Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób Film instruktażowy - tutorialZasady postępowania po zauważeniu zagrożenia dla ludzi i zakładu górniczego
Film instruktażowy - tutorialZasady postępowania po zauważeniu zagrożenia dla ludzi i zakładu górniczego
to film instruktażowy - tutorial, pokazujący zagrożenia występujące w górnictwie podziemnym. Zasób InfografikaZachowanie pracownika w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczym
InfografikaZachowanie pracownika w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczym
to infografika pokazująca sposób postępowania na wypadek zaistnienia zagrożenia metanowego. Zasób Gra edukacyjnaRodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego
Gra edukacyjnaRodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego
jest to gra edukacyjna pozwalająca usystematyzować wiadomości z zakresu rodzajów zagrożeń w ruchu zakładu górniczego.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Zasady postępowania po zauważeniu zagrożenia dla ludzi i zakładu górniczego
Film instruktażowy - tutorial
- Zachowanie pracownika w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnym zakładzie górniczym
Infografika
- Rodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego
Gra edukacyjna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie górnik eksploatacji podziemnej. W skład multimediów wchodzą: film instruktażowy - tutorial infografika, oraz gra edukacyjna. Przybliżają one wiadomości z zakresu rodzajów zagrożeń w ruchu zakładu górniczego oraz zasad postępowania po zauważeniu takich zagrożeń
Film instruktażowy – tutorial – „Zasady postępowania po zauważeniu zagrożenia dla ludzi i zakładu górniczego” pokaże Ci jakie zagrożenia występują w zakładach górniczych oraz w jaki sposób używać aparatu ucieczkowego.
Dzięki infografice – „Zachowanie pracownika w trakcie wystąpienia zagrożenia w podziemnych zakładach górniczych” dowiesz się, w jaki sposób postępować w razie wystąpienia zagrożenia i kto jest odpowiedzialny za poszczególne etapy.
Gra edukacyjna – „Rodzaje zagrożeń w ruchu zakładu górniczego” pozwoli na usystematyzowanie wiedzy w zakresie rodzajów zagrożeń w zakładach górniczych.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co warto zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Obejrzyj film instruktażowy – tutorial, infografikę i grę edukacyjną. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę lepszym początkiem będzie film instruktażowy, poszerzysz ją infografiką. Na koniec sprawdzisz się w interaktywnych materiałach sprawdzających.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu - dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Naukę podziel na fragmenty (np. poznaj zagadnienie „zasady postępowania po zauważeniu zagrożenia dla ludzi i zakładu górniczego” z tutorialu, dobierz do niego tylko dedykowane elementy infografiki, które mówią o stanowisku pracy górnika. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz własnymi słowami głośno, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie.
Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale ...nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. A czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Pracując sam nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, pamiętaj:
ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie górniczym. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „dlaczego”.
dzięki ćwiczeniom możesz nauczyć się w jaki sposób reagować na zagrożenia oraz przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę.
ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Pamiętaj jednak o tym, że zadaniem Twoim jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, od Ciebie zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:
umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów – kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach;
umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji;
umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując „zdobyte” dane;
umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów;
umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.
I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoja motywacją i dyscypliną). Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści