2) uses the formulas to calculate the area of the triangle, the rectangle, the square, the parallelogram, the rhombus and the trapezoid; is able to determine the lengths of line segments in tasks of comparable difficulty:
a) calculate the shortest altitude of the right triangle whose sides are: 5 cm, 12 cm and 13 cm
b) The diagonals of the rhombus ABCD are AC = 8 dm i BD = 10 dm. The diagonal BD is extended to point E in such a way that the line segment BE is twice as long as this diagonal. Calculate the area of the triangle CDE (There are two possible answers.)
Polecenie dla chęnych: Oblicz długość krótszej przekątnej sześciokąta foremnego o boku długości 5 cm.
m508f820b9cacf18f_1528449000663_0
Pole deltoidu i sześciokąta foremnego
m508f820b9cacf18f_1528449084556_0
Drugi
m508f820b9cacf18f_1528449076687_0
IX. Wielokąty. Uczeń:
2) stosuje wzory na pole trójkąta, prostokąta, kwadratu, równoległoboku, rombu, trapezu, a także do wyznaczania długości odcinków o poziomie trudności nie większym niż w przykładach:
a) oblicz najkrótszą wysokość trójkąta prostokątnego o bokach długości: 5 cm, 12 cm i 13 cm,
b) przekątne rombu ABCD mają długości AC = 8 dm i BD = 10 dm. Przekątną BD rombu przedłużono do punktu E w taki sposób, że odcinek BE jest dwa razy dłuższy od tej przekątnej. Oblicz pole trójkąta CDE. (zadanie ma dwie odpowiedzi).
m508f820b9cacf18f_1528449068082_0
45 minut
m508f820b9cacf18f_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m508f820b9cacf18f_1528449552113_0
1. Obliczanie pola deltoidu i sześciokąta foremnego.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m508f820b9cacf18f_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza pole deltoidu i sześciokąta foremnego.
m508f820b9cacf18f_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Metoda odwróconej klasy.
m508f820b9cacf18f_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m508f820b9cacf18f_1528450135461_0
m508f820b9cacf18f_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji dowiedzą się, jak obliczyć pole deltoidu i pole sześciokąta foremnego.
Uczniowie, korzystając z zasobów internetowych przypominają sobie w domu wiadomości na temat deltoidu. W szczególności, sposób jego konstrukcji.
m508f820b9cacf18f_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem wyznaczenie wzoru na pole deltoidu.
[Geogebra aplet]
Uczniowie zapisują wniosek:
Pole deltoidu jest równe połowie iloczynu długości jego przekątnych.
Polecenie:
Uczniowie obliczają pole deltoidu o przekątnych długości 2 dm i 34 cm.
Polecenie:
Uczniowie obliczają długość przekątnej deltoidu, którego pole wynosi 48 cmIndeks górny 22, a druga przekątna ma długość 8 cm.
Dyskusja – z jakich figur składa się sześciokąt foremny.
Polecenie:
Uczniowie obliczają pole sześciokąta foremnego o boku a.
Pole sześciokąta foremnego o boku długości a wyraża się wzorem:
Polecenie:
Uczniowie obliczają pole sześciokąta foremnego o obwodzie .
Polecenie dla chętnych:
Oblicz długość krótszej przekątnej sześciokąta foremnego o boku długości 5 cm.
m508f820b9cacf18f_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Pole deltoidu jest równe połowie iloczynu długości jego przekątnych.
Pole sześciokąta foremnego o boku długości a wyraża się wzorem: