAR jest opatrzona legendą. Legenda pozwala sprawdzić oznaczenia stosowane na mapach SID/STAR.

Kliknij w ikonę oznaczoną literą L, by zapoznać się z legendą mapy. Po otworzeniu się legendy po prawej stronie ekranu zobaczysz objaśnienia dotyczące elementów systemu służb ruchu lotniczego.

R1LOQONKENIzt
Przykładowa legenda w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po lewej stronie ekranu widzisz mapę. Najedź kursorem na poszczególne elementy mapy, by zobaczyć ich fragmenty w powiększeniu i dokładnie zapoznać się z ich treścią.

R8tNohRESFXO2
Przykładowa legenda w grze - powiększenie
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Kolejne etapy gry to zadania typu „chwyć i upuść”. Najedź kursorem na wybrany element z tych, które masz do wyboru po prawej stronie ekranu i kliknij lewym przyciskiem myszy, żeby go przytrzymać. Później przenieś element w wybrane miejsce na mapie po lewej stronie ekranu i zwolnij przycisk myszy, by upuścić element i umieścić go we właściwym miejscu.

Zwróć uwagę na to, że mogą się pojawić dwa rodzaje elementów: np. w górnej części prawej strony ekranu znajdują się oznaczenia radiodalmierzy, a poniżej oznaczenia przeszkód.

Kiedy umieścisz elementy w wybranych miejscach, kliknij przycisk „Sprawdź”.

R4LkLGBsC19kv
Przykładowy ekran zadania w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli nieprawidłowo ułożysz elementy, zobaczysz komunikat, jak na poniższej ilustracji. Jeżeli nie wiesz jak wykonać to zadanie poprawnie, kliknij przycisk „Podpowiedź”.  Wtedy na lewej części ekranu zobaczysz prawidłowo ułożone elementy. Zapamiętaj te informacje i kliknij „Spróbuj ponownie”.

R18bDPgttuoMu
Przykładowy komunikat o błędnej odpowiedzi
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kiedy rozwiążesz wszystkie zadania w ramach pracy na mapie SID, kliknij „Powrót do menu” i przejdź do zadań na mapie STAR. Na mapie STAR postępuj tak samo, jak w przypadku mapy SID: korzystając z myszy komputerowej klikaj, przeciągaj i upuszczaj elementy we właściwym miejscu.

R16rC6h7NfOup
Przykładowy ekran końcowy gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gra składa się łącznie z dwóch ścieżek:  SID i STAR, przy czym każda ścieżka ma trzy poziomy trudności. Kiedy ukończysz obydwa moduły gry z sukcesem, możesz mieć pewność, że Twoja wiedza na temat pracy z mapą SID i STAR jest na satysfakcjonującym poziomie.

Pod grą znajduje się załącznik do pobrania. Jest to Załącznik 4 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Może być Ci pomocny na drugim i trzecim poziomie gry. W celu pobrania załącznika, kliknij w przycisk.

R5mOwFhshJqie

Poniżej znajduje miejsce na Twoje notatki. Szare pole służy do wpisywania tekstu, który następnie można wydrukować. Możesz skorzystać z notatnika, jeśli chcesz.

R19IWPLKL9p9Z
1
RVuBXu4a8r8GY
Gra edukacyjna - procedury SID i STAR
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Instrukcja do zadań sprawdzających

Po udzieleniu odpowiedzi lub rozwiązaniu zadania, należy wybrać znajdujący się pod nim przycisk Sprawdź. Następnie pojawia się informacja zwrotna. Dowiesz się, czy Twoja odpowiedź jest poprawna. Zadania sprawdzające składają się z dwóch typów pytań. Ich krótki opis znajduje się poniżej.

  1. Uzupełnianie luk za pomocą podanych pojęć. Edytuj lukę za pomocą przycisku Tab, następnie wybierz odpowiednie pojęcie z listy rozwijalnej i zatwierdź je. NW tych ćwiczeniach znajdziesz więcej pojęć, niż luk.
    W każdym ćwiczeniu jedną lukę uzupełnij jednym pojęciem.

  2. Grupowanie elementów. W ćwiczeniu podano nazwy grup. Pod każdą nazwą znajduje się pole, które możesz edytować za pomocą przycisku Tab. Następnie wybierz wszystkie elementy z listy rozwijalnej pasujące do danej grupy. Każdy element wybierz osobno.

R1jjjTgvNAhzi
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst o mapie SID tak aby zawarte w nim informacje były prawdziwe. Możesz to zrobić przesuwając słowa w wyznaczone luki bądź klikając w nie i wybierając słowo z wyświetlanej tabelki.
R124lfIJKH5y3
Ćwiczenie 2
RntWD1SqtSIky
Ćwiczenie 3

Poniżej Załącznik 4 do wykorzystania na drugim i trzecim poziomie gry.

Poniżej Załącznik 4 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.

RI9esLuwWc0xk

Plik PDF o rozmiarze 2.11 MB w języku polskim
R39eIe1TSrqYG

Powiązane ćwiczenia